Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En liten fadäs med lock-upen kom jag på nu. Spacer-plattan för kopplingskåpan är ju inte för -84:ans årsmodell utan för -83:an och tidigare.

Då till min fråga: vars hittar jag en spacer som passar 84:an? Eller måste jag köpa den något dyra "quick-access" kopplingskåpan som APE och andra i branchen tillhandahåller?

Visserligen skulle jag säkert kunna få en egen tillverkad av en kompis då jag har material ute i garaget men det kändes småbökigt. :död
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
En liten fadäs med lock-upen kom jag på nu. Spacer-plattan för kopplingskåpan är ju inte för -84:ans årsmodell utan för -83:an och tidigare.

Då till min fråga: vars hittar jag en spacer som passar 84:an? Eller måste jag köpa den något dyra "quick-access" kopplingskåpan som APE och andra i branchen tillhandahåller?

Visserligen skulle jag säkert kunna få en egen tillverkad av en kompis då jag har material ute i garaget men det kändes småbökigt. :död

Ursäkta en okunnig.
Kåporna går väl att montera kors mellan 1074 och 1135 så vad är det som gör att den inte passar?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ursäkta en okunnig.
Kåporna går väl att montera kors mellan 1074 och 1135 så vad är det som gör att den inte passar?

Inte en tanke på att den ska passa för mig. Ett eller två av hålen stämmer men resten är helt tokigt. :confused:
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Inte en tanke på att den ska passa för mig. Ett eller två av hålen stämmer men resten är helt tokigt. :confused:

Nu blir jag helt brydd.
En kompis till mig har en -84 ES och när hans motor totalrasade köpte han en -83 motor som jag satte i. Jag använde ALLA kåpor utom ventilkåpan (naturligtvis) för att försöka hålla utseendet så nära originalet som det gick. Hans kopplingskåpa såg helt annorlunda ut än 80-83 men det var direkt bolt-on:va
Har du fått ett kit till en GS1000 eller nåt?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du fått ett kit till en GS1000 eller nåt?

Hahaha, ja fy fasen. Visst är det så att spacern hör till en GS1000. :näsblod

Men själva lock-upen passar däremot samtliga modeller. Nåja, får höra av mig till en kompis om att göra en ny spacer. Alternativet är att betala $270 för en kopplingskåpa med quick-access lock eller köpa en ny spacer för $80.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ingen som har en kopplingsspacer liggandes i en byrålåda? :va
 
Last edited:

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Kjula dragracing

Dax att anmäla sig till Kjula 21,22/8-10
Test,n tune båda dagarna för Mc.:tummenupp
se rodnkustom.se
/
Danne
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kom även på en tanke. Vad kör ni med för olja i era spisar? Syntet, delsyntet eller mineral? Viskositet?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag åker med Bel-Ray 20-50 delsyntet i den lilla och Bel-Ray 20-50 Racing mineral i 1428.an

OK. Kör 20W-50 från OK/Q8 själv. Fungerat bra men började fundera lite på vad som var optimalt efter att jag läste i en av de många "oljetrådarna" på forumet.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var väl första och sista gången man handlade med APE.

Nu, hela två veckor efter att dom bekräftat och tagit emot betalningen och sagt "Jag skickar ett mail när sakerna är på gång." så kommer ett mail som säger "Tyvärr hade vi inte toppsmörjningen i lager, det kommer dröja ytterligare 10 dagar innan vi kan skicka paketet.".

Halvtaskig korrespondens. :fatta!
 

Soderberg1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Kåge
Hoj
1982, Suzuki Katana 1100
Har dammsugit den här tråden men utan resultat. Har även försökt hitta ett vettigt ställe på nätet där de har koll på Suzukis usd:s. Jag har hajat att den bästa gaffeln till min Katana är en gsxr 1100 fram till 97. 750:n är likadan bortsett från längden, men jag hittar inget om nyare 750-gafflar, längd, samma eller olika lager/lager-konor etc..... Någon som har nån koll på om det överhuvudtaget löns snegla åt nyare gafflar eller är de ännu kortare än 90-talsgafflarna? Önskar så mycket info som möjligt. Suzuki är ett krav då jag ogärna blandar in nått jag aldrig gillat :) Vill ha lite vidare sökningar för en gissning är att jag står utan gaffel nästa vår ifall jag blint siktar in mig på 1100 före 97.
Ola
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Har dammsugit den här tråden men utan resultat. Har även försökt hitta ett vettigt ställe på nätet där de har koll på Suzukis usd:s. Jag har hajat att den bästa gaffeln till min Katana är en gsxr 1100 fram till 97. 750:n är likadan bortsett från längden, men jag hittar inget om nyare 750-gafflar, längd, samma eller olika lager/lager-konor etc..... Någon som har nån koll på om det överhuvudtaget löns snegla åt nyare gafflar eller är de ännu kortare än 90-talsgafflarna? Önskar så mycket info som möjligt. Suzuki är ett krav då jag ogärna blandar in nått jag aldrig gillat :) Vill ha lite vidare sökningar för en gissning är att jag står utan gaffel nästa vår ifall jag blint siktar in mig på 1100 före 97.
Ola

Hej
Jag skall klämma på en 08 gaffel på en Harris som är bult on för tidiga 80tals gafflar. Det blir att pressa ur gammla stolpen alternativt svarva en ny. Har dock ingen brådska det är vinter projektet.... men gaffeln är ju läcker med radialbromsar...
Köper nya lager och då ökar ju valmöjligheterna i svarven!

/Nisse
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Har dammsugit den här tråden men utan resultat. Har även försökt hitta ett vettigt ställe på nätet där de har koll på Suzukis usd:s. Jag har hajat att den bästa gaffeln till min Katana är en gsxr 1100 fram till 97. 750:n är likadan bortsett från längden, men jag hittar inget om nyare 750-gafflar, längd, samma eller olika lager/lager-konor etc..... Någon som har nån koll på om det överhuvudtaget löns snegla åt nyare gafflar eller är de ännu kortare än 90-talsgafflarna? Önskar så mycket info som möjligt. Suzuki är ett krav då jag ogärna blandar in nått jag aldrig gillat :) Vill ha lite vidare sökningar för en gissning är att jag står utan gaffel nästa vår ifall jag blint siktar in mig på 1100 före 97.
Ola

Har du ställt frågan på www.oldskoolsuzuki.info ???

Kolla även: http://www.suzuki-katana.com/katana_suspension.html

Gå sedan igenom e*ay.de Sök på gsxr 750 eller gsxr 1100. Kolla med säljarna om de skickar till Sverige. Tyskland brukar hålla billigare fraktkostnader än t. ex UK.

Henrik F
 
Last edited:

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Var väl första och sista gången man handlade med APE.

Nu, hela två veckor efter att dom bekräftat och tagit emot betalningen och sagt "Jag skickar ett mail när sakerna är på gång." så kommer ett mail som säger "Tyvärr hade vi inte toppsmörjningen i lager, det kommer dröja ytterligare 10 dagar innan vi kan skicka paketet.".

Halvtaskig korrespondens. :fatta!


Handla av mig i stället om du vill !!

Tog hem vippor åt en kille förra veckan, tog 5 dygn totalt från best till brevlåda i Sverige !!

mvh H
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Har dammsugit den här tråden men utan resultat. Har även försökt hitta ett vettigt ställe på nätet där de har koll på Suzukis usd:s. Jag har hajat att den bästa gaffeln till min Katana är en gsxr 1100 fram till 97. 750:n är likadan bortsett från längden, men jag hittar inget om nyare 750-gafflar, längd, samma eller olika lager/lager-konor etc..... Någon som har nån koll på om det överhuvudtaget löns snegla åt nyare gafflar eller är de ännu kortare än 90-talsgafflarna? Önskar så mycket info som möjligt. Suzuki är ett krav då jag ogärna blandar in nått jag aldrig gillat :) Vill ha lite vidare sökningar för en gissning är att jag står utan gaffel nästa vår ifall jag blint siktar in mig på 1100 före 97.
Ola

Här finns lite info om gafflar
 

Bifogat

  • forkconversiondetails.jpg
    forkconversiondetails.jpg
    200.9 KB · Visningar: 128
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top