Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Du har iaf alternativ.
Jag är själv hemma med avkomman, inte en chans till tvåhjulstestande.
Däremot har jag otroligt nog kunnat fixa bensinläckage, oljeläckage, installerat seriösa bensinslangar och micklat med växellänkaget. Det gäller att passa på när lillskiten väljer att sova i två timmar :)
Hoppas kunna såga fäste till avgassystemet ikväll.

Hmm på hemvägen från Solna i dag tappade jag blåtandsmottagaren på hjälmen i 200 knyck...
Vände åkte tillbaka några km å se där låg den:) mitt i vägen. Hem monterade å testade :yoparty funkade fortfarande!!
Snacka om ruggat utförande undrar vilken MIL standard detta motsvarar :D
Nu drog grannarna in i en RÖD Impala cab ungefär din nyans... Tar bilen in rägnet hänger i luften här...
2 år sa du steget efter äta skita sova perioden då - Titta å pilla på allt åldern kanske.. 3år trotsålder hehe
Nä nu är det dax att dra...
 

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
Jag är avundsjuk när jag följer eran pruduktivitet här på tråden. själv besiktade jag katanan i början av maj och när jag skulle köra i väg var det ingen kräm kvar i batteriet som var nytt. Först nu i lördags när det var mälaren runt tog jag mig tid att riva generatorn två av tre ledningar var avbrända så det var inte så konstigt att jag inte hadde någon laddning. När jag väl satt på katanan hadde alla hunnit runt ankdammen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag är avundsjuk när jag följer eran pruduktivitet här på tråden. själv besiktade jag katanan i början av maj och när jag skulle köra i väg var det ingen kräm kvar i batteriet som var nytt. Först nu i lördags när det var mälaren runt tog jag mig tid att riva generatorn två av tre ledningar var avbrända så det var inte så konstigt att jag inte hadde någon laddning. När jag väl satt på katanan hadde alla hunnit runt ankdammen.

Lika bra det kanske? Besvärligt att trängas med tiotusentals bullriga customs i flera timmar. :tummenupp
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Häng på nu

OK Vi kan konstatera att hälften skruvar i garaget å andra hälften har något svepskäl att inte köra... Vi är ju bara en handfull som gasar på riktigt och njuter av ljudet från 3-4 trimmade GSX motorer det ger ståpäls...

Nu är det så att bara för att Ni skall få höra dagens storrys men även få en chans att berätta huir det begav sig på Er tid så bjuder jag in Er hela bunten till MCEs kräftskiva på lördag den 22/8

Se mera info i händelsekalendern.. och mce.se

Ni kan lämna rollatorn hemma eftersom vi har fixat transporten!
Gikten bedövas lämpligen med sprit
Kaggen som hänger över bältet fyller vi för en 100:-
Ta med frugan/sambon/prasslet eller någon som leder Er frammåt om det är problemet..
Vad sa Ni nu då?
- kan inte - begravning ?! Jodå egen begravning - vi godtar ursäkten!

Okej Ni som är vid liv, pröjsa in nu fort som fan - tiden går....
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nja den gick i delar chassiet gick till västerås

Just det:tummenupp Visste att jag sett karossen på annan plats, och varför inte Blocket! Fast synd bara att den inte fick förbli som den var! Plonkan blev kanske tjockare på det här viset men ändå:)

mvh / U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jahapp, det blev ju en intressant kväll. Farsan var tillbaka från lite semesterresa i Sundsvallstrakten med mor och syster så vi tänkte "Vi åker en sväng ikväll.". Klart men rätt kyligt ute så vi klädde på oss ordentligt och styrde kosan mot lite roliga vägar.

Vi tänkte passa på att se efter om det blev någon ordning på mina förgasare efter att jag hade isär dom samt att jag bytte lite slangar.

Vi kör ca 2 mil och allt är prima och tankmätaren börjar närma sig E:et (uppskattningsvis 5l i tanken vid avfärd) så jag kör några kilometer till (knappt en mil) innan jag slår över till reserven. Nu väntade jag med spänning på vad som skulle hända. Vi vek av i riktning mot närmsta bensinstation så att vi skulle ha nära till att tanka efter att jag kört slut dom sista litrarna. Men icke. Bara efter några kilometer känner jag hur hojen börjar knacka (lågfrekvent brummande nästan, tuffar som fram kan man säga), samma som förut.

"Men vad i helvete?" är ju min spontana tanke. Sen inser jag ju att det är ju en dryg mil till närmsta mack och här står vi ute i Byhåla #2 kl 21:15 på kvällen. Enda som susar förbi här är ju en timmerbil varannan halvtimme. Det var bara att sadla på bakom farsan och köra iväg till macken. Fyllde två PET-flaskor med soppa och körde tillbaka. Slurkade i flaskorna och hojen startade DIREKT.

Hojen vill inte starta med kanske 3 liter i tanken men 6-7 liter går kanon?

Från att inte vilja starta oavsett hur mycket/lite choke eller gaspådrag man ger vid start till att starta omedelbart bara av att ge den lite bensin? Lika mållös som tidigare. Har verkligen ingen aning om vad det kan vara. Hojen går som ett skott (kör ju ifrån farsgubbens XJR1300) bara det är soppa, men så fort nivån blir låg tappar den cylindrar och börjar gå dåligt.

Såg ett par CV36:eek:r (semi-flattisar) här på SH till salu för 2500:-, överväger starkt att skicka ett meddelande gällande dom. Farsan hade sånna på sin GSX på 80-talet och han tyckte det var en väldig förbättring motför dom vanliga.

Ingen som har en aning vafan det kan vara och bespara mig en utgift jag helst slapp (arbetslösa har dåligt med pengar). :död
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vi kör ca 2 mil och allt är prima och tankmätaren börjar närma sig E:et (uppskattningsvis 5l i tanken vid avfärd) så jag kör några kilometer till (knappt en mil) innan jag slår över till reserven.

Hojen vill inte starta med kanske 3 liter i tanken men 6-7 liter går kanon
Igensatt reserv, dvs den lägre delen av silen på soppakranen kleggig med föroreningar.

Du skulle kört normalt tills den börjat tuffa innan du slog över till reserven.
ingen skillnad = igensatt reserv.

Töm tanken, ta isär och rengör kran och sil.
Kasta bensinen som fanns i för att eliminera risken att det finns vatten i bottensatsen, ger samma felsymptom.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Igensatt reserv, dvs den lägre delen av silen på soppakranen kleggig med föroreningar.

Du skulle kört normalt tills den börjat tuffa innan du slog över till reserven.
ingen skillnad = igensatt reserv.

Töm tanken, ta isär och rengör kran och sil.
Kasta bensinen som fanns i för att eliminera risken att det finns vatten i bottensatsen, ger samma felsymptom.

Får väl ta och kolla den igen. Hade isär kranen tidigare men jag tyckte silen såg helt OK. Och det spelar ingen roll vad jag slår över till (PRI, ON eller RES) och när - närmar den sig strecket så börjar den bete sig och oavsett vad jag vrider över till så är det samma problem. Så var det då jag köpte den och så är det fortfarande trots att jag gått igenom alla tänkbara felkällor.

Vattnig soppa var det faktiskt i gasarna när jag hade isär dom. Mycket avlagringar och skit. Jag tycker det känns som den går bättre på gaspådrag nu efter ingreppet.

Nåja, ska ta mig en titt på kranen igen. Det är då tur att gammelhojarna är lättmeckade. :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Igensatt reserv, dvs den lägre delen av silen på soppakranen kleggig med föroreningar.

Du skulle kört normalt tills den börjat tuffa innan du slog över till reserven.
ingen skillnad = igensatt reserv.

Töm tanken, ta isär och rengör kran och sil.
Kasta bensinen som fanns i för att eliminera risken att det finns vatten i bottensatsen, ger samma felsymptom.

:fakta

/U
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Hans Kat är raw i motsats mot min. Skulle gärna haft ett par till.
/U

Tack för komplimangen. När jag får en sån då har jag lyckats åstadkomma det jag ville.

Jag kan väl tillägga att när jag börjar bygga på något så har jag en bild framför på vart jag vill komma.
Nu är det ju så att dit kommer man aldrig för det blir alltid kompromisser på vägen.
Största kompromissen jag känner just nu med den jag har är att jag inte hann med grundarbetet på det sättet jag ville utan fick helt enkelt kasta ihop den för att hinna åka någonting innan säsongen är slut.

Grundfilosofin på vart bygget skulle ta vägen är precis rätt. Det är konstaterat efter att ha kört ca 30mil på den.

En sån här hoj är alltid en rullande renovering då det alltid finns saker som man vill ha bättre...

Jag har inte åkt en meter på den sen förra onsdagen men det tror jag tillhör att man vet att den finns där i af...:)

När jag hittar på något nytt återkommer jag härinne.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tack för komplimangen. När jag får en sån då har jag lyckats åstadkomma det jag ville.

Jag kan väl tillägga att när jag börjar bygga på något så har jag en bild framför på vart jag vill komma.
Nu är det ju så att dit kommer man aldrig för det blir alltid kompromisser på vägen.
Största kompromissen jag känner just nu med den jag har är att jag inte hann med grundarbetet på det sättet jag ville utan fick helt enkelt kasta ihop den för att hinna åka någonting innan säsongen är slut.

Grundfilosofin på vart bygget skulle ta vägen är precis rätt. Det är konstaterat efter att ha kört ca 30mil på den.

En sån här hoj är alltid en rullande renovering då det alltid finns saker som man vill ha bättre...

Jag har inte åkt en meter på den sen förra onsdagen men det tror jag tillhör att man vet att den finns där i af...:)

När jag hittar på något nytt återkommer jag härinne.

Varsogod:krama

Som sagt vore kul med en lite mer RAW Katana också. Inte för att jag saknar komplimnger för den jag har direkt, men som kompliment helt enkelt. En att pula lite mer med. Den jag har är liksom färdig. Har ju kört runt en del på den nu och var ute en södersväng senast igår. Och kan bara konstatera att den fungerar så väl som den gör nu och är liksom färdigbyggd. Att börja ändra något på den nu kan ju bli bättre men även sämre i driftsäkerhet osv. Håller med om att man inte alltid måste köra bara för att man äger en utan att det är något visst med känslan bara av att den står där färdig i garaget. Många sportthojsåkande polare till mig har ju föreslgit att jag ska sälja och köpa något modernt. Har försökt förklara att en sådan hoj gör man sig inte av med utan snarare att man kompletterar garaget. Dom brukar skaka på huvudet och lägga det på sne och mumla något om nostalgisk gubbe. Vet inte riktigt vad dom menar.... med det:D
Är ju fortfarande min drömhoj nr:1 och har alltid varit det. Men det utesluter ju inte andra motoriserade drömmar för det.
Såg en kapad bakram på E-bukten btw. Har för mig att du var på jakt?

/U
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Många sportthojsåkande polare till mig har ju föreslgit att jag ska sälja och köpa något modernt. Har försökt förklara att en sådan hoj gör man sig inte av med utan snarare att man kompletterar garaget. Dom brukar skaka på huvudet och lägga det på sne och mumla något om nostalgisk gubbe. Vet inte riktigt vad dom menar.... med det:D
Är ju fortfarande min drömhoj nr:1 och har alltid varit det. Men det utesluter ju inte andra motoriserade drömmar för det.
Såg en kapad bakram på E-bukten btw. Har för mig att du var på jakt?

/U

Ska kolla E-bukten...

Sälja..
Never in my fucking life...

Jag har ägt tillräckligt många hojar nu för att veta hur jag själv resonerar.
Jag har dessutom blivit påmind ett antal gånger från kompisar hur länge jag gick och prisade katanan innan jag igen köpte en...

Jag känner precis som du. man kan uppdatera och byta ut saker som na inte är riktigt nöjd med.

Om jag nu skulle göra mig av med den då lägger jag också hjälmen på hyllan för gott och det tror jag inte jag någonsin kommer göra.

Katanan har något speciellt som nyare hojar inte har nämligen attityd.
man tar inte miste på när det kommer en farande för det finns ingen hoj som ser ut som den.
En del av dom nyaste hojarna får man ju kolla på dekalerna innan man ser vad det är för märke..
Dom är säkert på alla sätt bättre än min men dom tilltalar i af inte.

Jag kan tänka mig att Biker66 och Nisse resonenar på samma sätt gällande denna sak och deras hojar dom har..

Man har helt enkelt något som inte så många andra har och det känns ganska fint faktiskt...

Kalla mig nörd eller gubbe om ni vill.. det sk*ter jag i..;)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Alldrig ångrat att den finns kvar

Ska kolla E-bukten...

Sälja..
Never in my fucking life...
....
....
Kalla mig nörd eller gubbe om ni vill.. det sk*ter jag i..;)


Sälja - No way!
Det är ju arvet man sitter på.. dessutom går den att använda till skilnad mot konst å annat krafs..
Är man sugen på perfekta kör egenskaper är det bara att köpa en ny det finns tusentals plastraketer ;-) men Harrisen står kvar där den står kostar mig inget...

Prismässigt har Harrisen varit nere på botten den kan nog bara bli mera värd med åren nu.. kommer att bygga en go maskin bara donatorn dyker upp det får väl ta sin tid efter 26år spelar nått år hit eller dit ingen större roll... Undertiden kan man lugnt plannera.. Vill man kan man mullra lite med en gammal GSX hehe. Helförsäkrad för 1000:-/år man tackar!
Kan ju ställa på flera dussin för samma kost som en ny P-raket... :tummenupp

Men dom pengarna kan man ju lägga på lack, trim å chassie...
Det är billigt med hoj - VARNING köp aldrig en häst än mindre två!!!

Måste tacka Er för all insiration som det är att se dessa moddade Katanor å GSXer för att inte prata om Biker66's pärla!
Att åka med Er är maffigt speciellt i stan å ljudet i Sveatunneln - mumma
Nu vill man inte att sommaren skall ta slut utan passa på att suga ut det mesta innan hösten - SKA BLI BRA VÄDER I MORGON NÅGOT BRA FÖRSLAG PÅ FIK OCH KROKIG VÄG INNAN KVÄLLS BURGAREN PÅ DONKEN?
JAG KAN KOMMA I FRÅN OCH VARA I STAN VID CA19.00....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top