Hej,
jag är ny här på Sporthoj och nybörjare på motorcyklar överlag. Jag har införskaffat en fin Kawasaki z1000j från 1981. Under testkörningen och allmän genomgång vid köpet fanns det inga som helst problem med den.
Efter en 30 minuter lång tur hem märkte jag att motorn var extremt varm, och att det kom ljusgrå rök ur ventilkåpan på ett ställe (1ans cylinder ungefär). Efter att ha haft den hemma en vecka lyckades jag hitta en bult som satt där man egentligen ska ha en ventilslang uppe på kåpan. Vilket jag nu åtgärdat. Överhettningen är inte lika påtaglig längre och röken kommer inte ur ventilkåpan längre, dock kvartsår rökbildning mellan andra förgasaren och insuget till motorn.
Lite bakgrund på beteendet i allmänhet:
Jag har manual till den och har läst på en hel del redan. Kollat runt som en galning på forum också. Kanske går motorn "lean"? Kanske ett fel i förgasaren? Kanske ett fel på insuget just där röken ser ut att uppstå?
För mig verkar det som att det hamnar bensin i insuget som då förångas efter som det blir jekligt varmt där. Röken uppstår vid till synes en viss temperatur på motorn.
Jag är intresserad av- och vill helst lära mig allt om min hoj och kunna laga den själv/Underhålla den på ett bra sätt. Därför hoppas jag på lite input ifrån er här på Sporthoj.
jag är ny här på Sporthoj och nybörjare på motorcyklar överlag. Jag har införskaffat en fin Kawasaki z1000j från 1981. Under testkörningen och allmän genomgång vid köpet fanns det inga som helst problem med den.
Efter en 30 minuter lång tur hem märkte jag att motorn var extremt varm, och att det kom ljusgrå rök ur ventilkåpan på ett ställe (1ans cylinder ungefär). Efter att ha haft den hemma en vecka lyckades jag hitta en bult som satt där man egentligen ska ha en ventilslang uppe på kåpan. Vilket jag nu åtgärdat. Överhettningen är inte lika påtaglig längre och röken kommer inte ur ventilkåpan längre, dock kvartsår rökbildning mellan andra förgasaren och insuget till motorn.
Lite bakgrund på beteendet i allmänhet:
- Motorn är ganska lättstartad med lite choke
- Tomgången är till en början lite osäker, 1000 varv - Efter att ha gett lite gas och sedan stängt choken går tomgången hackigt, mellan 1000 och 1200 varv
- Ger jag lite gas så varvar motorn ner lite sakta (Min åsikt, vet ej ifall det är vanligt på denna hojen)
- Jag har försökt täta insugsgummi så mycket jag kunnat, främst mot luftboxen (Gummin satt inte tight där)
- oljenivån ser ok ut luktade lite bensinaktigt, men inte mycket.
- Ingen rökbildning kommer ur avgasrören - ser normalt ut där
- Det droppar ingen bensin ifrån förgasaren, inga direkta oljeläckage ser jag heller
- noterat enstaka tillfällen då jag fått sk "Backfire" knall från avgasrören (mkt sällan)
- Det kommer en del droppande olja ifrån ventilslangen jag installerade (Dragen till insugsboxen)
- Röken stinker inte direkt, förut luktade den bränt gummi typ
Jag har manual till den och har läst på en hel del redan. Kollat runt som en galning på forum också. Kanske går motorn "lean"? Kanske ett fel i förgasaren? Kanske ett fel på insuget just där röken ser ut att uppstå?
För mig verkar det som att det hamnar bensin i insuget som då förångas efter som det blir jekligt varmt där. Röken uppstår vid till synes en viss temperatur på motorn.
Jag är intresserad av- och vill helst lära mig allt om min hoj och kunna laga den själv/Underhålla den på ett bra sätt. Därför hoppas jag på lite input ifrån er här på Sporthoj.