Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tack Ingvar
Det du säger är ungefär samma som jag har funderat fram.
Tror du det blir så pass med ponnys i stallet!

Jag letade fram lite data om min kolvsats i går och det visade sig vara 13.5 i komp.
Jag tycker det är för mycket för en gatmotor. Vad tycker ni?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Tack Ingvar
Det du säger är ungefär samma som jag har funderat fram.
Tror du det blir så pass med ponnys i stallet!

Jag letade fram lite data om min kolvsats i går och det visade sig vara 13.5 i komp.
Jag tycker det är för mycket för en gatmotor. Vad tycker ni?


Katana rova?? Den ska väl mest gå till å från Donken, plus lite gasa vid rödljusen :hej
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tack Ingvar
Det du säger är ungefär samma som jag har funderat fram.
Tror du det blir så pass med ponnys i stallet!

Jag letade fram lite data om min kolvsats i går och det visade sig vara 13.5 i komp.
Jag tycker det är för mycket för en gatmotor. Vad tycker ni?

Men du måste ha ordenligt portat och större ventiler. Som sagt "katana org" har ju en spis med sådan spec i sin hoj, den levererade däromkring om jag inte minns fel.
Jag skulle kört med 13,5 och haft en rapp hoj. Man måste bara tänka på att inte köa för mycket.

/Ingvar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Köa är aldrig kul

Jag har även en 1260cc sats, den är det lägre komp på.

Jag har alltså två möjligheter här, 1198 med 13.5 i komp eller 1260 med lägre komp (vet inte exakt)
Min undrar är alltså om jag istället använder 1260 satsen tar den igen det man mister i komp med den större kubiken?
Jag vill ha lite knuff i puffran men vill samtidigt ha en motor som inte behöver skruvas med hela tiden. Tycker att tex Biker66 har fått meka lite väl mycket senaste åren. Jag är inte intresserad av det. Då kan jag lika gärna åka otrimmat.
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Har själv en liknande 1260 motor som du beskriver och tycker den är mycket trevlig och har aldrig strulat eller haft värmeproplem
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det är som vanligt, man måste först bestämma sig vad man vill ha i slutänden, rejs eller gata ?

Jag skulle säga att du får en rejsigare motor med mer karaktär och gött orr med 1198 setupen.
Eventuella nackdelar är att kompression och höglyftande kammar är det som kan ge kortare serviceintervaller för en rova.
Komp ger mer värme/effektuttag och ökar risken för spikningar och skador i förbränningsrummet, lyft sliter mer på ventilarrangemanget och gör att man måste hålla mer koll på de bitarna.

1260 är inte så mycket större att du kompenserar komphöjningen i 1198 setupen effektmässigt, men du får en gatmotor med skönt vrid.
Ska du köra 'normalt' och inte rejsa ger du motorn ännu mer marginaler.

Rejs: Hög kompression, portning, stora ventiler och passande kammar.
Gata: Hur mycket volym man vill, för det härliga vridet, med låg eller moderat komp + dito kammar för livslängden.

Med tanke på dina kommentarer om att slippa skruva röstar jag för att du ska ta din stora cylle.
1260 med 10:1, modifiedkammar och RS36:eek:r blir en driftsäker go motor som ändå kan överraska plastraketspiloterna.


Min 1327:an gick som en dröm tills ett vevstakslager började glappa. Däremot höll jag på en del med värme och lösa dragstänger, det händer mer i motorn med mer effekt...

När det gäller min 1500cc är det värt att notera att det inte finns några problem i nedre delen av motorn. Strulet ligger hos kammarna, det lutar åt att den Webcam jag har är skack. Stoppar jag i export- eller modifiedkammar har jag inga problem med slitage av lyftare eller ventiler...
Det är smällar man får ta när man vill testa lite olika grejer...
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Vid vilken trimningsgrad anser ni att behovet av Heavy Dutty dragstänger till block å cylle behövs?
Heavy Dutty mutter till kopplingskorgen?
Visst kan man montera dessa grejjer även i en standard motor och få den ännu mera skottsäker men är det vettigt? Eller "eldar man för kråkorna"? (eller APE). :)

Behövs det?!
All of the above, det handlar inte om huruvida det behövs eller inte. På Donken ska du kunna stå lätt lutandes mot hojen och typ "jorå, så att... den é ju skottsäker den här ju. Man vill ju liksom inte chansa på nån svag länk vettu, jorå så att..."
Porrsurfa på APE och samla inspiration! Toppat med en sån därna gay-sträckare, sen gör den 200 ståendes på sidostödet, eller :3freak

På tal om GSX genom tiderna, en sak som definitivt gått i arv är iaf startmotorkopplingen. Nu behöver man en lagom doserad nedförsbacke om Busan ska starta, och lagom lång också. Insprutad motor tänder liksom inte på första kolvslaget precis:huvet
Nåväl, säsongsnedräkning påbörjas inom kort:banana
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Behövs det?!
All of the above, det handlar inte om huruvida det behövs eller inte. På Donken ska du kunna stå lätt lutandes mot hojen och typ "jorå, så att... den é ju skottsäker den här ju. Man vill ju liksom inte chansa på nån svag länk vettu, jorå så att..."
Porrsurfa på APE och samla inspiration! Toppat med en sån därna gay-sträckare, sen gör den 200 ståendes på sidostödet, eller :3freak



På tal om GSX genom tiderna, en sak som definitivt gått i arv är iaf startmotorkopplingen. Nu behöver man en lagom doserad nedförsbacke om Busan ska starta, och lagom lång också. Insprutad motor tänder liksom inte på första kolvslaget precis:huvet
Nåväl, säsongsnedräkning påbörjas inom kort:banana

Road & Race Motorcycle Services_Starter.jpg

Nenas problemas Chrille bara å bygga om gräsklipparen vettuuu...
Pimpa den med lite elox i blått ... :tummenupp
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Toppen i år

Någon som har en 30/26 topp till salu eller hel motor kan skicka mig ett PM. Helst en GSX men en GSXR går åxå ned....

//NH
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har själv en liknande 1260 motor som du beskriver och tycker den är mycket trevlig och har aldrig strulat eller haft värmeproplem

Hur stor kylare använder du på den?

Det är som vanligt, man måste först bestämma sig vad man vill ha i slutänden, rejs eller gata ?
Rejs: Hög kompression, portning, stora ventiler och passande kammar.
Gata: Hur mycket volym man vill, för det härliga vridet, med låg eller moderat komp + dito kammar för livslängden.
Med tanke på dina kommentarer om att slippa skruva röstar jag för att du ska ta din stora cylle.
1260 med 10:1, modifiedkammar och RS36:eek:r blir en driftsäker go motor som ändå kan överraska plastraketspiloterna.

Jag är med på allt d där. Jag tror att jag skiter i å bestämma mig, jag bygger två motorer i stället :D
Någon som har en vettig topp att sälja?? Jag har två vevar, kopplingar, block men inte toppar.

Behövs det?!
All of the above, det handlar inte om huruvida det behövs eller inte. På Donken ska du kunna stå lätt lutandes mot hojen och typ "jorå, så att... den é ju skottsäker den här ju. Man vill ju liksom inte chansa på nån svag länk vettu, jorå så att..."
Porrsurfa på APE och samla inspiration! Toppat med en sån därna gay-sträckare, sen gör den 200 ståendes på sidostödet, eller

HaHAHa - gay-sträckaren hade jag visst missat. En sån har jag naturligtvis fixat. Den blir dock svart. Däremot blir det rödeloxerade trottlar i förgasarna :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Behövs det?!
All of the above, det handlar inte om huruvida det behövs eller inte. På Donken ska du kunna stå lätt lutandes mot hojen och typ "jorå, så att... den é ju skottsäker den här ju. Man vill ju liksom inte chansa på nån svag länk vettu, jorå så att..."
Porrsurfa på APE och samla inspiration! Toppat med en sån därna gay-sträckare, sen gör den 200 ståendes på sidostödet, eller :3freak

På tal om GSX genom tiderna, en sak som definitivt gått i arv är iaf startmotorkopplingen. Nu behöver man en lagom doserad nedförsbacke om Busan ska starta, och lagom lång också. Insprutad motor tänder liksom inte på första kolvslaget precis:huvet
Nåväl, säsongsnedräkning påbörjas inom kort:banana

Chrille har precis rätt, det gäller att identifiera användningsområdet. Jag har mycket begränsad erfarenhet av Donken, men har förstått att man mest äter korv, sparkar däck och publicerar suddiga bilder från mobilen. Så det är exriören som man skall satsa på. Toppsmörjningskitt och Chrilles sträckare kan kanske vara bra attribut att starta med:) Trimma motorn känns ju bara onödigt, huvudsaken är ett väloljat munläder som beskriver alla inneboende hästarna. Ingen kan syna ändå:D

Det där med startmotorkopplingen var glädjande att höra, är det samma artikelnummer:D

/Ingvar
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Sorry Ingvar korvmojen finns bara i Tumba, det är typiskt söderkäk...

En Sveavägen räser måste var go att glida in på i dagsljuset, klara ett antal rödljus rejs, klara nedläggen i Norrtull, å flat out hem så man hinner slagga någon timme...
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Du har rätt Ingvar.
Om jag använder munlädret behöver jag inte göra mer.
Det är bara å skryta med vilken häftig rova man har hemma som ska in i ramen när tid finnes :D
Det här kanske inte behöver kosta så mycket iaf :tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har kylare från 1100EF, d e väl samma. Kul att höra att den räcker.
Du har väl ingen trafik å andra sidan där du bor så du råkar aldrig ut för köer :)
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Ja det är samma , tror 1100an har en rad till så den är ännu bättre. Nä här finns inga köer , bara kurviga vägar och några rakor att testköra på.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Ja det är samma , tror 1100an har en rad till så den är ännu bättre. Nä här finns inga köer , bara kurviga vägar och några rakor att testköra på.

Testa någon dag med 30grader varmt innan du åker till Tokholm, låt den gå på tomgång 3 minuter slira fram på tomgång till nästa lyktstolpe stanna på tomgång 2 min, ge järnet till nästa stolpe osv upprepa i 60 minuter...

Funderar faktisk på fläkt men skinnstället är så äckligt varmt att jag hellre åker Båt när det är kanonväder, hojen kan man ta på natten ;)

Bra alternativ till original är Setrab kylarna de fungerar bra, å dom är hållbara.
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Fast köra så går ju knappast eller snarare inte alls ens med en orginal luftkyld hoj.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Fast köra så går ju knappast eller snarare inte alls ens med en orginal luftkyld hoj.
Sant det är illa varma sommar dagar, kör med 750 oljedrev och Setrab då fungerar tempen men det är ingen BigBlock... å jag ligger aldrig i kö utan kör alltid först när det blir grönt då blir det några meter med kylning sedan kryssar man fram till nästa start ;) men man blir ofta stående på rött ett par minuter...
Men det var ju ett tag sen vi såg varma sommrar...
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Vance and Hines

Jag letar efter ett Vance and Hines 4-1 till Katana 1100 1982.
Även ett original system av intresse.
Är det någon som har att sälja?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top