Kawa z750 -82

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Kul att fler och fler hittar hit.

Vart kan man få tag på schims till en sådan gammal häck som jag har????

Har hittat lite billiga SU-fuggar till volvo som kan vara intressant.......

Tackar för all hjälp, det behövs....... börjar inte innan jag har fått tillräckligt med "kött på benen" :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Menar du ventilschims?
Det kanske jag har. Du har väl överliggande schims, dvs schimsen ligger ovanför lyftarna? Dessa är runt 20-25 mm i dia. Flata på båda sidor.
Är det så på din knarr så kan du väl komma med dimension (diameter) på dina schims så ska jag kolla om mina är rätt dia.

Kan vara bra att veta att det också finns underliggande schims på gamla Kawor. Dvs schimset ligger under lyftaren, direkt mot ventilspindeln. Dessa schims är mindre (som jag minns det runt 10-12 mm utvändigt) och med "skål" på ena sidan (mot ventilspindeln). Underliggande schims är bökigare att justera ventilspelet men klarar (pga lägre massa) högre varv innan de hoppar isär och gör ventilsallad.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Nej, det är inte länge sedan jag gjorde det, var när jag hade den på service senast, tror det är cirka 600 mil sedan.

Jag tänkte till cylinderfoten för att sänka kompet lite, det måste vara det enklaste/billigaste sättet att göra det på eller????

Väntar på svar för att se om det är intressant med de 4 fuggarna som en kille hade till salu, de skulle vara fixade för att kunna överladdas.

Är det någon som har cylinderfots "schims" eller får man göra egna???:huvet
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Menar du ventilschims?
Det kanske jag har. Du har väl överliggande schims, dvs schimsen ligger ovanför lyftarna? Dessa är runt 20-25 mm i dia. Flata på båda sidor.
Är det så på din knarr så kan du väl komma med dimension (diameter) på dina schims så ska jag kolla om mina är rätt dia.

Kan vara bra att veta att det också finns underliggande schims på gamla Kawor. Dvs schimset ligger under lyftaren, direkt mot ventilspindeln. Dessa schims är mindre (som jag minns det runt 10-12 mm utvändigt) och med "skål" på ena sidan (mot ventilspindeln). Underliggande schims är bökigare att justera ventilspelet men klarar (pga lägre massa) högre varv innan de hoppar isär och gör ventilsallad.

Det är underliggande schims på Kawa 550 650 och 750, har för mig att det bara är 900 1000 och 1100:an som har överliggande.
Mvh
Peter
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84


Kan vara bra att veta att det också finns underliggande schims på gamla Kawor. Dvs schimset ligger under lyftaren, direkt mot ventilspindeln. Dessa schims är mindre (som jag minns det runt 10-12 mm utvändigt) och med "skål" på ena sidan (mot ventilspindeln). Underliggande schims är bökigare att justera ventilspelet men klarar (pga lägre massa) högre varv innan de hoppar isär och gör ventilsallad.

De ska inte vara någon skål, om man har fått en "skål" på undersidan mot ventilspindeln så är det förmodligen någon som varit framme och gjort egna shims i för mjukt matrial.

När shimsen varit med länge så kan det dock finnas en liten liten anvisning om vilken sida som varit mot ventilspindeln.

Nej, det är inte länge sedan jag gjorde det, var när jag hade den på service senast, tror det är cirka 600 mil sedan.

Jag tänkte till cylinderfoten för att sänka kompet lite, det måste vara det enklaste/billigaste sättet att göra det på eller????

Väntar på svar för att se om det är intressant med de 4 fuggarna som en kille hade till salu, de skulle vara fixade för att kunna överladdas.

Är det någon som har cylinderfots "schims" eller får man göra egna???:huvet


Japp det är det enklaste, om du har ett lager med kolvar att stoppa i vartefter orginal ramlar isär. Kolvarna är förmodligen gjorda av sushi eller liknande iaf på 1100:an så är det så.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
De ska inte vara någon skål....
Hmmm. Är det så? Kan vara så att jag blandar ihop det. Har inte tittat på bitarna på ett tag. Dom underliggande schims som poppar opp i min skalle har en definitiv _tillverkad_ skål men det kan vara så att dom schimsen är till Alfa Romeo. Centreras schimsen på Kaw med "skål" i lyftaren?
Jaja, jag är tankspridd. Jag erkänner.:D

Hursomhelst så har jag båda varianterna av schims till Z1000/GPZ1100 etc. Dom underliggande tänker jag dock inte göra mig av med.:)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hmmm. Är det så? Kan vara så att jag blandar ihop det. Har inte tittat på bitarna på ett tag. Dom underliggande schims som poppar opp i min skalle har en definitiv _tillverkad_ skål men det kan vara så att dom schimsen är till Alfa Romeo. Centreras schimsen på Kaw med "skål" i lyftaren?
Jaja, jag är tankspridd. Jag erkänner.:D

Hursomhelst så har jag båda varianterna av schims till Z1000/GPZ1100 etc. Dom underliggande tänker jag dock inte göra mig av med.:)

He,, he blanda inte spagetti och Sushi, shimset centreras av ventilfjäderbrickan.

Hmmm. Är det så? Kan vara så att jag blandar ihop det. Har inte tittat på bitarna på ett tag. Dom underliggande schims som poppar opp i min skalle har en definitiv _tillverkad_ skål men det kan vara så att dom schimsen är till Alfa Romeo. Centreras schimsen på Kaw med "skål" i lyftaren?
Jaja, jag är tankspridd. Jag erkänner.:D

Hursomhelst så har jag båda varianterna av schims till Z1000/GPZ1100 etc. Dom underliggande tänker jag dock inte göra mig av med.:)

He,, he blanda inte spagetti och Sushi, shimset centreras av ventilfjäderbrickan.
 
Last edited:

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Är det någon som vet säkert att det är glidlager i z750, min med andra ord, tänkte bara med oljeförsörjningen till turbon????
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... He,, he blanda inte spagetti och Sushi, shimset centreras av ventilfjäderbrickan.
Detta var ju pinsamt. Jag får nog ta mig en titt i låddorna i garaget. :)

Vrod:
Jag kan inte svara med hundraprocentig säkerhet men är till 99% säker på att diin puffra är glidlagrad.
Ska du bygga på puffran så ska du ha en verkstadshandbok och där ser du om den är glidlagrad eller inte.
Å andra sidan är inte frågan helt kritisk i nuläget heller eftersom det går att turboa även en rullagrad puffra. Både Färnbo och jag och ännu fler har konstaterat att det fungerar bara man gör det på rätt sätt och inte förväntar sig 20 000 mils livslängd.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jag har en reservdelskatalog till den men tyvärr inte här, den ligger hos min "gamla" mekaniker som har bytt packningar i den en gång. Ska försöka att få tag i den igen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bra tråd..
har precis skaffat mig en gam z som kommer bli,,, tja inte som alla andra...
om du gör detta så håll mig uppdaterad :)
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Japp!!!! Ska försöka hålla den här tråden så uppdaterad som möjligt.
Händer det inget, så skriver jag inte nått heller.

Väntar på den andra cykeln, så man får se hur sugen man är att skruva när den kommer. Om det inte blir till sommaren så kommer det att hända lite i vinter i stället, men som sagt kan inte lova att jag kan hålla mig så länge.

Har nog slagit det med enkel fuggar ur tanken, verkar som om det är enklare + att det finns mer kunskap om 4 fuggar och hur det ska fungera med dessa.

Kan bli så att jag åker med "trim" fuggar i sommar utan den lilla snurrar då.

Snurran förresten är en Garett t25 från min gamla SAAB 900 T -95 som var över när jag trimmade den "lite grann"....... hihihihihi

Alla idéer är välkomna, bra och även tokiga..........
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
Är det någon som vet säkert att det är glidlager i z750, min med andra ord, tänkte bara med oljeförsörjningen till turbon????

japp det sitter glidlager. det är ett helvete att hitta rätt
dom är färgmarkerade och inte med oljebeständig färg dessutom har de ändrat färg kontra storlek mitt i produktionen men behållt samma färger

på tal om kolvar så finns det standard dimension lågkomp fast smidda att få tag i men problemet med kolvbulten kvarstår måste slipas upp om du inte kan få tag på stakar till en orginal turbo.

skulle nog rekomendera de smidda kolvarna då jag inte har hört mkt gott om orginalen
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
japp det sitter glidlager. det är ett helvete att hitta rätt
dom är färgmarkerade och inte med oljebeständig färg dessutom har de ändrat färg kontra storlek mitt i produktionen men behållt samma färger

på tal om kolvar så finns det standard dimension lågkomp fast smidda att få tag i men problemet med kolvbulten kvarstår måste slipas upp om du inte kan få tag på stakar till en orginal turbo.

skulle nog rekomendera de smidda kolvarna då jag inte har hört mkt gott om orginalen



du verkar veta lite..
är de liknande motorer o fästen mellan z750 o gpz750?
och vet du om gpz900 el 1100 el likn har samma fästen o så?
ser ut som z650 z750 z1000 gpz750 gpz1100 har likn motorer?
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Z 650, Z 750, GPZ 750 är samma motorfamilj den nya ZR 7 ser snarlika ut på utsidan men är omgjord på insidan. GPZ 750R, GPZ 900R ch GPZ 1000RX är samma motorfamilj alla glidlagrade, jag har haft en z 750 som jag renoverade angående vev och ramlager så finns det fler vägar stt gå, färgmärkningen är en sen finns det märkning på block, vev och vevstakar sen går man in i en tabell och får ut rätt lager. Det sista, jobbigaste och bästa är att mäta upp med plastigage (osäker på stavningen) för att få rätt lagerspel. Z900-1100 och GPZ 1100 har en helt annan motor som är rullagrad och en helt annan konstruktion.
Mvh
Peter
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Tackar för all hjälp!!!!

Håller på att få tag i deverse grejor så man har allt för att kunna bygga utan att det ska ta stopp med till exempel, soppa pump, tryckregulator, turbo osv.
Vill gärna ha koll på vart allt ska sitta innan jag drar igång.........:D

Det är bra att jag fick reda på att det är glidlager, då är det ett problem mindre som snurrar i huvudet.

Tänkte på kolvarna, jag som ska ladda lite lagom (0,5 bar), behöver jag bry mig om att inte ha smidda kolvar. Misstänker att det inte bara är kolvarna som säger upp sig om man börjar ladda mer. Tänkte snarast på stakar, om veven börjar svikta och om det finns annat som kan börja ge med sig?????
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Z900-1100 och GPZ 1100 har en helt annan motor ...
Det är korrekt att det är en helt annan motor. Eller snarare att det är flera andra motorer.
Z900 är en motor, om jag inte minns fel så är KZ1000 också samma. Inom denna familj så finns det säkerligen en del mindre skillnader.

Sen har vi Z1000 och GPZ 1100 som är en motor. Jag trodde att de är externt kompatibla med Z900 och KZ1000. Icke så. Bultmönstret mot ramen skiljer mellan dessa båda familjer. :gnissla :huvet
Så idag har jag en GPZ 1100 som passar i Z900-ram (och i Bimota KB1).:tummenupp Men det kostade en massa jobb att bygga om motorblocken.

Kan nämna några av skillnaderna mellan dessa olika motorer:
Z900 (och antagligen även KZ1000) har "vanlig" kamkedja. Z1000/GPZ1100 har en annan, tystare, kamkedja.
De sista GPZ1100 har om jag minns rätt en mer upprätt placering av kammarna och flackare förbränningsrum.
Många delar passar sinsemellan dessa familjer men exempelvis har motorerna olika utseenden på utvändiga kåpor med mer.
Givetvis finns det också skillnader baserade på de olika motorernas cylindervolym, typ olika stora ventiler med mer.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Det är riktigt kul att fler och fler är intresserade av den här tråden.
Trodde det bara var Suzuki som det trimmades på först........:tungan

Det värkar som om det finns intresse för gamla Kawas med, det gillar jag..... hihihihi....
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Vadå ladda 0.5.? Bygg nu cykeln så att du kan höja laddtrycket för att det kommer du att göra, så tro inget annat. :cdevil
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Vill gärna ha koll på vart allt ska sitta innan jag drar igång.........:D
Häll alltihop tillsammans med hojen i en stor bunke och skaka ordentligt. Ställ temperaturen i verkstan på 18 gr, in med bunken och låt grädda i 2 månader. Garnera med lite lambdamätare och laddtrycksmätare. Smaksätt med en slurk E85 och provsmaka på en sträcka av 201 meter. Om den färdiga rätten har en fadd och långsam smak så kan du alltid korrigera detta med wastegaten.

Sorry men man måste ju få roa sig ibland också.:D

...Tänkte på kolvarna, jag som ska ladda lite lagom (0,5 bar), behöver jag bry mig om att inte ha smidda kolvar. Misstänker att det inte bara är kolvarna som säger upp sig om man börjar ladda mer. Tänkte snarast på stakar, om veven börjar svikta och om det finns annat som kan börja ge med sig?????
Jag är egentligen inte tillräckligt insatt i just din motor men kan i alla fall komma med lite tips och idéer.

Kan du jämföra komponenterna i din motor med komponenterna i GPZ750 Turbo? Det kan ju ge en ledtråd om vad som är klent i din motor. Det var ju snack tidigare om kolvbultarna. De kanske är klena? Då kan det kanske vara läge att leta rätt på stakar, kolvbultar och kolvar till GPZ750?

Min ringa erfarenhet (generellt sett) är att gjutna kolvar fungerar om man:
*Håller måttligt laddtryck.
*Inte spikar motorn. Man måste alltså ovillkorligen hålla koll på att tändning står rätt med mer. Och min uppfattning är nog att det är svårare att höra spik på en luftkyld puffra. Visserligen dämpas inte spikningarna av vattenmanteln men det övriga skränet från puffran dämpas inte heller.
*Inte varvar mer än vad kolvarna (och slaglängden) är gjorda för. Och det finns heller ingen anledning att tokvarva en turbopuffra om man inte jagar herrejössesmycket effekt.
Men jag har ingen erfarenhet av Z750.


Som en liten krydda kan jag nämna att jag en gång laddat över 3 bars övertryck på en motor (med gjutna kolvar!) som då tenderade att spika redan vid 0,5 bar. Men det var kortvarigt och oavsiktligt (wastegate hängde sig). Men det sköt på ordentligt!:tummenupp :D Och spikade duktigt.



Edit: Och läs vad smen skrivit om att höja laddtrycket. För höjer, det gör man. Tro mig.:tummenupp
Den bilen som skenade till 3+ bar hade en turbosats som var konstruerad för 0,45 bar icke justerbart. Den var ombyggd till justerbart redan innan provstart. Vid 1,1 bar kom ett så bra bud på bilen att jag var tvungen att sälja. Men då hade jag redan pillat ihop fjädrar till wg för att kunna få upp till 1,7 bar.
Så laddtrycket är något som man ställer upp. Det är liksom inte diskutabelt.:fakta
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top