Katana och GSX 1100-tråden

Snowman89

Guest
Vad för olja ska man använda så både motor och växellåda är nöjda?
Vissa säger att man absolut INTE ska köra helsyntet eller delsyntet medans andra säger tvärtom.
Om jag nu köper mineralolja finns det specifika hojoljor eller går det bra att köpa valfri mineralolja med rätt viskositet bara?
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Någon som har en kopplings handtag i svart som kan tänka sig bli av med? Behöver till min katana. Tror att det är original som gäller. Lyckades ta sönder den på macken när hojen inte ville stå upp. Lyckligtvis var det bara handtaget som pajade.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Film Malmö Winter Nationals 2013

Hittade flera filmer från Malmö Winter Nationals som http://www.kvikteam.dk/ filmat.

Jag klippte ihop en liten sekvens där gamla GSX/Katana deltar, för oss nördar :)

http://youtu.be/VEXVdJZwvFk

Det är jag på den Vit/blå
Jörgen Bengtsson på den gula
Magnus Sölverup (från Sölle racing) på den röde som f.ö. är en ärrad racer-veteran tidigare körd/ägd av Anders Abrahamson.

/Ingvar
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Håll i hatten.

Jag kommer ut nästa år!
Min -81 a med den vita Guiliari sadeln har fått en motor.
Köpte den -84 som annonserats ut för 10000:-
Den är borrad 1340 portad kammar 38mm mikunis mm mm
Låter tokfrisk!
Känns helt fantastiskt.
Ska endast kontrolleras för att se att den är frisk och momteras.

Ska sälja 84 chassiet på hjul som har öhlinare raaslpinnar VH system
Och en trave originaldelar 2 original motorer en extra vev svetsad en 84 cylinderrad 1428 kolvar.
Bud?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Grattis!

Det är ju en investering inte en förbrukningsvara... till skillnad mot schampo å smink...
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hmm här rullar dom oftast in sällan ut så det är lätt att räkna :(
Men hinner man bara demontera dom mellan besöken så är det lugnt :hihi
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Inspiration funnen!
Hojen framplockad ur dammhögen där den stått i många år i tystnad.
Ska riva ur motorn snabbt och enkelt!
Blir ingen tokrenovering då jag anser hojen i rätt gott skick.
Bensinen luktar mer målartvätt och brinner nog inte ens under tvång!

Att fixa blir mest att gå igenom nya motorn.
Fjädring ska funka så bra den bara kan göra.
Bygga om fälgar! (låter konstigt men ska göra ett försök)

Hojen ska få ett Sveavägen 80 tals stuk då den redan har de flesta gadgets man kan tänka sig!

Vintern är räddad! :yoparty

image.jpgimage(1).jpgimage(2).jpg
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Kul att höra att du fått blodad tand igen. Det är några år sen du jagade efter den där sadeln om jag minns rätt.

Vad ska du göra med fälgarna? - Bredda? - Nyfiken !
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ja det var några år sedan.
Men den har bara stått sedan dess.
Jobb familj och livet samt massa tråkigheter som kommit emellan.
Dr.Bikes bortgång tog bort intresset rätt mycket.
Men som tur är så rullar man in en hoj i ett hörn på garaget så brukar den stå kvar där.

Bakfälgen tänkte jag bredda alt byta hela fälgbanan.
Framfälgen tänkte jag byta fälgbanan på och kapa av ekrarna och flytta in dem en tum så kryssen blir liknande original.
Har lite gamla 17 tumsfälgar som jag tänkte använda mig av.
Såklart i samråd med en mycket förstående alusvetsare i Enköping.

Allt för att jag vill ha originalstuk på den men med moderna däck och så är ju 19 tummaren fram helt oproportionerlig till hojen tycker jag.

Så försiktig modernisering för bättre prestanda utan att utseendet tar skada!
Typ!
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Allt för att jag vill ha originalstuk på den men med moderna däck och så är ju 19 tummaren fram helt oproportionerlig till hojen tycker jag.

Så försiktig modernisering för bättre prestanda utan att utseendet tar skada!
Typ!

Samma anledning till att jag använder fösta generationens 1100R fälgar på min Katana.
Ser orginal ut men mer gummi i backen.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Problem med hastighetsmätaren

Jag har renoverat en Katana, den är nu besiktigad och klar och går bra.

Ett problem dock, hastighetsmätaren visar åt helvete fel hastighet.
Den visar ca 165km/t när hastighetsmätaren på kompisens hoj visar ca 130km/t.
Den visar ca 70 när jag kör 50.

Min första tanke var att det sitter en drivning på framhjulet från en 16" fälg, men eftersom ett 16" hjul snurrar fler varv än ett 19" hjul på samma sträcka så borde väl felvisningen bli åt andra hållet.
Eller?

Någon som vet vad som är fel eller har någon bra teori?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har renoverat en Katana, den är nu besiktigad och klar och går bra.

Ett problem dock, hastighetsmätaren visar åt helvete fel hastighet.
Den visar ca 165km/t när hastighetsmätaren på kompisens hoj visar ca 130km/t.
Den visar ca 70 när jag kör 50.

Min första tanke var att det sitter en drivning på framhjulet från en 16" fälg, men eftersom ett 16" hjul snurrar fler varv än ett 19" hjul på samma sträcka så borde väl felvisningen bli åt andra hållet.
Eller?

Någon som vet vad som är fel eller har någon bra teori?

Helt ovetenskapligt så finns det en utväxling i andra ändan av vajern(huset) också och dom båda, hjul/hus, bör ju vara avstämda i sitt inbördes förhållande mot tänkta värden. Reservation för reflexmässiga tankebanor...

/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ja jag vet. Min tanke angående den var bara att jag TROR att risken att någon byter den är mycket mindre än att man tar en drivare till fälgen, som ser likadan ut, som har fel utväxling.
Men vad vet jag:3freak
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top