Nu tror jag att jag har fått en ganska sammanfattat upplevelse av vad som händer o sker med hojjen... och den här gången är det samma person som har skrivit, som har utfört. Ej direkt meckig av mig, så ni får den osminkade halvt oförståeliga delen
Vid start - normalgång - går upp lite väl när chokad, korregeras lätt med finlir. under körning - inga problem, efter ett tag tappas effekt samt första 'fjärdedelsvarvet' av gasreglaget ger inget mer än att den 'tvekar', sedan kommer den igång, dock känns det fortfarande som man har tappat något. det går att pressa sig fram på detta sätt men håller du jämn gas så kan du få ett gungande som om en cylinder leker halvnorsk och tvekar stup i kvarten. Försöker man växla ner/upp så görs det fort.. släpper man flödet / gasen, då är du
körd och kan antingen ta en middagspaus eller hoppas på att du har fått stopp i en nerförsbacke.
Det jag har gjort är monterat bort tank/tömt o blåst igenom med högtryck (ventilationen), kollat soppafiltret (blåst igenom), gått på de glappande kontakter jag har sett (har även tappat tempmätarn då å då). checkat luftfiltret, kollat tändkablarna (får väl stoppa ner huvudet o vrida upp stiften o kolla dom med).
Även lyft på översta locken på förgasarna o stoppat i näsan o kollat, inget jag kunde se däremot. båda wirarna såg och löpte schyst, (gas och choke).
Dessutom precis lossat tändkablar o stift o putsat upp, stoppat tillbaka kliat mig i huvudet.
Jag börjar grovt misstänka att en ordentlig inställning behövs göras gällande förgasaren samt säkerligen en ventiljustering.
Jag tar emot förslag på åtgärder, ställen i stockholm/personer i stockholm som vet vad dom gör, samt gärna bra uteställen att sitta på undertiden som cykeln står
Edit:
noterade denna som ger mig lite mer vatten på kranen på vad som kan vara tokigt..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=129711
EDIT2: Har sedan senaste turen ej lyckats att få igång hojjen igen
dvs, nu är den ... död. startmotor går runt etc etc. skall byta stift som en sista utväg.
Vid start - normalgång - går upp lite väl när chokad, korregeras lätt med finlir. under körning - inga problem, efter ett tag tappas effekt samt första 'fjärdedelsvarvet' av gasreglaget ger inget mer än att den 'tvekar', sedan kommer den igång, dock känns det fortfarande som man har tappat något. det går att pressa sig fram på detta sätt men håller du jämn gas så kan du få ett gungande som om en cylinder leker halvnorsk och tvekar stup i kvarten. Försöker man växla ner/upp så görs det fort.. släpper man flödet / gasen, då är du
körd och kan antingen ta en middagspaus eller hoppas på att du har fått stopp i en nerförsbacke.
Det jag har gjort är monterat bort tank/tömt o blåst igenom med högtryck (ventilationen), kollat soppafiltret (blåst igenom), gått på de glappande kontakter jag har sett (har även tappat tempmätarn då å då). checkat luftfiltret, kollat tändkablarna (får väl stoppa ner huvudet o vrida upp stiften o kolla dom med).
Även lyft på översta locken på förgasarna o stoppat i näsan o kollat, inget jag kunde se däremot. båda wirarna såg och löpte schyst, (gas och choke).
Dessutom precis lossat tändkablar o stift o putsat upp, stoppat tillbaka kliat mig i huvudet.
Jag börjar grovt misstänka att en ordentlig inställning behövs göras gällande förgasaren samt säkerligen en ventiljustering.
Jag tar emot förslag på åtgärder, ställen i stockholm/personer i stockholm som vet vad dom gör, samt gärna bra uteställen att sitta på undertiden som cykeln står
Edit:
noterade denna som ger mig lite mer vatten på kranen på vad som kan vara tokigt..
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=129711
EDIT2: Har sedan senaste turen ej lyckats att få igång hojjen igen
dvs, nu är den ... död. startmotor går runt etc etc. skall byta stift som en sista utväg.
Last edited: