Då har man hunnit med en tur i länet som för närvarande saknar midnattssol. Ett jäkla mörker ute.
Men hojen den skiner däremot. Vilken skillnad från den ena till den andra. Jäkligt rappa mot för originalgasarna. Känns som man har en drös mer hästar helt plötsligt. Behövs dock lite justeringar och framförallt kanske filter. Körde öppet för att filtren jag hade är 56mm och det ska vara 58mm på gasarna (med lätt elliptisk form), får ta och jaga reda på 4st... rekommendationer? Sneglat lite på BMC, verkar fungera.
Det enda som bekymrar mig just nu är väl att den ger duktigt med eftergas när man släpper av mellan upp/nerväxlingar. Sen är den även rätt nervös när man ska iväg vid rödljus, vill nästan resa sig lite. Även när man drar på lite gas på tomgång så ger den duktigt med eftergas. Drar man på så att den ligger up mot 3000rpm så tar det bra mycket längre tid än förut innan den går ner till 900-1100rpm där jag har tomgången. Tror det till 99% beror på att det är för stort slack på gasvajern trots att jag justerat ut till i princip maximal sträckning.
Även normalt gaspådrag är helt annorlunda nu motför förut, är det pga att det är bättre "effekt" / "utväxling" eller vad man ska säga på gasarna? Eller pga inga filter? Halvt pådrag förut på 5:an så puttrade jag kring 90, nu gick det bra över 120. Skönt att känna hur det går att mosa på lite, men samtidigt lite osmidigt när man ska fisköra inne i stan. Känns som jag har pizzadrev bak.
Ordentliga filter skulle väl hjälpa en del men det mesta sitter nog i att det inte blir tillräckligt med "fjäderverkan" i gasvajern då den är så slack (stänger inte lika snabbt som dom ska), eller hur? Råder jag bot på problemet om jag kortar vajern några millimeter (typ 5-10)?
Sitter lite större huvudmunstycken i nuvarande jämfört med original. 122,5 nu motför 120 förr, men det är nog snarare bättre. Går mycket lugnare på tomgång.