Katana och GSX 1100-tråden

Freddan 70

Ny medlem
Gick med
25 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
1981, Suzuki, GSX 1100 E
Tänkte säga hej och presentera mig i denna tråd.

Uj va mycket info och tips det finns här, tack alla som bidragit med att skriva här. Klart jag blir sugen på många mods efter att ha läst igenom tråden.

Har precis återköpt min Suzuki GSX 1100 E som jag ägde några år runt millennieskiftet. Hojen har stått i 7 år så det var en hel del fix innan jag fick igång den. Framförallt med elsystemet fy va risigt det är. Sen fick jag byta avgassystem, det gamla gick inte att rädda längre. Igår gick den i alla fall genom besiktningen. Det som återstår innan jag kan köra ordentligt är att byta generatorlindning, då laddningen inte funkar.

Hojen då jo det är en -81a i 83a ES kostym. Med 83 motor lite småtrimmad med andra kammar kan dom heta steg2? Smoothbore förgasare borrade till 34mm och så ett rätt grovt 4-1 system. Ja ingen direkt värsting med tanke på vad många har här. Fast just nu känns det tillräckligt för mig som inte kört hoj på 8år.... Fast visst man brukar ju vänja sig rätt snabbt.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej å välkommen Freddan, det låter som en ganska rolig motor i din hoj.

Är du säker på att det är generatorlindningen som är paj? Har du mätt upp den?
Kolla laddreläet också.
När den ena pajjar av reläet eller lindningen är det tyvärr vanligt att den andra också pajjar.
Har man riktig otur pajjar även batteriet.

Lycka till
 

Freddan 70

Ny medlem
Gick med
25 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
1981, Suzuki, GSX 1100 E
Tack för det :)

Jo generatorn är helt klart gången, jag får inte ut någon spänning alls när jag mäter direkt på kablarna från generatorn. Jag hoppas bara regulatorn har klarat sig...
 

Taxweiler

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
Kalix
Hoj
82, suzuki gs550
Jaoo vad gutt med flera hundra sidor katana på svenska! Om nu inte min är för gammal för att få vara me o leka, -82 gs550 införskaffad för 5000 som övningskörningshoj, men jag gillar stuket så mkt att den troligen kommer behållas bra längre än så.

Ska lusläsa efter vilka generalfel vi kan förvänta oss, hört lite onda saker om reg/rec:en i andra forum tex, men vår startade då fint iaf.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Sådär. Då har jag varit och besiktigat min katana 550 med blankt papper. Senaste besiktningen var 1992 och sen dess har hojen stått i ett garage med 3k mil på mätarn.
 

Taxweiler

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
Kalix
Hoj
82, suzuki gs550
Sådär. Då har jag varit och besiktigat min katana 550 med blankt papper. Senaste besiktningen var 1992 och sen dess har hojen stått i ett garage med 3k mil på mätarn.

Grattis! Jag hoppas göra detsamma om några veckor. Vad behövde du göra på hojen efter att ha räddat den från gravkammaren? Behövdes det bytas packningar tex? Har köpt en gs550 -82 som även den stått ett bra antal år...
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Stor sol över Stockholm I morgon, på en ledig söndag hur gick det till... ut och åk nu boys. Kommer vara ute på södersidan om Inga andra skamliga förslag dyker upp :)

Fikapausen är bäst på Rosen...
 

rader

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
ZZR 1100-98
Tjenare - nygammal här på forumet efter fem år utan hoj, är nybliven ägare till en GSX 1100 EF -84 och har nu lite funderingar! Kort om min hoj:
Original 1135cc med exportkammar och Laser 4-1
3400 mil
Avställd sen 98, ägaren innan mig hade haft hojen sen -93, nybes utan anmärkning idag :yoparty
Verkar vara väldigt sund i maskinen förutom nedanstående bryderier, tanken är att köra en rullande renovering mot tidstypiskt stuk, dvs. behålla kåporna med uppdatera med annat avgas, ev fälgar / bromsar etc. Kanske trim om plånboken tillåter :rolleyes:
Import från England tidigt i livet, därav exportkammarna och den trevliga blå/vita färgkombinationen som vad jag förstår inte såldes i Sverige. En omlack är tanken så småningom då vissa paneler är bättrade / trasiga i dagsläget...

Har följande funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

* Finns det någon bakfälg som passar "rakt av" från t.ex en nyare GSXR och som ger möjlighet till lite bredare / modernare däck? Har i dagsläget 130/90-17 som känns trådsmalt, det vore intressant med minst 160 brett, gärna utan att behöva köra offsetdrev eller liknande. Nån som har erfarenheter av detta?

*Finns det nåt 17" framfälg som funkar på samma sätt som ovan, dvs i princip bolt on? Vill helst inte greja för mycket med andra axlar, distanser etc...

*Bättre bromsok som passar i originalfästena fram och som helst även går att använda med original skivor?

* Mina originalförgasare är förvisso grundligt rengjorda och hojen går ganska bra som det är nu men det skulle vara kul att byta till nåt annat. Vad rekommenderar ni till en i princip standard 1135cc? Hade en GSXR 11 för flera år sedan som jag körde med RS38:eek:r, men 36:eek:r är kanske bättre till denna hoj?

Tack på förhand, ha en trevlig långhelg :rock

 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
84- fungerar med en distans bakom drevet lämpligen ett gammalt nedslipat drev för att du skall kunna köra 160.

Har en uppsättning Busa fälgar med skivor och drev över..

//NH
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
1.
Jag kör med en äldre GSXR1100 fälg bak för att få 160-däck som är det bredaste som passar i min ram.
I din får det plats ännu bredare däck med offsetdrev.
Köp hjul i kit med bakbromsok/hållare för enkel montering, det är samma axeldiameter men nya distanser behöver svarvas.
2. 3.
Enklaste lösningen för de här två frågorna är att sätta på en ny framända.
USD eller konventionell är en smaksak men du kan då få lättare grejer i form av fullt justerbar gaffel med modern fälg=möjlighet till bra gummi samt större skivor och bättre bromsar.
Den tid du skulle lagt på att anpassa ett nytt hjul till den gamla gaffeln lägger du istället på att anpassa styrstolpe och styrlås.
GSXR1100 har lite längre gaffelben än GSXR750.
4.
Har du kvar 38:eek:rna är det bara att kasta på dem, det funkar. Annars är 36:eek:rna bättre anpassade till motorn och hänger med i trimpsykosen upp till 150-160 hästar.

EDIT/
Kvicke Nisse var visst vaken också :)
Blire nåra donkenmeets i år ??
/EDIT
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Varför inte leva som om man var 25 livet ut - häng på å gasa!!

Tyvärr inget kul som rullar hos mig just nu... shit happens :mad: så jag petar ihop Katanan igen i befintligt skick.. I kväll hade det varit kul att snurra runt lite allmännagränd osv... men ack så kort varsel..

MEN
Vi kanske ska ta och satsa fullt ut på onsdagen före midsommar?
Först åka en sväng vi som kan komma ifrån i vettig tid, för att mötas upp på en trevlig uteservering gott käk å sedan vidare till en trevlig glassbar för lite häng å några varv på stan sedan in på Sveavägen å lite nattligt bus ala 80tal så vi känner oss som 22 igen alla vi 25plusare... :rock

Någon som är på?:va

//NH
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
I kväll hade det varit kul att snurra runt lite allmännagränd osv... men ack så kort varsel../QUOTE]

Aaaah, titta på småflickor med vita genomskinliga studentklänningar ??
Ja hadde kört i plurret dirEckt !! :snuskgubbesmiley
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Norrlandsluft

Gammelknarren fick andas lite norrlandsluft i Sundsvall i helgen. Här mot Bert Nilse'ns grymt snygga Busa. Nytt pb för mig:tummenupp

IMG_3595_sh.jpg IMG_5063_sh.jpg

/Ingvar
 

rader

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
ZZR 1100-98
Tack för era svar! Ska försöka få tag i i alla fall ett bakhjul från en av de första GSXR 11:eek:rna med 17" (runt -88?) och sedan köra med 160' brett för att i möjligaste mån slippa att offsetflytta dreven för mycket.
En kanske dum fråga - passar ex.vis RS36:eek:r direkt i original insugsgummina...?

Upptäckte dessutom en annan sak som jag undrar över när jag var ute en sväng igår kväll, hojen verkar gå orent / bli orkeslös över ca 5000 varv...under det så går den efter mitt tycke fint. Det sitter ett "halvrensat" Laser 4-1 på nu, men förre ägaren har kört med original avgassystemet så jag kan inte tänka mig att förgasarna är ombestyckade för 4-1. Kan detta verkligen resultera i en sådan markant effektförlust över ett visst varv? Har alltid kört med rensade avgas på mina gamla hojar back in the day och tycker inte att jag märkt något sådant tidigare.... Några andra ideer? Nåt tändningsproblem som kan arta sig såhär?
Typiskt när man precis fått besiktigat och är sugen på att åka, :va

Tacksam för hjälp :fyllisar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
De allra tidigaste 4,5" fälgarna har fem ryckdämpare och lite sämre urval på drevalternativ. Tror jag kör med 90:ans bakfälg veerifiera på min hemsida om årtalet är viktigt, det har sex ryckdämpare och gammelgsx:ens drevhub passar faktiskt.

RS36:eek:rna passar rakt av.
 

rader

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
ZZR 1100-98
Uppdatering i tillägg till ovan - har nyss spenderat en stund med att montera originalsystemet för att på så vis se ifall problemet med orkeslösheten åtgärdats men icke, vid 4500-5000 varv börjar hojen gå ojämnt och har sedan på de högre växlarna stora svårigheter att varva ut. :huvet
Misstänker i det här läget problem på bränslesidan, när jag köpte hojen hade den stått avställd och orörd utomhus i 16 år (!) och förgasarna var i stort sett helt igenbeckade, bland annat lågfartsmunstyckena var helt igensatta. Har rengjort allt efter bästa förmåga men hade tyvärr inte tillgång till en ultraljudstvätt...
Vad kan en genomgång av förgasarna inklusive ultraljudsrengöring samt synkning kosta hos en verkstad som t.ex Ebos? Får väl ta en sväng förbi där imorron och kolla läget och se väntetid o.s.v.
Är det för dyrt så ska man kanske leta upp en annan förgasaruppsättning istället....
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jaha då var man ägare till en heffaklump :)

Spännande att köra är den minst sagt, sådär bromsar, halvtaskig väghållning men en jävligt trevlig motor :)

GSX 1100e -81 blev det så nu får jag lusläsa tråden efter tips och annat bra å veta.

Nån som vet på rak arm om man kan ta ur insatserna eller modda original 4-2 systemet så den sjunger lite bättre innan man letat upp ett v&h megaphone?

Bild på "mintpastillen"

ImageUploadedByTapatalk 21370550833.352326.jpg
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top