Katana och GSX 1100-tråden

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Jaha, så har man försökt att täta den vänstra toppsmörjningen med nya alu-brickor och "smet". Varmkörning ok med noll läckage. Provkörning efter jobbet idag på ca 6 mil, säg vad man vill om dessa dinos:ar men satan vad bra den går:yoparty 2,5 års uppehåll har fått ringrosten att bli betydligt framträdande, men den löses snart bort mha den mängd olja som huserar på motorns utsida:huvet Jag blir så j***a trött. Nån som har hundben till salu? Mina ska få en ny karriär som f*****g blompinnar, eller så tar jag bort toppsmörjet helt. Får nog åka mer då innan kammarna är slut mot vad det blir nu...
Snälla Jörgen, ta mig till puben och fyll mig..
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skicka skrotet med posten till mig. Kanske kan få ordning på dom. ;)

Själv gör jag små framsteg med förgasarinställningarna. Ingen svartrök och sotande stift nu så jag ska prova skruva på acc-pumpen igen testa lite mer. Hojen går ju bara så förbaskat varm när man står still.

Möjligt att jag får hacka om nålarna igen dock om jag inte får till lågfarten ordentligt.
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
-Chrille
Verkar ju jäkligt skumt att det inte ska gå att få tät med nya brickor och "smet". Ingen spricka som vidgar sig?
Du får väl bygga om och bara köra på avgas om du inte har pluggat i blocket.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nog för att du har den där ungdomliga entusiasmen men jag tänker inte förstöra dig, inte än... inte ens jag i din ålder hade tagit detta...

Men detta tog du Chrille å inte var du svårövertalad heller :D
 

Bifogat

  • DSC00048.JPG
    DSC00048.JPG
    165.8 KB · Visningar: 60
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jaha, så har man försökt att täta den vänstra toppsmörjningen med nya alu-brickor och "smet". Varmkörning ok med noll läckage. Provkörning efter jobbet idag på ca 6 mil, säg vad man vill om dessa dinos:ar men satan vad bra den går:yoparty 2,5 års uppehåll har fått ringrosten att bli betydligt framträdande, men den löses snart bort mha den mängd olja som huserar på motorns utsida:huvet Jag blir så j***a trött. Nån som har hundben till salu? Mina ska få en ny karriär som f*****g blompinnar, eller så tar jag bort toppsmörjet helt. Får nog åka mer då innan kammarna är slut mot vad det blir nu...
Snälla Jörgen, ta mig till puben och fyll mig..

Har du också liksom jag Vortex toppsmörjning med uselt designade aluminiumbultar som genast går av om man vill försöka ansätta dem en gnutta. Jag har liksom dig brottats med läckage där, inget fick det tätt någon längre stund.
Nu är det äntligen tätt, mitt recept:
1) Fatta skruven i vänster hand
2) rulla på en o-ring av lagom tjocklek (lite tjockare än vad en bricka är bred)
3) Finn en bricka som passar utanpå den pårullade o-ringen
4) upprepa detta på alla 8 ställen, ja du förstår
5) förstärk för säkertets skull med med att kludda på lite Biltema-silikon på o-ring och brickor.
6) montera--tätt:banana

Problemet var att hitta en bricka med stort hål i förhållande till ytterdiametern. När jag stirrade ner i min braattha-skrotlåda såg jag mina gamla brickor med "inbyggd" gummitätning jag köpt dyrt och använt i tidigare fruktlösa tätningsförsök. Efter bortrensning av gummiresterna återstod en bricka av precis lagom dimension.

/Ingvar
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Problemet var att hitta en bricka med stort hål i förhållande till ytterdiametern. När jag stirrade ner i min braattha-skrotlåda såg jag mina gamla brickor med "inbyggd" gummitätning jag köpt dyrt och använt i tidigare fruktlösa tätningsförsök. Efter bortrensning av gummiresterna återstod en bricka av precis lagom dimension.

/Ingvar

Problemet för mig är att mitt kit är ett hembygge. Välgjort på alla sätt men hålen i hundbenen är inte runda, de är svagt ovala. Det är hela problemet, men jag ska efter gårdagskvällens moraliska rehabilitering ge det en chans till. Om det inte fungerar.......-blompinnar...
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Har du också liksom jag Vortex toppsmörjning med uselt designade aluminiumbultar som genast går av om man vill försöka ansätta dem en gnutta. Jag har liksom dig brottats med läckage där, inget fick det tätt någon längre stund.
Nu är det äntligen tätt, mitt recept:
1) Fatta skruven i vänster hand
2) rulla på en o-ring av lagom tjocklek (lite tjockare än vad en bricka är bred)
3) Finn en bricka som passar utanpå den pårullade o-ringen
4) upprepa detta på alla 8 ställen, ja du förstår
5) förstärk för säkertets skull med med att kludda på lite Biltema-silikon på o-ring och brickor.
6) montera--tätt:banana

Problemet var att hitta en bricka med stort hål i förhållande till ytterdiametern. När jag stirrade ner i min braattha-skrotlåda såg jag mina gamla brickor med "inbyggd" gummitätning jag köpt dyrt och använt i tidigare fruktlösa tätningsförsök. Efter bortrensning av gummiresterna återstod en bricka av precis lagom dimension.

/Ingvar

Uppe med tuppen :) Var inte du ledig idag!
Så det är vad man får för det dyra kittet... tur att man inte fallit för blingfrestelsen och införskaffat. Att det behövs avrådde ju Ove en gång så jag håller mig till det rådet forsättningsvis också.

Var ju moppeväder nyss, vart blev det av? Hade vart gott med ett Wienerbröd a la Rosenhill fram mot kaffedax..

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Uppe med tuppen :) Var inte du ledig idag!
Så det är vad man får för det dyra kittet... tur att man inte fallit för blingfrestelsen och införskaffat. Att det behövs avrådde ju Ove en gång så jag håller mig till det rådet forsättningsvis också.

Var ju moppeväder nyss, vart blev det av? Hade vart gott med ett Wienerbröd a la Rosenhill fram mot kaffedax..

/U

Uppe med tuppen:va man kan ju inte sova bort hela dagen.
Stoppar man inte in HD dragstänger eller gör ett "torrblock" dvs pluggar de ordinarie oljekanalerna, kan man gott strunta i de yttre oljeledningarna är min uppfattning.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Dyra Kitet...

Uppe med tuppen :) Var inte du ledig idag!
Så det är vad man får för det dyra kittet... tur att man inte fallit för blingfrestelsen och införskaffat. Att det behövs avrådde ju Ove en gång så jag håller mig till det rådet forsättningsvis också.

Var ju moppeväder nyss, vart blev det av? Hade vart gott med ett Wienerbröd a la Rosenhill fram mot kaffedax..

/U

Fungerar perfekt för vissa av oss !
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Uppe med tuppen:va man kan ju inte sova bort hela dagen.
Stoppar man inte in HD dragstänger eller gör ett "torrblock" dvs pluggar de ordinarie oljekanalerna, kan man gott strunta i de yttre oljeledningarna är min uppfattning.

/Ingvar

Ja Ja vad vet jag, lyssnar mest till råd från dom som kan. Gasar ju hellre än bygger:D Och behöver man råd så finns det ju gott om kompetens här. Har börjat använda lägre växlar nu och upptäckt motorn på nytt:yoparty Skjuter fortfarande på bra efter 6k.
'Eller' Gör vad jag kan för att kompensera dom kubik som aldrig kommer på plats!

/U
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
tapp

Konstverk....

Kul expriment med HTC HD2 fixade bild å detta medelande direkt i den
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Bifogat

  • IMAG0066b.jpg
    IMAG0066b.jpg
    242.2 KB · Visningar: 88

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Lördag..

Ska ngn åka till Kjula imorgon ?

Vilka är på för en öl imorgon kväll ? // Henrik:D
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Pohlman..

Vad säger Pohlman om morgondag(g)en ??

Eller min egen observation från 35 000 i em..molntäcket slutade över östersjön och ner mot Jönköping..drog vidare bort från ostkusten.
Efter det följer ett högtryck från ost med uppsprickande väder . Det var ca 20 grader i Helsningfors idag och det vädret är på g hitåt...Men hur snabbt ?
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Det é dags för Fredagsmyyyys!

Så där ja, när man äntligen lyckats med toppsmörjningen var det bara att riva igen:huvet Nu är det topplockspackningen. Ska glödga om kopparpackningen asap. Nåt bra tips på vad jag ska smeta på? Ska nog även O-ringa de yttre samtidigt.

Apropå diskussioner om toppsmörjnings vara eller icke så passade jag på att mäta lite. HD-pinnarna är 9,5mm på skaften, hålen i mitt Bigblock är ca 12,5-13mm. Om man räknar på arean som då finns runt bultarna så är det garanterat lika mycket eller mer än hålen som är i toppen upp till kammarna. De kanaler som kan bli bortfrästa vid ev större foder är de bakre returkanalerna som sitter i toppens ytterkanter, så det borde vara skitsamma med det. Om de blir bortfrästa åker oljan ner i ytter delen i stället för mittendelen. Så om man ger fan i att täta med silikon som kan svälla samt även gör som Biker66 gjort med sin strypning av oljekanalen till växellådan så klarar man sig garanterat utmärkt med det.
 

Bifogat

  • Foto 0363.jpg
    Foto 0363.jpg
    227.6 KB · Visningar: 96
  • Foto 0365.jpg
    Foto 0365.jpg
    167.6 KB · Visningar: 69
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top