Katana och GSX 1100-tråden

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Du slänger väl ut effekt/vrid diagram när du kommer hem idag? :)

lofa

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Katana 1168 -82
Har en äkta katana som jag kan tänka mig att sälja, har dock brända ventiler, då tidigare ägare hade justerat in utan ventilspel. Den har stått i några år nu, då jag har andra grejer jag mekar med.
Är en -82a, som jag köpte för 50k, den är i bra skick för övrigt, har originalframgaffel och fälgar mm kvar.

maila lofagt@hotmail.com och ge bud

Bifogat

• min katana.jpg
    min katana.jpg
    46.7 KB · Visningar: 234

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Katana 1394cc -82
Kan ni tänka er att Katan fyller 30 nästa år...

Kan ni tänka er att Katanan som kom ut 1982 blir skattebefriad 2012. :) Jävligt roligt att hojar som är 30 år gamla fortfarande körs som om de var nya.

En rolig tanke bara :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gjorde världens fynd nyss. Komplett och fungerande GSX1100 motor från -81 nyligen borrad till 1168cc för 1800kr. :tummenupp

Blir motor till framtida Katana-raceprojekt.

Last edited:

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
Gjorde världens fynd nyss. Komplett och fungerande GSX1100 motor från -81 nyligen borrad till 1168cc för 1800kr. :tummenupp

kan ju bli hur bra som helst med ditt öga för detaljer o lösningar:tummenupp.börja bygg,så att vi har något att läsa i vinter......

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
kan ju bli hur bra som helst med ditt öga för detaljer o lösningar:tummenupp.börja bygg,så att vi har något att läsa i vinter......

Katana projekt ligger lite längre fram i tiden. Den kommer vara ett renodlat raceprojekt med total-loss tändsystem och så vidare. Vad det blir i övrigt är inte riktigt bestämt men Astralite fälgar och en fet konventionell gaffel från en CBR900RR står på önskelistan.

Nu i vinter blir det att bygga Kawasaki. Massor med fina delar samlat till den nu. :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kan nån påminna mig vad som kännetecknar exportkammar?

Har öppnat upp motorn lite nu och kammarna verkar inte vara original, dreven är också uppfilade och omjusterade. Toppen verkar också vara lite trivselportad, i alla fall på insugssidan, på avgassidan är det svårt att se.

Ska riva av toppen nu hade jag tänkt för att ta en titt på kolvar / foder. Sen ska även kopplingen kollas.

Nåja, så långt verkar då allt helt OK i motorn. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
D

Kammar med hast. mät. drivning = 82-83.
Kammar utan hast. mät. drivning = 84-87

Så var det. Verkar inte vara några D'n på kammarna. Däremot var 7 av 8 lober på dom kassa. Ganska mycket slitage med pitting på slitytorna.

Kolvarna såg fräscha ut bortsett från en massa kolrester på kolvtoppen. Stiften och avgasventilerna tydde på väldigt snål bränsleblandning och hård körning. Avgasventilerna på gränsen till brända. Ventilstyrningar och sånt återstår att se. Såg lite märken på ventilskaften så det kan vara idé att byta där också.

I övrigt så verkar den sund. Kopplingskorgen är förstärkt med superhub och inget synligt slitage i växellåda eller nåt sånt. Och toppen var som sagt lite portad. 1800kr var en bra deal trots lite små skavanker. :)

Nu har jag rivit isär hela motorn så när som på att dela blockhalvorna. Orkade inte med det nu ikväll.

Tanken är att riva isär allt, fetta in det och lägga undan tills det ska börja byggas ny motor.

Här kommer lite bilder på spisen.

"Trivselportningen":

DSC_0001-58.jpg

DSC_0004-56.jpg

Eländet i bitar. Ska packa ner allt i påsar och lådor imorn. Kolvarna säljer jag nog.

DSC_0005-51.jpg

DSC_0008-41.jpg

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"

Alltså, man blir ju bara förbannad då man läser sådant här!

Grattis:D

/U

katbusa

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2010
Hoj
Katana 82,kATANA 83,RACEKATANA OCH EN HAY
katana

Hej är det nån som vet var man kan få tag på ett katana plastkit helgjutet för race till rätt pengar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Klöv blocket nu i eftermiddag och allt ser kanonfint ut. Inga glapp i lager nånstans och inget synligt slitage varesig på ramlager eller i växellådan. Med andra ord blev det en kanonaffär. :tummenupp

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
har en breddad bakfälg samt org fram,,, även gaffel möjligtvis en öhlinare bakdämpare till övers

Last edited:

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena! Tänkte fråga en grej..Håller på och byter kamaxlar på min gsx750e 82årsmod. Spelar det någon roll hur man sätter in kamkedjespännaren ska det göras på något specielt sätt, när ska den där låsskruven låsas?Nån som vet? Det är väll samma sak som på en 1100.. Tacksam för svar

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC