Katana och GSX 1100-tråden

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Luftburk

AtlantiZ skrev:
Tänkte jag skulle sätta i motorn i ramen ikväll, men har en fundering.
Får jag in luftburkarna i ramen efter att jag suttit in motorn?
Eller skall jag sätta in dom först?

Nån som vet?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Majkel skrev:
Tänkte jag skulle sätta i motorn i ramen ikväll, men har en fundering.
Får jag in luftburkarna i ramen efter att jag suttit in motorn?
Eller skall jag sätta in dom först?

På en Katana 1100 ska det inte vara några problem med att montera luftburkarna efter motorn.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
chrille_08 skrev:
Inte så mycket att visa kanske, men nu är 1327:an på igen efter det stora raset för snart 2 år sen. Jag kan lova att "ptw" clearance är kontrollerat....
Men startmotorn har ett drygt jobb att dra runt allt, speciellt med ett 12ah batteri :3freak

Tänk om man vågade det där...:) Har ju bara kallgarage, så jag behöver vänta på solen ett tag till innan man kan börja pilla med hojen! Å andra sidan så är ju motorn i Västerås så att det är ju inte allt för brått än, dessutom en halv meter snö utanför garaget.

/Uffe
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
chrille_08 skrev:
Inte så mycket att visa kanske, men nu är 1327:an på igen efter det stora raset för snart 2 år sen. Jag kan lova att "ptw" clearance är kontrollerat....
Men startmotorn har ett drygt jobb att dra runt allt, speciellt med ett 12ah batteri :3freak
Svag startström e det värsta som finns för startkopplingen,så fixa ett starkare batteri e mitt tips. :tummenupp
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
ktmjacke skrev:
Svag startström e det värsta som finns för startkopplingen,så fixa ett starkare batteri e mitt tips. :tummenupp
Ang. batteri! Kör med ett 12amp från OK på 1570cc med 12:1komp. Men det är ingen idé att provstarta utan att hålla lite på gashandtaget. Han går knappt runt annars.
 

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
GSX som äter tändstift

Min Suzuki GSX 1100 EF -84 har en förmåga att äta tändstift. Rätt vad det är när man startar den så går den bara på tre burkar och stifter är paj. Har provat alla möjliga sorters fabrikat och hårdhet utan resultat.
Ibland håller stifter bara någon dag, ibland betydligt längre.
Lägger med en bild på ett trasigt stift om det kan säga något. (om jag bara gör rätt)
Det är NGK DR8ES för tillfället.
Vet någon vad det kan vara, jag börjar få panik....

Thomas
 

Bifogat

  • tandstift.jpg
    tandstift.jpg
    79.3 KB · Visningar: 204

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Powerwheelie skrev:
Min Suzuki GSX 1100 EF -84 har en förmåga att äta tändstift. Rätt vad det är när man startar den så går den bara på tre burkar och stifter är paj. Har provat alla möjliga sorters fabrikat och hårdhet utan resultat.
Ibland håller stifter bara någon dag, ibland betydligt längre.
Lägger med en bild på ett trasigt stift om det kan säga något. (om jag bara gör rätt)
Det är NGK DR8ES för tillfället.
Vet någon vad det kan vara, jag börjar få panik....

Thomas
NGK D9EA brukar vara bra till dessa motorer,måste bero på nåt bränsleproblem.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Idag fick jag veta att topplockspackningen från Motospeed skulle dröja ytterligare några månader att få hem. Jag beställde hem 78mm kopparpackning, men nu visar det sig att de har 79mm hemmaför omgående leverans. Jag mätte cylinderdiametern till 78mm, nu kommer frågan. Enligt MS så ska även 79mm passa. Är det någon som kan bekräfta det så beställer jag hem det direkt. Det börjar bli varmare och ska jag vänta ytterligare månader får jag fnatt. :fatta!
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Powerwheelie skrev:
Min Suzuki GSX 1100 EF -84 har en förmåga att äta tändstift. Rätt vad det är när man startar den så går den bara på tre burkar och stifter är paj. Har provat alla möjliga sorters fabrikat och hårdhet utan resultat.
Ibland håller stifter bara någon dag, ibland betydligt längre.
Lägger med en bild på ett trasigt stift om det kan säga något. (om jag bara gör rätt)
Det är NGK DR8ES för tillfället.
Vet någon vad det kan vara, jag börjar få panik....

Thomas

Jag hade oxå problem med att mina NGK tändstift la av. Jag satte i NipponDenso tändstift och har inte haft det problemet efter det. Annars vet jag inte vad det kan vara.. :va / Gradin
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
Powerwheelie skrev:
Min Suzuki GSX 1100 EF -84 har en förmåga att äta tändstift. Rätt vad det är när man startar den så går den bara på tre burkar och stifter är paj. Har provat alla möjliga sorters fabrikat och hårdhet utan resultat.
Ibland håller stifter bara någon dag, ibland betydligt längre.
Lägger med en bild på ett trasigt stift om det kan säga något. (om jag bara gör rätt)
Det är NGK DR8ES för tillfället.
Vet någon vad det kan vara, jag börjar få panik....

Thomas

Hade ett liknande problem med förra motorn med originalförgasare, det som gjorde att stiften pajade på den var att den fick för mycket bränsle på låga varv, justerade pilotskuvarna korrekt och sen fungerade det som det skulle.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
man_dizel skrev:
Idag fick jag veta att topplockspackningen från Motospeed skulle dröja ytterligare några månader att få hem. Jag beställde hem 78mm kopparpackning, men nu visar det sig att de har 79mm hemmaför omgående leverans. Jag mätte cylinderdiametern till 78mm, nu kommer frågan. Enligt MS så ska även 79mm passa. Är det någon som kan bekräfta det så beställer jag hem det direkt. Det börjar bli varmare och ska jag vänta ytterligare månader får jag fnatt. :fatta!

Att det saknas 1/2 mm material gör inget speciellt. Annars kan du ta en 0.80 mm kopparplåt till din lokala skyltmakare och låta honom stansa ut en ny kopparpackning med din gamla packning som referens/mall. Är du riktigt ivrig så tar du och borrar, klipper och slipar en egen packning. Räkna med att förstöra de två första packningarna och för att lyckas med den tredje. Tidsåtgång, 8 timmar? Packningen ska avhärdas/rödglödgas (hur du kyler den efteråt spelar ingen roll för avhärdningen/mjukheten - det är bara kopparytan som avkoksas bättre om den kyls i kallt vatten) innan den monteras.

Kör du med en Dremmel och en cylindrisk fräs, se upp för de små kopparspånorna - de är väldigt aggressiva och man får väldigt lätt infekterade sår om de inte plockas ut på en gång. Been there...
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
andersbrink skrev:
Att det saknas 1/2 mm material gör inget speciellt. Annars kan du ta en 0.80 mm kopparplåt till din lokala skyltmakare och låta honom stansa ut en ny kopparpackning med din gamla packning som referens/mall. Är du riktigt ivrig så tar du och borrar, klipper och slipar en egen packning. Räkna med att förstöra de två första packningarna och för att lyckas med den tredje. Tidsåtgång, 8 timmar? Packningen ska avhärdas/rödglödgas (hur du kyler den efteråt spelar ingen roll för avhärdningen/mjukheten - det är bara kopparytan som avkoksas bättre om den kyls i kallt vatten) innan den monteras.

Kör du med en Dremmel och en cylindrisk fräs, se upp för de små kopparspånorna - de är väldigt aggressiva och man får väldigt lätt infekterade sår om de inte plockas ut på en gång. Been there...
tack för infot. jag tror att jag beställer en istället för att göra en från scratch. :) Jag har beställt nu så det är påväg. hehe.
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Ap-styre

Tjabo.

Polarn kom nyss hemfrån Thailand, vad såg han inte där.... EVIL
 

Bifogat

  • Katana styre.JPG
    Katana styre.JPG
    82.4 KB · Visningar: 280

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Oljemängd i framgaffel 750R ? 1100R ?

Plockade bort bromsok samt antidiven idag för omlackning. Vet inte vilken framgaffel jag har :confused: . Tror att det är antingen 89ans 750 R el 1100 R. Diametern på gaffelbenen är 41mm om det säger ngt. Bytte gaffel olja samt fjädrar på min förra 1100R för några år sen men minnet sviker angående oljemängd. Någon som sitter på uppgifterna om vilken gaffel som sitter på hojen samt vilken oljemängd det ska vara.

//Patrik
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Puttra skrev:
Plockade bort bromsok samt antidiven idag för omlackning. Vet inte vilken framgaffel jag har :confused: . Tror att det är antingen 89ans 750 R el 1100 R. Diametern på gaffelbenen är 41mm om det säger ngt. Bytte gaffel olja samt fjädrar på min förra 1100R för några år sen men minnet sviker angående oljemängd. Någon som sitter på uppgifterna om vilken gaffel som sitter på hojen samt vilken oljemängd det ska vara.

//Patrik

89:an har ingen antidive.
Så du har en gaffel från -88 och bakåt. Man kan bestämma årtal och model genom att titta på styrhalvorna. Kan inte om det är skillnad på diametern mellan dom.

Gaffel olja är det 750 gaffel så är det:
-85 till -87 = 456cc
-88 = 407cc

1100 gaffel så är det:
-86 till -88 = 417cc
 
Last edited:

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
RPM lover skrev:
89:an har ingen antidive.
Så du har en gaffel från -88 och bakåt. Man kan bestämma årtal och model genom att titta på styrhalvorna. Kan inte om det är skillnad på diametern mellan dom.

Gaffel olja är det 750 gaffel så är det:
-85 till -87 = 456cc
-88 = 407cc

1100 gaffel så är det:
-86 till -88 = 417cc
88 & bakåt?
Kan vara så att mina broms skivor är 89 då?. Om man tittar på gixxer 1255s hemsida så överenstämmer hans foto över de olika bromsskivorna med mitten alternativet=89. Satan man har ägt både en 88ans 750R & en 88ans 1100R & kan inte skilja på grejerna men jag är bestämd på att mina broms skivor har haft hål för kylning isf skåror som det är nu
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Puttra skrev:
88 & bakåt?
Kan vara så att mina broms skivor är 89 då?. Om man tittar på gixxer 1255s hemsida så överenstämmer hans foto över de olika bromsskivorna med mitten alternativet=89. Satan man har ägt både en 88ans 750R & en 88ans 1100R & kan inte skilja på grejerna men jag är bestämd på att mina broms skivor har haft hål för kylning isf skåror som det är nu
Hej jag har 1100-90ans framfälg & skivor på min hoj & det är skåror på dom har hål på mina -87 skivor antidiven ser ut som på min -87gaffel är diametern på skivorna 310mm så har du troligtvis en 1100 gaffel.
 
Last edited:

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Oil level 159mm SAE 15 fork oil till 1100r 86-88 mängd 417cc
Oil level 107mm SAE 15 750r 85-87 456cc
Oil level 141mm SAE 10 750r 88-89 407cc
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top