Kawasaki KLE500 synpunkter och åsikter

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Jag är spekulant.
Har inte sett någon i verkligheten men kollat tuben, specarna och någon test/provkörning.

Jag känner till magneterna som lossnar från svänghjulet (eftermarknads finns) och att den är relativt högvarvig plus relativt dålig markfrigång.

Jag är 189 cm. Sadelhöjden är 85 cm jmf TDM900 som är 82,5. Jag vill inte att KLEn ska kännas alltför liten. Den XTZ750 jag provkörde kändes liten som min DR600 fast med ännu större tank.
Det är ju bara att provsitta en. Fast dom har inte börjat dyka upp än. (Lidingö KLE för 35-30-25’ har jag sett. Inte intressant objekt.)
Vad tror ni?

Folk säger olika om soppaförbrukningen, 0,4-0,65 i snitt! Stort spann för olika förare tydligen.

De med kat har 45 ponnysar de utan 48-50.

Till vad? Köra året runt. Köra runt i Norge och köra Östersjön runt. Inget mer avancerat än grusväg, farthinder och Stockholmsvintrar. Möjligen tråkiga transportsträckor i 120-130 om det går. 6000 varv?!
Regn, jag ska åka mer i regn. Har ett par nya Oxford värmehandtag liggande sedan 2014. Kanske orkar jag montera dom.

Det finns tre generationer 92-00, 01-03 och 06-07 ungefär. Kåpan, kåpglas och luftintag skiljer. De sista har dubbellyse och knasigt kåpglas.
Baserat på utseende och effekt så är nog 01-03 mest intressanta.

Jag tar gärna emot synpunkter. Jag fick det av @notrightrider gällande XTZ750. Tack, jag köpte ingen. Jag gillar dom fortfarande dock.

KLE500 är en parallelltwin utan särskilda förgasarproblem. GPZ500S har 60 hk och många har bytt till den motorn.
Elstart och elektronisk tändning, vad behöver man mer? Åtta ventiler med ställskruvar! Så jävla omodernt och bra!

Som ni vet så kan man toura på vad som helst. Allt är redan gjort och även en KLE borde funka.

IMG_1451.jpeg
En lite ombyggd.

IMG_1449.jpeg
En ganska original. Ignorera bakstänkan. 😳

Hade en första generationen tidigare (kan ha varit en 92'a) Riktig slitvarg. Körde den året runt. Rallydubbade crossdäck , påsar över handtagen och slangvärmare från defa. Startade vid -15° utan motorvärmare 👍. Inte jättebra på något, men tillräckligt bra på det mesta. Tung och lite klen motor. Provkör en vettja 🤘

Nä Björne ..nu börjar du snöa in för mycket! XTZ750 passar dig perfekt!:hjarta:krama
Man behöver två, en körbar och en på service och i väntan på delar. 10 shim under bucket, svårt att få tag i luftfilter tidigare i alla fall, förgasarnålar som slits tillsammans emulsionsrören, finns ett schweiziskt förgasarkit som ska vara bra, stator och laddrelä. Många klagar på klena frambromsar men det går att fixa.
Större behov av byte av shims än min TDM900 som inte behövt någon justering på drygt 10.000 mil.

XTZ 236 kilo 26 liter soppa
KLE 192 kilo 15 liter soppa

Kända fel på KLE är svänghjulet som bör bytas.

Nu behöver jag inte ha en hoj till men det spelar ingen roll. Tre twinnar skulle sitta fint. 😎

Man behöver två, en körbar och en på service och i väntan på delar. 10 shim under bucket, svårt att få tag i luftfilter tidigare i alla fall, förgasarnålar som slits tillsammans emulsionsrören, finns ett schweiziskt förgasarkit som ska vara bra, stator och laddrelä. Många klagar på klena frambromsar men det går att fixa.
Större behov av byte av shims än min TDM900 som inte behövt någon justering på drygt 10.000 mil.

XTZ 236 kilo 26 liter soppa
KLE 192 kilo 15 liter soppa

Kända fel på KLE är svänghjulet som bör bytas.

Nu behöver jag inte ha en hoj till men det spelar ingen roll. Tre twinnar skulle sitta fint.

Supertenere 750 är en mullig hoj med vissa uppenbara svagheter bland alla balla styrkor.

Pratade med en som har en sedan decennier; han anser att största problemet faktiskt är bränsletörsten… 0,8 minst ville hans ha, snarare litern när man ligger på. Vafan.

Åriginaaaal Africa Twin är annars en fin hoj i segmentet med svagare motor men mulligt ljud och Hondakvalitet på allt utom bränslepumpen.

Mvh

Supertenere 750 är en mullig hoj med vissa uppenbara svagheter bland alla balla styrkor.

Pratade med en som har en sedan decennier; han anser att största problemet faktiskt är bränsletörsten… 0,8 minst ville hans ha, snarare litern när man ligger på. Vafan.

Åriginaaaal Africa Twin är annars en fin hoj i segmentet med svagare motor men mulligt ljud och Hondakvalitet på allt utom bränslepumpen.

Mvh
Jo jag vet, många föredrar Africa Twin före XTZan av många och goda anledningar.
Men det är inte vad jag är ute efter.

@Nikehaj
Till vad? Köra året runt. Köra runt i Norge och köra Östersjön runt. Inget mer avancerat än grusväg, farthinder och Stockholmsvintrar. Möjligen tråkiga transportsträckor i 120-130 om det går. 6000 varv?!
Regn, jag ska åka mer i regn. Har ett par nya Oxford värmehandtag liggande sedan 2014. Kanske orkar jag montera dom.

En anti-vinterabstinenshoj så finhojarna får ledigt. Lite i och runt stan.
Påställd när det ska gasas på Lökkens sandstränder, följa Östersjön från Lübeck, genom Polen, till Vilnius, Riga, Tallin och Helsingfors. Kanske Åland med alla små färjor och sen hem för hojbyte. Resten av Östersjön på TDMen. Lite touring i Norrland. Sedan hem och byta hoj till KLEn och grusvägar och fricamping i Norge.

Sen var det Mo i Rana fast inte när jag är i Norrland utan Stockholm-Trondheim och upp, Vilhelmina på hemvägen och dessutom en annan sväng i Södra Norge med en polare. Hojval då beroende vad han köper.

Prag på hoj, genom Schweiz till La Rochelle, Le Mans och lite hit och dit. TDM då.

För Kawan får det bli Tranås och Klippan eller Håveruds Akvedukt. Kanske Hotelltouring trots att den gör sig så bra med packväskor.

Som synes så fattas en hoj med TKC70-80, lite fjädringsväg och en hasplåt som skyddar mot grussprut.

@Nikehaj

En anti-vinterabstinenshoj så finhojarna får ledigt. Lite i och runt stan.
Påställd när det ska gasas på Lökkens sandstränder, följa Östersjön från Lübeck, genom Polen, till Vilnius, Riga, Tallin och Helsingfors. Kanske Åland med alla små färjor och sen hem för hojbyte. Resten av Östersjön på TDMen. Lite touring i Norrland. Sedan hem och byta hoj till KLEn och grusvägar och fricamping i Norge.

Sen var det Mo i Rana fast inte när jag är i Norrland utan Stockholm-Trondheim och upp, Vilhelmina på hemvägen och dessutom en annan sväng i Södra Norge med en polare. Hojval då beroende vad han köper.

Prag på hoj, genom Schweiz till La Rochelle, Le Mans och lite hit och dit. TDM då.

För Kawan får det bli Tranås och Klippan eller Håveruds Akvedukt. Kanske Hotelltouring trots att den gör sig så bra med packväskor.

Som synes så fattas en hoj med TKC70-80, lite fjädringsväg och en hasplåt som skyddar mot grussprut.
Haha du är rolig du gubben! Just hemkommen från Australien ..-Bmw ah! finns det något bättre!? En 1600 gt 2024 att toura genom outbacken.. :hjarta

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick