Katana och GSX 1100-tråden

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
.

Blir det någon kubikökning så tror jag det blir 1340 byggt kring standard Hayabusakolvar. Många som det fungerat oerhört bra för, sen kostar kolvarna i princip ingenting motför om jag skulle köpa något från J-E, Arias eller någon annan tillverkare. Sen får man in dom kolvarna i originalblocket. :)[/QUOTE]

Hur funkar det med Hayabusakolvar?? Borra upp... Berätta snälla!

Henrik F
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Idag fick jag lite tider från premiären i Kjula
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4770263&postcount=19 , nåja alltid något att börja med.

/Ingvar

Skillnad mot föregående setup?

/U

.

Blir det någon kubikökning så tror jag det blir 1340 byggt kring standard Hayabusakolvar. Många som det fungerat oerhört bra för, sen kostar kolvarna i princip ingenting motför om jag skulle köpa något från J-E, Arias eller någon annan tillverkare. Sen får man in dom kolvarna i originalblocket. :)

Hur funkar det med Hayabusakolvar?? Borra upp... Berätta snälla!

Henrik F

Tycker också det här låter intressant. Har ju förmodligen fel kolvbult i min men ändå.
/U
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
mikuni jet munstycken...

Hej, någon som har extra uppsättning av Mikuni munstycken. Har problem att få min uppsättning att lira. Någon kanske kan bedöma om jag är ute o cyklar. Hojen är riktig svårstardad. skall prova att byta tändstift, misstänker att de är uppätna efter alla försök med att få igång hojen.


Motor
1260cc
portad topp med vassa kammar
DYna S tändning

Förgasare
RS36
133 jet
nål sitter idag på fjärde spåret nerifrån, satt tidigare på tredje underifrån.
Flottör ca 17mm

Har försökt rengöra gasarna flera ggr. men utan resultat.

Edit: Fixat nu, köpte nya tändstift :) Får se om den är för fet med 133.
 
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Hej, någon som har extra uppsättning av Mikuni munstycken. Har problem att få min uppsättning att lira. Någon kanske kan bedöma om jag är ute o cyklar. Hojen är riktig svårstardad. skall prova att byta tändstift, misstänker att de är uppätna efter alla försök med att få igång hojen.


Motor
1260cc
portad topp med vassa kammar
DYna S tändning

Förgasare
RS36
133 jet
nål sitter idag på fjärde spåret nerifrån, satt tidigare på tredje underifrån.
Flottör ca 17mm

Har försökt rengöra gasarna flera ggr. men utan resultat.

Edit: Fixat nu, köpte nya tändstift :) Får se om den är för fet med 133.

Själv kör jag med 122,5-125-127,5 beroende på temp/luftfuktighet (125 sitter i till vardags), nålen i mittenläget. Har också RS36:eek:r, portat (ej plastat), 1168cc, vassare kammar, 28,5mm på insug. Har ca 140 hk på slangen. Hur står blandskruven? Ska vara 1/2-1 varv ut från lätt bottnad.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej, någon som har extra uppsättning av Mikuni munstycken. Har problem att få min uppsättning att lira. Någon kanske kan bedöma om jag är ute o cyklar. Hojen är riktig svårstardad. skall prova att byta tändstift, misstänker att de är uppätna efter alla försök med att få igång hojen.


Motor
1260cc
portad topp med vassa kammar
DYna S tändning

Förgasare
RS36
133 jet
nål sitter idag på fjärde spåret nerifrån, satt tidigare på tredje underifrån.
Flottör ca 17mm

Har försökt rengöra gasarna flera ggr. men utan resultat.

Edit: Fixat nu, köpte nya tändstift :) Får se om den är för fet med 133.

Mikuni originalmunstycken går väl i 2,5steg? 130 132,5 135 osv..
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hej, någon som har extra uppsättning av Mikuni munstycken. Har problem att få min uppsättning att lira. Någon kanske kan bedöma om jag är ute o cyklar. Hojen är riktig svårstardad. skall prova att byta tändstift, misstänker att de är uppätna efter alla försök med att få igång hojen.


Motor
1260cc
portad topp med vassa kammar
DYna S tändning

Förgasare
RS36
133 jet
nål sitter idag på fjärde spåret nerifrån, satt tidigare på tredje underifrån.
Flottör ca 17mm

Har försökt rengöra gasarna flera ggr. men utan resultat.

Edit: Fixat nu, köpte nya tändstift :) Får se om den är för fet med 133.

Glöm huvudmunstycket du har andra problem ..
http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf
Se trottel position och påverkan.
Ultraljud gör underverk!
Men du lär väl inte ha skit i 4 förgasare!
Har du testat att ansluta bilbatteriet, hög komp tar mycket effekt!

Om det går orent när du startar/tomgång kan du använda detta tips:
Om du inte vet vilken förgasare som ger problem kan du kolla tempen på avgasröret och testa lite startspray i den förgasaren som inte ger samma temp på röret.
Du hör skillnad.
Säkra upp genom att swopa tändkablar och stift oxså så vet du att felet inte flyttar då bidde det ett tändningsfel... Lycka till!:tummenupp

Nisse
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Glöm huvudmunstycket du har andra problem ..
http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf
Se trottel position och påverkan.
Ultraljud gör underverk!
Men du lär väl inte ha skit i 4 förgasare!
Har du testat att ansluta bilbatteriet, hög komp tar mycket effekt!

Om det går orent när du startar/tomgång kan du använda detta tips:
Om du inte vet vilken förgasare som ger problem kan du kolla tempen på avgasröret och testa lite startspray i den förgasaren som inte ger samma temp på röret.
Du hör skillnad.
Säkra upp genom att swopa tändkablar och stift oxså så vet du att felet inte flyttar då bidde det ett tändningsfel... Lycka till!:tummenupp

Nisse

Har man kört med alldeles för stora huvudmunstycken så sotas stiften igen med bl.a följdverkan såsom svårstartad och t.o.m dödade stift (been there, done that a long time ago innan jag visste bättre...:huvet).
Kan förvisso mycket väl vara andra fel också, men skulle i första hand dels byta till mikuni originalmunstycken (om du har 133 är det inte mikuni original, kolla efter mikunimärket som är stämplat på varje munstycke = En fyrkant inuti en fyrkant) på antingen 125 eller 127,5 samt byta till nya stift och testa om det gjorde susen. Därefter gå vidare med ytterligare åtgärder vid behov. :tummenupp
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Har man kört med alldeles för stora huvudmunstycken så sotas stiften igen med bl.a följdverkan såsom svårstartad och t.o.m dödade stift (been there, done that a long time ago innan jag visste bättre...:huvet).
Kan förvisso mycket väl vara andra fel också, men skulle i första hand dels byta till mikuni originalmunstycken (om du har 133 är det inte mikuni original, kolla efter mikunimärket som är stämplat på varje munstycke = En fyrkant inuti en fyrkant) på antingen 125 eller 127,5 samt byta till nya stift och testa om det gjorde susen. Därefter gå vidare med ytterligare åtgärder vid behov. :tummenupp

Jag ska nog byta till 127,5 då tycker jag, Hörde också att det skall finnas en stämpel på skruvarna. Spelar det egentligen någon roll om det är Mikuni orginal eller inte? Någon som har fyra 127,5or att sälja?

Själv kör jag med 122,5-125-127,5 beroende på temp/luftfuktighet (125 sitter i till vardags), nålen i mittenläget. Har också RS36:eek:r, portat (ej plastat), 1168cc, vassare kammar, 28,5mm på insug. Har ca 140 hk på slangen. Hur står blandskruven? Ska vara 1/2-1 varv ut från lätt bottnad.

Bra tips, skall byta till 127,5 när jag får tillfälle. måste bara köpa dessa dock. :) Vi har ganska lika recept så 127,5 borde vara lagom tror jag.

Glöm huvudmunstycket du har andra problem ..
http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf
Se trottel position och påverkan.
Ultraljud gör underverk!
Men du lär väl inte ha skit i 4 förgasare!
Har du testat att ansluta bilbatteriet, hög komp tar mycket effekt!

Om det går orent när du startar/tomgång kan du använda detta tips:
Om du inte vet vilken förgasare som ger problem kan du kolla tempen på avgasröret och testa lite startspray i den förgasaren som inte ger samma temp på röret.
Du hör skillnad.
Säkra upp genom att swopa tändkablar och stift oxså så vet du att felet inte flyttar då bidde det ett tändningsfel... Lycka till!:tummenupp

Nisse


Har en värmekamera jag kan låna för att göra detta test när det börjar bli dags :) men tändstiftsbytet gjorde mycket gott. Största problemet är ur världen allafall.
 
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Jag ska nog byta till 127,5 då tycker jag, Hörde också att det skall finnas en stämpel på skruvarna. Spelar det egentligen någon roll om det är Mikuni orginal eller inte? Någon som har fyra 127,5or att sälja?

Har en värmekamera jag kan låna för att göra detta test när det börjar bli dags :) men tändstiftsbytet gjorde mycket gott. Största problemet är ur världen allafall.

Japp, det kan absolut spela roll. Munstyckena är inte likadant utformade (annat flöde även om de har lika stort genomgående hål) och kan därför differera. Alltså är det alltid bäst att hålla sej till Mikuni original för att utesluta sådana problem vid bestyckning av Mikuni fuggar.

Var uppmärksam så att inte stiften sotar igen ytterligare en gång (om du har felbestyckat). Då börjar gnistan vandra och då har du tillbaka svårstartigheten i ett nafs plus att hojen inte går som den ska om det är så att du har alldeles för stora huvudmunstycken (likaså om man har för små förstås med skillnad att stiften inte sotar igen :tungan).

Hoppas att du får till det ordentligt! :tummenupp
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Japp, det kan absolut spela roll. Munstyckena är inte likadant utformade (annat flöde även om de har lika stort genomgående hål) och kan därför differera. Alltså är det alltid bäst att hålla sej till Mikuni original för att utesluta sådana problem vid bestyckning av Mikuni fuggar.

Var uppmärksam så att inte stiften sotar igen ytterligare en gång (om du har felbestyckat). Då börjar gnistan vandra och då har du tillbaka svårstartigheten i ett nafs plus att hojen inte går som den ska om det är så att du har alldeles för stora huvudmunstycken (likaså om man har för små förstås med skillnad att stiften inte sotar igen :tungan).

Hoppas att du får till det ordentligt! :tummenupp

Hur vet man vilken Pilot Jet som sitter i förgasaren? bGår det att läsa ppå skruven?
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Hur vet man vilken Pilot Jet som sitter i förgasaren? bGår det att läsa ppå skruven?

Du måste skruva ur den för att se märkningen. Ska vara standard 17,5 och det är mycket sällan man behöver frångå det. :)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Har en värmekamera jag kan låna för att göra detta test när det börjar bli dags :) men tändstiftsbytet gjorde mycket gott. Största problemet är ur världen allafall.[/QUOTE]

Gör som Chrille ta blomsprutan och beakta röken och ljudet det skiljer en hel del beroende på värmen på rören..

Annars så är det bara å göra som oss andra hårdingar spotta i näven och känn efter :yoparty:blah:yoparty:blah:yoparty:blah
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Tjena!
Har tagit reda på hur man gör!!!!:)
Det finns en lösning till folk med 18mm:banana

Jag återkommer med länkar senare!

Henrik F

Låter kanon! :yoparty Ska bli intressant att läsa och se om det kan vara ett alternativ för någon motor framöver. :)
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Schyssta länkar

Möjligen vet ni insatta redan detta men jag skickar lite intressanta länkar här ändå. Dessa är angående hur man konverterar sin original cylinderrad till 1300cc+ mhja beggade cylinderfoder+original Hayabusakolvar. Och lite jobb!

Första gäller mest Ef-motorer. KC190 är den som är intressantast läsning.

http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/Yabb/YaBB.pl?num=1264613540

I nästa tas det upp om vilka grejer man skall ha till 18mm kolvbult. Bör läsa den första också!

http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/Yabb/YaBB.pl?num=1271608494

Om jag fattade det hela rätt så är det Busa 99-07 för 20mm bult och 08->? för 18mm. Kan ha läst fel:näsblod

Henrik F
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top