kato nära att...

Hemsk läsning om det stämmer...

Det låter inte som det kan vara annat än "end of the road"...
 
About his crash not much is known. There is no video. Gibernau is the only pilot to see him. Here's what he had to say:
"I broke something on my bike at the start and stopped at the pits to fix it. When I got back in the track I found myself behind Kato.


Det kommer från ett forum som sagt vi hade här sent igår någon som känner någon som känner någon som osv osv....

Inte fan var Sete i depå efter första varvet....
 
Fyfan...satt och kollade på GPt igår, men uppfattade inte att det var så illa...*ryser*
 
Fighting for his life

Japanese rider Daijiro Kato was still in a critical condition on Monday, a day after sustaining serious head, neck and chest injuries in a high-speed crash at the Japanese Grand Prix. "He is still in a coma. He is getting round-the-clock treatment but he has not regained consciousness," a Suzuka official told Reuters.

Suzuka: MotoGP, 250cc & 125cc highlights
JAPANESE GP: Rossi wins, Kato in critical condition



Kato was rushed by helicopter to an intensive care unit after medical staff battled to get his heart beating again.

The 26-year-old slammed into a wall at just under 200kph on approach to the chicane, completely writing off his Honda. His condition was described as "life-threatening" by medical director Claudio Macchiagodena.

"Mr. Kato has severe injuries to his head, chest and neck. He is fighting for his life," he told reporters.

Italian Marco Melandri broke his ankle, nose and femur in another serious crash during practice on Friday.

MotoGP world champion Valentino Rossi, who completed a hat-trick of Suzuka wins in the season-opening grand prix, described the 5.824-km circuit as "too dangerous" and promised to send a formal letter of complaint to race organisers.

Meanwhile, there was still confusion as to how Kato, who won the 250cc in 2001, lost control of his bike in the breaking zone before the chicane.

"There were no marks on the track. We will continue to look at the video and closed-circuit pictures," said race director Paul Butler.

Fellow Japanese rider Tohru Ukawa was just behind Kato when the accident happened.

"It looked like he might have made contact with another rider," Ukawa said. "His bike just jack-knifed and flipped into the air."

Kato, who had two second-place finishes last year after moving up from 250cc, was involved in a battle for fifth place when he crashed on the third of 21 laps.

His family, along with Honda staff and officials, kept an overnight vigil at the hospital on Sunday
 
Inte fan var Sete i depå efter första varvet....


Jag kollade precis igenom de första varven och Sete var inte i depå.
Varv 1 Kato 7:a Sete 12:a
Varv 2 Kato 7:a Sete 12:a
Varv 3 Kato krasch Sete 7:a
Och då har man inte varit i depån det kan jag garantera.
Så RGV Nisses utdrag från Motogp`s forum kan vi som sagt ta med en stor hand med salt.....
Och ur utdraget från Eurosports hemsida står det att Ukawa var bakom Kato....
 
Mmmm...visst är detta med ryktesspridning och härsägen fantastiskt. Rapporteringen från Irakkriget är ett strålande exempel, eller kanske man borde säga ett tragiskt exempel, ungefär som det här. Alla citerar varandra men ingen har förstahandsupplysningar. Till slut är det Kathos hund som kör hojen och Gibernau sitter bakpå.

Ingen bryr sig om vad som egentligen är sant. En bra story säljer. Även på ett forum som detta.

Har ni hör att det åker runt en bil med en släpkärra fullastad med sand och på flaket står det en kille och skottar ut sanden i kurvorna?
 
Tråkigt både med den allvarliga skadan och ryktesspridningen kring den.
Hoppas verkligen att han klarar sig, men när siffran 15% nämns så är det svårt att tro det bästa. Kraschen måste varit oerhört kraftig och jag var mycket förvånad över att loppet inte bröts när så mycket delar från hojen låg spritt över hela banan och Kato dessutom låg mitt på banan.
Att man kan smälla in i murar på "raksträckor" på många banor är ganska otrevligt, vi såg ju hur nära det var i 125-loppet när locatelli nästan small in i räcket.
Roadracing är farligt och kommer alltid att vara det, men jag undrar om alla banor verkligen är byggda för att klara de nya högre toppfarterna i kombination med högre vikt på hojarna.
Menar vi har sett varvrekord som ätits upp flera sekunder på många banor, och tror att alla som kört bana vet hur mycket fortare en eller två sekunder är på en rr-bana.
 
Teddy skrev:
Har ni hör att det åker runt en bil med en släpkärra fullastad med sand och på flaket står det en kille och skottar ut sanden i kurvorna?

Ammmehnnn de e säääkert! Jag har en polare som har en brorsa vars arbetskompis har en kusin som sett dom. De finns och de hatar motorcyklister!
 
I vilket fall som helst verkar det som om Kato aldrig kommer att bli helt återställd, om han ens klarar sig. För mig betyder det att glädjen i att se MotoGP eller annan rr kommer att vara borta för ett tag. Är det bara jag som är känslig och blir tårögd av sådant?

Om jag vore Katos fru skulle jag ha väldigt svårt för motorsport i framtiden. På sätt och vis har jag svårt att förstå att man fortsätter med en sådan farlig sport när man skaffat barn.
 
Last edited:
Macho Woman skrev:
I vilket fall som helst verkar det som om Kato aldrig kommer att bli helt återställd, om han ens klarar sig. För mig betyder det att glädjen i att se MotoGP eller annan rr kommer att vara borta för ett tag. Är det bara jag som är känslig och blir tårögd av sådant?

Verkligen tragiskt, jag håller med om att det tar bort en stor del av glädjen med att kolla på rejsing ett tag framöver.
 
Det var fullt tillräckligt att se det lilla som visades i direktsändning för att jag inte skulle känna någon glädje över resten av racet.
 
Macho Woman skrev:
I vilket fall som helst verkar det som om Kato aldrig kommer att bli helt återställd, om han ens klarar sig. För mig betyder det att glädjen i att se MotoGP eller annan rr kommer att vara borta för ett tag. Är det bara jag som är känslig och blir tårögd av sådant?

Om jag vore Katos fru skulle jag ha väldigt svårt för motorsport i framtiden. På sätt och vis har jag svårt att förstå att man fortsätter med en sådan farlig sport när man skaffat barn.

Det är klart att man blir sorgsen, det är väldigt tråkigt när det händer, men man ska vara medveten om riskerna när man sätter sig på hojen. Kato's fru är givetvis inte lycklig, men jag hoppas ändå att hon var medveten om riskerna.
När jag tittar eller kör, vet jag att det kan smälla och att det kan sluta väldigt olyckligt om man har otur, och som Rossi m.fl sa, man känner ingen glädje när ens polare ligger svårt skadad, men man måste livet gå vidare, antingen blir man så påverkad att man slutar köra/titta, eller så accepterar man risken.
 
Re: kato + vård + bansäkerhet

KJS skrev:
...
Dessa luckor i säkerheten finns på samtliga svenska banor, har någon t.ex tittat vad som finns bakom posteringen vid ingången till esset på sviesta?
I förra veckan hörde jag att vallen bakom esset ska/håller på att schaktas bort och dammen täckas över så det blir en farlighet mindre i alla fall.
Även i Bergskurvan finns det planer som eventuellt kan bli av i år, det handlar om att nyttja schaktmaskinen igen och ta bort vallen, fylla upp så det blir en svagt uppåtlutande lecafålla med avslutande räcke i närheten av infartsvägen, airfence på det vid tävlingar förstås.
Vi kollar priser på vad det kan kosta, vet inget ännu dock.

Vad gäller Katos olycka så känns det för j*vligt, sån't ska helt enkelt inte kunna hända på en GP-bana!
Hur underbar Suzuka än är är i sin layout så är det bara att inse att den säkerhetsmässigt är konstruerad för bilar och detsamma gäller nog för de allra flesta banorna i världen. Vad händer om det blir en gemensam förarbojkott mot t.ex Suzuka, kommer räckena att flyttas då tro?
 
Macho Woman skrev:
I vilket fall som helst verkar det som om Kato aldrig kommer att bli helt återställd, om han ens klarar sig. För mig betyder det att glädjen i att se MotoGP eller annan rr kommer att vara borta för ett tag. Är det bara jag som är känslig och blir tårögd av sådant?

Om jag vore Katos fru skulle jag ha väldigt svårt för motorsport i framtiden. På sätt och vis har jag svårt att förstå att man fortsätter med en sådan farlig sport när man skaffat barn.

Håller med Offkeff där, det är en del av spelet. Man går in och spelar med livet som insats och ibland händer detta.

Men visst, lite av glädjen kommer att vara borta ett tag.

RR-förare är av det segaste virke som finns, så jag tror han fixar det!
 
Chris Ash skrev:
Håller med Offkeff där, det är en del av spelet. Man går in och spelar med livet som insats och ibland händer detta.

Men visst, lite av glädjen kommer att vara borta ett tag.

RR-förare är av det segaste virke som finns, så jag tror han fixar det!

Enligt Öhlins tekniker avled Kato på sjukhuset igår. Känns inte speciellt kul med MotoGP just nu.

(Samma plats som Melandri kraschade och skadade sig på.)

Hur "seg" man är spelar troligen liten roll när man smäller på det där viset. Förjävla ruskigt och även om det inte hjälper Kato borde de som har godkännt banan inför träningen få sina fiskar mer än varma.
 
Nyteknik skrev:
Enligt Öhlins tekniker avled Kato på sjukhuset igår.



Ursäkta att jag frågar men är det en kompis kompis kusins jobbarkompis.... Ytcker det börjar bli lite väl mycket Råttan i pizzan av det hela.. Varför skriver de då att han fortfarande var i koma imorse?
Bara undra Nyteknik för du brukar komma med raka puckar annars tycker jag med mycket sanning i :fakta
 
Enligt all press så ligger han fortfarande i koma och inga förbättringar över huvudtaget. :(
 
ducati748rs skrev:
Nyteknik skrev:
Enligt Öhlins tekniker avled Kato på sjukhuset igår.



Ursäkta att jag frågar men är det en kompis kompis kusins jobbarkompis.... Ytcker det börjar bli lite väl mycket Råttan i pizzan av det hela.. Varför skriver de då att han fortfarande var i koma imorse?
Bara undra Nyteknik för du brukar komma med raka puckar annars tycker jag med mycket sanning i :fakta

Har fått min information från en s.k. säker källa med kontakt med folk på plats.
 
Nyteknik skrev:
Enligt Öhlins tekniker avled Kato på sjukhuset igår.

Mkt rykten cirkulerar, men att man idag inte kan läsa någon officiell rapport på motogp-sidan talar nog för att du har rätt.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top