Kawa z750 -82

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Det kan vara så att man höjjer laddet. Men det har jag inte tänkt att göra på den här cykeln, utan nu har jag tänkt att skaffa mig erfarenhet av fuggar med turbomatning.
Insprutning och turbo kan jag redan lite om, sedan jag hade bilen.

Det är inte tänkt att jag ska tokköra den här gamcykeln utan att jag ska göra det för erfarenheten.

Ladda mer kan det bli om man kanske ska bygga sig en stripp cykel eller nått liknande, men det blir senare i livet.

Annars om det inte blir turbo nästa gång kan det bli kompressor, men det är ju en helt annan värld det.......:tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Z 650, Z 750, GPZ 750 är samma motorfamilj den nya ZR 7 ser snarlika ut på utsidan men är omgjord på insidan. GPZ 750R, GPZ 900R ch GPZ 1000RX är samma motorfamilj alla glidlagrade, jag har haft en z 750 som jag renoverade angående vev och ramlager så finns det fler vägar stt gå, färgmärkningen är en sen finns det märkning på block, vev och vevstakar sen går man in i en tabell och får ut rätt lager. Det sista, jobbigaste och bästa är att mäta upp med plastigage (osäker på stavningen) för att få rätt lagerspel. Z900-1100 och GPZ 1100 har en helt annan motor som är rullagrad och en helt annan konstruktion.
Mvh
Peter



annars.. har dom samma motorfästen mm?

Det är korrekt att det är en helt annan motor. Eller snarare att det är flera andra motorer.
Z900 är en motor, om jag inte minns fel så är KZ1000 också samma. Inom denna familj så finns det säkerligen en del mindre skillnader.

Sen har vi Z1000 och GPZ 1100 som är en motor. Jag trodde att de är externt kompatibla med Z900 och KZ1000. Icke så. Bultmönstret mot ramen skiljer mellan dessa båda familjer. :gnissla :huvet
Så idag har jag en GPZ 1100 som passar i Z900-ram (och i Bimota KB1).:tummenupp Men det kostade en massa jobb att bygga om motorblocken.

Kan nämna några av skillnaderna mellan dessa olika motorer:
Z900 (och antagligen även KZ1000) har "vanlig" kamkedja. Z1000/GPZ1100 har en annan, tystare, kamkedja.
De sista GPZ1100 har om jag minns rätt en mer upprätt placering av kammarna och flackare förbränningsrum.
Många delar passar sinsemellan dessa familjer men exempelvis har motorerna olika utseenden på utvändiga kåpor med mer.
Givetvis finns det också skillnader baserade på de olika motorernas cylindervolym, typ olika stora ventiler med mer.


samma fråga ti dig som ovanstående..











sorry trådstartarn för att jag hijackat din tråd lite :näsblod
 
Last edited:

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Det är lugnt!!!!

Jag läser allt som står i denna tråd med stort intresse.

Allt man lär sig kan vara bra att veta.......

Bara det rör sig om liknande, man vet ju inte vad skillnaden är om man inte får fråga, eller hur???

:yoparty
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... samma fråga ti dig som ovanstående ...
Dom där vattenkylda med "R" på slutet kan jag i stort sett ingenting om så det glömmer vi.
Jag vet dock att det är en helt annan motor än de luftkylda vi pratar om just nu.


Men det jag vet av bitter erfarenhet är att mellan Z900 och Z1000 (brukar ha tillägget "J" eller "R" beroende på hur sportigt chassiet var/ansågs) vet jag att motorfästena skiljer. Det är därför jag har en GPZ 1100 (samma block som Z1000) som är omgjord för Z900. Köpte nämligen 1100:an till min Bimota (avsedd för Z900-motor). Har alltså kapat bort ordinarie fästpunkter i blocket och svetsat nya efter Bimchassiet.
Vilket fäste det är på KZ1000 vet jag inte säkert men är ganska övertygad om att den har samma fäste som Z900. Det verkar som om det mesta gjordes om mellan just KZ1000 och Z1000J/R.

Hoppas att det klargjorde lite?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Dom där vattenkylda med "R" på slutet kan jag i stort sett ingenting om så det glömmer vi.
Jag vet dock att det är en helt annan motor än de luftkylda vi pratar om just nu.


Men det jag vet av bitter erfarenhet är att mellan Z900 och Z1000 (brukar ha tillägget "J" eller "R" beroende på hur sportigt chassiet var/ansågs) vet jag att motorfästena skiljer. Det är därför jag har en GPZ 1100 (samma block som Z1000) som är omgjord för Z900. Köpte nämligen 1100:an till min Bimota (avsedd för Z900-motor). Har alltså kapat bort ordinarie fästpunkter i blocket och svetsat nya efter Bimchassiet.
Vilket fäste det är på KZ1000 vet jag inte säkert men är ganska övertygad om att den har samma fäste som Z900. Det verkar som om det mesta gjordes om mellan just KZ1000 och Z1000J/R.

Hoppas att det klargjorde lite?



:näsblod lite,,,, snurrigt :D allt hjälper..
när man kikar på bilder så ser alla grejer nästan lika ut..
lite går ju o modifiera.. men bakre undre fästet blir ju svårt om de inte stämmer.
vilka modeller är de som har dohc motorn. (sån på min iaf)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Se bara till att cyllarna är OK innan du byter kolvar eller klossar under cylinderfoten.
Vändpunkten flyttas ju, så är det minsta vändkant så är det ajöss med minst ringarna...
Enkelgasare är coolt!
Dollar sullivan bygger om gamla volvo/saab/ hundkojegasare till HD och antagligen andra hojar också vid behov.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... vilka modeller är de som har dohc motorn. (sån på min iaf)
Samtliga de motorer som vi pratat om här har dubbla överliggande kammar (dohc).


Vi tar det i kronologisk ordning:

Z900
KZ000.
Dessa två är såvitt jag vet i stort sett samma familj. Rullagrade, 2-ventilade, luftkylda.

Z1000
GPZ1100.
GPZ1100 med upprätade ventiler och flackare förbränningsrum. Tror det är nånstans runt -83/-84. Har ett svagt minne av att dessa (sista året?) handportades och att det var ett försök att hänga med Suz eftersom 1135:an gav mer effekt tack vare 4-ventilstoppen.
Dessa tre är samma familj (rullagrade, 2-ventilade, luftkylda) med vissa smärre skillnader (olika ventiler, sista årets GPZ med upprätade ventiler, GPZ med insprut med mer).
Denna familj är snarlik den första 900/1000 här ovan men inte samma. Ex vis skiljer alltså hålbilden på motorfästena. Trots att dessa båda familjer (900/1000 och 1000/1100) är olika så passar en hel del bitar sinsemellan med större eller mindre modifikationer. Det är med andra ord vanskligt att prata om två olika familjer men eftersom det inte är exakt samma så....
Ex vis kan man använda en 1100-vev i ett 900-block om man byter kamdrevet i mitten av veven. Eller om man byter kamdrev på kammarna, kedjan och släporna till rätt sort. Och man kan använda gamla (900) kedjan i nya (1100) toppen om man monterar ett mellandrev mellan kammarna för att förhindra att kedjan släpar mot ventilkåpan. Och så vidare. Samma saker men ändå inte.

GPZ900R och allt vad dom nu heter. Glildlagrade och jag tror väl dom är 4-ventilade. Det pratades om dom högre upp i tråden. Detta är något nyare motorer. Vattenkylda saker med kamkedjan i ena änden (höger?) om jag minns rätt. Alla de tidigare har kamkedjan mellan 2:an och 3:an.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Angående vevstakar och vevaxlar på Z750 samt lite annat, åkt Z 750 med smidda kolvar 810 cc, större ventiler, andra kammar smat en massa annat godis, den försökte jag ta livet av men med mina erfarenheter var det i stort sett omöjligt varvade den ca 13000 v med original stakar och vev utan att det hände nått kan också påpeka att efter jag gjort iordning motorn så körde jag ca 4000 mil med den. Det finns en kille i Norrköping som åkte superstreetbike -93 -94 med en Kawa 750 turbo försök få tag i honom kommer tyvär inte ihåg vad han heter men skall forska lite få se om jag hittar på namnet.
Det som skiljer en Z 750 och en Gpz 750 är 4 hk för att toppen är något finare tillverkad samt att det är något vassare kammar annars är dom identiska.


750R, 900 R och 1000RX motorerna är i stort sett identiska på utsidan förutom lite vattenrör men motorfästena är samma, insidan däremot är annorlunda där 1000RX är mycket stabilare på insidan, bottendelen är för den delen identisk på utsidan på Zx 10 och ZZR 1100 också (förutom oljetråget). Och på alla dessa sitter kamkjedjan på Vänster sida.
Mvh
Peter
 
Last edited:

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Angående vevstakar och vevaxlar på Z750 samt lite annat, åkt Z 750 med smidda kolvar 810 cc, större ventiler, andra kammar smat en massa annat godis, den försökte jag ta livet av men med mina erfarenheter var det i stort sett omöjligt varvade den ca 13000 v med original stakar och vev utan att det hände nått kan också påpeka att efter jag gjort iordning motorn så körde jag ca 4000 mil med den. Det finns en kille i Norrköping som åkte superstreetbike -93 -94 med en Kawa 750 turbo försök få tag i honom kommer tyvär inte ihåg vad han heter men skall forska lite få se om jag hittar på namnet.
Det som skiljer en Z 750 och en Gpz 750 är 4 hk för att toppen är något finare tillverkad samt att det är något vassare kammar annars är dom identiska.
750R, 900 R och 1000RX motorerna är i stort sett identiska på utsidan förutom lite vattenrör men motorfästena är samma, isidan däremot är annorlunda där 1000RX är mycket stabilare på insidan, bottendelen är för den delen identisk på utsidan på Zx 10 och ZZR 1100 också (förutom oljetråget).
Mvh
Peter



Tackar!!!

Hittade en skillnad till som skilljer z750 och mot min GPz750, det är att det är större ventiler på GPn och att det är högre komp. 9,1:1 mot 9,5:1, det de har gjort är att ändra på kolvtoppen.
Ser en sak till tror jag, det är olje kylda kolvar på GP, vilket jag inte tror att det var på vanliga z:an. Nu pratar vi årsmodell 1982, vad jag vet för det är den årsmodellen det är på min GPz.

:va

Till Skrotnisse.

Jag har fått tag på 4 fuggar som ska funka på min av Färnbo, de är redan klara att ladda på. Det är nog enklast värkar det som, kan nog hålla med nu ner jag har läst lite här och var.......

Men tack ändå!!!! Alla förslag är välkomna!!!!! :yoparty
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Tackar!!!

Hittade en skillnad till som skilljer z750 och mot min GPz750, det är att det är större ventiler på GPn och att det är högre komp. 9,1:1 mot 9,5:1, det de har gjort är att ändra på kolvtoppen.
Ser en sak till tror jag, det är olje kylda kolvar på GP, vilket jag inte tror att det var på vanliga z:an. Nu pratar vi årsmodell 1982, vad jag vet för det är den årsmodellen det är på min GPz.

:va

Till Skrotnisse.

Jag har fått tag på 4 fuggar som ska funka på min av Färnbo, de är redan klara att ladda på. Det är nog enklast värkar det som, kan nog hålla med nu ner jag har läst lite här och var.......

Men tack ändå!!!! Alla förslag är välkomna!!!!! :yoparty


Mej veterligen är det bara på turbomodellen som det är oljekylda kolvar på, men jag kan ha fel.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Mej veterligen är det bara på turbomodellen som det är oljekylda kolvar på, men jag kan ha fel.

Jag kan ha missuppfattat texten, är inte så kanon på de teckniska på engelskan. Här kommer ett citat ur Cycle World Test från -82 när cykeln kom.

The GPz750 connecting rods have oil jets built in to squirt coolin on the underside of the pistons as well. The oil jets are passageways-pin holes, really-drilled through the inteake side of the rod itself and connecting to a small hole in the big and bearing. Oil is fed inte the bearing from the crankshaft under pressure and some of that pressurized oil escapes through the oil jet, shooting up to cool the piston crown. The holes are placed on the intake side because the stresses on the exhaust side of the rods are so severe that drilling an oiling hole there would risk rod breakage.

Hoppas att det är nog som kan hjälpa mig så jag inte har missförstått????
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag kan ha missuppfattat texten, är inte så kanon på de teckniska på engelskan. Här kommer ett citat ur Cycle World Test från -82 när cykeln kom.

The GPz750 connecting rods have oil jets built in to squirt coolin on the underside of the pistons as well. The oil jets are passageways-pin holes, really-drilled through the inteake side of the rod itself and connecting to a small hole in the big and bearing. Oil is fed inte the bearing from the crankshaft under pressure and some of that pressurized oil escapes through the oil jet, shooting up to cool the piston crown. The holes are placed on the intake side because the stresses on the exhaust side of the rods are so severe that drilling an oiling hole there would risk rod breakage.

Hoppas att det är nog som kan hjälpa mig så jag inte har missförstått????

Jag renoverade en Gpz 750 -82 men vad jag kommer ihåg så fanns det inget men det var läääännnge sen, men som det står i texten så är det oljekylt vilket är positivt, men sen finns det lite skillnader på usa modellen och sverige modellen. sen kan man undra om det är så lyckat men kolvkylning från vevstakarna vilket gör att dessa blir lite svagare där hålet finns.
Kan föresten nämna att kopplingen från Z900 passar på z 750.
Mvh
Peter
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jag renoverade en Gpz 750 -82 men vad jag kommer ihåg så fanns det inget men det var läääännnge sen, men som det står i texten så är det oljekylt vilket är positivt, men sen finns det lite skillnader på usa modellen och sverige modellen. sen kan man undra om det är så lyckat men kolvkylning från vevstakarna vilket gör att dessa blir lite svagare där hålet finns.
Kan föresten nämna att kopplingen från Z900 passar på z 750.
Mvh
Peter

Det kan vara så att det är skillnad på USA och "EU" modellen, men det här var ett reportage från England så det borde inte vara någon skillnad på den och min. :D

Visst kan det vara så att de blir lite svagare men inte tror jag att man gör en motor som är på gränsen för vad den tål om trimmar lite........ men jag kan ha fel.:huvet
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jo just ja..
på mitt projekt fick jag ett par öhlinare med.. e nån sugen e de bara o höra av sig.
(z750-82)
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Det kan vara så att det är skillnad på USA och "EU" modellen, men det här var ett reportage från England så det borde inte vara någon skillnad på den och min. :D

Visst kan det vara så att de blir lite svagare men inte tror jag att man gör en motor som är på gränsen för vad den tål om trimmar lite........ men jag kan ha fel.:huvet

Näerå inte om man trimmar lite men om man trimmar mycke så kanske det ligger på gränsen, men å andra sidan med tanke på hur mycket jag plågade min 750 så lär det inte vara några problem med turbo och mycket effekt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top