Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Vev tapp


Tja Danne

Jag har ju en motor med samma problem - den står pga detta!

Har fixat en kontakt för att tillverka en ny tapp.
Någon sa mig att den inte är härdad men första gången min lossade satte jag in en kil och då visade det sig att axeln var jäkligt hård och man var tvungen att göra spåret med en gnistmaskin.

Någon som vet vilket stål man måste använda??

Svarnar upp svänghjulet samtidigt så att axeln blir lite grövre!
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Minst sagt. :näsblod
2 st startmotorer gick sönder när jag bänkade senast, så jag var tvungen att se över startmotorkopplingen. Vid demonteringen upptäckte jag att muttern till rotorn satt löst när jag skulle vrida runt motorn:mad: Men startmotorkopplingen fungerar som den ska, men jag vet inte om de kan ha något samband med lös rotor och ork lösa startmotorer?:va

Du kom aldrig iväg till Kjula förstår man. Trodde först att det hänt där! Du gör verkligen ett SPtest av hela grejen:tummenupp Synda bara att du lånat delar från din orangea. Tänk om du haft den intakt och alltid kunnat ta den då turboprojektet strulat. Alltid lätt att vara efterklok givetvis. Men jag har i a f bestämt mig för att inte röra mer på min hoj förens den helt enkelt slitits av användande och behöver översyn. Inte för att jag inte vill ha mer. Men den funkar helt enkelt för bra i nuvarande config för att det ska vara värt att ta risken. Och det är ju ändå åka man vill under säsongen. Blir det mer någon gång så blir det förmodligen en till då tillfället dyker upp:)

/U
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag blev det en dag på strippen för att se på lite bilar och hojar. Passade på att drägla lite på alla fina Katanor (och andra Suzuki hojar) som stod vackert uppradade. Farsan passade på att ägna sig åt lite industrispionage under tiden jag småparatade lite med Kurt som kom och presenterade sig, jag var nog lätt igenkänd. Dessvärre gick väl hans repor inte som önskat. Dåliga starter dom två kvalen jag såg vilket resulterade i höga nior, men det bar av riktigt bra efter strippen när väl hojen kom igång. Kul att se hur gammelhojarna står sig så bra mot betydligt modernare maskiner.

Måste dock säga att det är konstigt hur det kan finnas så många Bodensare som kör dragrace. Kul... men konstigt. :D
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
OSexig..

Apropå Streetfighter såg det ut såhär hemma hos mig strax innan avfärd för snurren imorse.
Nog är det en sexig skapelse allt.... :drool

NÄ! typ inte...
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Om man tog bort 1:an på prislappen så skulle den vara rätt sexig tycker jag, men för 189000kr...?
För ca 15-25kkr får du 4 cylindrar som har en jämnare gång. Ibland i alla fall. Pålitlighet. Går som ett spjut och är inte överreklamerad. M a o betalar du för det du får. Inte 75% extra för att den troligen är röd och har ett Europeiskt namn (Eller Amerikanskt för den delen).
Sist men inte minst får du för denna ringa peng respekt bara av hoj-valet. Inte för att du betalar för det. Dessutom är det lätt genomskådat!:D

189000 Nej, 89000 Njet, 9000 Nja, 0 Okidoki:)

TheHenrik
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
skapa mera på hög höjd..

Hmm eftersom hoarna nu skall ner i beståndsdelar så tänkte jag bygga en bänk men då såg jag denna http://www.verktygsboden.se/ någon som vet om man hittar den i stockholm så man kan titta närmare på den eller tips om någon annan billig lösning!
Det verkar ju som om det bara är "Katana Org" som är klar och kan njuta utan att skruva vi dödliga har mången timme kvar med hammare å städ!
Eftersom ryggen :död är 24år äldre än hojen så får man väl offra en slant på den åxå...

Såg att det finns en länk om detta men den verkade dö ut här är vi ju i alla fall aktiva!!
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Utväxling

Eftersom jag fick frågan om utväxling så lägger jag upp det här:

GSX 1100E 83 630kjedja orginal 15/42 kugg =235km/h vid 9000varv
Bytte till 530 kjedja och ville samtidigt få en högre toppfart
17/44 ger 254km/h vid 9000 varv vilket fungerar bra med 1168cc vassare kammar och smothbore. Klart man förlorar lite i acc men det var det värt. Om jag kör på 4an går den på samma varv som tidigare, lägger man sedan i 5an sjunker varvet och motorn går inte längre helt utan motstånd, som det tidigare kännts på landsväg. Men eftersom den är trimmad finns fortarande inget behov av att växla ned, den drar fint från ca 2500 varv..
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Visst är den för dyr, men vaddå, tycker ni 148' är billigt för en GSXR1000 ?

För 20' får man 100st 25 år gamla och trötta hästar i 240 kg chassie som slår knut på sig självt när det ser en ojämnhet i asfalten.

Snöt jag pengar skulle jag mycket hellre köpa 155 hästar i 167kg hoj och ett chassie som inte bangar aktiv körning, dessutom med fan så mycket mer karaktär än nån vanilla Hayabusa eller ZX12 !

Dessutom, sen när är prislappen ett argument när man dreglar över ett ballt fordon ?
Eller dissar ni motorsång, skinndetaljer och kolfiberpaneler på en Lamborghini eller Koenigsegg för att den är för dyr också ?? Någon fabriks-RR ? Y2K-hojen ??

My 2 c
 
Last edited:

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Visst är den för dyr, men vaddå, tycker ni 148' är billigt för en GSXR1000 ?

Nej.

För 20' får man 100st 25 år gamla och trötta hästar i 240 kg chassie som slår knut på sig självt när det ser en ojämnhet i asfalten.

Japp.

Snöt jag pengar skulle jag mycket hellre köpa 155 hästar i 167kg hoj och ett chassie som inte bangar aktiv körning, dessutom med fan så mycket mer karaktär än nån vanilla Hayabusa eller ZX12 !

Okej

Dessutom, sen när är prislappen ett argument när man dreglar över ett ballt fordon ?
Eller dissar ni motorsång, skinndetaljer och kolfiberpaneler på en Lamborghini eller Koenigsegg för att den är för dyr också ?? Någon fabriks-RR ? Y2K-hojen ??

Jag "dissar" inte de fordonen av den anledningen. Även om jag definitivt inte har råd med dem.
Personligen tycker jag att rörramar är extremt koolt med rätt ingredienser. Där ingår inte, enligt min personliga uppfattning, V2:eek:r. Det är för att jag tycker att de låter jätte-trist.

Meningen var inte att reta upp någon, utan att uttrycka min åsikt. Synd om någon blev arg på riktigt.

TheHenrik
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Dyr eller inte...

Visst är den för dyr, men vaddå, tycker ni 148' är billigt för en GSXR1000 ?

För 20' får man 100st 25 år gamla och trötta hästar i 240 kg chassie som slår knut på sig självt när det ser en ojämnhet i asfalten.

Snöt jag pengar skulle jag mycket hellre köpa 155 hästar i 167kg hoj och ett chassie som inte bangar aktiv körning, dessutom med fan så mycket mer karaktär än nån vanilla Hayabusa eller ZX12 !

Dessutom, sen när är prislappen ett argument när man dreglar över ett ballt fordon ?
Eller dissar ni motorsång, skinndetaljer och kolfiberpaneler på en Lamborghini eller Koenigsegg för att den är för dyr också ?? Någon fabriks-RR ? Y2K-hojen ??

My 2 c


...oavsett pris eller inte...jag tycker den är ful bara.
Prisvärd - knappast med det är ju en marknadsföringsfråga precis som allt med priser. Det visar sig i försäljnings statistiken. GSXR 1000 verkar ju folk tycka är prisvärd - den säljer ju en del...fast 148 000 kr för en GSXR 1000 - nej tack !

Hade inte Hayabusa'n varit så ful hade jag nog haft en....

Vad gäller chassin som slår knut på sig eller vaniljhojjar eller Duccar..

Ska man utnyttja all effekt - kör på bana ! Är det ngn som gör det ???

Och till bana räcker ju en gammal GSXR 750 / 1100 gott eller ?
Man får mycket kul på en bana för 189 000...utan att köpa en Ducce.

Men de har ju lyckats i något - den väcker ju känslor !!


Själv tycker jag min gammal GSX har mycket mer karaktär en nya Duccen , den har mer karaktär än Busan o GSXR 1000 tillsammans ! Bara därför att jag tycker det - så det så !!

...Jag vill ha en Lamborghini - men vill inte betala..
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Visst är den för dyr, men vaddå, tycker ni 148' är billigt för en GSXR1000 ?

För 20' får man 100st 25 år gamla och trötta hästar i 240 kg chassie som slår knut på sig självt när det ser en ojämnhet i asfalten.

Snöt jag pengar skulle jag mycket hellre köpa 155 hästar i 167kg hoj och ett chassie som inte bangar aktiv körning, dessutom med fan så mycket mer karaktär än nån vanilla Hayabusa eller ZX12 !

Dessutom, sen när är prislappen ett argument när man dreglar över ett ballt fordon ?
Eller dissar ni motorsång, skinndetaljer och kolfiberpaneler på en Lamborghini eller Koenigsegg för att den är för dyr också ?? Någon fabriks-RR ? Y2K-hojen ??

My 2 c

Men Biker tog du det personligt? Allas tycke här i tråden. Du ska få mitt också. Är också lite smygsvag för Ducce av den enkla anledningen att det liksom inte går fjorton på dussinet och avsaknaden av kompromisser, utom just den här streetfighter! Måste vara HD:s marknadsavdelning som gått in där. För det här är nog första Duccen som är just en kompromiss med marknaden. Håller med Huge om utseendet faktiskt. Men ljudet från dom är ju sjukt ballt. Och karaktären har jag provat vid en provkörning av 1098. Satans va pigg/svarsvillig den var för att inte tala om bromsarna. Var dock lite för liten för mig. Fick liksom inte plats ordentligt. Hur jag än satt så hamnade knäna utanför kåporna. Och smakar det så kostar det. Så att diskutera prissättning är ju bara löjligt. Hur exklusiva skulle dom vara om vem som helst skulle kunna ha en i garaget?

/U
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Gud vad vi är duktiga på att tycka till här...
Skall man slant upp kan man väl lika gärna titta ut över denna panel, Italiensk V4 av senaste snitt...
Hmm jag kan köpa 25 GSXer (baserat på vad jag la för min :tummenupp) för samma pris å säkert ha dom försäkrade för samma årskostnad! Sjukt. Men tycka till kostar ju inget...
 

Bifogat

  • RSV4.jpg
    RSV4.jpg
    34.9 KB · Visningar: 103

sportbike

Guest
Oavsett vad man tycker om olika hojars utseende,så är det ju bara när den står still man tittar på den.
Det är när man kör,den ska vara optimal,oavsett märke.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Oavsett vad man tycker om olika hojars utseende,så är det ju bara när den står still man tittar på den.
Det är när man kör,den ska vara optimal,oavsett märke.

Du har hamnat i fel tråd här gäller rätta känslan!!
Vibrationerna i magen av ljudet, motorns kraft vibrerar i styret, ljudet av stål som skrapar i asfalten i 140 i sveatunneln känslan när 240kg brutalt lyfter från asfalten och bara med hjälp av kroppens balans hålls rakt upp för att växla genom hela lådan! De du de är känsla det!

Vill man upp nå det optimala - en ny dimention - ta flyget!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gud vad vi är duktiga på att tycka till här...
Skall man slant upp kan man väl lika gärna titta ut över denna panel, Italiensk V4 av senaste snitt...
Hmm jag kan köpa 25 GSXer (baserat på vad jag la för min :tummenupp) för samma pris å säkert ha dom försäkrade för samma årskostnad! Sjukt. Men tycka till kostar ju inget...

RSV4:an ligger då definitivt i Top 3 på "Vill ha"-listan. Sexig maskin det där, och ska visst gå utav bara...

Och nu till något helt annat och betydligt mer GSX-relaterat.

Monterat på gasarna nu men försöker klura vilka slangar som ska vars.

Vakuumslangen uppe på en av gasarna (till höger) säger sig självt, men dom andra?

DSCN1211.jpg


Är båda övre slangarna (den vänstra på bilden ovan är en av dom) mellan gasare 1-2 och 3-4 avluftning som egentligen sitter ihop med luftburken?

DSCN1212.jpg


Nedre paret på bilden ovan antar jag är för soppan?

Och slutligen denna, också avluftning?

DSCN1213.jpg


Tänkte att det är bättre att fråga än att fylla gasarna med soppa där det inte ska vara soppa.
 

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Tja Danne

Jag har ju en motor med samma problem - den står pga detta!

Har fixat en kontakt för att tillverka en ny tapp.
Någon sa mig att den inte är härdad men första gången min lossade satte jag in en kil och då visade det sig att axeln var jäkligt hård och man var tvungen att göra spåret med en gnistmaskin.
Någon som vet vilket stål man måste använda??
Svarnar upp svänghjulet samtidigt så att axeln blir lite grövre!

Hur sitter tappen ihop med vevskinkan? Den är väl i ett stycke?
Jag tror att man skulle tjäna lite på belastning, om man kunde lätta svänghjulet. I vintras var jag inne på att andvända Hayabusans svänghjul
som är betydligt lättare, men de ska ju fungera med startmotor kopplingen också.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Lyckades få det rätt med gasarna. Hojen startade omedelbart och går som en dröm på tomgång. Lite småjustering av gasvajern bara så är det bara ut och gasa. :tummenupp

Gasarna verkar omedelbart vara betydligt rappare. Ger svar omedelbart på gaspådrag i princip jämfört med originalgasarna som hade betydligt mera lagg innan effekten kom. Ska bli spännande att se hur dom beter sig under körning. Hinner nog med en provtur ikväll efter lite finjustering. :banana
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hur sitter tappen ihop med vevskinkan? Den är väl i ett stycke?
Jag tror att man skulle tjäna lite på belastning, om man kunde lätta svänghjulet. I vintras var jag inne på att andvända Hayabusans svänghjul
som är betydligt lättare, men de ska ju fungera med startmotor kopplingen också.

Katanans svänghjul är lättare:tummenupp
Även lindningen måste bytas eftersom diametern är olika.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top