Det är som vanligt, man måste först bestämma sig vad man vill ha i slutänden, rejs eller gata ?
Jag skulle säga att du får en rejsigare motor med mer karaktär och gött orr med 1198 setupen.
Eventuella nackdelar är att kompression och höglyftande kammar är det som kan ge kortare serviceintervaller för en rova.
Komp ger mer värme/effektuttag och ökar risken för spikningar och skador i förbränningsrummet, lyft sliter mer på ventilarrangemanget och gör att man måste hålla mer koll på de bitarna.
1260 är inte så mycket större att du kompenserar komphöjningen i 1198 setupen effektmässigt, men du får en gatmotor med skönt vrid.
Ska du köra 'normalt' och inte rejsa ger du motorn ännu mer marginaler.
Rejs: Hög kompression, portning, stora ventiler och passande kammar.
Gata: Hur mycket volym man vill, för det härliga vridet, med låg eller moderat komp + dito kammar för livslängden.
Med tanke på dina kommentarer om att slippa skruva röstar jag för att du ska ta din stora cylle.
1260 med 10:1, modifiedkammar och RS36
r blir en driftsäker go motor som ändå kan överraska plastraketspiloterna.
Min 1327:an gick som en dröm tills ett vevstakslager började glappa. Däremot höll jag på en del med värme och lösa dragstänger, det händer mer i motorn med mer effekt...
När det gäller min 1500cc är det värt att notera att det inte finns några problem i nedre delen av motorn. Strulet ligger hos kammarna, det lutar åt att den Webcam jag har är skack. Stoppar jag i export- eller modifiedkammar har jag inga problem med slitage av lyftare eller ventiler...
Det är smällar man får ta när man vill testa lite olika grejer...