Katana och GSX 1100-tråden

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Det innebär att vi får tävla mot GSXR750 och 1100 fram till 87 med våra reliker, känns lite orättvist:confused: Men nog hade det varit kul:tummenupp
Min classicracingkörandes granne tyckte jag skulle ställa upp i Klass 7 C
”Formula 80 – 87 ”Maskiner mellan 1980 -87. oberoende av maskinstorlek."

Tämligen ny klass i Sverige, finns bara för att norrmännen är så aktiva att den får vara med här också.

Nog verkar det lite frestande :)
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
GSXR Killer's..

Det innebär att vi får tävla mot GSXR750 och 1100 fram till 87 med våra reliker, känns lite orättvist:confused: Men nog hade det varit kul:tummenupp

njaa....en GSXR stekes lätt med en moddad Classic...:tummenupp

Eller hur Ingvar ??
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
njaa....en GSXR stekes lätt med en moddad Classic...:tummenupp

Eller hur Ingvar ??

Givetvis:gnissla, men dom kör som fn.., så som vanligt kokar det nog mest ner i vilken chaufför som sitter bakom styret. Förut fanns det (kanske finns fortfarande) en stelbens HD-sida som framfördes grymt med knäskrap och sladd, kul att se på. Jag vill inte vara en tråkmåns, men som deltagare får man nog räkna med att slå sig en hel del också eftersom man säkert kommer att vurpa förr eller senare. Även på mina blygsamma gocartbanekörningar släpper man ogärna på rullen. Då och då kommer det även där hojar glidandes på sida med plasten sprutande åt alla håll. Hornen växer snabbt fram även om föresatsen är att köra sitt eget race. Satsade pengar och timmar i och på maskinen väger lätt om man riskerar att komma efter:D. Men visst ser det kul ut:tummenupp.

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Har rivit isär den nya snurran men blir inte riktigt klok på vilket som är det bästa sättet att montera pickupen i oljetråget. Original sitter väl rören vända framåt men har även sett dom som monterat snett bakåt. Dessutom så är rören avkapade på denna som jag har..??
Jag hittade även en annan modell.
 

Bifogat

  • pickup1.jpg
    pickup1.jpg
    1.9 KB · Visningar: 499

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har rivit isär den nya snurran men blir inte riktigt klok på vilket som är det bästa sättet att montera pickupen i oljetråget. Original sitter väl rören vända framåt men har även sett dom som monterat snett bakåt. Dessutom så är rören avkapade på denna som jag har..??
Jag hittade även en annan modell.

Har för mig att dom som har rören vända bakåt har modifierat pickupen/silen själva.
Det är till största del dom som gillar att köra 402 m så fort som möjligt :)
Eftersom oljan pressas bakåt vid accelerationen.
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Har för mig att dom som har rören vända bakåt har modifierat pickupen/silen själva.
Det är till största del dom som gillar att köra 402 m så fort som möjligt :)
Eftersom oljan pressas bakåt vid accelerationen.

Det är nog sant. Jag satsar nog på bakåt..
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Har rivit isär den nya snurran men blir inte riktigt klok på vilket som är det bästa sättet att montera pickupen i oljetråget. Original sitter väl rören vända framåt men har även sett dom som monterat snett bakåt. Dessutom så är rören avkapade på denna som jag har..??
Jag hittade även en annan modell.

Jag tror att det är ProStock-gänget som inspirerat även gathojar att "vända" rören. Deras problem är att man kör med väldigt lite (och tunn) olja i snurran, den lilla oljemängden vill man naturligtvis ha rören doppandes i, därför är en snikvariant att vända rören bakåt. I dagens race-hojar sätter man i speciella pickuper med ett rör som suger oljan i hörnet allra längst bak i tråget. I en gathoj (om än hyfsat snabb) med olja upp till "strecket" är det nog inga som helst problem.

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Jag tror att det är ProStock-gänget som inspirerat även gathojar att "vända" rören. Deras problem är att man kör med väldigt lite (och tunn) olja i snurran, den lilla oljemängden vill man naturligtvis ha rören doppandes i, därför är en snikvariant att vända rören bakåt. I dagens race-hojar sätter man i speciella pickuper med ett rör som suger oljan i hörnet allra längst bak i tråget. I en gathoj (om än hyfsat snabb) med olja upp till "strecket" är det nog inga som helst problem.

/Ingvar

Tanken slog mig nu när jag har hela maskineriet i bitar att kolla över ev. förbättringar. Nu var min pickup redan sönderkapad så jag måste ändå löda fast nya rör och då kan det nog inte vara någon nackdel att sätta dom bakåt..
Annars så går det sakta framåt med bygget. Blocket skall under fräsen så 1427cc cylindrarna får plats, Toppen får just nu större ventiler,rakskurna drev skall monteras och en undercutad växellåda har inhandlats från Amerikat. Får jag ihop hela den här högen så kan det nog bli sköj!!:)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tanken slog mig nu när jag har hela maskineriet i bitar att kolla över ev. förbättringar. Nu var min pickup redan sönderkapad så jag måste ändå löda fast nya rör och då kan det nog inte vara någon nackdel att sätta dom bakåt..
Annars så går det sakta framåt med bygget. Blocket skall under fräsen så 1427cc cylindrarna får plats, Toppen får just nu större ventiler,rakskurna drev skall monteras och en undercutad växellåda har inhandlats från Amerikat. Får jag ihop hela den här högen så kan det nog bli sköj!!:)

Nej det spelar förmodligen ingen större roll vilket håll de sitter åt. Men, de enda gånger min oljetryckslampa börjat lysa är ett par gånger efter "målgång" i de stunt&street träffar man gasat på. För då gäller det att bromsa så det svider i framdäcket om man inte vill åka ut på flygrakan. Aldrig vid acceleration ens när det går på slangen.

Vad sätter du in för ventiler? Låter som det blir en riktigt skoj spis:yoparty.
Själv låter jag sätta in 30/26-ventiler i min topp, sen skall jag fila lite i kanalerna också. I övrigt fortsätter jag att slita på min 1168-cylle ett tag till.

Jag står i valet och kvalet om jag skall riva isär och inspektera växellådan ockå. I sommras hade jag lite problem med att tvåan hoppade ur några gånger i samband med att mitt kopplingscentrum behagade ge upp. Efter ett tips från Erik på ProService satte jag i dubbla fjädrar på armen (med rullen som håller i selektortrumman) för att vara säker på att växlarna går i ordentligt. Det verkade göra susen, men men....

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Nej det spelar förmodligen ingen större roll vilket håll de sitter åt. Men, de enda gånger min oljetryckslampa börjat lysa är ett par gånger efter "målgång" i de stunt&street träffar man gasat på. För då gäller det att bromsa så det svider i framdäcket om man inte vill åka ut på flygrakan. Aldrig vid acceleration ens när det går på slangen.

Vad sätter du in för ventiler? Låter som det blir en riktigt skoj spis:yoparty.
Själv låter jag sätta in 30/26-ventiler i min topp, sen skall jag fila lite i kanalerna också. I övrigt fortsätter jag att slita på min 1168-cylle ett tag till.

Jag står i valet och kvalet om jag skall riva isär och inspektera växellådan ockå. I sommras hade jag lite problem med att tvåan hoppade ur några gånger i samband med att mitt kopplingscentrum behagade ge upp. Efter ett tips från Erik på ProService satte jag i dubbla fjädrar på armen (med rullen som håller i selektortrumman) för att vara säker på att växlarna går i ordentligt. Det verkade göra susen, men men....

/Ingvar

Iofs sant med pickupen..Hmm ska gräva lite i lådorna och se om jag kan hitta någon original pickup så får detta problem vara löst..
Lådan som satt i denna motor var ganska naggad på 3ans drev så jag tyckte det var lika bra att byta ut prylarna när det ändå var isär. Dubbla fjädrar var ett bra tips som jag ska kolla på.
Toppen får 29,5/26 ventiler. Portningen har Marklund gjort.
En 1135 cylinder som är borrad till 1230 och i behov av ytterligare en borrning, är det möjligt?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Iofs sant med pickupen..Hmm ska gräva lite i lådorna och se om jag kan hitta någon original pickup så får detta problem vara löst..
Lådan som satt i denna motor var ganska naggad på 3ans drev så jag tyckte det var lika bra att byta ut prylarna när det ändå var isär. Dubbla fjädrar var ett bra tips som jag ska kolla på.
Toppen får 29,5/26 ventiler. Portningen har Marklund gjort.
En 1135 cylinder som är borrad till 1230 och i behov av ytterligare en borrning, är det möjligt?

Jag har läst om sådana cyllar borrade till 1260. Själv är jag är tveksam till om det är att rekommendera, foderväggarna blir väldigt tunna. Har du 20mm kolvbult blir det dessutom svårt att hitta kolvar i rätt diameter (78mm). Enligt APE (som borde veta) är 1230 "Largest bore for stock sleeves".

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Jag har läst om sådana cyllar borrade till 1260. Själv är jag är tveksam till om det är att rekommendera, foderväggarna blir väldigt tunna. Har du 20mm kolvbult blir det dessutom svårt att hitta kolvar i rätt diameter (78mm). Enligt APE (som borde veta) är 1230 "Largest bore for stock sleeves".

/Ingvar

Då är det bara att stoppa i vekar , fylla med stearin och tända första ljuset..
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
DET var poesi !!
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Cylinder borr...

Jag har läst om sådana cyllar borrade till 1260. Själv är jag är tveksam till om det är att rekommendera, foderväggarna blir väldigt tunna. Har du 20mm kolvbult blir det dessutom svårt att hitta kolvar i rätt diameter (78mm). Enligt APE (som borde veta) är 1230 "Largest bore for stock sleeves".

/Ingvar

Det går väl att borra 1327 i en 1135 cylinder ? Enligt Erik , Pro MC finns det marginal kvar...hade inte Chrille eller Biker en sådan på sin hoj tidigare?

En annan fråga : Ngn som kört med 1570 cc på gatan ? Funkar det ?...har fått en erbjudande jag nästan inte kan motstå...:D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det går väl att borra 1327 i en 1135 cylinder ? Enligt Erik , Pro MC finns det marginal kvar...hade inte Chrille eller Biker en sådan på sin hoj tidigare?

En annan fråga : Ngn som kört med 1570 cc på gatan ? Funkar det ?...har fått en erbjudande jag nästan inte kan motstå...:D

Jo själva cylinderblocket klarar ett ta större foder som går att borra till 1327. Originalfodren tillåter inte mer än 1230 (om man vill vara på den säkra sidan).

1570, fråga den här snubben http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3849196&postcount=4265

/Ingvar
 
Last edited:

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Det går väl att borra 1327 i en 1135 cylinder ? Enligt Erik , Pro MC finns det marginal kvar...hade inte Chrille eller Biker en sådan på sin hoj tidigare?

En annan fråga : Ngn som kört med 1570 cc på gatan ? Funkar det ?...har fått en erbjudande jag nästan inte kan motstå...:D

Gör man bara rätt så är det inga problem med 1570 på gatan. Har nu kört min 4sommrar på gatan, fast den vill på att trycka lite olja i toppackningen. Inge bra med kopparpackning där. Lite fränt med mycke kubik:tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
kubik

Gör man bara rätt så är det inga problem med 1570 på gatan. Har nu kört min 4sommrar på gatan, fast den vill på att trycka lite olja i toppackningen. Inge bra med kopparpackning där. Lite fränt med mycke kubik:tummenupp



värme problem? annat...vad kör du med för topp o kammar?:va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top