Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du bör börja med att lossa ventilkåpan... :hihi

Näe, nu ska jag vara seriös. Glöm ej att markera kamkedja och kamdreven (om du planerar att sätta tillbaka samma kammar och inte tänker plocka ner hela motorn i molekyler). Lossa överfallen så att inte onödiga spänningar uppkommer i kamaxlarna. Annars är det ren logik för övrigt. Meka på! :tuttar

No shit? :D

Ska bara av med toppen för att byta kammar, men ska även byta ventilpackningar och ventilfjädrar i samma veva så jag tänkte att det var lika bra att ta sig en titt på förbränningsrummen, ventilerna och kolvarna så att allt ser OK ut.

Får se om jag sätter igång ikväll. Bilder och frågor lär väl dyka upp fortlöpande.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Yessss.
Drömhojen när man var 16-17 bast.
lägger upp ett par bilder efter klagomål att dom saknas, håll till godo med objektet! :)

Aaahh just en sådan hade jag min första GSX (skräck-)upplevelse på !
Jag var en liten skit i de första tonåren när jag var på besök hos min kusin i Skåne.
Jag hade aldrig åkt hoj förut men han hade en spretans svartblå GSX som jag skulle få åka med på, wow !
Som en iller lånade jag en för stor skinnjacka av honom, drog på en potta och hoppade upp bakpå. Hålla runt magen på kusinen var skämsigt tänkte jag, bättre att hålla i sig i handtaget bakpå, så fick det bli.
De första kilometrarna gick genom samhället gick i lugn takt och jag tyckte inte motorcykelåkning var så värst häftigt. Jag satt och glodde på trafiken när vi rullade mot en större led.
Då drog han på.
Mitt hjälmtyngda huvud vrids bakåt, kroppen lutar mer och mer, -snart voltar jag bakåt! Frenetiskt paddlar jag högt i luften med mina träskoklädda fötter för att återfå balansen medan mina pinnarmar skälver under belastningen...
När han sparkar i tvåans växel tippar jag framåt en aning och tar tillfället i akt att kasta armarna om midjan på honom.
Jag satt som klistrad mot hans rygg resten av den turen :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jasså...

Går dreven att flytta då?

Nja, tror även dämparfjädrarna på baksidan skiljer i storlek.
Kolla vad du har för något, har för mig att de tidiga hubbarna har 87 tänder medan EF:n har 89 stycken.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Aaahh just en sådan hade jag min första GSX (skräck-)upplevelse på !
Jag var en liten skit i de första tonåren när jag var på besök hos min kusin i Skåne.
Jag hade aldrig åkt hoj förut men han hade en spretans svartblå GSX som jag skulle få åka med på, wow !
Som en iller lånade jag en för stor skinnjacka av honom, drog på en potta och hoppade upp bakpå. Hålla runt magen på kusinen var skämsigt tänkte jag, bättre att hålla i sig i handtaget bakpå, så fick det bli.
De första kilometrarna gick genom samhället gick i lugn takt och jag tyckte inte motorcykelåkning var så värst häftigt. Jag satt och glodde på trafiken när vi rullade mot en större led.
Då drog han på.
Mitt hjälmtyngda huvud vrids bakåt, kroppen lutar mer och mer, -snart voltar jag bakåt! Frenetiskt paddlar jag högt i luften med mina träskoklädda fötter för att återfå balansen medan mina pinnarmar skälver under belastningen...
När han sparkar i tvåans växel tippar jag framåt en aning och tar tillfället i akt att kasta armarna om midjan på honom.
Jag satt som klistrad mot hans rygg resten av den turen :)

Hahaha! Härlig story! :D Man har ju halvt skrämt ihjäl en del polare som man skjutsat och då speciellt de som var för "balla" för att hålla stadigt om magen och en hand som stöd på tanken vid inbromsningar...
Ja jävlar vad man haft anklar under armhålorna när man dragit på lite och då allra helst dragit upp monstret på slangen! :rofl
Många äro de som blivit likbleka i fejjan... :D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nja, tror även dämparfjädrarna på baksidan skiljer i storlek.
Kolla vad du har för något, har för mig att de tidiga hubbarna har 87 tänder medan EF:n har 89 stycken.

Ok.
Jag får kika på bitarna.
Det blir ett litet plockepinn av diverse motorer och delar.
Originalsnurran kommer sen få sig en renoverng.
Den är lackerad med hammarlack! :galen:6surkart
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Dyna 2000

Gör ett nytt försök att få lite hjälp med att koppla in varvräknaren på Kattan. Nålen hänger inte riktigt med och det fladdrar och far...........
tror att jag har GRÖN kabel påhakad nu Hjälp!
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Kloningen fortsätter. Snart dags att lyfta in snurran. Tyvärr så får gathojen stå och vila lite vid sidan av eftersom tiden av någon anledning inte räcker till..:va
 

Bifogat

  • Foto0169.jpg
    Foto0169.jpg
    198.3 KB · Visningar: 144

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sådär ja, då har jag rivit av toppen. Inga större överraskningar runt kammarna. I princip obefintligt slitage på kammar och vippor. En aning skavt innuti överfall A (stora överfallet till avgaskammen på cylinder #1/2) men inget märkvärdigt.

Vad gäller innuti förbränningsrummen så får jag låta experterna tala. Farsan tyckte att förbränningsrummet på 3:ans cylinder såg lite sotigt / bränt ut, men utöver det var det väl vad man kunnat vänta sig av en motor som gått igenom drygt 20 ägare på 30 år och närmar sig 10 000mil. Cylinderfodren såg däremot bra ut, släta och fina.

Slitaget i överfallet. Inte kännbart / inga skarpa kanter dock.

DSC_0034.jpg


DSC_0044.jpg


Vipporna såg bra ut också (tyckte jag). Minimalt slitage.

DSC_0049-1.jpg


Över till cyllarna och förbränningsrummen dock. Såhär såg det ut i 1:an och 2:an.

DSC_0065.jpg


Rätt mycket koks i 1:an men 2:an såg riktigt bra ut tyckte jag.

DSC_0062.jpg


3:an var väl ungefär som 2:an men 4:an såg lite halvtrist ut av förklarliga skäl. Hade ju i sommar en hel del problem med förgasarna innan jag bytte ut dom. Förmodligen har ju föregående ägare haft precis samma problem som jag (ville inte gå på alla cylindrar, 4:an död).

DSC_0074.jpg


1:an och 2:an såg väl OK ut.

DSC_0083.jpg


3:an aningen sotig på avgasventilerna och 4:an som sagt problem med bränsletillförsel.

Fodren såg alla ut såhär:

DSC_0093.jpg


Men vad gör jag nu? Bara att polerar upp toppen och fixa till kolvarna? Vad bör jag använda för verktyg då? Farsgubben menade också att det var lika bra att fixa till ventilsätena så det är tätt då jag ändå rivit ut allt ur toppen. Bör jag få det fixat?
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ska du köra med den konfig:en en säsong för att sedan gå WOOHOO för hela slanten skulle jag göra som farsan säger.
Kolla efter glapp i stak-/vevlager och ge sedan fan i bottendelen, men kolla att toppen/ventilerna är OK så du slipper ventilsallad med tillhörande kolvgenomslag, vevstakskrökning och nystansade ventilationshål i blocket.

Lite vivida bilder hjälper alltid till när man poängterar, inte sant ? :D
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Gör ett nytt försök att få lite hjälp med att koppla in varvräknaren på Kattan. Nålen hänger inte riktigt med och det fladdrar och far...........
tror att jag har GRÖN kabel påhakad nu Hjälp!


Skit i anvisningarna i Dyna kopplingsschemat.:arsele

Koppla varvräknaren som den är kopplad orginal dvs till tändspolens black/yellow.
Så gjorde jag och det fungerade för mig.

Kloningen fortsätter. Snart dags att lyfta in snurran. Tyvärr så får gathojen stå och vila lite vid sidan av eftersom tiden av någon anledning inte räcker till..:va

Ser bra ut Jozzy.
Fortsätt gärna med mera bilder på utvecklingen:tummenupp
 
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Men vad gör jag nu? Bara att polerar upp toppen och fixa till kolvarna? Vad bör jag använda för verktyg då? Farsgubben menade också att det var lika bra att fixa till ventilsätena så det är tätt då jag ändå rivit ut allt ur toppen. Bör jag få det fixat?

Du byter ventiltätningar nu va? Antagligen en del koks pga läckande ventiltätningar, speciellt i ettans förbränningsrum (förutsatt att kolvringarna tätar). Ventilerna slipar du in för hand med hjälp av lite ventilpasta och verktyg med sugplopp i rätt storlek på träskaft (köp på Mekonomen/Biltema eller dylikt om du inte redan har. kostar inte många spänn). För visst var är det väl så att du vid senare tillfälle skulle köpa större ventiler och porta? Isf ingen idé att mirrafräsa ventilsätena för dessa originalventiler.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska du köra med den konfig:en en säsong för att sedan gå WOOHOO för hela slanten skulle jag göra som farsan säger.
Kolla efter glapp i stak-/vevlager och ge sedan fan i bottendelen, men kolla att toppen/ventilerna är OK så du slipper ventilsallad med tillhörande kolvgenomslag, vevstakskrökning och nystansade ventilationshål i blocket.

Lite vivida bilder hjälper alltid till när man poängterar, inte sant ? :D

Glasklart! :tummenupp

Blir väl någon form av WOOHOO framöver men vi får se när. Har nämligen blivit erbjuden jobb i Japan av en bekant så jag kanske drar iväg dit och jobbar ett tag. Inget är hugget i sten så det är möjligt att jag stannar på hemmaplan också.

Du byter ventiltätningar nu va? Antagligen en del koks pga läckande ventiltätningar, speciellt i ettans förbränningsrum (förutsatt att kolvringarna tätar). Ventilerna slipar du in för hand med hjälp av lite ventilpasta och verktyg med sugplopp i rätt storlek på träskaft (köp på Mekonomen/Biltema eller dylikt om du inte redan har. kostar inte många spänn). För visst var är det väl så att du vid senare tillfälle skulle köpa större ventiler och porta? Isf ingen idé att mirrafräsa ventilsätena för dessa originalventiler.

Ja, ventiltätningarna ska bytas. Dock inte fått hem något ännu. Beställning ligger men han hade inte allt hemma, bör väl dyka upp nån gång framöver. Ingen direkt brådska dock.

Ska ta mig en titt på Biltema imorn om möjlighet ges efter ett sånt verktyg.

Och mycket riktigt så är det ju tänkt att det ska portas och i med lite oversizeade ventiler, osv.

Vad ska jag slipa ventilerna med då? Finkornig smärjelduk?
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Vad ska jag slipa ventilerna med då? Finkornig smärjelduk?

Nej för fan! :eek: Du sätter sugkoppen på ventilens hatt och har på lite ventilslippasta på ventilens kant som ligger an mot ventilsätet (var försiktig så att du inte får slippasta på ventilskaftet/i ventilstyrningen). Sen jobbar du med skaftet roterande i rask takt mellan handflatorna upp och ner så att ventilen slipas in mot ventilsätet.

Tar en stund att slipa in 16 ventiler och man blir ganska trött i nävarna, så ta lite vätskepauser när krampkänningar sätter in. :fyllisar ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nej för fan! :eek: Du sätter sugkoppen på ventilens hatt och har på lite ventilslippasta på ventilens kant som ligger an mot ventilsätet (var försiktig så att du inte får slippasta på ventilskaftet/i ventilstyrningen). Sen jobbar du med skaftet roterande i rask takt mellan handflatorna upp och ner så att ventilen slipas in mot ventilsätet.

Tar en stund att slipa in 16 ventiler och man blir ganska trött i nävarna, så ta lite vätskepauser när krampkänningar sätter in. :fyllisar ;)

Missförstå mig rätt. Menade sidan som är inne i förbränningsrummet, inte kanten som ligger an mot sätet. Tackar dock ändå för infon. Länkarna du skickade via PM kommer nog också till hands! :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Kloningen fortsätter. Snart dags att lyfta in snurran. Tyvärr så får gathojen stå och vila lite vid sidan av eftersom tiden av någon anledning inte räcker till..:va

Snyggt:tummenupp, blir det SGB i år också? Samma snurra som förra året?

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Missförstå mig rätt. Menade sidan som är inne i förbränningsrummet, inte kanten som ligger an mot sätet. Tackar dock ändå för infon. Länkarna du skickade via PM kommer nog också till hands! :)

Aahhh, du menar zzzååå! :gnissla
Du gjorde mej lite orolig där ett tag...:D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Är du vaken oxå ? Hur går det med hybriden ?

Jotack, det går bara bra. Matte byter sätesringar i toppen eftersom originalringana blev lite väl tunna efter portningen. Det är risk för att de spricker. Nu kommer det in 32mm-ringar vilket är det största som går att sätta in. Jag tror dock jag kommer att fortsätta med mina 30-mm ventiler även om det nu går att sätta in 31,5mm på insug:tummenupp.
Är man inte nöjd med effekten kan man ju alltid sätta i större ventiler nästa år.

/Ingvar
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top