Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hallå där!!
Ja ska försöka ta tag i det under morgondagen!
Jag hoppas man får liv i den till nästa onsdag!
De blev ju ngr trots allt igår Kul!!!

Du får sätta fart på den till lördag, blir det bra väder så kanske man skulle ge sig på sin första Stockholmssnurr!?
Lonny hälsar btw...:tummenupp

/U
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Sådär, ny pingel bensinkran inhandlat då den gamla visade sig läcka en aning. :)

Tyvärr gick det inte att reparera enligt tillverkaren då den hade sprickor men fick köpa ett nytt för kraftigt rabatterad pris samt att de skrev gift på brevet. :) Trevliga killar på pingelonline.com

Så nu är det bara justering av kamkedjespännaren kvar innan jag vågar starta den en längre turer. :) Någon som vet spelet på kamkedjan? Hur är bäst att spänna genom att öppna och se på kedjan eller rasslet från kedjan medan man spänner den? vågar inte köra det sistnämnda.

Det sitter ett GSX750R -97 dämpare bak som är aldeles för stum för min smak. någon som vet hur man mjukar upp den så att det blir lite gung? Jag kör ju inte på strippen precis på fritiden så den skall ju bara gatanpassad.

Det är ju även intressant med intruktion på att underhålla framgafflarna som i detta fall kommer från en ZX9R -95, de är ju justerbara men hur och var skall man börja.

Hinnar jag bli klar så åker jag med en sväng nästa vecka innan den får ställas av för året. :)

Jag har alltid öppnat ventikåpan och dragit runt motorn med nyckel för att försäkra mig om att spännaren tar upp spelet sedan kontrollerat mellan kammarna. Klart om man gjurt det någon gång så får man väl lite känsla och kanske vågar göra det utan att öppna... att bara gå på ljudet låter som det kan bli dyrt... Bra att samtidigt kolla ventilspelet - 2 flugor i en smäll.... Jobba på nu!! Uffe vill ju åka Stockholmssnurren på lördag, kommer vi så chockar vi knattarna på plastraketerna..

Hallå där!!
Ja ska försöka ta tag i det under morgondagen!
Jag hoppas man får liv i den till nästa onsdag!
De blev ju ngr trots allt igår Kul!!!

Håll oss uppdaterade säkert någon här som kan hjälpa dig på något sätt... så nära målet :gnissla
Vi vill se dig vid Donken på onsdag... :)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tog mig en minut idag för att göra ett litet filmklipp av problemen och hojen ville faktiskt starta nu. Kan nog säga med 110% säkerhet att det är gasarna nu har tagit mig en titt på den elektriska biten och jag hittar inga som helst problem där som skulle kunna ge upphov till att 4:an inte vill gå.

[YOUTUBE-ID]ts9lmob_-Ds[/YOUTUBE-ID]

Kanske går fram tydligare vad det gäller nu.

Ljudet på filmen är väl sådär så hojen låter som ett tröskverk, men ni förstår poängen. Full choke, på med tändning, starta. Går runt hojen, känner på grenrör, 3:an = aj aj, 4:an = kall. Greppar gashandtag, gasar lite, dör.

Att den dör beror det på att jag kanske inte blankat av vakuumslangen från gasarna? I och för sig händer samma sak när den är kopplad till vakuumet på tanken men den kanske drar tjuvluft? Eller spelar inte slangen nån roll?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Slangen är öppen rakt ner i insuget/förgasaren = den cyllen går magert.

Har du soppa i 4:ans kopp ? Fyll på soppa och skruva ur dränpluggen så vet du.
Det kan vara täppt så bensinen inte kan rinna mellan förgasarna, det är väl små gummislangar mellan kopparna på dedärninga gasarna har jag för mig...

Utan kontinuerlig bensintillförsel funkar motorn max någon minut innan kopparna är tomma, med manuell soppakran lär man sig sådant... ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Slangen är öppen rakt ner i insuget/förgasaren = den cyllen går magert.

Har du soppa i 4:ans kopp ? Fyll på soppa och skruva ur dränpluggen så vet du.
Det kan vara täppt så bensinen inte kan rinna mellan förgasarna, det är väl små gummislangar mellan kopparna på dedärninga gasarna har jag för mig...

Utan kontinuerlig bensintillförsel funkar motorn max någon minut innan kopparna är tomma, med manuell soppakran lär man sig sådant... ;)

OK.

Har gott om soppa i alla flottörhus, däremot så är bara 1:an, 2:an och 3:ans stift som har antydan till väta / fukt (bränsle) när jag tog lös och kollade dom, 4:an är grå och inget tyder på att det kommer bränsle till cyllen.

Nåja.

Jag satte på tanken, pluggade vakuumslangen och körde på PRI. Chokade fullt och drog igång den. Tog skaftet på skruvmejseln och började banka / knacka på 4:e gasaren och efter några knack så kom den igång och började gå på alla cyllar. Förmodligen så är det skit i 4:e gasaren som gör att den inte öppnar som den ska.

Tog en snabb tur runt kvarteret i allt från 10-100km/h och inga som helst konstigheter. Får se mer imorn hur den mår då.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Får se mer imorn hur den mår då.

Det finns inget att se i morgon. Smolket i bägaren ligger kvar då med. Bara riv ner bryggan och ta isär den felande gasaren och gå igenom ALLT. Been there, done that. Men resultatet om du är noga kommer att vara mödan värt.


Uppdatering till alla som tror att jag slutat med hoj:tungan : Cykeln klar för besiktning sen länge. Tanken har tagit ca 1 vecka i anspråk på semestern om man räknar effektiv tid. Nu är den i ett stycke igen och skall epoxyfyllas på insidan för att fylla igen såg-diket. Utsidan är påbörjad glasfiberspackling, men den kommer ta tid innan den är "fin" igen. Trodde ett tag på att besikta i år åtminstone, men då måste jag åka till bilprovningen i min skoteroverall:död

Inget löfte men en förhoppning/ plan är att cykeln skall vara klar till Januari så att vädret är den enda stoppande faktorn.
 

sportbike

Guest
Hallå där!!
Ja ska försöka ta tag i det under morgondagen!
Jag hoppas man får liv i den till nästa onsdag!
De blev ju ngr trots allt igår Kul!!!

Pillat med den idag,och det är startmotorkopplingen som rasslar,troligen har rullarna blivit lite platta.
Nu ska bara den förbenade rotorn bort,sitter så man får klåda,tamefan.
Fortsättning följer på måndag.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Här kan man anmäla sig om man vill gasa lite rakt fram
http://www.rabiatmotor.com/

/Ingvar

Jobbarhelg:(

/U

Trodde ett tag på att besikta i år åtminstone, men då måste jag åka till bilprovningen i min skoteroverall:död

Inget löfte men en förhoppning/ plan är att cykeln skall vara klar till Januari så att vädret är den enda stoppande faktorn.

Den var bra:D Skoteroverall hade du ju så att köra i Januari är ju inget köldproblem i a f.
Sedan att vi andra har parkerat och inväntar våren gör dig ju lite ensam ute kanske. Men vi väntar på dig hursomhelst. Du är välkommen ut när du helst blir klar....

/U

Pillat med den idag,och det är startmotorkopplingen som rasslar,troligen har rullarna blivit lite platta.
Nu ska bara den förbenade rotorn bort,sitter så man får klåda,tamefan.
Fortsättning följer på måndag.

Klassiker med för dålig startström. Been there:gnissla Efter ett sådant haveri och i värsta fall inköp av ny koppling så är man alltid noga med laddkrets och friskt och strömstarkt batteri.

/U

Pillat med den idag,och det är startmotorkopplingen som rasslar,troligen har rullarna blivit lite platta.
Nu ska bara den förbenade rotorn bort,sitter så man får klåda,tamefan.
Fortsättning följer på måndag.

Ny hoj redan? En fågel sjöng en lått på byn...:crash

/U
 
Last edited:

macal

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
1983 Suzuki Katana 1100
Du får sätta fart på den till lördag, blir det bra väder så kanske man skulle ge sig på sin första Stockholmssnurr!?
Lonny hälsar btw...:tummenupp



/U

Göran stackarn håller på med den,hoppas man inte har kastat för mycket sten på honom så det fattas hälften i motorn:D
 

sportbike

Guest
Ny hoj redan? En fågel sjöng en lått på byn...:crash

/U

Inte än,provar lite olika hojar så får man se vad det blir.
Idag åks det Ducati 1098s,weeeeeeee......:tuttar

Göran stackarn håller på med den,hoppas man inte har kastat för mycket sten på honom så det fattas hälften i motorn:D

Den sitter i spänn över helgen,eftersom man svetsat rotorn över gängan där avdragaren ska monteras,så försöker jag med en 3-fingers utvändig och värme.
Den sitter stumt,utan att överdriva :mad:
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Inte än,provar lite olika hojar så får man se vad det blir.
Idag åks det Ducati 1098s,weeeeeeee......:tuttar



Den sitter i spänn över helgen,eftersom man svetsat rotorn över gängan där avdragaren ska monteras,så försöker jag med en 3-fingers utvändig och värme.
Den sitter stumt,utan att överdriva :mad:

Köp ett riktigt japanskt 80-talsjärn vettja:yoparty.

Ledsen att behöva säga det men jag känner (ännu) ingen som fått bort ett dylikt svänghjul med en kloavdragare. Jag hoppas verkligen jag känner en snart:gnissla.

/Ingvar
 

sportbike

Guest
Köp ett riktigt japanskt 80-talsjärn vettja:yoparty.

Ledsen att behöva säga det men jag känner (ännu) ingen som fått bort ett dylikt svänghjul med en kloavdragare. Jag hoppas verkligen jag känner en snart:gnissla.

/Ingvar

Nä den sitter.
Har värmt,kylt,och dragit i den i tre timmar,men den är stum.
Härnäst blir det skärbrännaren och en beställning av nya grejor.
(Hej Matte,fyll plånkan :) )
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++

Sorry Danne:huvet, min tapp såg inte riktigt lika jävlig ut. Efter lite filputsande och karborundumslipande fick jag dit mitt svänghjul igen. När jag monterade fick jag några droppar ur en Loctite-flaska med någon grym vätska i som jag tyvärr inte har numret på. Sen dess har svänghjulet suttit som berget och går förmodligen inte att få bort. Jag har iofs den grövre tappen som kom -83.

/Ingvar

Nä den sitter.
Har värmt,kylt,och dragit i den i tre timmar,men den är stum.
Härnäst blir det skärbrännaren och en beställning av nya grejor.
(Hej Matte,fyll plånkan :) )

Svänghjulen (som inte lossnar av sig själva) brukar i regel ha rört sig lite på konan och då blivit punktvis fastsvetsade av friktionen, men trägen vinner:).

Vad debiterar du för timpris? Matte får väl lösa ut katanan med en ny Ducati.

/Ingvar
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top