Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jotack, det går bara bra. Matte byter sätesringar i toppen eftersom originalringana blev lite väl tunna efter portningen. Det är risk för att de spricker. Nu kommer det in 32mm-ringar vilket är det största som går att sätta in. Jag tror dock jag kommer att fortsätta med mina 30-mm ventiler även om det nu går att sätta in 31,5mm på insug:tummenupp.
Är man inte nöjd med effekten kan man ju alltid sätta i större ventiler nästa år.

/Ingvar

Huva :yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Pfft... *torkar svetten*

Inte helt utan besvär att rengöra förbränningsrummen i toppen. Skiten satt fast hårdare än jag vet inte vad. Men ruskigt fint blev det. :)
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Äntligen så börjar det likna en hoj..
 

Bifogat

  • Foto0190.jpg
    Foto0190.jpg
    221.1 KB · Visningar: 161

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Verktyg..

Äntligen så börjar det likna en hoj..

Intressant uppsättning av verktyg..sax , skjutmått och gummiklubba...Vad kan man bygga med det ?

Men det verkar ju funka bra - den ser kanon fin ut !!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser ju kalas ut det där. :tummenupp

Nu har jag en liten allmän fråga: någon som har en sida med bra dokumentering hur man i detalj bär sig åt för att riva och sätta ihop en topp samt tajma kammar och allt sånt. Har hittat diverse användbar info men inget som har allt samlat på ett ställe med bilder och utförlig text.

Eventuellt tänkt höra med en som jobbar på Piteå MC & Motor om han kan hjälpa mig, men det är ju osäkert om han kan. Sen vill jag ju gärna göra jobbet själv.
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nu har jag en liten allmän fråga: någon som har en sida med bra dokumentering hur man i detalj bär sig åt för att riva och sätta ihop en topp samt tajma kammar och allt sånt. Har hittat diverse användbar info men inget som har allt samlat på ett ställe med bilder och utförlig text.

En riktig servicemanual är kanon. Har haft min sen -87.
Dom kostar lite men slår man ut det per år så blir det inte så mycket.:D
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Ser ju kalas ut det där. :tummenupp

Nu har jag en liten allmän fråga: någon som har en sida med bra dokumentering hur man i detalj bär sig åt för att riva och sätta ihop en topp samt tajma kammar och allt sånt. Har hittat diverse användbar info men inget som har allt samlat på ett ställe med bilder och utförlig text.

Eventuellt tänkt höra med en som jobbar på Piteå MC & Motor om han kan hjälpa mig, men det är ju osäkert om han kan. Sen vill jag ju gärna göra jobbet själv.

...och en gradskiva samt magnetblock med indikatorklocka. :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Shims

Dax att plocka ihop kopplingen men...... med nya rakskurna drevet måste ett nytt shims uppbringas för att kopplingskorgens axialspel skall bli rätt.
Skulle behöva ett 0,95mm tjockt shims (som ser ut som på bilden). Om någon har ett liggande är jag spekulant. Suzuki tar hem med 14dagars leveranstid, deras tunnaste är dessutom 1,0mm. Standard-shims från t.ex. Jacking är det inte tillräckligt bred anliggningsyta på.
(notera att jag även lyxat till det med ny oljepump:tummenupp)

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1000730.JPG
    P1000730.JPG
    77.6 KB · Visningar: 91
  • P1000728.JPG
    P1000728.JPG
    104.3 KB · Visningar: 100

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag har det införskaffats lite verktyg:

Fjäderkompressionstång.
Ventilpasta, fin och grov.
Ventilslippinne.

Bara skrida till verket då. :)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Idag har det införskaffats lite verktyg:

Fjäderkompressionstång.
Ventilpasta, fin och grov.
Ventilslippinne.

Bara skrida till verket då. :)

Om du skall slipa: Slipa endast försiktigt med den fina för att bekräfta att den ligger an efter hela ytan, skippa den grova du kommer bara att förstöra ventilen. Ett/en dåligt säte/ventil går inte att slipa i form med pasta. Rengör ordentligt efteråt.

/Ingvar
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Gaffelforlenger...

Hei!
Låner tråden litt, holder på og gjøre ferdig ett Katana projekt som kommer fra Sverige. Har en GSXR750 gaffel fra 1993 på denne. Den blir nok for kort til vanlig gatebruk (ca 75mm kortere enn original) Er det noen som har en ide om forlengninger som kan montreres på gaffelen? Har funnet noen hos TES Performance i England, men de svarer ikke på mail.
 

Bifogat

  • exup3w.jpg
    exup3w.jpg
    8.1 KB · Visningar: 80

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hei!
Låner tråden litt, holder på og gjøre ferdig ett Katana projekt som kommer fra Sverige. Har en GSXR750 gaffel fra 1993 på denne. Den blir nok for kort til vanlig gatebruk (ca 75mm kortere enn original) Er det noen som har en ide om forlengninger som kan montreres på gaffelen? Har funnet noen hos TES Performance i England, men de svarer ikke på mail.

Jag fick tillverkat två stycken hylsor som man trär på utanpå gaffelbenen. Kläms sedan fast i gaffelkronan. Förspännings- och returjustering når man genom hålet hylsan.

DSC_0006-7.jpg


DSC_0010-3.jpg


frlngningshylsa.jpg


Ett förslag. :)
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Gaffelforlengning

Viktor: så din løsning, kanonbra, men med original clip-on blir den øvre delen som går igjennom kronen og clip-on på 60mm, og hele delen 130-140mm.

-Men kan du tilvirke, så gi meg en pris...:)
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Viktor: så din løsning, kanonbra, men med original clip-on blir den øvre delen som går igjennom kronen og clip-on på 60mm, og hele delen 130-140mm.

-Men kan du tilvirke, så gi meg en pris...:)

Eventuellt är jag också intresserad om ekonomin tillåter så att säga. Jag kör på med en GSXR750 SRAD front.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top