Katt som kissar i sängen

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ett ganska brutalt, men faktiskt bra sätt att få katten att sluta med beteendet är att trycka ner hans nos i kisset. Helt seriöst alltså.

Visa att du är arg, och att du inte tolererar pisseriet.

Dummaste jag har hört, djurplågeri är det också. Ytterst tveksamt att katten fattar mer än att den får sin nos nerkörd i piss, aldrig att den förstår varför.

OnT: Som andra redan har sagt så tror jag att den gör det för att den är missnöjd över nånting. Antagligen slutar den inte förrän förrän du kommer på vad. Den kanske känner sig ensammen, är svartsjuk och vill ha dig för sig själv? Det kanske hjälper att skaffa en kompis till honom.

Mor gav bort en katt till syrrans kille en gång. Den gillade tydligen inte att vara där och visade det genom att pissa i sängen. Katten är för övrigt stor som själva fan så det var inte så lite piss heller. Han gav tillbaka katten och sen dess har den varit rumsren.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
en av våra katter pissar lite överallt men framför allt i sängen ifall han inte får specialmat.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ta ett förtroligt samtal.. Funkar inte det så kan ni ju kissa i deras säng så får de se hur roligt det är..

Annars går det ju att inse att de är djur och stänga dem och deras parasiter, loppor och annat ute ur sovrummet.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hemma hos Biturbo är det ord & inga visor! gissar att du är en kille med en giftig spindel i ett terrarium? :krama

PS, vår utekatt sover ofta vid våra fötter, jag brukar kolla lakanen & hittar aldrig några kryp, inga loppor har vi fått heller, tänka sig va!

Loppor får barn på alla äckliga dagis.....

Katter ÄR väldigt noga med hygienen & har regelbundna rutiner på både tider & platser, trivs han inte med lådans placering? den ska vara placerad lite avskilt, ordentligt med ren sand, minst 8 cm typ.
Hormoner kan också väga in, & tro det eller ej, han kanske inte gillar din snubbe.....har hört fler liknande historier där katten markerar sitt missnöje på detta vis, är det hans sida i sängen han pissar på? :tungan

Lycka till! & skäll INTE.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Brossan och svägerskan hade problem med en hittekatt som var nykastrerad relativt sent (hela katten var i risigt skick) och började pinka lite överallt. Då den speciellt pinkade om den hittade svägerskans kläder så drog dom slutsatsen att den inte verkade gilla hennes parfym.

Dom löste det genom att vänja den vid hennes doft genom att hon minskade på parfymerandet och att dom lade svägerskedoftande tröjor bredvid sovkorgen varpå den faktiskt slutade med dumheterna efter några den. Tur för den för det började vad jag förstod bli ganska ohållbart och katten levde redan på lånad tid... (deras två ordinarie gammelkatter röstade nog också på att "avlägsna" problemet med den jobbiga nykomlingen, dock på helt andra grunder :tungan)

Själv har jag problem med att vår gamla 19åriga katt-tanta har börjat skrika lite spontant, gärna någon gång på natten. Ger henne massor av uppmärksamhet och hon verkar inte ha ont någonstans, lådan hålls efter etc och både jag och frugan börjar bli ganska irriterade, ofta gör hon en rusch, springer in i något rum och stannar upp och jamar... :gnissla
(hon saknar livmoder och är i vilket fall på tok för gammal för att löpa)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
19 bast! imponerande! dom har ju sina egenheter, vår kille på 3 år ser saker på väggarna & mjauar helt utan anledning mest hela tiden.....

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bra städade kattlådor.. ha 2 st.. vissa gillar inte ena lådan ibland. ställ dom på 2 olika ställen.
våran katt lugna ner sig då..
sen va de bulle i ugnen, flytt och strax innan stamrenovering så våran va otrygg och orolig.. det är förmodligen en protest mot nåt..
"dom" gillar en vardag, att de inte händer föör mycket.
sist sa vi att nu nackar vi hon nästa gång.. hon måste ha lyssnat för inte ett enda snesteg sen dess.. prova med det :tungan

jobbigt är de dock..
våran hade ett spec ställe på mitten där de alltid va.. är de så lägg en handduk under lakanet tills de ordnat sig.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
jag tror oxå på stänga dörren..funkat för mig!

Sluta du kissa i sängen då :hihi

Är det långt mellan sängen och kattlådan?
Ställa en kattlåda vid sängen och se om han väljer den eller sängen.
Är det något i omgivningen som har ändrats?

(är katten försäkrad kan man kostnadsfritt ringa till veterinär via Agria)..

Edit ändring.

Last edited:

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Oj, här har det kommit många svar:) Katten är försäkrad o jag har Agria.
Kattlådan står i ett rum framför sovrummet som används som kontor så det är bara katten som är där inne.
På sista tiden har jag varit mkt bortrest och katten har bott hos min syster/killen men det har inte fungerat alls, han har för ett sådant liv på nätterna så syrran fick ta semester i 2 dagar o killen fick köra hem till mig med katten men det hjälpte inte, han blev inte lugn förens jag kom hem.

Jag ska testa att köpa en till kattlåda och skura lådorna med klorin när sanden byts:)
Killen får ge honom mer uppmärksamhet och behandla honom som en prins:tummenupp

Nu ska jag busa med honom o sen väntar snöskottning!

Tack för alla tips:)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kattlådan står i ett rum framför sovrummet som används som kontor så det är bara katten som är där inne.
På sista tiden har jag varit mkt bortrest och katten har bott hos min syster/killen men det har inte fungerat alls, han har för ett sådant liv på nätterna så syrran fick ta semester i 2 dagar o killen fick köra hem till mig med katten men det hjälpte inte, han blev inte lugn förens jag kom hem.

Jag ska testa att köpa en till kattlåda och skura lådorna med klorin när sanden byts:)

Ta med honom ut i snön och skotta med dig. Han kanske behöver lite miljöombyte.

Jag har märkt på min katt (tidigare innekatt med taskig katt-kompis) att rutiner är viktigt. Nu är hon drottningen i området (skog/sjö-område med massvis av gömställen och lekplatser för katt) och trivs som fisken i vattnet. Sköter sig inne och är som en dröm jämfört med innan. Innan var hon tråkig, rivig, sur och fet. Helt enkelt var hon förmodligen deprimerad och reagerade så. Kanske reagerar din katt nu efter ett tag på att han inte får vara ute?

Tror att har dom fått smak på att vara utekatt, så är det lite plågsamt att bli inne igen..

/ Jens

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
Ta med honom ut i snön och skotta med dig. Han kanske behöver lite miljöombyte.

Jag har märkt på min katt (tidigare innekatt med taskig katt-kompis) att rutiner är viktigt. Nu är hon drottningen i området (skog/sjö-område med massvis av gömställen och lekplatser för katt) och trivs som fisken i vattnet. Sköter sig inne och är som en dröm jämfört med innan. Innan var hon tråkig, rivig, sur och fet. Helt enkelt var hon förmodligen deprimerad och reagerade så. Kanske reagerar din katt nu efter ett tag på att han inte får vara ute?

Tror att har dom fått smak på att vara utekatt, så är det lite plågsamt att bli inne igen..

/ Jens

Anledningen till att han blev en innekatt är pga min granne. Min katt är supersocial o när han flyttade hit så börjde min granne ge honom mat o tillslut så var han även inne hos henne. Jag sa till henne hur många gånger som helst att hon inte fick ge katten mat och absolut inte ta in honom. Han såg hennes hem som ett extra hem och var förvirrad.

Hon gnällde på mig att jag jobbade för mkt, skift var inte bra för katten, det var synd om honom, hon sprang o ryckte i mina dörrar för o se om jag var hemma, ibland ringde hon för o höra om jag var hemma.
Katten har ett uthus han brukade vara i om det regnade med en korg och en extra vatten/matskål men grannen nöjde sig inte med det. Ja, hon var helt tossig o till slut fick jag nog o sa till henne att nu löser vi detta en gång för alla att katten blir en innekatt.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
en av våra katter pissar lite överallt men framför allt i sängen ifall han inte får specialmat.

Om det inte är något av de vanligare sakerna kan det vara precis som du säger honkiie.

Mat och vilken typ av kattsand man har. Du kan testa att byta till en annan kattsand. Ibland så byter kattsandstillverkarna metod eller innehåll, vilket inte vi märker. Men en petig katt kan göra det. Nu när du testar fram vad som orsakar beteendet måste du utesluta kattlådan. Den måste vara kliniskt ren och med ny sand hela tiden så du vet att det inte är det. Men pinkar han 3 ggr per dag?
Nu kan jag inte exakt mina katters vanor, men det låter lite mycket. Möjligt att han har en sjukdom.

Du kan göra en sak till kom jag på. Vilket du förmodligen inte tycker låter klokt, men det är att mata han med något gott(små strimlor av rökt skinka) på en assiett just i sängen där han pinkar ibland. Katter pinkar/bajsar aldrig där de äter eller dricker, en ärftlig reflex sedan lång tid tillbaka.

Att man skulle kunna ändra deras beteende med att trycka ner nosen i pisset är helt fel, deras minne och uppfattningsförmåga funkar inte så, dessutom skapar det sannolikt mer oönskat beteende då de flesta djur får problem med humöret då man idkar djurplågeri.

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
Om det inte är något av de vanligare sakerna kan det vara precis som du säger honkiie.

Mat och vilken typ av kattsand man har. Du kan testa att byta till en annan kattsand. Ibland så byter kattsandstillverkarna metod eller innehåll, vilket inte vi märker. Men en petig katt kan göra det. Nu när du testar fram vad som orsakar beteendet måste du utesluta kattlådan. Den måste vara kliniskt ren och med ny sand hela tiden så du vet att det inte är det. Men pinkar han 3 ggr per dag?
Nu kan jag inte exakt mina katters vanor, men det låter lite mycket. Möjligt att han har en sjukdom.

Du kan göra en sak till kom jag på. Vilket du förmodligen inte tycker låter klokt, men det är att mata han med något gott(små strimlor av rökt skinka) på en assiett just i sängen där han pinkar ibland. Katter pinkar/bajsar aldrig där de äter eller dricker, en ärftlig reflex sedan lång tid tillbaka.

Att man skulle kunna ändra deras beteende med att trycka ner nosen i pisset är helt fel, deras minne och uppfattningsförmåga funkar inte så, dessutom skapar det sannolikt mer oönskat beteende då de flesta djur får problem med humöret då man idkar djurplågeri.

Ja, skinka e han galen i, han brukar få en bit på helgen men är lite försiktig då en kompis gav sin katt mkt skinka o det slutade med avlivning pga urinsten som gick upp i njurarna o enligt veterinären så var det skinkans fel.
Han kissar 2ggr o bajjar 1ggr/d o har i princip alltid gjort det.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så gjorde min gamle katt på ålderns höst. Han börja bli senildement och hade inte längre koll på vart han skulle "vara".
I övrigt var han som vanligt, men gyrona på loftet snurra inte i rätt takt längre.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ja, skinka e han galen i, han brukar få en bit på helgen men är lite försiktig då en kompis gav sin katt mkt skinka o det slutade med avlivning pga urinsten som gick upp i njurarna o enligt veterinären så var det skinkans fel.

Är det saltet i skinkan som gör det? De dricker ju ganska sparsamt och ska väl inte ha salt i kosten vad jag förstått.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Dummaste jag har hört, djurplågeri är det också. Ytterst tveksamt att katten fattar mer än att den får sin nos nerkörd i piss, aldrig att den förstår varför.

OnT: Som andra redan har sagt så tror jag att den gör det för att den är missnöjd över nånting. Antagligen slutar den inte förrän förrän du kommer på vad. Den kanske känner sig ensammen, är svartsjuk och vill ha dig för sig själv? Det kanske hjälper att skaffa en kompis till honom.

Mor gav bort en katt till syrrans kille en gång. Den gillade tydligen inte att vara där och visade det genom att pissa i sängen. Katten är för övrigt stor som själva fan så det var inte så lite piss heller. Han gav tillbaka katten och sen dess har den varit rumsren.
Helt rätt, då djuren har betydligt starkare luktsinne än människor så kan den skarpa doften göra skada.

Man har ju hört om katter som tappat förståndet fullständigt efter att dom fått nosen nerkörd i urin.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

En del katter gillar inte att på flyttade på, blir förvirrade om vad som är deras revir, när han kommer hem så luktar det kanske rent av inte "hans hem" längre...?

Kan tipsa om att lägga pengar på en lite dyrare låda med två underdelar och sil, mycket lätt att rengöra. Har alltid en ren låda till hands då :tummenupp. Se även över kattsanden, det finns "kattdeo" som man kan blanda med sanden, en del katter gillar detta medans andra inte.

En sk Cat Carrier kanske kan få katten att fokusera på annat?

Testa den på dig själv och återkom med synpunkter :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende