Yngve skrev:Nesten sikker på at de er 14x1,5.
Jeg er ihvertfall HELT sikker på at gjengene har en stigning på 1,5 mens de 5 andre ( en på oljegalleriet og 4 på enden av vipparmsakslingene ) har 1,25 i stigning.
Tack du va nära att ha rätt

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Yngve skrev:Nesten sikker på at de er 14x1,5.
Jeg er ihvertfall HELT sikker på at gjengene har en stigning på 1,5 mens de 5 andre ( en på oljegalleriet og 4 på enden av vipparmsakslingene ) har 1,25 i stigning.
Smile skrev:Bättre än inget.......![]()
Finns det någon här i Sverige som tillhandahåller dessa verkstadshandböcker?
Qwerty skrev:Jag har ju en sån där fin Yoshimura tempmätare. Vart kan jag koppla in den på min nya R1100 oljekokare? Kan man sätta den uppe på ventilkåpan där folk kopplar på extra toppsmörjning(samma gänga). Eller vart ska jag koppla in den? Har inget hål i tråget förutom oljepluggen som man kommer åt när motorn sitter i min ram.
.
Qwerty skrev:Jag har ju en sån där fin Yoshimura tempmätare. Vart kan jag koppla in den på min nya R1100 oljekokare? Kan man sätta den uppe på ventilkåpan där folk kopplar på extra toppsmörjning(samma gänga). Eller vart ska jag koppla in den? Har inget hål i tråget förutom oljepluggen som man kommer åt när motorn sitter i min ram.
ZERO-Fighter skrev:Vet ni nån som tar isär (svetsad vevaxel), och balanserar och monterar ihop veven (stake och lager har jag).
Ingen som vet eller har?lahi skrev:Hej! Tänkte bara höra om någon här vet var man kan hitta ett begagnat plenum eller insugsgrenrör eller vad det nu heter för en sugturboanläggning till GSXR1100 -86, den som heter intake manifold på engelska? Kanske någon här som har ett liggande? Från Katana och GSX passar väl också har jag fått för mig.. Orient Express tar ju 330 dollar och Mr. Turbo vill ha 380 dollar och jag tänkte försöka komma liiiite billigare undan..![]()
lahi skrev:Ingen som vet eller har?
gixxer_1255 skrev:Har du en 1052motor så skall givaren sitta i framkant på oljetråget på vänstersida om oljefiltret. Annars kan du sätta den i oljepluggshålet iställe för oljepluggen.
//Roger
Jag tror att chansen att få det gjort och få grejorna att fungera bra blir större för mig om jag bygger sugturbo istället för tryckandersbrink skrev:Det är väldigt få som har kört sugturbo i Sverige. Finns ingen anledning till att inte köra blow-through. Är man inte så kinkig av sig kan man ta MIG'en och svetsa ihop lite krökar av "gröna rör". So what att det ser lite plantigt ut. Även plenumet går att göra i tunnplåt (finns bilder på nätet hur "hemligheterna" ska se ut) - det behöver ju lixom inte vara av aluminium. Fram med svetsen nu och gör det själv!
Qwerty skrev:Framkant vänster finns det inte plats, ev framkant höger om jag hittar någon lämplig insexnyckel(måste korta ner den) att använda den som oljeplugg verkar vara det enda alternativet för mej, det är ju lite trångt mellan rambenen. Och ja det är 1052block är dock osäker på tråget.
gixxer_1255 skrev:Höger eller vänster, det beror från vilket håll du ser de, vänster sida i färdriktningen sett.
lahi skrev:Det jag tycker är krångligt med tryck är, plenumet (som alltid) och modifiering av förgasarna. Sen ska man ju få rätt på pumpar och bränsletrycksregulatorn mm mm.. verkar vara mycket lättare med sug.
lahi skrev:Jag tror att chansen att få det gjort och få grejorna att fungera bra blir större för mig om jag bygger sugturbo istället för tryckSå jag har kollat mycket på en polares Mr.Turbo-kit som han har på sin GSX1100 och det kitet funkar fint! 190-200 hästar på hjulet med 0,8 bar, på strippen laddade han 1,7 med vattensprut när det begav sig och det ska väl bli iaf 260 på hjulet. Effektkurvan ser ut som den på en sugmotor, så han har övertygat mig att bygga sugturbo.
Finns det bilder på nätet på hur insugsgrenröret (plenumet) till sugturbo ska se ut inuti? Vad då? Jag har inte hittat några. Har du länk kanske? Hade varit kanon om du har det, och även bilder på hur plenumet till tryckturbo ska se ut inuti. Men det blir nog sugturbo ändå.. eller jag vet inte riktigt nu.. kanske tryck.. eller.. jaja! Det jag tycker är krångligt med tryck är, plenumet (som alltid) och modifiering av förgasarna. Sen ska man ju få rätt på pumpar och bränsletrycksregulatorn mm mm.. verkar vara mycket lättare med sug.
Är det inte speciella oljetätningar på "sugturboaggregat"?Har för mig att det blåryker som satan om man tar ett tryckaggregat o använder det som sugdito.Har för mig att det har att göra med att soppan går igenom aggregatet istället för att tillsättas efter det. mvh//jackeandersbrink skrev:Det enda du behöver köpa nytt är en Malpassi sopparegulator. Kör med en begagnad soppapump från t.ex. en skrotad 9-5. td04-13g/7 slänger folk efter en. Att undvika "lean fuel mixture" på yttercyllarna fixar du enklast med en virvelskapare precis i turboinloppet i plenumet (kort 1/2 avkapad rörbit som dirigerar ut luften lite). T.ex. 34 mm CV's från en gammal gsxr750 tätar du bara soppaanslutningarna och flottörventiolationen med tvåkomponents epoxylim. I övrigt funkar de som de är. Gå upp till #130 på huvudmunstycket. Trycksätt sen Malpassin och flottörerna från varsitt pitotrör (monterat i t.ex. ett mellanrör mellan IC'n och plenumet) och du är "home free". Du kommer att ångra dig att du byggde en "draw-through" istället för en "blow-through"... det är lika mycket jobb mekaniskt men mycket enklare att få förgasarna att lira med en blow-through.
Jo, iofs.. regulatorn är ju inte så dyr, och inte en turbo heller. Synd bara att jag sålde mina gamla cv34andersbrink skrev:Det enda du behöver köpa nytt är en Malpassi sopparegulator. Kör med en begagnad soppapump från t.ex. en skrotad 9-5. td04-13g/7 slänger folk efter en. Att undvika "lean fuel mixture" på yttercyllarna fixar du enklast med en virvelskapare precis i turboinloppet i plenumet (kort 1/2 avkapad rörbit som dirigerar ut luften lite). T.ex. 34 mm CV's från en gammal gsxr750 tätar du bara soppaanslutningarna och flottörventiolationen med tvåkomponents epoxylim. I övrigt funkar de som de är. Gå upp till #130 på huvudmunstycket. Trycksätt sen Malpassin och flottörerna från varsitt pitotrör (monterat i t.ex. ett mellanrör mellan IC'n och plenumet) och du är "home free". Du kommer att ångra dig att du byggde en "draw-through" istället för en "blow-through"... det är lika mycket jobb mekaniskt men mycket enklare att få förgasarna att lira med en blow-through.
Jo, det är ett carbontätat aggregat man behöver! Annars får man soppa i oljan.ktmjacke skrev:Är det inte speciella oljetätningar på "sugturboaggregat"?Har för mig att det blåryker som satan om man tar ett tryckaggregat o använder det som sugdito.Har för mig att det har att göra med att soppan går igenom aggregatet istället för att tillsättas efter det. mvh//jacke
lahi skrev:Jag hängde inte riktigt med på hur virvelskaparen skulle se ut. Är det ungefär som bilden jag ritade?
Ahaaaaa, då förstår jagandersbrink skrev:På ett ungefär, huvudsaken är att det inte finns någon "rak direktväg" från inmatningen till förgasarinsugen.
Tätningen av soppaanslutningar och flottörventilationen... när du monterar ihop förgasarbryggan ska du ha epoxyn som "smörjmedel" på (och runt, externt) anslutningarna så att de blir absolut täta. Soppa och luft går naturligtvis i samma anslutningar som tidigare. Det är lite knep å knåp att få anslutningslangarna på flottörventilationen helt tät men använder man tryckluftsslang av plast och värmer den rejält (så den nästan smälter) går den enkelt på och sitter som berget när den kallnat. På resten av anslutningarna är slangklamma ett måste.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |