Katana och GSX 1100-tråden

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1

popy är Yoshimura kammar, POP YOSHIMURA är geniets namn........
Lyft kan du mäta fram med skjutmått, x vippans utv. ca 1,55
Kalla efter mer märkningar vid kamdrevshållarna....st 1,2 eller 3
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
popy är Yoshimura kammar, POP YOSHIMURA är geniets namn........
Lyft kan du mäta fram med skjutmått, x vippans utv. ca 1,55
Kalla efter mer märkningar vid kamdrevshållarna....st 1,2 eller 3

Det är precis som det skrivs ovan.

Jag hade ett par Yoshi-kammar och de var märkta POPY. Mina var dessutom
märkta st2 i ändarna. Det var dock rätt så svårt att se just st-märkningen,
men om man kollar noga så bör det gå att hitta den.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Det är precis som det skrivs ovan.

Jag hade ett par Yoshi-kammar och de var märkta POPY. Mina var dessutom
märkta st2 i ändarna. Det var dock rätt så svårt att se just st-märkningen,
men om man kollar noga så bör det gå att hitta den.

Detta kanske kan vara till hjälp.

"ST-2", "ST-3" & "ST-R" are developed for sprint or endurance race use. These cams have a high lift and extend duration. They are required to use Yoshimura valve spring, valve cotter, valve seat shim, ECU or other changes even idling level depending on the model or the condition to use. Certain models are included Yoshimura original adjustable cam sprocket & light weight cam flange.

Product Info
Vehicle
GSX1100S
Description
ST-2 Camshaft
Part Number
211-191-0200
Max Lift (mm)

IN: 9.50
EX: 9.50
1mm Duration

IN: 257
EX: 257
Tappet Clearance

IN: 0.15-0.18
EX:

0.15-0.20
Remarks
Req. Valve Spring (Part# 220-191-0001) & Modification on the valve guide
Do not fit for GSX750S
 

metalhead

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Ösd
Hoj
GSX 1100 EF 87
Har polerat ändarna och där står popy instämplat på ena sidan och ett A på andra.. Någon st märkning kan jag inte se

På tredje bilden jag laddade upp ser man ett ingjutet R.
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Big Block

Nu när vi ändå är inne och berör ämnet:

Jag undrar hur stor borrning det är vettigt att ha för gatåkning,
om vi pratar EF-motor och ungefär standardkomp.

Hur mycket går det att borra standardfodren egentligen?

Det finns ju även en del big block, (ex FBG), att få tag i men hur
är det med kylningen på dessa? Jag har för mig att det inte finns
utrymme för fartvinden att passera mellan fodren på dessa. Vad
innebär det för kylningen, det borde bygga mycket värme, eller ?

/ Mikael

Kör med 1427 big block cylinder. Körde först utan extra oljekylare. Då började den :tummenupp gå varm i vissa lägen. Monterade sedan en separat kylare - Samma som Ingvar har på sin "small block " hoj. Efter det inga som helst problem med temperaturen. Mer kubik = mer skoj !
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Kör med 1427 big block cylinder. Körde först utan extra oljekylare. Då började den :tummenupp gå varm i vissa lägen. Monterade sedan en separat kylare - Samma som Ingvar har på sin "small block " hoj. Efter det inga som helst problem med temperaturen. Mer kubik = mer skoj !

Min sticker upp till ca 110 grader en varm sommardag (27-30 grader lufttemp)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
.... Samma som Ingvar har på sin "small block " hoj. ....

Hmpf, liten och rapp bättre än stor och slapp, vettu:tummenupp. Men kanske stor och rapp vore ännu roligare:va. Hur som helst är 48-plattors Mesa Cool-kylaren rätt MC-mässig, inte så bred som "vanliga" oljekylare.

/Ingvar
 
Last edited:

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Om man ska montera en oljekylare på säg en 81as gsx, visst måste man ändra på något först vid utgångarna till kylarslangarna, eller är det bara att smacka dit den?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Om man ska montera en oljekylare på säg en 81as gsx, visst måste man ändra på något först vid utgångarna till kylarslangarna, eller är det bara att smacka dit den?

Byt även oljefilterlocket till locket från 1135cc motorn (alltså GSX 1100 84-87)
Eller modifiera det befintliga.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nä, det räcker med att göra det ena.

Vill man vara petig kan man lämna ett 2-3mm hål i pluggen (om du gör den varianten) för att efterlikna originalutförandet.
Hålet är tänkt att rädda oljeförsörjningen om kylaren skulle bli igensatt.
Hålet kan också vara bra att ha om man någon dag vill ha ut pluggen för att kunna spola rent kanalerna eller så.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vinterparkerad

Idag tappades oljan ur och ventilkåpan lyftes med darrande händer för att inspektera vad som hänt med R-toppen under sommarens 1260 mils tjänstgöring som respirator på en GSX.

Allt ser frid och fröjd ut. Förvånasvärt lite olja står kvar i "badkaren" som spolas med olja på R'en. Något som retar mig är att Suzukis kammar ganska snabbt får pitting-skador:mad:. Jag tror inte mina Suzukis är unika i det avseendet. Dom går utmärkt att använda ändå men det ser fult ut. Jag har haft både Honda och Triumph tidigare, jag såg aldrig sådana skador på deras kammar. Bilden nedan visar kam-looberna med mest skador på (ser dock betydligt värre ut på bild än i verkligheten). Kammarna har gått 3200 mil och kommer förhoppningsvis att gå lika länge till:gnissla. Det lustiga är att skadorna sitter där belastningen borde vara som lägst, längst upp på "krönet" när ventilen sas är färdig-accelererad. Hela loob-flanken som accelererar ventilen är felfri på samtliga kam-loober. Nu skall toppen av och lite större andningsorgan monteras:D.

/Ingvar

Edit: Om någon har fräscha kammar liggandes är jag öppen för förslag.
 

Bifogat

  • P1000176_mini.jpg
    P1000176_mini.jpg
    146 KB · Visningar: 102
  • P1000183_mini.jpg
    P1000183_mini.jpg
    117.7 KB · Visningar: 105
Last edited:

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Man hinner göra en hel del skada på ett par timmar...
 

Bifogat

  • DSC003411.jpg
    DSC003411.jpg
    204.2 KB · Visningar: 103

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Smallblock vs big block

Hmpf, liten och rapp bättre än stor och slapp, vettu:tummenupp. Men kanske stor och rapp vore ännu roligare:va. Hur som helst är 48-plattors Mesa Cool-kylaren rätt MC-mässig, inte så bred som "vanliga" oljekylare.

/Ingvar

Inget illa ment om din small blockare...eller trampade jag på en öm tå månne ?

:va //

Har fått min sadel omklädd o klar nu ! har allvarliga funderingar på att börja meka snart igen...:D
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Då återstår bara det upplyftande rengöringsarbetet:D .

/Ingvar

Japp! Nu åker prylarna ner i baljan..Exportkammar har jag liggandes men då måste du nog byta topp vilket jag förmodar inte är aktuellt:)
 

Bifogat

  • export.jpg
    export.jpg
    132 KB · Visningar: 77

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Inget illa ment om din small blockare...eller trampade jag på en öm tå månne ?

:va //

Har fått min sadel omklädd o klar nu ! har allvarliga funderingar på att börja meka snart igen...:D

Nädå, ingen fara jag har helt oömma tår:) (jag skulle bara vara lite lustig). Vad blir det för modifieringar i vinter då?

/Ingvar
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Japp! Nu åker prylarna ner i baljan..Exportkammar har jag liggandes men då måste du nog byta topp vilket jag förmodar inte är aktuellt:)

Du har helt rätt, det är inte aktuellt. Jag har två uppsättningar med exportkammar liggandes, båda med pitting-skador:gnissla. Likaså har jag matchande nedgångna vipparmar:D.
Jag kör vidare med mina kammar. Dom brukar fungera fint rätt länge ändå. Jag såg förresten att nya kammar inte var så farligt dyra $213/st (1638:) i USA.

Slitstyrka på kammarna verkar inte vara GSX-motorernas signum direkt.

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Någon som vet om det finns sprängskisser med originalnummer att få tag på.?Annars kommer det ta lång tid i mc butiken..
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top