Jag fick även med en verkstadshandbok, en blå som det står Service Manual på. Är det den bästa?
Hoj, välkommen
Vevaxeln är pressad och förmodligen svetsad om den har trimmats. Bör lämnas bort.
Om du ska jaga en annan vevaxel ska du ha en från 80-83. Vevaxeln till 84-87 har 2mm större kolvbult samt grövre svänghjulstapp. Om du byter kolvar samt använder det svänghjulet kan du använda en sån vev oxå.
Orginalborr på din motor är 72mm.
För varje mm som borrdiametern ökar så ökar kubiken med ca 30cc.
Orginal cc = 1074, 75mm borr ~ 1168cc, 80mm borr ~ 1327cc.
I orginalcylindern är 1168cc maxborr i orginalfoder. Sen kan man trixa å fixa naturligtvis men det är en tummregel.
Ett inköp av en verstadshandbok är väl investerade pengar. Har haft min sen -87.
Lycka Till
View attachment 351740View attachment 351741Hallå Katanafolk
Sedan några månader står en Katana i garaget igen..."kul" men en hel del jobb väntar då den inte är i nått direkt toppskick. Motorn ska dock vara i bra skick. Har förmodligen tänkt byta till 1100R gaffel, fälgar, hjul och ev sving, om någon har "delar" till salu så tar jag tacksamt emot info om det även en framskärm är av intresse om man vill göra den till original, förgasare typ mikuni rs36 likaså...om nån har tips på "färgnummer" som liknar orginal vore fint med...
Mvh Micke
är man helt ute o cyklar om man är sugen på en busamotor istället för orginalet ?
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |