kawa gpz900r - strulputte.

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Nu tror jag att jag har fått en ganska sammanfattat upplevelse av vad som händer o sker med hojjen... och den här gången är det samma person som har skrivit, som har utfört. Ej direkt meckig av mig, så ni får den osminkade halvt oförståeliga delen :tuttar

Vid start - normalgång - går upp lite väl när chokad, korregeras lätt med finlir. under körning - inga problem, efter ett tag tappas effekt samt första 'fjärdedelsvarvet' av gasreglaget ger inget mer än att den 'tvekar', sedan kommer den igång, dock känns det fortfarande som man har tappat något. det går att pressa sig fram på detta sätt men håller du jämn gas så kan du få ett gungande som om en cylinder leker halvnorsk och tvekar stup i kvarten. Försöker man växla ner/upp så görs det fort.. släpper man flödet / gasen, då är du
körd och kan antingen ta en middagspaus eller hoppas på att du har fått stopp i en nerförsbacke.

Det jag har gjort är monterat bort tank/tömt o blåst igenom med högtryck (ventilationen), kollat soppafiltret (blåst igenom), gått på de glappande kontakter jag har sett (har även tappat tempmätarn då å då). checkat luftfiltret, kollat tändkablarna (får väl stoppa ner huvudet o vrida upp stiften o kolla dom med).

Även lyft på översta locken på förgasarna o stoppat i näsan o kollat, inget jag kunde se däremot. båda wirarna såg och löpte schyst, (gas och choke).
Dessutom precis lossat tändkablar o stift o putsat upp, stoppat tillbaka kliat mig i huvudet.

Jag börjar grovt misstänka att en ordentlig inställning behövs göras gällande förgasaren samt säkerligen en ventiljustering.

Jag tar emot förslag på åtgärder, ställen i stockholm/personer i stockholm som vet vad dom gör, samt gärna bra uteställen att sitta på undertiden som cykeln står :tomten

Edit:
noterade denna som ger mig lite mer vatten på kranen på vad som kan vara tokigt..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=129711

EDIT2: Har sedan senaste turen ej lyckats att få igång hojjen igen :confused:
dvs, nu är den ... död. startmotor går runt etc etc. skall byta stift som en sista utväg.
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
ewook skrev:
2354368 Nu tror jag att jag har fått en ganska sammanfattat upplevelse av vad som händer o sker med hojjen... och den här gången är det samma person som har skrivit, som har utfört. Ej direkt meckig av mig, så ni får den osminkade halvt oförståeliga delen :tuttar

Vid start - normalgång - går upp lite väl när chokad, korregeras lätt med finlir. under körning - inga problem, efter ett tag tappas effekt samt första 'fjärdedelsvarvet' av gasreglaget ger inget mer än att den 'tvekar', sedan kommer den igång, dock känns det fortfarande som man har tappat något. det går att pressa sig fram på detta sätt men håller du jämn gas så kan du få ett gungande som om en cylinder leker halvnorsk och tvekar stup i kvarten. Försöker man växla ner/upp så görs det fort.. släpper man flödet / gasen, då är du
körd och kan antingen ta en middagspaus eller hoppas på att du har fått stopp i en nerförsbacke.

Det jag har gjort är monterat bort tank/tömt o blåst igenom med högtryck (ventilationen), kollat soppafiltret (blåst igenom), gått på de glappande kontakter jag har sett (har även tappat tempmätarn då å då). checkat luftfiltret, kollat tändkablarna (får väl stoppa ner huvudet o vrida upp stiften o kolla dom med).

Även lyft på översta locken på förgasarna o stoppat i näsan o kollat, inget jag kunde se däremot. båda wirarna såg och löpte schyst, (gas och choke).
Dessutom precis lossat tändkablar o stift o putsat upp, stoppat tillbaka kliat mig i huvudet.

Jag börjar grovt misstänka att en ordentlig inställning behövs göras gällande förgasaren samt säkerligen en ventiljustering.

Jag tar emot förslag på åtgärder, ställen i stockholm/personer i stockholm som vet vad dom gör, samt gärna bra uteställen att sitta på undertiden som cykeln står :tomten

Edit:
noterade denna som ger mig lite mer vatten på kranen på vad som kan vara tokigt..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=129711


Är din hoj standard eller "moddad" ?
Har du original förgasare? Kan vara hål på vakuum-membranet i någon förg.

J
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
VR-8 skrev:
2354415 Är din hoj standard eller "moddad" ?
Har du original förgasare? Kan vara hål på vakuum-membranet i någon förg.

J

Den skall vara standard, noterade inga håligheter vad jag kunde se, ska kolla nogrannare. problemet är ju det att jag inte vågar riva o slita för o få ut det (tummen mitt i handen =)
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
ewook skrev:
2354418 Den skall vara standard, noterade inga håligheter vad jag kunde se, ska kolla nogrannare. problemet är ju det att jag inte vågar riva o slita för o få ut det (tummen mitt i handen =)

Kan det vara så att du har en GPZ där barnsjukdomen med strulande förgasare inte är åtgärdat ?
Jag hade en 84 för länge sedan som var drabbad av att förgasarmembranen vred sig så att inte trottlarna kom ner i botten. Det yttrade sig i en ryckig gång ett par tre tusen varv upp i registret.

Enkelt att kolla genom att lysta på trottellocken (Dessutom ser du om den är otrypt :) när du lyfter på locken
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Fkpn skrev:
2357700 Kan det vara så att du har en GPZ där barnsjukdomen med strulande förgasare inte är åtgärdat ?
Jag hade en 84 för länge sedan som var drabbad av att förgasarmembranen vred sig så att inte trottlarna kom ner i botten. Det yttrade sig i en ryckig gång ett par tre tusen varv upp i registret.

Enkelt att kolla genom att lysta på trottellocken (Dessutom ser du om den är otrypt :) när du lyfter på locken

Hrm, ja möjligheten kan ju alltid finnas. ser att den är ostrypt? :va Heh, jag har fått tag i en firma som ska få ta sig en titt på förgasarna och ventilspelet i all fall, börjar bli lite kritiskt nu, snart uppkörning, o utan hoj kan det bli lite svårt :näsblod
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top