Katana och GSX 1100-tråden

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Yngve skrev:
Nesten sikker på at de er 14x1,5.

Jeg er ihvertfall HELT sikker på at gjengene har en stigning på 1,5 mens de 5 andre ( en på oljegalleriet og 4 på enden av vipparmsakslingene ) har 1,25 i stigning.

Tack du va nära att ha rätt :tungan M16x1,5 var gängan, men du gav mej rätt ledtråd så jag hittade rätt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har försökt starta min hoj nyss. Han tänder men inte mer än så, men det är ju utan avgassystem som han står så det kanske är tur att han bara tänder.

Jag har ju en sån där fin Yoshimura tempmätare. Vart kan jag koppla in den på min nya R1100 oljekokare? Kan man sätta den uppe på ventilkåpan där folk kopplar på extra toppsmörjning(samma gänga). Eller vart ska jag koppla in den? Har inget hål i tråget förutom oljepluggen som man kommer åt när motorn sitter i min ram.

Anders Brink.
Det nya insugsgummit jag köpte heter 40c0 precis som dina, enda skillnaden är att dom bygger 1mm längre ut än mina andra 41c0. Så nu vet du skillnaden.

750RW dess insugsgummin är ju enormt stora i jämförelse med 1100R så stora att klämman från 750Rw passar inte alls på 1100. 750RW har 42mm som minsta mått medans 1100 är nere på 36mm(mätte inte dom så noga).

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR
Boys, jag behöver råd ang min 1327:a -84. Treans vevstake har glappat upp, utan ras, tack och lov. Vet ni nån som tar isär (svetsad vevaxel), och balanserar och monterar ihop veven (stake och lager har jag). Vill förståss ha det till humant pris, vad det nu är... Något mer jag ska tänka på när allt är isär?
Biker66, tänkte kopiera din start-kopplingsmod. minus loc-titepå axeln! (Chrille_08 har skvallrat). Har du M10:eek:r kvar?

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Qwerty skrev:
Jag har ju en sån där fin Yoshimura tempmätare. Vart kan jag koppla in den på min nya R1100 oljekokare? Kan man sätta den uppe på ventilkåpan där folk kopplar på extra toppsmörjning(samma gänga). Eller vart ska jag koppla in den? Har inget hål i tråget förutom oljepluggen som man kommer åt när motorn sitter i min ram.
.

Med den dära fina tempmätaren, så följer det en enkel instruktion med,
med bilder vart man kan koppla in.
Följde med min ivarjefall.
Kan försöka leta fram den om du inte hittar igen din.

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Qwerty skrev:

Har du en 1052motor så skall givaren sitta i framkant på oljetråget på vänstersida om oljefiltret. Annars kan du sätta den i oljepluggshålet iställe för oljepluggen.

//Roger

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
ZERO-Fighter skrev:
Vet ni nån som tar isär (svetsad vevaxel), och balanserar och monterar ihop veven (stake och lager har jag).

Det finns nog bara en firma med den rätta kunskapen om ihoppressade vevaxlar i Sverige, Motospeed. Då är det väl även läga att byta kamkedjetappen och svetsa den samtidigt.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
lahi skrev:
Hej! Tänkte bara höra om någon här vet var man kan hitta ett begagnat plenum eller insugsgrenrör eller vad det nu heter för en sugturboanläggning till GSXR1100 -86, den som heter intake manifold på engelska? Kanske någon här som har ett liggande? Från Katana och GSX passar väl också har jag fått för mig.. Orient Express tar ju 330 dollar och Mr. Turbo vill ha 380 dollar och jag tänkte försöka komma liiiite billigare undan.. :)
Ingen som vet eller har?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
lahi skrev:
Ingen som vet eller har?

Det är väldigt få som har kört sugturbo i Sverige. Finns ingen anledning till att inte köra blow-through. Är man inte så kinkig av sig kan man ta MIG'en och svetsa ihop lite krökar av "gröna rör". So what att det ser lite plantigt ut. Även plenumet går att göra i tunnplåt (finns bilder på nätet hur "hemligheterna" ska se ut) - det behöver ju lixom inte vara av aluminium. Fram med svetsen nu och gör det själv!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
gixxer_1255 skrev:
Har du en 1052motor så skall givaren sitta i framkant på oljetråget på vänstersida om oljefiltret. Annars kan du sätta den i oljepluggshålet iställe för oljepluggen.

//Roger

Framkant vänster finns det inte plats, ev framkant höger om jag hittar någon lämplig insexnyckel(måste korta ner den) att använda den som oljeplugg verkar vara det enda alternativet för mej, det är ju lite trångt mellan rambenen. Och ja det är 1052block är dock osäker på tråget.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Det är väldigt få som har kört sugturbo i Sverige. Finns ingen anledning till att inte köra blow-through. Är man inte så kinkig av sig kan man ta MIG'en och svetsa ihop lite krökar av "gröna rör". So what att det ser lite plantigt ut. Även plenumet går att göra i tunnplåt (finns bilder på nätet hur "hemligheterna" ska se ut) - det behöver ju lixom inte vara av aluminium. Fram med svetsen nu och gör det själv!
Jag tror att chansen att få det gjort och få grejorna att fungera bra blir större för mig om jag bygger sugturbo istället för tryck :hihi Så jag har kollat mycket på en polares Mr.Turbo-kit som han har på sin GSX1100 och det kitet funkar fint! 190-200 hästar på hjulet med 0,8 bar, på strippen laddade han 1,7 med vattensprut när det begav sig och det ska väl bli iaf 260 på hjulet. Effektkurvan ser ut som den på en sugmotor, så han har övertygat mig att bygga sugturbo. :tummenupp Finns det bilder på nätet på hur insugsgrenröret (plenumet) till sugturbo ska se ut inuti? Vad då? Jag har inte hittat några. Har du länk kanske? Hade varit kanon om du har det, och även bilder på hur plenumet till tryckturbo ska se ut inuti. Men det blir nog sugturbo ändå.. eller jag vet inte riktigt nu.. kanske tryck.. eller.. jaja! Det jag tycker är krångligt med tryck är, plenumet (som alltid) och modifiering av förgasarna. Sen ska man ju få rätt på pumpar och bränsletrycksregulatorn mm mm.. verkar vara mycket lättare med sug.

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Qwerty skrev:
Framkant vänster finns det inte plats, ev framkant höger om jag hittar någon lämplig insexnyckel(måste korta ner den) att använda den som oljeplugg verkar vara det enda alternativet för mej, det är ju lite trångt mellan rambenen. Och ja det är 1052block är dock osäker på tråget.

Höger eller vänster, det beror från vilket håll du ser de, vänster sida i färdriktningen sett.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
gixxer_1255 skrev:
Höger eller vänster, det beror från vilket håll du ser de, vänster sida i färdriktningen sett.

Klart att det är olika beroende på vilket håll man tittar ifrån. Men vänster sidan av motorn har alltid varit i färdriktningen enligt mej. Men det finns även en plugg på höger framkant, men jag tror att det är fel gänga. Den får hamna som oljeplugg senare. Just nu håller jag på och försöka lösa mitt avgas problem. Skam den som ger sig, i helgen ska jag banne mej åka gixxer.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
lahi skrev:
Det jag tycker är krångligt med tryck är, plenumet (som alltid) och modifiering av förgasarna. Sen ska man ju få rätt på pumpar och bränsletrycksregulatorn mm mm.. verkar vara mycket lättare med sug.

Det enda du behöver köpa nytt är en Malpassi sopparegulator. Kör med en begagnad soppapump från t.ex. en skrotad 9-5. td04-13g/7 slänger folk efter en. Att undvika "lean fuel mixture" på yttercyllarna fixar du enklast med en virvelskapare precis i turboinloppet i plenumet (kort 1/2 avkapad rörbit som dirigerar ut luften lite). T.ex. 34 mm CV's från en gammal gsxr750 tätar du bara soppaanslutningarna och flottörventiolationen med tvåkomponents epoxylim. I övrigt funkar de som de är. Gå upp till #130 på huvudmunstycket. Trycksätt sen Malpassin och flottörerna från varsitt pitotrör (monterat i t.ex. ett mellanrör mellan IC'n och plenumet) och du är "home free". Du kommer att ångra dig att du byggde en "draw-through" istället för en "blow-through"... det är lika mycket jobb mekaniskt men mycket enklare att få förgasarna att lira med en blow-through.

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lahi skrev:
Jag tror att chansen att få det gjort och få grejorna att fungera bra blir större för mig om jag bygger sugturbo istället för tryck :hihi Så jag har kollat mycket på en polares Mr.Turbo-kit som han har på sin GSX1100 och det kitet funkar fint! 190-200 hästar på hjulet med 0,8 bar, på strippen laddade han 1,7 med vattensprut när det begav sig och det ska väl bli iaf 260 på hjulet. Effektkurvan ser ut som den på en sugmotor, så han har övertygat mig att bygga sugturbo. :tummenupp Finns det bilder på nätet på hur insugsgrenröret (plenumet) till sugturbo ska se ut inuti? Vad då? Jag har inte hittat några. Har du länk kanske? Hade varit kanon om du har det, och även bilder på hur plenumet till tryckturbo ska se ut inuti. Men det blir nog sugturbo ändå.. eller jag vet inte riktigt nu.. kanske tryck.. eller.. jaja! Det jag tycker är krångligt med tryck är, plenumet (som alltid) och modifiering av förgasarna. Sen ska man ju få rätt på pumpar och bränsletrycksregulatorn mm mm.. verkar vara mycket lättare med sug.

Nä usch ingen sugturbo, hur kul är det att ha ett glödandeturboaggregat under tanken och ett tokvarmt avgasrör som bränner upp vänstra knät????!!!!
244hk vid 1bar, 1109cc med tryckanläggning

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
andersbrink skrev:
Det enda du behöver köpa nytt är en Malpassi sopparegulator. Kör med en begagnad soppapump från t.ex. en skrotad 9-5. td04-13g/7 slänger folk efter en. Att undvika "lean fuel mixture" på yttercyllarna fixar du enklast med en virvelskapare precis i turboinloppet i plenumet (kort 1/2 avkapad rörbit som dirigerar ut luften lite). T.ex. 34 mm CV's från en gammal gsxr750 tätar du bara soppaanslutningarna och flottörventiolationen med tvåkomponents epoxylim. I övrigt funkar de som de är. Gå upp till #130 på huvudmunstycket. Trycksätt sen Malpassin och flottörerna från varsitt pitotrör (monterat i t.ex. ett mellanrör mellan IC'n och plenumet) och du är "home free". Du kommer att ångra dig att du byggde en "draw-through" istället för en "blow-through"... det är lika mycket jobb mekaniskt men mycket enklare att få förgasarna att lira med en blow-through.
Är det inte speciella oljetätningar på "sugturboaggregat"?Har för mig att det blåryker som satan om man tar ett tryckaggregat o använder det som sugdito.Har för mig att det har att göra med att soppan går igenom aggregatet istället för att tillsättas efter det. mvh//jacke

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
andersbrink skrev:
Jo, iofs.. regulatorn är ju inte så dyr, och inte en turbo heller. Synd bara att jag sålde mina gamla cv34:eek:r för ett tag sedan... Jaja.. Jag hängde inte riktigt med på hur virvelskaparen skulle se ut. Är det ungefär som bilden jag ritade? Det är ju ingen Picasso, menmen... :) Behövs trattar i plenumet? Övrig utformning ungefär som det ser ut på utsidan? Pitotrören ska väl sitta ungefär som på den andra bilden? Nu till epoxytätandet! Hur? :va Hängde inte riktigt med där heller, eller så är det bara jag som har glömt för mycket om hur fuggarna ser ut.. Om jag ska täta soppaanslutningarna och flottörventilationen, var ska då soppa in och hur ska jag då kunna trycksätta flottörhusen, om inte genom ventilationen? :confused: Eller e jag trög nu :hihi Jo, jag håller med om att tryck hade varit bättre än sug... Hmmmm... jäkla massa frågor det blev.. Tacksam för svar ändå!

Bifogat

• blubb.JPG
    blubb.JPG
    16 KB · Visningar: 102
  • pitot.jpg
    pitot.jpg
    139.3 KB · Visningar: 146

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
ktmjacke skrev:
Är det inte speciella oljetätningar på "sugturboaggregat"?Har för mig att det blåryker som satan om man tar ett tryckaggregat o använder det som sugdito.Har för mig att det har att göra med att soppan går igenom aggregatet istället för att tillsättas efter det. mvh//jacke
Jo, det är ett carbontätat aggregat man behöver! Annars får man soppa i oljan.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
lahi skrev:
Jag hängde inte riktigt med på hur virvelskaparen skulle se ut. Är det ungefär som bilden jag ritade?

På ett ungefär, huvudsaken är att det inte finns någon "rak direktväg" från inmatningen till förgasarinsugen.

Tätningen av soppaanslutningar och flottörventilationen... när du monterar ihop förgasarbryggan ska du ha epoxyn som "smörjmedel" på (och runt, externt) anslutningarna så att de blir absolut täta. Soppa och luft går naturligtvis i samma anslutningar som tidigare. Det är lite knep å knåp att få anslutningslangarna på flottörventilationen helt tät men använder man tryckluftsslang av plast och värmer den rejält (så den nästan smälter) går den enkelt på och sitter som berget när den kallnat. På resten av anslutningarna är slangklamma ett måste.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
andersbrink skrev:
På ett ungefär, huvudsaken är att det inte finns någon "rak direktväg" från inmatningen till förgasarinsugen.

Tätningen av soppaanslutningar och flottörventilationen... när du monterar ihop förgasarbryggan ska du ha epoxyn som "smörjmedel" på (och runt, externt) anslutningarna så att de blir absolut täta. Soppa och luft går naturligtvis i samma anslutningar som tidigare. Det är lite knep å knåp att få anslutningslangarna på flottörventilationen helt tät men använder man tryckluftsslang av plast och värmer den rejält (så den nästan smälter) går den enkelt på och sitter som berget när den kallnat. På resten av anslutningarna är slangklamma ett måste.
Ahaaaaa, då förstår jag :tummenupp Haha, att jag inte förstod det med en gång.. jaja.. Jag hade fått för mig att det skulle borras hål lite överallt och pluggas lite här och där, menmen.. funkar det som du skriver så är det ju kanon! Sen är det ju utformningen av plenumet.. Med eller utan trattar? Går den jämt och fint utan trattar när man inte har laddtryck? Det är nog inte så mycket till trattar på plenumet på bilden, och den hojen ger väl runt 270 hästar på hjulet (www.turborick.com) men sen vet jag ju inte hur effektkurvan ser ut..

Bifogat

• manifold.jpg
    manifold.jpg
    38 KB · Visningar: 157
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024