Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Att borra blocket mitt från standardborr 74mm till 77mm, hona samt plana skulle kosta ca 3000kr sa han. Blev lite dyrare för att han tyckte att man bör köra fler skär för att slippa få ovala hål, och det vill man ju undvika.

Jag hörde mig för i vintras om pris på att borra min 1135 cylle till 1198.
Fick samma svar. Två borrningar samt honing ca 3k.
Jag blev väldigt förvånad. Trodde det skulle vara mycket billigare. Har alltid sett i prislistor att det brukar kosta ett par hundringar per "hål".
Jag har tydligen inte tittat på några prislistor sen 80-talet :tungan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag hörde mig för i vintras om pris på att borra min 1135 cylle till 1198.
Fick samma svar. Två borrningar samt honing ca 3k.
Jag blev väldigt förvånad. Trodde det skulle vara mycket billigare. Har alltid sett i prislistor att det brukar kosta ett par hundringar per "hål".
Jag har tydligen inte tittat på några prislistor sen 80-talet :tungan

Jag tyckte det lät som ett rätt marknadsmässigt pris. Kollade runt på lite andra motorslipar och vad dom ville ha betalt. Alla låg i princip kring 2500kr för själva borrningen (inklusive honing) sedan några hundralappar till för planing.

http://www.stigsmotormekaniska.se/

Kollar man här på Stigs Motormekaniska så ligger borrning av en radfyra på 2300kr, honing 813kr och planing 550kr. Då är vi närmare 4000kr för hela jobbet så jag tycker ca 3000kr lät helt OK.

Undra dock hur jag ska göra med hojen. Har inga planer på att bli klar med den nu i höst så det finns ju egentligen ingen anledning att inte stoppa i 1230 kolvkittet och i samband med det plugga oljekanaler så toppsmörjningen får bra / bättre tryck. Då hinner jag ju kanske också "buggfixa" hojen lite innan säsongen är över. :va

Orkar inte börja joxa med att omregistrera den som ombyggt fordon (för det lär jag åka på) och sånt nu i höst utan vill köpa alla småsaker som återstår samt fixa klart MC kortet. :död
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kom att tänka på en sak.

När man pluggar oljekanalerna i cylinderblocket för att få annan tryckfördelning (mer till toppsmörjningen), hur blir det då med smörjningen för själva kamaxlarna som sitter i kamöverfallen? Smörjs detta genom axeln som vipporna sitter på, och smörjs med hjälp av toppsmörjningen eller är det separata oljekanaler för det?
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Kom att tänka på en sak.

När man pluggar oljekanalerna i cylinderblocket

Plugga inte i cylindern. plugga i motorblocket där det går upp till cyllen och även i toppen där det går in i toppen. Toppsmörjningen går ju till axlarna som vipporna sitter på (originalt så går det ju till dom axlarna också)
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag hörde mig för i vintras om pris på att borra min 1135 cylle till 1198.
Fick samma svar. Två borrningar samt honing ca 3k.
Jag blev väldigt förvånad. Trodde det skulle vara mycket billigare. Har alltid sett i prislistor att det brukar kosta ett par hundringar per "hål".
Jag har tydligen inte tittat på några prislistor sen 80-talet :tungan

Gamla prislistor är mycket roligare. Tittade just i Comfort Racings katalog från -81 ex.
-"Förgasarsats med 2 st 45 Weber DCOE, komplett med insugsrör och luftfilter 2575:-", undrar just vad 1st Weber 45 DCOE kostar idag:gnissla.
-Bytesvevaxel (Volvo) komplett med vev- och ramlager 685:- (utan inbyte kostar det 250:- extra)
-Bytesmotorblock blästrat/lackat/borrat med Mahle-kolvar 935:-

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Plugga inte i cylindern. plugga i motorblocket där det går upp till cyllen och även i toppen där det går in i toppen. Toppsmörjningen går ju till axlarna som vipporna sitter på (originalt så går det ju till dom axlarna också)

Var lite trött sådär på kvällskvisten igår. Givetvis menar jag i blocket.

Men vad gäller smörjningen för kammarna.

Varje kamöverfall har ju som en urgröpning på insidan, och på den undre halvan finns det ett hål som går till en oljekanal (för smörjning). Frågan min var om denna smörjning påverkas av att jag pluggar blocket eller om oljan kommer att komma från toppsmörjningen. Rimligen borde den göra det men jag tänkte att det är lika bra man frågar. :va
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vare sig du använder originalkanalerna via blocket eller toppsmörjning så levereras oljan till vipparmsaxlarna som fördelar oljan till vippor och kamaxellager.

Rent funktionsmässigt 'måste' man inte plugga kanalerna i blocket/toppen men det är ju lite slöseri att skicka oljan två vägar till samma ställe.
Dessutom minskar risken för genomfuktning vid packningsytorna samt att man slipper olja i kanalerna i blocket som slabbar vid demontering.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vare sig du använder originalkanalerna via blocket eller toppsmörjning så levereras oljan till vipparmsaxlarna som fördelar oljan till vippor och kamaxellager.

Rent funktionsmässigt 'måste' man inte plugga kanalerna i blocket/toppen men det är ju lite slöseri att skicka oljan två vägar till samma ställe.
Dessutom minskar risken för genomfuktning vid packningsytorna samt att man slipper olja i kanalerna i blocket som slabbar vid demontering.

Då fick jag klartecken i det. Tackar och bockar.

Vet att man inte behöver plugga men som du säger är det ju lika bra att göra det, speciellt när jag ska isär med motorn för att stoppa i dom nya kolvarna.

Var på Biltema just och köpte en smidig detalj: snabbkoppling för bränsleslang. Ett knapptryck så hoppar kopplingen isär och man slipper såsa bensin över halva hojen. Rekommenderas starkt! :tummenupp
 

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
GSXR 1000 bromsok från 2003, passar dessa till en gsxr 1100 1995 usd-gaffel? Önskar annars veta vilka ok som går att montera direkt på denna gaffel?
Ola
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Dragrace Kjula 7/8

På lördag (och även söndag) är det dragrace på Kjula. Ännu är det bara 3st GSX från "Stockholsmsektionen" som är anmälda. Det går säkert att anmäla sig fortfarande och betala på plats. http://rodnkustom.se/

IngvarB Suzuki GSX 1100ES -83
Burnadanne Suzuki GSX 1100E -82
Huge747 Suzuki GSX 1100 E -82

/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
På lördag (och även söndag) är det dragrace på Kjula. Ännu är det bara 3st GSX från "Stockholsmsektionen" som är anmälda. Det går säkert att anmäla sig fortfarande och betala på plats. http://rodnkustom.se/

IngvarB Suzuki GSX 1100ES -83
Burnadanne Suzuki GSX 1100E -82
Huge747 Suzuki GSX 1100 E -82

/Ingvar

Visa nu vart skåpet skall stå!!!!!!!!!!!!

LYCKA TILL!
 

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
Jag började min närvaro i den här tråden med att läsa från sida 1 till sista sidan. Har dock bara sett gsxr framgafflar monteras. Vilka mer går att montera med vettig längd, dvs med likadana lager? Tänker då på Suzuki-USD:s. Har inga planer på att involvera något annat märke. Hayabusa tex, TL1000, längd på dessa? Känns lite hopplöst att ramla över en 1100-gaffel. När de väl dyker upp så räcker det med att man missar några timmar från nätet, sen har den rykt.
Ola
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kör med 2006:ans Hayabusa gaffel på min EF. 25mm hjulaxel och det ska vara samma som modernare GSXR1000, TL1000, osv.

Förresten. Du bor i Kåge? Är ju bara ett stenkast bort. Får ta en miniträff när jag skruvat ihop hojen färdigt. :tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
??

Orkar inte börja joxa med att omregistrera den som ombyggt fordon (för det lär jag åka på) och sånt nu i höst utan vill köpa alla småsaker som återstår samt fixa klart MC kortet. :död[/QUOTE]

Varför skulle du åka på att regga den som ombyggt fordon?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Känns som att de flesta moddarna är för uppenbara, speciellt sving och bakstötar. Men jag kanske har fel? :va

Den är ju nästan original, sving och gaffel borde inte ge några problem och stötdämpare är ju förbrukningsvara. Det enda som kan ge lite problem är om hjulbasen är (kraftigt) förändrad d.v.s. väcker uppseende och det börjar mätas:gnissla och så ljudnivån förstås.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Den är ju nästan original, sving och gaffel borde inte ge några problem och stötdämpare är ju förbrukningsvara. Det enda som kan ge lite problem är om hjulbasen är (kraftigt) förändrad d.v.s. väcker uppseende och det börjar mätas:gnissla och så ljudnivån förstås.

/Ingvar

Nästan original? Nä nu tror jag allt farbror får ta på sig glasögonen. :tungan :)

Den maximala hjulbasen är ca 100mm längre än original men jag har inte hjulaxeln maximalt bakåt på grund av att det är väldigt opraktiskt för kedjelängden. 132 kugg nu på kedjan, skulle jag ha längre behöver jag upp emot 140 kugg.

Men nog tycker jag att man ser att den är längre, fast den nedkortade baken kanske ger illusionen att den inte är riktigt SÅ lång...
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Omreggning..

Nästan original? Nä nu tror jag allt farbror får ta på sig glasögonen. :tungan :)

Den maximala hjulbasen är ca 100mm längre än original men jag har inte hjulaxeln maximalt bakåt på grund av att det är väldigt opraktiskt för kedjelängden. 132 kugg nu på kedjan, skulle jag ha längre behöver jag upp emot 140 kugg.

Men nog tycker jag att man ser att den är längre, fast den nedkortade baken kanske ger illusionen att den inte är riktigt SÅ lång...

Jag skulle inte ens fråga innan jag körde till bilprovningen. Kör bara dit och besiktiga. Går det så går det. När jag körde dit min så konstaterade man , precis som Biker , Ingvar och Chrille sagt , att hojen var fin..inget mer. jag hade 3 st besiktnings snubbar som tittade på hojen samtidigt. Mest för att de tyckte den var i bra skick och fint renoverad. De frågade om jag hade bytt framgaffel och bromsar. Vad bra...var svaret. Om Bandit bakaxeln sa de samma sak.

Rådet är nog - väck ej den björn som sover ! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top