Katana och GSX 1100-tråden

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Re: Re: Hej på er!

Katanapilot skrev:
Vem behöver åkkomfort när man åker Katana,ett stort leende hela tiden :D :crash :D ,när alla andra knuttar bara vänder sig om och tittar efter dig tills du försvinner i horizonten.

Veteranförsäkring=Orginalskick=Tråkigt
Kul hoj=3200:-/zon 3

Bombadera oss med fler frågor.

Då bombarderar jag vidare :)

Det verkar ju vara rätt dåligt utbud i sverige så jag har kikat en del i tyskland istället och där får man ju en 1100 för dryga 10-15000:-. Känns som överkomliga pengar.

Hur "tråkig" är den i originalskick och hur mycket nehövs egentligen för att den ska bli kul? Effekten är ju "bara" knappa 100hk och det verkar ju onekligen som att det går att pressa ur en hel del mer ur dom.

Man bor ju i zon 3 så man skulle ha råd att försäkra den som vanlig hoj iallafall.

Någon som har några siffror gällande prestandan på en 1100 original??
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Re: Re: Re: Hej på er!

Rodentboy skrev:
Då bombarderar jag vidare :)

Det verkar ju vara rätt dåligt utbud i sverige så jag har kikat en del i tyskland istället och där får man ju en 1100 för dryga 10-15000:-. Känns som överkomliga pengar.

Hur "tråkig" är den i originalskick och hur mycket nehövs egentligen för att den ska bli kul? Effekten är ju "bara" knappa 100hk och det verkar ju onekligen som att det går att pressa ur en hel del mer ur dom.

Man bor ju i zon 3 så man skulle ha råd att försäkra den som vanlig hoj iallafall.

Någon som har några siffror gällande prestandan på en 1100 original??

Prestanda:

Låg 11:a på kvartsmilen
Ca 235km/h ärlig fart.
Om du tänker importera något så se till att det är orginal kåpor,våra tyska vänner har nämligen lite taskig smak när det gäller att bygga om Katanor.
Så köp Dig en Katana,häng på ett par Mikuni RS 36,ett schyst avgassystem och dreva ner ett kugg på motorn så ska du få se att det är skaplig snurr i en 20 år gammal motor.

"Join the gang"
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Re: Re: Re: Hej på er!

Rodentboy skrev:
Då bombarderar jag vidare :)

Det verkar ju vara rätt dåligt utbud i sverige så jag har kikat en del i tyskland istället och där får man ju en 1100 för dryga 10-15000:-. Känns som överkomliga pengar.

Hur "tråkig" är den i originalskick och hur mycket nehövs egentligen för att den ska bli kul? Effekten är ju "bara" knappa 100hk och det verkar ju onekligen som att det går att pressa ur en hel del mer ur dom.

Man bor ju i zon 3 så man skulle ha råd att försäkra den som vanlig hoj iallafall.

Någon som har några siffror gällande prestandan på en 1100 original??

Jag blir fortfarande imponerad av min 21 år gamla Originalakatana, den går himla fint, har kört många hojar av alla slag men gsx-motorns acceleration och bottendrag är otroligt.

Gör du sedan som KatanPiloten tipsar (avgas, flatsideförgasare, porting, lite mer cc) Ungefär som min Svarta Kat, så får du en himla kul hoj som flänger det mesta vid gatljusen.

Join the Gang

/Kat-Man
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Re: Re: Re: Re: Hej på er!

Katana-mannen skrev:
Jag blir fortfarande imponerad av min 21 år gamla Originalakatana, den går himla fint, har kört många hojar av alla slag men gsx-motorns acceleration och bottendrag är otroligt.

Gör du sedan som KatanPiloten tipsar (avgas, flatsideförgasare, porting, lite mer cc) Ungefär som min Svarta Kat, så får du en himla kul hoj som flänger det mesta vid gatljusen.

Join the Gang

/Kat-Man

Hur är det med utbudet av trimdelar då? Får man räkna med hiskeliga priser på det mesta eller är begagnatmarknaden bra för även såna delar?



Antar att man inte lär ha problem att hitta folk som kan bidra med hjälp iallafall... :)

LÄnken funkade inte...men men..en katana 1100 -82 med 4-1 system och konidämpare för 16.217:-

11111111124277372-15971-1059919014_1.bild
11111111124277372-15971-1059919014.bild
 
Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Re: Re: Re: Re: Re: Hej på er!

Rodentboy skrev:
Hur är det med utbudet av trimdelar då? Får man räkna med hiskeliga priser på det mesta eller är begagnatmarknaden bra för även såna delar?

Hittde den här på mobile.de. Vad tros om den?

Känns ju inte som att priset är så jättefarligt och det är ju fortfarande en av de hårdaste cyklar som gjorts...

Antar att man inte lär ha problem att hitta folk som kan bidra med hjälp iallafall... :)

Hej!

LÄnken funkar ej!
MotorDelarna hittar du lätt och relativt billigt, det är ju lite Volvo (nu får man säkert skit för det :crash )över Suzukimotorn, så det finns mycket liggande i garagen. Det är värre med kåpor och Katanaspecifika delar, men det går att hitta det med. Dessutom passar väldigt mycket Suzukidelar mellan modellerna, så det är bara att plocka emellan.

/Kat Man
 
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hej på er!

Katana-mannen skrev:
Hej!

LÄnken funkar ej!
MotorDelarna hittar du lätt och relativt billigt, det är ju lite Volvo (nu får man säkert skit för det :crash )över Suzukimotorn, så det finns mycket liggande i garagen. Det är värre med kåpor och Katanaspecifika delar, men det går att hitta det med. Dessutom passar väldigt mycket Suzukidelar mellan modellerna, så det är bara att plocka emellan.

/Kat Man
Så maskinellt sett så är det i princip samma delar som vilken annan Suzuki 1100 -82 som helst då??

Man har ju sett ett gäng katanor som kör låga tior, hur mycket krävs det för att komma ner på såna tider??
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hej på er!

Rodentboy skrev:
Så maskinellt sett så är det i princip samma delar som vilken annan Suzuki 1100 -82 som helst då??

Man har ju sett ett gäng katanor som kör låga tior, hur mycket krävs det för att komma ner på såna tider??

Vill du åka 10,4-10,5 så räcker det med 1168cc, portatlock, exportkammar eller mots, RS36òr och ett 4-1system. Vill du åka fortare måste du jobba lite med chassit, sänka hojen och jag höll på att glömma Katana-mannen´s favorit "Långsving".

Katanan på bilden går 10,4-10,5 med mots prylar förutom att han har gamla Smoobore 33´or uppbrotschade till 34mm.
 

Bifogat

  • 1_2.jpg
    1_2.jpg
    44.5 KB · Visningar: 305
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hej på er!

gixxer_1255 skrev:
Vill du åka 10,4-10,5 så räcker det med 1168cc, portatlock, exportkammar eller mots, RS36òr och ett 4-1system. Vill du åka fortare måste du jobba lite med chassit, sänka hojen och jag höll på att glömma Katana-mannen´s favorit "Långsving".

Katanan på bilden går 10,4-10,5 med mots prylar förutom att han har gamla Smoobore 33´or uppbrotschade till 34mm.

1168 kubik verkar ju inte vara helt ovanligt. Är det borrning som gäller isåfall eller kan man "strokea" motorn för det??

BLir ruskigt sugen på en katana nu. Får bli ett vinterprojekt helt enkelt..:)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hej på er!

Rodentboy skrev:
1168 kubik verkar ju inte vara helt ovanligt. Är det borrning som gäller isåfall eller kan man "strokea" motorn för det??

BLir ruskigt sugen på en katana nu. Får bli ett vinterprojekt helt enkelt..:)

KÖP KÖP KÖP Du kommer inte att ångra Dig.

1168 cc är bara att borra,har kanske ett kit till salu under vintern
om mina planer går i lås.

Komplett kolvar och cylinder.

Stroka lär du inte behöva förran du har 1640cc kolvar och tur är väl det för en sån vev är inte helt gratis.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hej på er!

Katanapilot skrev:
KÖP KÖP KÖP Du kommer inte att ångra Dig.

1168 cc är bara att borra,har kanske ett kit till salu under vintern
om mina planer går i lås.

Komplett kolvar och cylinder.

Stroka lär du inte behöva förran du har 1640cc kolvar och tur är väl det för en sån vev är inte helt gratis.

Ja...hade planer på att byta till en Busa i vinter, men jag behåller nog Yamahan o köper en Katana också...bör nog ha råd med båda två.

Vad snackar man för pengar på cylinder o kolvar på 1168cc på en höft???
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Katana mannen det där med "Volvo" det såg jag bara inte.

Piloten
angående delar man vet aldrig...*s*...men jag tror inte att jag byter så mycket utan det bearbetas och förfinas det jag har.

Gixxer
Blir det en GSX-R-hoj med Katana kåpor eller ??? i såna fall får vi väl samråda...*s*...

Rodentboy
Sen innan du hinner blinka så sitter det 1500cc på hojen med raceportad topp och Lectron 44:eek:r och glasfiber kaross..*hehe*...
jag började på 1168cc.
Men köp dig en och trimma så ska du få all hjälp du behöver.

1168 beg kit runt 3000-5000 skulle jag tippa.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
RPM lover skrev:
Sen innan du hinner blinka så sitter det 1500cc på hojen med raceportad topp och Lectron 44:eek:r och glasfiber kaross..*hehe*...
jag började på 1168cc.
Men köp dig en och trimma så ska du få all hjälp du behöver.

1168 beg kit runt 3000-5000 skulle jag tippa.

Nä, fan...måste ju kunna åka ner med den till korvmojen utan att behöva göra en helrenovering. Mittentior skulle räcka gott för min del tror jag.

Vad är din bästa tid på 402m förresten?? Torde väl kunna springa iväg rätt duktigt med de där grejerna på?
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Har faktiskt bara kört 4 vändor 402 meter med bettan och det var på Mantorp alldeles nyligen och då gick det som fortast 10.24, tilläggas skall att då satt man upp som en spinnaker och hade slagit av gasen allt för att försöka pricka in 10.40 som var break out tiden i klassen.
Så det finns lite mer att ta av :tummenupp

Ps(min går till korvmojen)Ds
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
RPM lover skrev:
Har faktiskt bara kört 4 vändor 402 meter med bettan och det var på Mantorp alldeles nyligen och då gick det som fortast 10.24, tilläggas skall att då satt man upp som en spinnaker och hade slagit av gasen allt för att försöka pricka in 10.40 som var break out tiden i klassen.
Så det finns lite mer att ta av :tummenupp

Ps(min går till korvmojen)Ds

Så en väldigt låg tia eller tom hög nia är ingen omöjlighet??

Hur är en sån hoj att köra i vanliga fall då? Kan ju bara jämföra med polarns bil som kör låga elvor..den är helt väredlös på allt som inte heter strippkörning...äpplen och päron iofs... :rolleyes:
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Rodentboy skrev:
Så en väldigt låg tia eller tom hög nia är ingen omöjlighet??

Hur är en sån hoj att köra i vanliga fall då? Kan ju bara jämföra med polarns bil som kör låga elvor..den är helt väredlös på allt som inte heter strippkörning...äpplen och päron iofs... :rolleyes:

Låg tia eller hög nia är genomförbart.

Köra hojen är kul jag vinner ingen RR tävling med den men den är inte byggd för det..*s*...men annars inga problem och det går att svänga men inte som en sporthoj.
Men känslan man har på den :tummenupp , knastret från RS-förgasarna, ljudet från megafonen, vridet ..... :D :D :D :D
Du förstår när du får en egen...
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
RPM lover skrev:
Låg tia eller hög nia är genomförbart.

Köra hojen är kul jag vinner ingen RR tävling med den men den är inte byggd för det..*s*...men annars inga problem och det går att svänga men inte som en sporthoj.
Men känslan man har på den :tummenupp , knastret från RS-förgasarna, ljudet från megafonen, vridet ..... :D :D :D :D
Du förstår när du får en egen...

Ja..jag får väl helt enkelt vänta tills jag köper en eller försöka jaga rätt på någon av er härinne...ingen av er som förärar sporthojsfesten med ett besök tros??? Eller är det nån tävling som går av stapeln som man bör ta sig till?
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Rodentboy skrev:
Ja..jag får väl helt enkelt vänta tills jag köper en eller försöka jaga rätt på någon av er härinne...ingen av er som förärar sporthojsfesten med ett besök tros??? Eller är det nån tävling som går av stapeln som man bör ta sig till?

Det är bara att slå till! Inget att fundera på! Men ska du inhandla en i sverige så får man oftast fläska upp den del. De tyska alternativen ser bra ut tycker jag, helt ok priser!

Köra 10 or eller 11or, vem bryr sig, du vinner ändå alltid på en Katana, du blir vara sig du vill eller ej en exhibitionist... :cool:
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Rodentboy skrev:
Ja..jag får väl helt enkelt vänta tills jag köper en eller försöka jaga rätt på någon av er härinne...ingen av er som förärar sporthojsfesten med ett besök tros??? Eller är det nån tävling som går av stapeln som man bör ta sig till?

Skall inte till Festen är borta den helgen, det är tävling på lördag Linde Open.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top