Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
"Någon" har fuskvägt innan...? :tungan

Nä, faktiskt inte, jag har inte ens en GSXR1100-motor liggandes.
Dessutom visste vi ju inte om Jörgen skulle väga rovorna med eller utan gasare, startmotorer och olja...

Det enda fusket var att jag läst någonstans att GSX väger ca 85kg och att GSXR väger några kg mindre.
Jag tillämpade helt sonika den empiriska utvecklingsmetodiken med intelligent gissning :D

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Nä, faktiskt inte, jag har inte ens en GSXR1100-motor liggandes.
Dessutom visste vi ju inte om Jörgen skulle väga rovorna med eller utan gasare, startmotorer och olja...

Det enda fusket var att jag läst någonstans att GSX väger ca 85kg och att GSXR väger några kg mindre.
Jag tillämpade helt sonika den empiriska utvecklingsmetodiken med intelligent gissning :D

Hahaha! Man ska aldrig underskatta den empiriska utvecklingsmetodiken. :D
Inte heller intelligenta gissningar...:Bugar

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
jag gissar att GSXen väger 91.7..med tanke på blodsmaken..

Lite uppdateringar från garaget.

Ser riktigt snabb ut nu :tummenupp...jag får väl vrida på trycket lite eller så slänger jag på den andra turbon som jag har ligger om jag ska hålla mig före dig i sommar..:)
Angående sadeln så får du väl tejpa fast lite halkskydd, fick jag göra på min katana sadel.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tänkte pröva utan något men funkar inte det så får jag kanske spraya på lite spraylim. Det ser onekligen halkigt ut. Tanken är lite att jag ska kunna glida upp lite efter jag har kommit iväg...och inte av.

Så här ser min rejskaross ut. Den verkar vara lite bättre i detta fall.
Lite mer urgröpt samt en tunn dyna modell liggunderlag.
Inte helt olik min sadel som jag hade på hojjen på 80-talet faktiskt :D
Borde inte vara några problem att sitta kvar i den. Ska bli kul å testa den så småningom.

Bifogat

• katrejsbody.JPG
    katrejsbody.JPG
    7.5 KB · Visningar: 90

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Ser riktigt snabb ut nu :tummenupp...jag får väl vrida på trycket lite eller så slänger jag på den andra turbon som jag har ligger om jag ska hålla mig före dig i sommar..:)
Angående sadeln så får du väl tejpa fast lite halkskydd, fick jag göra på min katana sadel.

Du behöver inte oroa dig..den är inte igång än. det är ju en hel del faktorer som tillkommer när man ska bygga nytt. Den svåraste faktorn är nog att få till skiten bakom styret..

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Så här ser min rejskaross ut. Den verkar vara lite bättre i detta fall.
Lite mer urgröpt samt en tunn dyna modell liggunderlag.
Inte helt olik min sadel som jag hade på hojjen på 80-talet faktiskt :D
Borde inte vara några problem att sitta kvar i den. Ska bli kul å testa den så småningom.

Ja den ger nog lite bättre stöd. Låter bra med ett sådant bygge. motorer verkar du ju ha iaf:)

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Skruvat

Här skruvas och muttras det ser jag, vilka pärlor som ska luftas i vår boys. Blir inte mycket "touring" i år va, Ingvar? Låter bara rejsing om din setup...:) Dax att göra som Jozzy kanske och köpa ett passande chassie och låna/köpa en motor av Jörgen till den blåvita pärlan? Han har ju alldeles för många tillgängliga för att det ska kunna vara nyttigt:tummenupp
Sjäv väntar man på att garaget ska bli behagligt nog att vara i så man kan byta den där omkopplaren och kanske fixa till ngn gänga lr så:gnissla Någon med HeliCoilM6(tror jag)liggandes som kan sälja en "fjäder"?

/Uffe

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Kom förbi så hjälper jag dig. Hur lång ska gängan vara?

Har'u inte issolerat garag1 ännu:confused:
Hobbyrummet är prio 1:)

Kan jag ju hålla med om:D
Har inte mätt gängan. Men det är en av dom nedersta två bultarna till generatorkåpan. Såg att det fuktar lite där. Går inte att dra bulten p.g.a halvpaj. Har för mig att dom är ganska långa. 20-25 i gängan men det är bara en gissning. Återkommer då jag kollat upp. Man behöver säkert investera i en blandsats en vacker dag. Men just nu är det bara den här lilla gängan.

/Uffe

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Här skruvas och muttras det ser jag, vilka pärlor som ska luftas i vår boys. Blir inte mycket "touring" i år va, Ingvar? Låter bara rejsing om din setup...:) Dax att göra som Jozzy kanske och köpa ett passande chassie och låna/köpa en motor av Jörgen till den blåvita pärlan? Han har ju alldeles för många tillgängliga för att det ska kunna vara nyttigt:tummenupp
/Uffe

Nej det är fortfarande en pendlarhoj som även får duga till söndagsturer med skjuts och termos m.m. Jag vill dock kunna åka 9-or på strippen:yoparty

/Ingvar

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Du behöver inte oroa dig..den är inte igång än. det är ju en hel del faktorer som tillkommer när man ska bygga nytt. Den svåraste faktorn är nog att få till skiten bakom styret..

Jag är inte orolig, jag är ganska säker på att när du fått ordning på grejorna.........Så går det för fort :D
Får se hur mycket rejs det blir i sommar men några ska jag väl hinna med.

Undrar vad den gode Åsell snickrar ihop för nåt med sin katana i Timrå...har varit väldans tyst.

Last edited:

Åsell

Flathead Fucker MC
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Katana pastell edition*Flathead-38
RPM lover Undrar vad den gode Åsell snickrar ihop för nåt med sin katana i Timrå...har varit väldans tyst.[/QUOTE skrev:
Hmmm! Nu ska vi se.....Tyvärr inge skruvning med Katanan,MEEEENNNN!!!!

Skillsmässa,bråk om dottern,bråk om huset,bråk om pengar,
bråk om saker och bråk om det mesta har jag sysselsatt mig med!!!!!

Så jag kommer nog att åka med min,förmodligen sveriges fulaste Katana i sommar precis så som jag lämnade den i höstmörkret ifjol.

Kanske jag kommer att ge mig på några stora projekt så som att byta kedja,drev och ett nytt batteri!......:tummenupp

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Hmmm! Nu ska vi se.....Tyvärr inge skruvning med Katanan,MEEEENNNN!!!!

Skillsmässa,bråk om dottern,bråk om huset,bråk om pengar,
bråk om saker och bråk om det mesta har jag sysselsatt mig med!!!!!

Så jag kommer nog att åka med min,förmodligen sveriges fulaste Katana i sommar precis så som jag lämnade den i höstmörkret ifjol.

Kanske jag kommer att ge mig på några stora projekt så som att byta kedja,drev och ett nytt batteri!......:tummenupp

Ajdå det var tråkigt att höra.
Jag slår en signal i helgen och pejlar läget med dig.

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Vårkänsla i garaget ..NOT !

en del är flitigare än andra...har roat mig med att isolera garaget och dra lite el. Nu är det snart klart så jag kan börja skruva. Den röde står undanställd under ett lager av filtar mm. Katanan har jag inte hunnit med riktigt..Har dock samlat ihop massa delar i vanlig ordning..

Har fått tag på en fin 1425 rad med kolvar , ett ormbo som ska fixas till att passa min Yoshimura dämpare. Svingförlängarna är klara. Ett besök till Chille's brorsa ska fixa det. Och sedan ska jag åka upp till Erik med motorblocken...:tummenupp

Bifogat

• DSC00247.jpg
    DSC00247.jpg
    48.7 KB · Visningar: 74
  • DSC00248.jpg
    DSC00248.jpg
    55 KB · Visningar: 68
  • DSC00249.jpg
    DSC00249.jpg
    58.6 KB · Visningar: 83
  • DSC00250.jpg
    DSC00250.jpg
    64.2 KB · Visningar: 90
  • DSC00251.jpg
    DSC00251.jpg
    72.9 KB · Visningar: 85

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
en del är flitigare än andra...har roat mig med att isolera garaget och dra lite el. Nu är det snart klart så jag kan börja skruva. Den röde står undanställd under ett lager av filtar mm. Katanan har jag inte hunnit med riktigt..Har dock samlat ihop massa delar i vanlig ordning..

Har fått tag på en fin 1425 rad med kolvar , ett ormbo som ska fixas till att passa min Yoshimura dämpare. Svingförlängarna är klara. Ett besök till Chille's brorsa ska fixa det. Och sedan ska jag åka upp till Erik med motorblocken...:tummenupp

Mycket grejor blir det. Skall du göra iordnig två motorer?
Blocket är urfräst för lustgas ser det ut som. Det står någon text också om "Need copper o ring", skall du köra med grafitpackning? Vilket komp?

/Ingvar

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Grejor..

Mycket grejor blir det. Skall du göra iordnig två motorer?
Blocket är urfräst för lustgas ser det ut som. Det står någon text också om "Need copper o ring", skall du köra med grafitpackning? Vilket komp?

/Ingvar

Börjar med en motor..men man är ju en ekorre och samlar på sig.Jag fick tag på ett bra block. Sedan ramlade jag över ett till med rätt pris.
På blocket saknas en koppar o ring på ena cyllen. Bara att sätta i en ny..
Kompet med de kolvar som ingick ligger på 13,5 :1.
Det första som ska göras är ett nytt avgas system till den röde. Sedan får vi se vad det blir för motor i Katanan. Har lyckats få tag i en 1295 cc rad i bra skick oxå...:tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA