Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hur sitter tappen ihop med vevskinkan? Den är väl i ett stycke?
Jag tror att man skulle tjäna lite på belastning, om man kunde lätta svänghjulet. I vintras var jag inne på att andvända Hayabusans svänghjul
som är betydligt lättare, men de ska ju fungera med startmotor kopplingen också.

Tapp/skinka i ett stycke.
För att lätta är det som 83:an sade att byta till katanagrejer.
Jag gjorde det på min rova för att minska belastningen på tappen.
Har du redan lilla tappen behöver du byta rotor, stator och generatorkåpa.
 

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Du kom aldrig iväg till Kjula förstår man. Trodde först att det hänt där! Du gör verkligen ett SPtest av hela grejen:tummenupp Synda bara att du lånat delar från din orangea. Tänk om du haft den intakt och alltid kunnat ta den då turboprojektet strulat. Alltid lätt att vara efterklok givetvis.

Nästa gång tänkte jag prova växellådan, jag återkommer:tummenupp
Jag saknar den!!!!!
 

Bifogat

  • DSC00011.jpg
    DSC00011.jpg
    47.5 KB · Visningar: 129

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tapp/skinka i ett stycke.
För att lätta är det som 83:an sade att byta till katanagrejer.
Jag gjorde det på min rova för att minska belastningen på tappen.
Har du redan lilla tappen behöver du byta rotor, stator och generatorkåpa.


Generatorkåpan behöver man väl inte byta om man flyttar över lindningen :va
Eller :confused:
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jomen, statorn har mindre bultcirkel i katanavarianten :mattias
 

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Hur mycket skiljer sig dia.m. mellan de båda rotorerna?
De var någon som hade svarvat ner en rotor tidigare i tråden, någon som vet hur mycket och hur de har gått?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då har man hunnit med en tur i länet som för närvarande saknar midnattssol. Ett jäkla mörker ute.

Men hojen den skiner däremot. Vilken skillnad från den ena till den andra. Jäkligt rappa mot för originalgasarna. Känns som man har en drös mer hästar helt plötsligt. Behövs dock lite justeringar och framförallt kanske filter. Körde öppet för att filtren jag hade är 56mm och det ska vara 58mm på gasarna (med lätt elliptisk form), får ta och jaga reda på 4st... rekommendationer? Sneglat lite på BMC, verkar fungera.

Det enda som bekymrar mig just nu är väl att den ger duktigt med eftergas när man släpper av mellan upp/nerväxlingar. Sen är den även rätt nervös när man ska iväg vid rödljus, vill nästan resa sig lite. Även när man drar på lite gas på tomgång så ger den duktigt med eftergas. Drar man på så att den ligger up mot 3000rpm så tar det bra mycket längre tid än förut innan den går ner till 900-1100rpm där jag har tomgången. Tror det till 99% beror på att det är för stort slack på gasvajern trots att jag justerat ut till i princip maximal sträckning.

Även normalt gaspådrag är helt annorlunda nu motför förut, är det pga att det är bättre "effekt" / "utväxling" eller vad man ska säga på gasarna? Eller pga inga filter? Halvt pådrag förut på 5:an så puttrade jag kring 90, nu gick det bra över 120. Skönt att känna hur det går att mosa på lite, men samtidigt lite osmidigt när man ska fisköra inne i stan. Känns som jag har pizzadrev bak.

Ordentliga filter skulle väl hjälpa en del men det mesta sitter nog i att det inte blir tillräckligt med "fjäderverkan" i gasvajern då den är så slack (stänger inte lika snabbt som dom ska), eller hur? Råder jag bot på problemet om jag kortar vajern några millimeter (typ 5-10)?

Sitter lite större huvudmunstycken i nuvarande jämfört med original. 122,5 nu motför 120 förr, men det är nog snarare bättre. Går mycket lugnare på tomgång.
 
Last edited:

macal

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
1983 Suzuki Katana 1100
Förmodligen har han ringt nåt lokalt bageri och beställ tre ton bullar,men den gubben går inte.
Som straff ska jag skjutsa honom på bulten åt båda hållen.
På en Ducati Streetfighter.
Kan han stå på bena efter det,bjuder jag på jobbet :tummenupp

[YOUTUBE-ID]G9u1PD2AE6U[/YOUTUBE-ID]

Neeeeej tack !! Jag tar tåget med Katana org Uffe.:banana
sms lån,:D Va härligt!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hur mycket skiljer sig dia.m. mellan de båda rotorerna?
De var någon som hade svarvat ner en rotor tidigare i tråden, någon som vet hur mycket och hur de har gått?

Jag har också sökt info om hur mycket man kan svarva rotorn, utan resultat...
Man får nog chansa och det känns lite vanskligt vid 10krpm, enklare att konvertera till katanagrejer.

Å andra sidan ger Katanageneratorn bara 14A, kan bli marginellt med soppapumpar o annat som du hängt på din hoj kanske ?

De diametrala skillnaderna mellan de båda rotorerna åskådliggörs nedan, man ser också skillnaden med mina M10 bultar kontra originalets M8:eek:r.
Vill du ha exakta mått får jag skutta ner med skjutmåttet.

IMG_1733.jpg
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Neeeeej tack !! Jag tar tåget med Katana org Uffe.:banana
sms lån,:D Va härligt![/QUOTE]

Var det inte din maskin som la av förra veckan vad hände??

Är Katanans svänghjul oförändrat mellan 82 o 83? GSX fick ju en grövre axel 83!

Tänkte modifiera GSX 82an med en 83tapp och svarva upp det gammla 82 svänghjulet för den grövre tappen det borde väl fungera eller??

Någon som vet vad man skall svarva till tappen i för material?
Måste den härdas?
 
Last edited:

macal

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
1983 Suzuki Katana 1100
Neeeeej tack !! Jag tar tåget med Katana org Uffe.:banana
sms lån,:D Va härligt!

Var det inte din maskin som la av förra veckan vad hände??[/QUOTE]

De va startmotorkopplingen och rullarna som rassla lite, så man måste hitta ett nytt svänghjul. Så e de ngn som ligger på ett så skrik till!:Bugar
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Var det inte din maskin som la av förra veckan vad hände??

De va startmotorkopplingen och rullarna som rassla lite, så man måste hitta ett nytt svänghjul. Så e de ngn som ligger på ett så skrik till!:Bugar[/QUOTE]

Hmm måste du byta hela svänghjulet?

Är GSX 82 och 83 kåporna och lindningarna kompatibla?
Har någon en länk till en GSX reservdels lista med artikelnummer?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Tapp/skinka i ett stycke.
För att lätta är det som 83:an sade att byta till katanagrejer.
Jag gjorde det på min rova för att minska belastningen på tappen.
Har du redan lilla tappen behöver du byta rotor, stator och generatorkåpa.

I ett stycke? Den är pressad och i 83an svetsad som standard. Tappen finns att köpa räkna med 3000+ bara för en tapp...
Men den går ju att svarva till!
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hmm måste du byta hela svänghjulet?

Är GSX 82 och 83 kåporna och lindningarna kompatibla?
Har någon en länk till en GSX reservdels lista med artikelnummer?

Till Katanan är det olika svänghjul och lindningar till 82 & 83
Allt enl. reservdelboken.
Om kåporna skiljer vet jag icke. Dom har olika färger vilket betyder olika nummer.
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Svänghjul..

Var det inte din maskin som la av förra veckan vad hände??

De va startmotorkopplingen och rullarna som rassla lite, så man måste hitta ett nytt svänghjul. Så e de ngn som ligger på ett så skrik till!:Bugar[/QUOTE]

Ska till förrådet imorgon o kika vad jag har liggandes..du har en 83 vev va ?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
I ett stycke? Den är pressad och i 83an svetsad som standard. Tappen finns att köpa räkna med 3000+ bara för en tapp...
Men den går ju att svarva till!

Jo, de kanske är pressade ihop, men tappen och skinkan säljs som en enhet.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top