Katana och GSX 1100-tråden

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Majkel skrev:
2110610 ... För mig tar gaffeln i ganska mycket mot kåpan, men det slits väl in. Problemet är att jag inte kan ha fullt styrutslag. Hur har ni gjort?
Gaffeln är en 750R-93

Fila ur kåpan lite där det tar i. Visst, det svider, men det behövs inte mycket för att det ska bli bra.
 

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Kungsholmen
Hoj
VORbergare, kz400B2
Vad är det för delning mellan avgaskanalerna på gsx1100?

Funderar på om ett sidewinder system till en gsx kanske passar till min z1000j. Jag har bytt gaffel, sving och fälgar, så med mitt V&H megafon system har jag nu hela 4 cm markfrigång :3freak

Jag vet att MS har "PCO" system till z1000j men jag skulle helst vilja köpa ett begagnat och det går i stort sett inte att hitta till min.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Jakke skrev:
2113171 Vad är det för delning mellan avgaskanalerna på gsx1100?

Funderar på om ett sidewinder system till en gsx kanske passar till min z1000j. Jag har bytt gaffel, sving och fälgar, så med mitt V&H megafon system har jag nu hela 4 cm markfrigång :3freak

Jag vet att MS har "PCO" system till z1000j men jag skulle helst vilja köpa ett begagnat och det går i stort sett inte att hitta till min.
Passar inte :
Hade en polare som fick fel från MS en gång i tiden,hade ett h-e att få dit det :D
 

micke salmi

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
älvkalerby
Hoj
suzuki 1200 bandit -99 suzuki 1100es-83
drev och kedja

är det någon somm vet vad jag ska använda för drev och kedja om jag
skall byta från 630 till 530 på min suzuki gsx 1100 es 1983
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Skaffa drev från 90-tals GSXR fram o bak, kolla att du får sex bulthål i det bakre. (vissa R hade fem bultar)
Om du har ett gammalt originaldrev med dämpare bakom kan du behöva shimsa bakom det nya främre drevet.
530-dreven kommer vara mindre i diameter så gå gärna upp ett kugg fram och tre bak för att få bättre frigång för svingen.
Köp en lång kedja som du sedan kapar ner till rätt längd, nästa gång vet du hur många länkar du behöver ;)

Edit
Ska du montera bredare bakdäck så har jag offsettade 530-drev...
/Edit
 
Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Svårstartad GSX 1100 E -82

Hej igen!

Jag har ett litet problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Min GSX 1100 är grymt svårstartad om den har fått stå längre än några dagar. I sådana fall krävs det i regel både startgas och eventuellt starthjälp från bilen pga att batteriet tar slut samt en massa tålamod. Startmotorn går för fulla muggar och batteriet verkar vara helt ok, men den vill helt enkelt inte tända. Jag brukar ha väldigt lite eller inget gaspådrag och full eller halv choke, precis som den förre ägaren sa att man skulle ha. Han påstod att han aldrig hade haft några startproblem med den utom efter vinteruppehållet, men det tolkade jag som normalt. Jag köpte den i höstas och har därför inte hunnit köra den så mycket, men vid flera tillfällen var den svårstartad, även om jag hade kört den på morgonen (tex till jobbet på morgonen, svårt att komma hem igen). Eftersom det var hyffsat kallt och fuktigt då avfärdade jag det med att det var normalt att vara svårstartad då om man är en gammal hoj. När den väl startar får jag varmköra den några minuter innan den är helt pigg och kry och inte självdör. Efter det går den hur bra som helst. Den står förresten i ett upvärmt parkeringsgarage. Vad göra? Det känns ju inte så kul att inte riktigt våga lita på att hojen går igång igen om man åker någonstans och stannar en längre stund och startgas och starthjälp är ju inte något jag direkt vill behöva vara beroende av.
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Ang. Svårstartad GSX 1100 E -82

Startar den lätt med starthjälp, t.ex. bil? Enligt min erfarenhet så kan ett batteri som inte är riktigt friskt orsaka såna här problem. Det räcker för att startmotorn ska gå runt och så men det blir inte tillräckligt med kräm över till gnistan. Mät spänningen på batteriet, säkert nån här som ganska exakt vad det ska vara på ett bra batteri.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jon_G skrev:
2118090 Startar den lätt med starthjälp, t.ex. bil? Enligt min erfarenhet så kan ett batteri som inte är riktigt friskt orsaka såna här problem. Det räcker för att startmotorn ska gå runt och så men det blir inte tillräckligt med kräm över till gnistan. Mät spänningen på batteriet, säkert nån här som ganska exakt vad det ska vara på ett bra batteri.

Nej, batteriet verkar friskt (jodå, jag har allt mätt upp det, 12,7 Volt och uppåt). Visst går startmotorn snabbare med startkablar från bilen, men vi snackar ju lite mer ström då också. Den går alltså inte långsamt utan startkablar. Nej, motorn startar inte omedelbart bara för att startkablarna är inkopplade. Fler idéer? Allt hjälp mottages tacksamt.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
lill-danne skrev:
2118202 Nej, batteriet verkar friskt (jodå, jag har allt mätt upp det, 12,7 Volt och uppåt). Visst går startmotorn snabbare med startkablar från bilen, men vi snackar ju lite mer ström då också. Den går alltså inte långsamt utan startkablar. Nej, motorn startar inte omedelbart bara för att startkablarna är inkopplade. Fler idéer? Allt hjälp mottages tacksamt.
Får den bensin?
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Blev visst med hoj!!!!!!!!!!!
Brorsan och jag har köpt varsin -83:a
Han turbo
:yoparty
Jag bigbore :tungan
 

Bifogat

  • Kopia av PICT5104.JPG
    Kopia av PICT5104.JPG
    98.7 KB · Visningar: 205
Last edited:

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
El Garto skrev:
2119501 417cc :va

Konstig siffra. Ska det vara 417cc i varje ben då eller :confused:
Varför inte 415 eller 420?

Ta en i varje ben du så blir du inte hallt :) Tja det går säkert lika bra troligtvis med 415 el 420 men enligt instuktionsboken står det 417cc. Hade samma fråga uppe här för inte så länge sen & 417cc var det svar jag fick.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
smen skrev:
2119086 Får den bensin?

Jodå, det får den. Jag fick till och med igång den igår utan ALLT för stor möda. Så brukar det inte vara, det känns fortfarande som att det är läge att åka runt med startgas och det är ju inte så kul. Efter att jag hade kört den i ca en timme och hade stängt av den fick jag ändå hålla på och joxa med choke och olika mycket gas för att den skulle gå igång. När den väl var igång igen var jag tvungen att choka den i någon minut innan den var helt kry och inte ville självdö längre. Vid det här tillfället hade motorn alltså gått i en timmes lugn körning och sedan varit avstängd i max en kvart. Kan ett gammalt batteri som är fulladdat ändå vara i dålig kondition och därför inte vilja ge tillräckligt med ström? Jag har ju mätt upp det och späningen ligger på 12,7 v. Eller är det här något jag helt enkelt får lära mig att leva med? Ju mer man rotar i skiten desto mer tråkigheter hittar man kanske?
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
lill-danne skrev:
2120781 Jodå, det får den. Jag fick till och med igång den igår utan ALLT för stor möda. Så brukar det inte vara, det känns fortfarande som att det är läge att åka runt med startgas och det är ju inte så kul. Efter att jag hade kört den i ca en timme och hade stängt av den fick jag ändå hålla på och joxa med choke och olika mycket gas för att den skulle gå igång. När den väl var igång igen var jag tvungen att choka den i någon minut innan den var helt kry och inte ville självdö längre. Vid det här tillfället hade motorn alltså gått i en timmes lugn körning och sedan varit avstängd i max en kvart. Kan ett gammalt batteri som är fulladdat ändå vara i dålig kondition och därför inte vilja ge tillräckligt med ström? Jag har ju mätt upp det och späningen ligger på 12,7 v. Eller är det här något jag helt enkelt får lära mig att leva med? Ju mer man rotar i skiten desto mer tråkigheter hittar man kanske?

Om du har bra snurr på startmotorn så låter det inte som ett elfel.
Kolla följande:
1.Bensinkranen så filteret inte är igensatt och vaccumventilen är ok
(lägg den i Prim och se den ge bättre flöde)

2. Avluftningen i tanken (brukar pysa ur taklocket då det avskruvas när lufthålet är tilltäppt)

3. Rengör förgasare och byt luftfilter

4. undersök för ev. luftläkage på insugsgummina.

5. Byt tändstift (men det har du väl redan gjort)

En frisk GSX start alltid lätt utan hjälp av startgas
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Kan ett gammalt batteri som är fulladdat ändå vara i dålig kondition och därför inte vilja ge tillräckligt med ström.

Hade problem med bilen förut, den startade men sen gick den som en kratta. Bytte batteri på vinst & förlust & se där, alla problem försvann. Är det ett gammalt batteri du har så skulle det kanske kunna vara med & spöka.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Puttra skrev:
2121357 Kan ett gammalt batteri som är fulladdat ändå vara i dålig kondition och därför inte vilja ge tillräckligt med ström.

Hade problem med bilen förut, den startade men sen gick den som en kratta. Bytte batteri på vinst & förlust & se där, alla problem försvann. Är det ett gammalt batteri du har så skulle det kanske kunna vara med & spöka.

OK allihop. Tack för förslagen, nu ska här hem och testas! Jag återkommer med rapport efter helgen.

/Danne
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Katanapilot skrev:
2119285 Blev visst med hoj!!!!!!!!!!!
Brorsan och jag har köpt varsin -83:a
Han turbo
:yoparty
Jag bigbore :tungan

F...n, nu blir jag riktigt nostalgisk! Så där såg min ut innan jag byggde om den till Katana, jag ångrar nästan det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top