Kawa z1000j 1981 - Rök ur förgasaren, "Spottar tillbaka"? (Ingen läcka)

Sebulano

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Malmö
Hoj
1981, Kawasaki z1000j
Hej,

jag är ny här på Sporthoj och nybörjare på motorcyklar överlag. Jag har införskaffat en fin Kawasaki z1000j från 1981. Under testkörningen och allmän genomgång vid köpet fanns det inga som helst problem med den.

Efter en 30 minuter lång tur hem märkte jag att motorn var extremt varm, och att det kom ljusgrå rök ur ventilkåpan på ett ställe (1ans cylinder ungefär). Efter att ha haft den hemma en vecka lyckades jag hitta en bult som satt där man egentligen ska ha en ventilslang uppe på kåpan. Vilket jag nu åtgärdat. Överhettningen är inte lika påtaglig längre och röken kommer inte ur ventilkåpan längre, dock kvartsår rökbildning mellan andra förgasaren och insuget till motorn.

Lite bakgrund på beteendet i allmänhet:
  • Motorn är ganska lättstartad med lite choke
  • Tomgången är till en början lite osäker, 1000 varv - Efter att ha gett lite gas och sedan stängt choken går tomgången hackigt, mellan 1000 och 1200 varv
  • Ger jag lite gas så varvar motorn ner lite sakta (Min åsikt, vet ej ifall det är vanligt på denna hojen)
  • Jag har försökt täta insugsgummi så mycket jag kunnat, främst mot luftboxen (Gummin satt inte tight där)
  • oljenivån ser ok ut luktade lite bensinaktigt, men inte mycket.
  • Ingen rökbildning kommer ur avgasrören - ser normalt ut där
  • Det droppar ingen bensin ifrån förgasaren, inga direkta oljeläckage ser jag heller
  • noterat enstaka tillfällen då jag fått sk "Backfire" knall från avgasrören (mkt sällan)
  • Det kommer en del droppande olja ifrån ventilslangen jag installerade (Dragen till insugsboxen)
  • Röken stinker inte direkt, förut luktade den bränt gummi typ


Jag har manual till den och har läst på en hel del redan. Kollat runt som en galning på forum också. Kanske går motorn "lean"? Kanske ett fel i förgasaren? Kanske ett fel på insuget just där röken ser ut att uppstå?

För mig verkar det som att det hamnar bensin i insuget som då förångas efter som det blir jekligt varmt där. Röken uppstår vid till synes en viss temperatur på motorn.


Jag är intresserad av- och vill helst lära mig allt om min hoj och kunna laga den själv/Underhålla den på ett bra sätt. Därför hoppas jag på lite input ifrån er här på Sporthoj.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Insugen är rätt ställe för förångad bensin! Resten låter som vanliga oljeläckor o fulmek..
 

Sebulano

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Malmö
Hoj
1981, Kawasaki z1000j
Insugen är rätt ställe för förångad bensin! Resten låter som vanliga oljeläckor o fulmek..

Innebär detta att den går "rikt" För mycket bränsle? Eller skulle det snarare vara att förgasaren inte blandar upp bensinen tillräckligt med luft för att det ska bli brännbart i motorn?

Kolla insuget så att det sitter är ju enkelt att göra, men misstänker du att det handlar om blandningen också?

Tack för snabba svar!
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
om tändförställningsmekanismen kärvat (underlillarunda motorkåpan högersida)
vrid o känn ska fjädra tillbaka lätt,blir den mycket varm
insugningsgummit mot cylinder /fuggar kollas noga, ta av tanken bensin från flaska så ser du mera vad som händer
hej så länge
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
För tight ventilspel kan också ge överhettning och baktändningar. I övrigt låter det som att en förgasare eventuellt flödar över lite.

Det är en gammal hoj, gör en ordentlig service och se vad du hittar för konstigheter. Missa inte ventilspel, ordentlig förgasarrengöring, flottörhöjd och förgasarnas nålventilers täthet. Kolla om tändstiften ser olika ut och avsluta med en förgasarsynkning.
 

Sebulano

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Malmö
Hoj
1981, Kawasaki z1000j
För tight ventilspel kan också ge överhettning och baktändningar. I övrigt låter det som att en förgasare eventuellt flödar över lite.

Det är en gammal hoj, gör en ordentlig service och se vad du hittar för konstigheter. Missa inte ventilspel, ordentlig förgasarrengöring, flottörhöjd och förgasarnas nålventilers täthet. Kolla om tändstiften ser olika ut och avsluta med en förgasarsynkning.

Tack!

Ska gå igenom de punkterna du nämner, flera andra har nämnt exakt samma saker att kolla på.

En fråga till: Tror ni att det är OK att köra hojen en mindre sträcka? (Tänkte ta den till en polare som har garage med möjlighet att mecka lite, jag har inte så stora möjligheter där jag finns just nu med den)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top