Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nya krökar kom med posten idag.

DSC_0001-64.jpg

Titan är bra skit.

Mer bilder i byggtråden. :)

Vad gäller bensinkran som efterfrågades ovan så tycker jag min Pinglekran fungerat utmärkt. Har du törstig hoj med stora gasare (som jag) så kan man nog också investera i en kran med dubbla utlopp. Om inte annat får du bättre fördelning av soppan på gasarna (om du har två bränsleslangar till dom).

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Vevlager

OK
Nu skulle jag vilja ha bra tips!
På veven sitter ju ett par lager där banan inte går att skjuta åt sidan. Hur kan man verifiera att de är tipp topp?
Tänkte göra som vanligt avfetta dem totalt och därefter snurra lite lyssna och känna...
Men man kanske kan vara lite mera kreativ typ olja med typ symaskinsolja och spinna upp dom rejält med vinkelslipen... är jag fel ute? Hur gör proffsen?:va

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
är det ngn som ligger på ritningar till toppsmörjningskitt ? alt har ngn på hyllan , ( båda kammarna )

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
OK
På veven sitter ju ett par lager där banan inte går att skjuta åt sidan. Hur kan man verifiera att de är tipp topp?
Tänkte göra som vanligt avfetta dem totalt och därefter snurra lite lyssna och känna...
Men man kanske kan vara lite mera kreativ typ olja med typ symaskinsolja och spinna upp dom rejält med vinkelslipen... är jag fel ute? Hur gör proffsen?:va

ett lager är ju en känslig sak ,, en tumregel är att de ska ha samma smörjning som omgivningen ,, i detta fall motorolja ,, känn o rulla det mellan fingrarna , är det kasst så byt direkt ,, sen kan du köpa lager billigare på maskinaffärer , brukar hamna på halva priset

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
OK

Vad du gör så snurra inga lager torra, ett effektivt sätt att döda dom i förtid. Det enda säkra sättet att kolla en GSX vev är att pressa isär, inspektera och bygga om den.
Det lär väl vara vevlagren som ger sig först, kolla sidospelet vid lilländan samt axialspelet vid storändan. Det står i manualen vad "service limit" är.

/Ingvar

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Hej,
jag tror inte lagrets kapsling orkar täta riktigt mot oljan, det kommer att pinka lite. BurnaDanne körde med dubbla lager, han kan nog verifiera.
Står man ut med lite "kedjesmörjning" så är det säkert helt OK.

/Ingvar
"Körde" med dubbbla lager (skrattar) Jag hade inga problem med olje dräll, men de kan vara en osäker tättning under lång tid. Mina motorer öppnas titt som tätt.
/Danne

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad mer kan man önska sig i julklapp? :D

DSC_0002-64.jpg

Skicka upp kollektorn och grejjerna där nu Jörgen så fixar jag det. Pengar får du till veckan! :)

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jaha - inga genvägar mao... Ingvar räcker en 20 tons press för att orka pressa isär å ihop veven på GSXn?

PS Just inhandlat ett litet blästerskåp från Biltema, nu ska alla små pryttlar bli blästrade å nylackade till sommaren, nu ska det bli lite puts på prylarna ;)

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
nu har man fått lite julklappar :)

äntligen fått delarna till framgaffeln ala r6 :)
rs 34 flat inhandlat :)

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hej på er!
Efter några års torka är man tillbaka GSX-träsket. Hojen har vilat troget under
ett täcke i väntan på att husse ska få inspiration nog att tag i hojåkandet.

...och det verkar faktiskt som tiden är inne. :)

Så då är det bara att återgå till det småstrul som fanns. Bl.a. hade jag problem med
att bensinen inte räckte till vid längre pådrag på hög växel. Det verkar bli tomt i
flottörhusen om man håller i tillräckligt länge. Funderade då på om det kan bero på
att kranen inte öppnar ordentligt vid öppna gasspjäll, (=lågt vakuum i insuget).

Vad tror ni, är det någon idé att fixa till original bensinkran med nytt membran m.m.
Eller borde jag byta till något annat och i så fall vad, (exempelvis Pingel) ?

Va fan ingen snö... kör så det ryker!!
Sätt på PRI skvalar det inte ut soppa då kolla filtret i tanken...
Slutar det rinna efter en stund är det vakum i tanken - lätta på locket...

Helt rätt minst en GSX ska man ha i garaget ;)

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Jaha - inga genvägar mao... Ingvar räcker en 20 tons press för att orka pressa isär å ihop veven på GSXn?

PS Just inhandlat ett litet blästerskåp från Biltema, nu ska alla små pryttlar bli blästrade å nylackade till sommaren, nu ska det bli lite puts på prylarna ;)

Tja, vet ej. Dock inget jag skulle ge mig på själv. Pressa isär är den lätta delen, men sen skall den ihop också och bli rak och fin samt svetsad. Förmodligen bara att lämna in. MS och Erik på ProService gör ju sådana jobb.

/Ingvar

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
God Hjul på er allagRan.JPG

Ja Jag vet att det är "fel" typ av ram men den kom hem till mig häromdagen som en "liten" hjulklapp :)

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Race & gathojar.
Hej alla fantaster av gammel Suzukis! Har efter en massa år med annat råkat köpa en ungdomssynd i objekt form. Ska bli lätt stukad som vi gjorde förr är det tänkt. Kanske med ngt bättre väghållning dock....
Har dock inte hittat rätt delar än så, är det ngn som har export- kammar, Mikuni 33:eek:r, Öhlinare, 4-1 eller annat kul till en GSX 1100 -81 liggandes?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...