Katana och GSX 1100-tråden

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Grattis Ivar!
För en annan så ser det ut så här efter helgens tävling........Men nu är skiten ur i alla fall....
 

Bifogat

  • 20130708_232150.jpg
    20130708_232150.jpg
    234.1 KB · Visningar: 160

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Blev skrammel i generatorkåpan....Det visade sig att generatorn lossnat från kåpan och satt i magneten.....Men orsaken är att vevaxeln är av.....
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Orginalare, vad är det?

Jag såg en katana -82 till salu i dag.
I annonsen står det "En av få "Originala" Katana som finns kvar".

Hur tolkar ni en sådan information i en annons?

Personligen så ser jag en orginallackad silverfärgad katana med orginalfälgar framför mig. Troligtvis utrustad med Öhlinare och ett megafonrör.

Hojjen till salu är inte orginallackad, varken ram eller kaross. Den har GSXR fälgar, bromsar, gaffel och framskärm samt ett crosstyre!
Det enda som är orginal rent utseendemässigt är färgen på motorn!

Att det var lite gjort i motorn spelar kanske mindre roll i sammanhanget men någon orginalare är den, i mina ögon iaf, väldigt långt ifrån att vara.

Vad är en orginalare?
Kan en omlackad men i övrigt helt orörd katana kallas orginalare?
Kan en orginallackad men toktrimmad katana kallas orginalare?
Kan en orginallackad katana med andra fälgar, gaffel och bromsar kallas orginalare?
Eller är det endast en helt orörd katana som kan kallas för orginalare?

Vad tycker ni andra?


OBS! jag vill INTE kasta skit på någon med detta inlägg utan jag bara vädrar en fundering som väcktes när jag läste annonsen. Jag tycker att hojjen såg trevlig ut, förutom crosstryret då.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Blev skrammel i generatorkåpan....Det visade sig att generatorn lossnat från kåpan och satt i magneten.....Men orsaken är att vevaxeln är av.....

Va trist:3freak Gick tappen av, eller delade sig veven på annat ställe? Själv har jag svarvat bort hela "svänghjulet" bl.a. för att skona tappen.

/Ingvar

P1030309_edit.jpg

För övrigt kan jag tipsa om att GSX 750 har samma svänghjul som GSX1100 med "stora tappen" och kostar bara ~1/4 av 1100-hjulen på Ebay. Startmotorkopplingen skiljer dock.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag såg en katana -82 till salu i dag.
I annonsen står det "En av få "Originala" Katana som finns kvar".
....
Vad är en orginalare?
.

Killen verkar inte förstå ordet orginal.
Ordet original betyder:


1. grundskrift, grundtext, huvudhandling, ursprunglig skapelse; förebild, förlaga .
2. originell, särling, kuf, krumelur, klassik, avvikare, excentriker, stofil, , enstöring, ensling

motsatsord / motsatsen till original: kopia


Han borde skrivit att det är en originell Katana.

Dessutom hade han en fin avslutning:
"Alla ni som tror er veta alt om gamla hojar samt priser, slösa inte bort min eller eran tid!"
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Blev skrammel i generatorkåpan....Det visade sig att generatorn lossnat från kåpan och satt i magneten.....Men orsaken är att vevaxeln är av.....

Nu har du en olycksbroder. Blocket sprack på Tierp:död Så nu är det bara att bita ihop. Jag får ta mitt sista reservblock och försöka få det klart till Sundsvall nästa helg.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tack Viktor L och blueridge för info

Ja alltså, det är ju en originalare (utom rova) med uppdaterat kit. Den är ju återställbar. Om den nu är det till hundra är ju en annan fråga då sving och gaffel är bytt, är det löst som på min så fungerar det. Helt enkelt en original Katana med söndagskostym :) Det viktigaste här är ju faktiskt att den inte är omlackerad.
/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
..men är det OK att kalla den "orginalare" i annonsen?
Den är inte återställd till orginal, om det går att göra eller ej är en annan fråga tycker jag.

Min katana kan jag återställa till orginal på några timmar eftersom jag bara behöver byta tillbaka en del ändrade delar och lacken är orginal, men i nuläget är det fel att kalla den en orginalare eftersom det bara är lackeringen som är orginal.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nu har du en olycksbroder. Blocket sprack på Tierp:död Så nu är det bara att bita ihop. Jag får ta mitt sista reservblock och försöka få det klart till Sundsvall nästa helg.

/Ingvar
Reservblocket visade sig också sprucket (fast vid ett ramlageröverfall):(

Så har någon ett block (eller hel motor) -84 eller nyare till salu så får ni gärna höra av er.
Dragracingen ligger nere tills vidare.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Jag såg en katana -82 till salu i dag.
I annonsen står det "En av få "Originala" Katana som finns kvar".


Nej
Nej
Nej
Ja

Orginal = inte en enda pryl ändrad . // H
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top