Katana och GSX 1100-tråden

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Tjooohej!

Tjooohej!
Kanske ingen såg frågan i ett annat inlägg tidigare.

Så kan ja ju kasta ut en allmän fråga till NÅGON som vet å har erfarenhet av vilka bigblock-cylindrar, vilka kubik, å vilken komp. som e ev. körbar på gatan å brumma lite längre sträckor???
De va ett tag sedan ja höll på, så frågan e om tekniken ramlat framåt typ?
Äldre visdom gjorde gällande att 84-87 cylinder omfodrad å borrad till 1327 å ca 11,5:1 kolvar fungerar på gathoj för längre resor. Men risk att vrida av generatortappen finns.
Hur många av er har ev. klippt generatortappen?
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Tjooohej!

Tjooohej!
Kanske ingen såg frågan i ett annat inlägg tidigare.

Så kan ja ju kasta ut en allmän fråga till NÅGON som vet å har erfarenhet av vilka bigblock-cylindrar, vilka kubik, å vilken komp. som e ev. körbar på gatan å brumma lite längre sträckor???
De va ett tag sedan ja höll på, så frågan e om tekniken ramlat framåt typ?
Äldre visdom gjorde gällande att 84-87 cylinder omfodrad å borrad till 1327 å ca 11,5:1 kolvar fungerar på gathoj för längre resor. Men risk att vrida av generatortappen finns.
Hur många av er har ev. klippt generatortappen?
.

Tjosan.

Jag kör BB 1327cc på min hoj. Har kört som mest 30 mil med 2 stopp och hade inga värmeproblem innan de stoppen. (Fast sista åren är man glad om man kört 30 mil totalt:va )

Risk för att vrida av generator-tapp? Ett tips: Köp det bästa batteriet du kan, kolla INTE prislappen. Det är iofs viktigast för startmotorkopplingen men säkerställ att generatorn sitter fast som den ska. Fråga en som vet av egen erfarenhet: Biker66:hihi
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
.

Tjosan.

Jag kör BB 1327cc på min hoj. Har kört som mest 30 mil med 2 stopp och hade inga värmeproblem innan de stoppen. (Fast sista åren är man glad om man kört 30 mil totalt:va )

Risk för att vrida av generator-tapp? Ett tips: Köp det bästa batteriet du kan, kolla INTE prislappen. Det är iofs viktigast för startmotorkopplingen men säkerställ att generatorn sitter fast som den ska. Fråga en som vet av egen erfarenhet: Biker66:hihi

Jo, ja har klurat vilka möjliga lösningar för generator. Såg en Ban-Harris där allt var avkapat å lock=springstart=går feetbort , ja e slö.
Såg en lösning på en Benelli 750 sei där man lagt på en remskiva på veven å lägga en bilgenerator bakom cyl.=ap-fult :D
Bygga så en R-generator fungerar, men drygt bygge tror jag.
Bygga en rotor i ali-bum-bum å lägga in magneterna i, så får man mindre tröghetsmoment medmindre massa å accelerera...:confused:

Eller som du nämner bara startkoppling å STOOORT batteri. Kanske skulle ha med laddare å lång sladd oxå :tummenupp

Åsså var de BB, ja undrar hur många gjuterier de fanns egentligen i staterna:confused: Eller om de var samma som gjöt till alla trimmare med lite olika spec? De finns ju bla. no-name, orient-express, MTC, VHR, Wiseco, APE å säkert flera som fick in sina loggor.
Och så florerar olika uppgifter om street-BB och race-BB...

:va ja, de e jusst frågan om man ska bygga på en gammel-maskin, storkubik eller "hö-fläkt" :confused:

Man får si va de blir, va man ramlar över för skojigt objekt framöver :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Åsså var de BB, ja undrar hur många gjuterier de fanns egentligen i staterna:confused: Eller om de var samma som gjöt till alla trimmare med lite olika spec? De finns ju bla. no-name, orient-express, MTC, VHR, Wiseco, APE å säkert flera som fick in sina loggor.
Och så florerar olika uppgifter om street-BB och race-BB...

Ett BB är ju ett tämligen enkelt gjutobjekt så det borde vilket gjuteri som helst kunna göra efter modell tillhandahållen av beställaren.
Men dom BB jag sett från APE, MTC och Arias har sett misstänkt lika ut i utförandet förutom loggan i de fall den finns. De nya BB man kan köpa idag verkar samtliga vara utan logga. Det enda som skiljt lite i utformningen är ett gammalt Wiseco-block jag såg. Marknaden är ju pytteliten så det är rätt troligt att många köper av en och samma leverantör. När det gäller s.k. race-block brukar de bara vara lättade d.v.s ha bortfrästa kylflänsar.

/Ingvar
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ett gött bygge

Denna maskin är nog de mest kompromisslösa gatmaskin jag känner till i mitten av 90-talet :tummenupp :tummenupp

Kanske någon här inne e lycklig ägare till den idag???
 

Bifogat

  • Kopia av 1327.jpg
    Kopia av 1327.jpg
    211.2 KB · Visningar: 215

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Big Block

Ett BB är ju ett tämligen enkelt gjutobjekt så det borde vilket gjuteri som helst kunna göra efter modell tillhandahållen av beställaren.
Men dom BB jag sett från APE, MTC och Arias har sett misstänkt lika ut i utförandet förutom loggan i de fall den finns. De nya BB man kan köpa idag verkar samtliga vara utan logga. Det enda som skiljt lite i utformningen är ett gammalt Wiseco-block jag såg. Marknaden är ju pytteliten så det är rätt troligt att många köper av en och samma leverantör. När det gäller s.k. race-block brukar de bara vara lättade d.v.s ha bortfrästa kylflänsar.

/Ingvar

Det stämmer att det bara finns en eller två fabriker som gjuter cyllar i USA.Sedan får grossisterna sina fina namn dit fixade. Det block jag köpte har ingen logga på sig..man kanske kan få dit ett O.S.S...

bigblock inkl kolvar : ca 1500 USD - kan jag beställa (priset dock ej dags färskt)


Har fått hem mina nya fina STORA ventiler..ska rensa toppen i helgen...sedan så ska det portas !:tummenupp

Jag ska sätta i 31/27 mm ventiler i toppen...ngn som vet om jag måste fräsa ur spår i kolvarna för att klara att ventilerna går fria? Kör med 1425 cc...
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Här snidas det... Blir sång till våren har man förstått. En märklig V-twinn med rensade rör och tre nyputsade vidunder, den ena värre en den andra.
Man undrar ju om man ska våga starta och ens smyga ut till våren med en helt från föregående säsong orörd hoj.
Man får väl glädjas åt den bild som publicerades i senaste 'gratis' Bike :D så länge!

/U
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Oki Bellon, jag kunde inte hålla mig..
Nu är snart vinkelplattan klar. Lite förstärkningar som fattas innan blocket åker in i fräsen. Tydligen så är cylinderraden i 18 graders vinkel.
Nu gäller det att lägga på en rem om det ska hinna bli klart innan sommaren för det finns ju alltid en risk att min motor ser likadan ut i juli som den gör nu...Även om jag ska försöka motverka detta!
 

Bifogat

  • vinkelbord.jpg
    vinkelbord.jpg
    39.9 KB · Visningar: 105

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Här snidas det... Blir sång till våren har man förstått. En märklig V-twinn med rensade rör och tre nyputsade vidunder, den ena värre en den andra.
Man undrar ju om man ska våga starta och ens smyga ut till våren med en helt från föregående säsong orörd hoj.
Man får väl glädjas åt den bild som publicerades i senaste 'gratis' Bike :D så länge!

/U

...och önskar att man inte rört en skruv:)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
...och önskar att man inte rört en skruv:)

Fick helt plötsligt lite energi och plockade isär motorn helt. Inget skulle vara värre än att tvåan började hoppa ur igen i maj-juni sådär när man kör som bäst.
Tur var väl det, för bl.a. femmans drev vars klackar håller i när man kör på tvåan såg inte skoj ut. Dessutom var kuggflankerna skadade. Som tur är finns Ebay och en komplett -84 låda med endast 180 mil bakom sig är på väg från Florida:tummenupp.

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1000290_mini.jpg
    P1000290_mini.jpg
    94.4 KB · Visningar: 108
  • P1000292_mini.jpg
    P1000292_mini.jpg
    81.4 KB · Visningar: 83

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Fick helt plötsligt lite energi och plockade isär motorn helt. Inget skulle vara värre än att tvåan började hoppa ur igen i maj-juni sådär när man kör som bäst.
Tur var väl det, för bl.a. femmans drev vars klackar håller i när man kör på tvåan såg inte skoj ut. Dessutom var kuggflankerna skadade. Som tur är finns Ebay och en komplett -84 låda med endast 180 mil bakom sig är på väg från Florida:tummenupp.

/Ingvar


Du är allt en handlingens man Ingvar :D

/U
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Fick helt plötsligt lite energi och plockade isär motorn helt. Inget skulle vara värre än att tvåan började hoppa ur igen i maj-juni sådär när man kör som bäst.
Tur var väl det, för bl.a. femmans drev vars klackar håller i när man kör på tvåan såg inte skoj ut. Dessutom var kuggflankerna skadade. Som tur är finns Ebay och en komplett -84 låda med endast 180 mil bakom sig är på väg från Florida:tummenupp.

/Ingvar

Ebay är fint, snart får man väl gänga om alla bulthål till Unf.. Har en liten hög med växellådor ifall det krisar.
/J
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Efterlysning

Finns denna maskin kvar å kanske ägs av nån här inne?
Då var de en Herre från Uppland om ja inte minns fel, Matte nånting... en av många trevliga racers man träffat under årens lopp :)
 

Bifogat

  • Kopia av gsx-1100-82.jpg
    Kopia av gsx-1100-82.jpg
    209.5 KB · Visningar: 146
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top