Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hejsan killar det var ett tagssedan jag skrev. Tyvärr måste jag erskänna att jag har klantat mig...... Skivlås märke ABUS..... Sneskiva som följd. Letar förtvilat efter nya eller begagnade skivor till hojen. av årsmodell 82 är det någon som har liggande och samlar damm??

Det är väl likadana skivor till nästan alla gamla GSX:er (1100, 750, 400)
Ring till Hojbiten eller någon annan skrot å kolla.
Dom borde ha massor.
Tänk på att det är olika skivor på Höger å Vänster sida.
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Lätta lite???

Hej på er!

Hur lättar man på en GSX 1100 -82? Jag kan ju inte hålborra allt jag kommer över och Kolfiber har inte Småländska prislappar.

Avgassystemet är redan utbytt. Jag kommer att sätta på lite modernare hjul sving och gaffel till vintern. Jaghar inte vägt de grejorna men jag misstänker att i och med att det är biffigare grejor så väger de mer än original??:confused:

TheHenrik
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej på er!

Hur lättar man på en GSX 1100 -82? Jag kan ju inte hålborra allt jag kommer över och Kolfiber har inte Småländska prislappar.

Avgassystemet är redan utbytt. Jag kommer att sätta på lite modernare hjul sving och gaffel till vintern. Jaghar inte vägt de grejorna men jag misstänker att i och med att det är biffigare grejor så väger de mer än original??:confused:

TheHenrik

Magnesiumfälgar, andra skivor, bort med luftburk + lite annat är väl det enklaste att göra för att få bort vikt. Fotpinnar går ju också att byta, dom väger rätt saftigt också. Annars är det inte speciellt mycket du kan göra, byta ut alla reglage mot lättmetalldelar.

Faktum kvarstår ju dock alltid att största viken på hojen är motorn, och GSX1100 motorerna är ordentligt tunga eftersom allt är byggt in i motor (generator osv.). Ramen går inte att lätta speciellt mycket tror utan att försämra styrkan i den mer än att kapa bort passagerar-sitsen och några andra småbitar såsom fästöron och skräp, men eftersom hojen i sig redan är så tung och massiv blir viktminskningen från borttagna småsaker i princip försumbar.

Lättare framgaffel kan du nog också hitta, men utöver det finns det inte så mycket att ta av. Fixa nån att svetsa en likadan ram i magnesium eller aluminium kanske?
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Teknikfråga Katana.
Instrumentering: Signal in till varvräknare. Är inte det svart kabel med gul rand?
Jag har Dyna 2000 system på hojen och har kopplat grön kabel från dyna boxen till svart/gul i instrumenteringen men varvräknaren är inte med i matchen.
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Hej på er!

Hur lättar man på en GSX 1100 -82? confused:

TheHenrik

Hejsan, min hoj, den på min avatar, en EF -84 vägde in på 201 kg utan soppa, viktfördelning 50/50 efter ombyggnad inkl en hel del ramjobb.
The secret of lättning är 1000 olika lättningar à 50g istället för en radikal 50kg's lättning, dvs allt från att knippsa bort några onödiga kablar (växelindikator etc) till lättare gaffelkronor mm. Det är nämligen trist att skippa motorn för att radikalt få ned vikten...:rolleyes:

Good Luck:tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Teknikfråga Katana.
Instrumentering: Signal in till varvräknare. Är inte det svart kabel med gul rand?
Jag har Dyna 2000 system på hojen och har kopplat grön kabel från dyna boxen till svart/gul i instrumenteringen men varvräknaren är inte med i matchen.

Det är omvänt, originalinstrumentet vill matas från minussidan medans Dynaboxen matar plus från sina respektive två utgångar. Är inte säker på färgen här men har för mig att du ska koppla mot brun i instrumentet. Tror sedan att du är rätt ute med Dynakabeln. Skall iaf vara den med dubbla pulser. Har för mig att det är den gröna som du redan använder. Jag fick aldrig till det där hundraprocentigt utan vid tomgång så visade den 4k/rpm. I övrigt ok.
/U

Hejsan, min hoj, den på min avatar, en EF -84 vägde in på 201 kg utan soppa, viktfördelning 50/50 efter ombyggnad inkl en hel del ramjobb.
The secret of lättning är 1000 olika lättningar à 50g istället för en radikal 50kg's lättning, dvs allt från att knippsa bort några onödiga kablar (växelindikator etc) till lättare gaffelkronor mm. Det är nämligen trist att skippa motorn för att radikalt få ned vikten...:rolleyes:

Good Luck:tummenupp

Mycket kvar att fixa?

/U
 
Last edited:

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Hejsan, min hoj, den på min avatar, en EF -84 vägde in på 201 kg utan soppa, viktfördelning 50/50 efter ombyggnad inkl en hel del ramjobb.
The secret of lättning är 1000 olika lättningar à 50g istället för en radikal 50kg's lättning, dvs allt från att knippsa bort några onödiga kablar (växelindikator etc) till lättare gaffelkronor mm. Det är nämligen trist att skippa motorn för att radikalt få ned vikten...:rolleyes:

Good Luck:tummenupp
Tackar!
Det låter som en vettig väg att gå. Motorn är ju trevlig att ha kvar:banana.
Frågan är om jag kommer att lägga på eller dra av vikt när jag skall byta sving (R1-06) Gaffel, krona + fälgar och bromsar (Fireblade-99). Jag har ingen som helst uppfattning om vikter på det gamla kontra det "nya" som skall dit sedan. Är det någon som har en aning??:confused:

TheHenrik
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har för mig att de nyare bitarna var lättare när jag bytte, men det spelar egentligen ingen roll om de väger tio kilo mer, de fungerar så mycket bättre än det gamla skrotet att det är värt det i alla fall :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tänkte bara av ren nyfikenhet höra vad ni som kör med big-bore kit (1200 och uppåt) har för fabrikat på dom? Känner själv till MPC, APE och några andra.

Man går väl själv lite i tankarna om att plocka ut lite mer ur spisen framöver så jag tänkte höra mig för vad man borde satsa på för fabrikat. Blocken ser ju mer eller mindre identiska ut, men hur är det med skillnader i kvalité?
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Tänkte bara av ren nyfikenhet höra vad ni som kör med big-bore kit (1200 och uppåt) har för fabrikat på dom? Känner själv till MPC, APE och några andra.

Man går väl själv lite i tankarna om att plocka ut lite mer ur spisen framöver så jag tänkte höra mig för vad man borde satsa på för fabrikat. Blocken ser ju mer eller mindre identiska ut, men hur är det med skillnader i kvalité?
Kolvar är nog oftast Wiseco eller JE,cylindrarna är same shit diffrent names:tungan

Tackar!
Det låter som en vettig väg att gå. Motorn är ju trevlig att ha kvar:banana.
Frågan är om jag kommer att lägga på eller dra av vikt när jag skall byta sving (R1-06) Gaffel, krona + fälgar och bromsar (Fireblade-99). Jag har ingen som helst uppfattning om vikter på det gamla kontra det "nya" som skall dit sedan. Är det någon som har en aning??:confused:

TheHenrik

Vadå lätta?????
Varför tror du att många av oss åker med 14-1500 cc motorer:D
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Kanske man kan ha stor motor och göra saker lättare. Kanske blir ohyggligt spännande?:)

TheHenrik

Precis min tanke. Sen en sak till för att göra livet lite mer intressant.
Jag har behållt original hjulbas då jag kör med 99á srad sving på min.
Nu har jag bara tagit mina första vändor med hojen från att den varit 100% isär och uppbyggd från scratch men den har tendenser att vilja powerwheela på 3án.

Lite annat om min hoj då.
Jag löste problemet med icke fungerande varvräknare.
Jag tog svart/gula kabeln från instrumentet och drog till minus på en av tändspolarna sen var det klart.

Första vändan med hojen var kul men också upphov till lite funderingar att allt inte stod rätt till. Det kändes som han inte var hemma på en cylinder och med en blomsputa i handen och spreja på grenrören besannades misstanken. 2áns cylinder var inte med.
Lika bra att frukta det värsta först så ur med stiften och läsa dom som bara sa att allt verkade normalt.
Jag kollade kompressionen och den var hur bra som helst.
Sen gick jag på tändningen och där var allt som det skulle. Då återstod bara en sak.

Bort med Rs 38órna och prova med en 36 brygga som jag hade liggande. Nu går han som han ska på alla cylindrarna.

Det som jag får göra nu är att ge 38órna en riktig genomgång då jag misstänker att 36órna är för små.

15mil har det hunnit bli med hojen hittills och allt annat gällande Framgaffel,bromsar, hjul, el mm funkar som det ska.

Snart kan det vara läge att fundera på besiktning...
Undra vad dom kommer säga:rolleyes:
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har för mig att de nyare bitarna var lättare när jag bytte, men det spelar egentligen ingen roll om de väger tio kilo mer, de fungerar så mycket bättre än det gamla skrotet att det är värt det i alla fall :tummenupp

Det är min hoj ett levande exempel på. En helt annan hoj helt enkelt. I positiv mening förståss:tummenupp Fuskvägde min iofs med en badrumsvåg under en del i taget och en träbit ungefär lika tjock under den andra och summerade 216kg med drygt halv tank. Inte så vetenskapligt kanske men ungefär samma effekt som ett bänkpapper=en klappasigförbröstetboost:D

/U
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Lite annat om min hoj då.
Jag löste problemet med icke fungerande varvräknare.
Jag tog svart/gula kabeln från instrumentet och drog till minus på en av tändspolarna sen var det klart.


:rolleyes:

Stopp,stopp sakta i backarna.Du flyttade den svart/gula till minus på spolen?
Vilken kabel från Dynaboxen till vart?:confused:
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag löste problemet med icke fungerande varvräknare.
Jag tog svart/gula kabeln från instrumentet och drog till minus på en av tändspolarna sen var det klart.


Snart kan det vara läge att fundera på besiktning...
Undra vad dom kommer säga:rolleyes:


Bra tips med varvräknaren, hakade själv upp mig på att använda dom dedikerade utgångarna från tändboxen så den varianten prövade jag nog aldrig. Löste ju problemet med tomgångsvarvet med att göra instrumentet obrukbart och tvunget till ersättning innan jag hann fundera vidare:gnissla

Besiktningen behöver du nog inte oroa dig för annat än ljudnivån:tummenupp Bara att korka så mycket det går.


/U
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ang. vikt.

Provvägde min bus hoj och den vägde 218kg med full tank och med drygt 190hk på slangen så är det väl godkänt Fast viktmässigt så finns det mer att göra. Ja även effekt mässigt också:)
Fast det är ju en bit kvar till tävlingshojen vikt 187kg
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top