Kawasaki KLX 230

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
:LOL: .. jag förstår att du har starka känslor kring vildsvinen. Dom inkräktar ju på ditt levebröd. Jag har dessvärre ganska begränsad erfarenhet i ämnet så jag kan endast relatera utifrån mitt perspektiv.

Och då måste man göra vad som behövs göras. Korv. Där det finns många vildsvin borde man kunna skapa en marknad för prisvärd och god "wild-dog", med stark senap och hembakta 'dog-buns'. Turisterna kommer att älska det, vet att jag kommer äta mig sjuk i alla fall.

Marknadsför det med ett stort tryck på vägg eller skylt med foto på en jägare med en bössa på ryggen som sitter på en KLX230 och äter en vildsvinskorv med senap och hackad gurka. Omkring skuttar små glada vildsvin, rikligt insmorda i senap, hoppandes ner i fluffiga korvbröd.

Vildsvinsburgare borde väl också funka? Vildsvins-bacon & champinionomelett? Jag är där och äter.
Se tidigare inlägg.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jamen det är ett tecken på att man ska använda sin trädgård som crossbana. Vem vill ha en grön gräsmatta när man kan ha en intressant motorbana? Nu antar jag kallt att man bor lite avsides och inte i nåt trångt villaområde med en massa grannar.

Vad är det grisarna bökar efter egentligen? Tryffel, har jag hört. Något annat? Varför måste dom böka, kan dom inte bara äta grejerna som växer i naturen, som vanliga djur typ älgar och rådjur .. etc?
Vet inte direkt va dom bökar efter då... Rötter å annat gott i deras ögon, maskar kanske.. Har inte forskat i ämnet..
Man ser ofta var dom bökat när man kör enduro i skogen..

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vet inte direkt va dom bökar efter då... Rötter å annat gott i deras ögon, maskar kanske.. Har inte forskat i ämnet..
Man ser ofta var dom bökat när man kör enduro i skogen..
Vildsvin är allätare och äter rötter, maskar, insekter, äpplen, nötter, frön etc.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag brukar åka ut i naturen och spana efter vilt, här på Arnö i jakten att få se vildsvin, men jag blir besviken varje gång .. på dom blyga vildsvinen ;) Att köra på dessa traktorvägar i skogen är möjligtvis något en Monkeybike klarar, men jag gissar att man nog inte gärna rullar med nån GS800 här.

IMG_5476.JPG

Men den där vägen ser ju ut att vara en riktigt fin väg, jag kör ju en tung gris KLR 650 men såna där vägar anser jag hur fina som helst även med en fulltankad hoj på 196 verkliga kilon. Ser ut fin mot de skogs och traktorvägar jag ofta kör efter, en Tiger, T700 eller GS borde ju funka hur fint som helst efter såna där vägar.

Kanske gör vägarna jag oftast kör efter att jag tycker Trailmax däcken är helt kassa?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns inge direkt posetivt med vildsvinen... Dom ställer till för bönder å villa ägare.. Bara fråga vem som tycker de är trevligt när dom bökat upp villa trädgården, gräsmattan ser ut som en plöjd potatisåker eller bönder som får sina grödor förstörde..

Tom du som gillar å kolla på grisarna så finns dom på Skansen troligen ....???

Jo, dom smakar gott.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Snart är det hjul. Då blir det vildsvinskorv, kanske även björnkorv!

Kanske gör vägarna jag oftast kör efter att jag tycker Trailmax däcken är helt kassa
Ja, om din hoj väger mer så slits däcken därefter. Jag har köpt ganska grova däck till min KLX nu, bak tänkte jag ett MT16 Garacross 18" från Pirelli, och fram ett hårdare slags öken-däck från Maxxis. Blir spännande hur det kommer kännas i kruvorna på asfalt sen.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230

Ja, om din hoj väger mer så slits däcken därefter. Jag har köpt ganska grova däck till min KLX nu, bak tänkte jag ett MT16 Garacross 18" från Pirelli, och fram ett hårdare slags öken-däck från Maxxis. Blir spännande hur det kommer kännas i kruvorna på asfalt sen.
Garacross ska vara din vän på rocks and roots står det hos Pirelli. Blir nog glatt på asfalten. Fast nabbarna ser ju breda ut så det hjälper. De bästa jag använt hittills är Michelin Tracker. Funkar bra på båda underlag. Min handlare säljer inte Michelin och jag ogillar byta däck själv så nu är det Rinaldi på min KLX. Billiga och hyfsat bra. Men nästa gång får jag klämma fingrarna igen och sätta på Trackers.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Men den där vägen ser ju ut att vara en riktigt fin väg, jag kör ju en tung gris KLR 650 men såna där vägar anser jag hur fina som helst även med en fulltankad hoj på 196 verkliga kilon. Ser ut fin mot de skogs och traktorvägar jag ofta kör efter, en Tiger, T700 eller GS borde ju funka hur fint som helst efter såna där vägar.

Kanske gör vägarna jag oftast kör efter att jag tycker Trailmax däcken är helt kassa?

Tänkte skriva samma sak, den där vägen ser ut som rena paradgatan jämfört med de stigar/spår jag brukar bli utlurad på med min italienska släde ?
Kan dock tänka mig att KLX är smidigare på grund av vikten.
Men hur är vridet på KLX230? På släden ligger jag alltid runt tomgångsvarv i de tekniska partierna, justerar hastighet med enbart gas så länge jag inte går under tomgångsvarv då koppling måste användas. Medryttaren som förut körde en 390adv var hela tiden tvungen att hålla varvet högre och justera hastigheten helt och hållet med kopplingen. Två helt olika sätt att böka sig fram i skogen men med samma slutresultat :)
Hur hanteras KLX230?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tänkte skriva samma sak, den där vägen ser ut som rena paradgatan jämfört med de stigar/spår jag brukar bli utlurad på med min italienska släde ?
Kan dock tänka mig att KLX är smidigare på grund av vikten.
Men hur är vridet på KLX230? På släden ligger jag alltid runt tomgångsvarv i de tekniska partierna, justerar hastighet med enbart gas så länge jag inte går under tomgångsvarv då koppling måste användas. Medryttaren som förut körde en 390adv var hela tiden tvungen att hålla varvet högre och justera hastigheten helt och hållet med kopplingen. Två helt olika sätt att böka sig fram i skogen men med samma slutresultat :)
Hur hanteras KLX230?
Meddelst koppling då det går väldigt långsamt. Men över styrfart går det med gas endast. Men man får vara beredd för dör den blir det tvärstopp.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Stadsbor suck... Klart som fan dom gör skador!! Man blir ju helt less på er! Gillar du mat? Döda då ett vildsvin så blir den billigare. Jag orkar inte förklara. Googla vildsvin
Enligt mig är de väldigt svåra att jaga. Extremt skygga, minsta ljud eller doft av människa så kan man glömma den jakten. Att se några vildsvin i skogen lär man inte heller göra, de måste lockas fram. Vi brukar mata in dem med bröd, morötter och annat för att få ut dem från skogen. Men de är misstänksamma rackare.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Enligt mig är de väldigt svåra att jaga. Extremt skygga, minsta ljud eller doft av människa så kan man glömma den jakten. Att se några vildsvin i skogen lär man inte heller göra, de måste lockas fram. Vi brukar mata in dem med bröd, morötter och annat för att få ut dem från skogen. Men de är misstänksamma rackare.
Se min youtube då jag går mitt på ljusa dagen och suggan märker inte ett skit. Jagar dom även med bil och motorcykel. Envisa som skitflugor.

Bifogar bild när jag jagar gris med min moddade Yamaha:

Screenshot_20221103-162303-613.png

fyeoyamaha5uf5.1756.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Att jag ogillar Trailmax är att jag tycker detta däck fram saknar fäste på grus och kan vara en bidragande orsak till att jag har två titanplattor och tolv skruvar i mitt vänstra knä, jag skyller i alla fall lite på det?

Fram gillar jag Michelin Stracross 5 Hard som funkar hyfsat bra på asfalt och är bra på grus, bak gillar jag Mitas CO2 om det är sämre vägar, traktorvägar, stigar och liknande som det blir mest av på hemmaplan. Dock gillar jag Maxxis 6006 bak om man bara ska åka grusväg, la på det då vi drog söderut på semester och det passade skitbra för den körningen då det bara kördes grusvägar. Starcross 5 Hard och Maxxis 6006 tror jag skulle vara intressant att testa på KLX230, bra grepp fram och lite lagom grepp bak om man inte ska ut i gräs och lera.

Intressant att ni tycker så olika om hur skygga vildsvin är, skulle vara roligt att nån gång testa jaga gris men då med ställande hund. En kullbror till min jämte skäller grisar som bara den men vågar inte skälla älg, han blev troligen skrämd av älg en ond älg och sen vågar han inte skälla älg men gris som jag tycker borde vara betydligt argare vågar han skälla.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Att jag ogillar Trailmax är att jag tycker detta däck fram saknar fäste på grus och kan vara en bidragande orsak till att jag har två titanplattor och tolv skruvar i mitt vänstra knä, jag skyller i alla fall lite på det?

Fram gillar jag Michelin Stracross 5 Hard som funkar hyfsat bra på asfalt och är bra på grus, bak gillar jag Mitas CO2 om det är sämre vägar, traktorvägar, stigar och liknande som det blir mest av på hemmaplan. Dock gillar jag Maxxis 6006 bak om man bara ska åka grusväg, la på det då vi drog söderut på semester och det passade skitbra för den körningen då det bara kördes grusvägar. Starcross 5 Hard och Maxxis 6006 tror jag skulle vara intressant att testa på KLX230, bra grepp fram och lite lagom grepp bak om man inte ska ut i gräs och lera.

Intressant att ni tycker så olika om hur skygga vildsvin är, skulle vara roligt att nån gång testa jaga gris men då med ställande hund. En kullbror till min jämte skäller grisar som bara den men vågar inte skälla älg, han blev troligen skrämd av älg en ond älg och sen vågar han inte skälla älg men gris som jag tycker borde vara betydligt argare vågar han skälla.
Starcross har jag på min KTM fram. Förvånansvärt bra på asfalt.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Fällt många grisar än?
Fångat några i fälla. Det verkar ha avskräckt dom då de inte synts till på ett tag. Men skadan är redan skedd. Dock märkt att närmaste samhället drabbats av skador i fotbollsplaner och villaträdgårdar. De har kanske insett att det är säkrare bland folk då man inte får jaga inom detaljplanerat område. (Fast nu skulle väl ett skott från jaktvapen drunkna i all automateld och granatkastande som ändå sker i städerna.)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Fångat några i fälla. Det verkar ha avskräckt dom då de inte synts till på ett tag. Men skadan är redan skedd. Dock märkt att närmaste samhället drabbats av skador i fotbollsplaner och villaträdgårdar. De har kanske insett att det är säkrare bland folk då man inte får jaga inom detaljplanerat område. (Fast nu skulle väl ett skott från jaktvapen drunkna i all automateld och granatkastande som ändå sker i städerna.)

Tänkte mer på hur många som är fällda med hjälp av XT:n?

Får man fånga gris i fälla, det var nytt för mig.

Men vilket jäkla liv det skulle bli om man skjuter en gris i detaljplanerat, vapnen skulle nog vara borta i några år, kan väl vara klokt att inte skjuta i tättbebyggt med tanke på säkerheten och för inte ge jakthatarna vatten på kvarnen. Nu tror jag de flesta laglydiga jägarna skulle vara betydligt säkrare att skjuta i tättbebyggt, eller snarare att man avstår skott än dom kriminella som inte bryr dig om oskyldiga finns i skottlinjen, dom kriminella har ju väldigt mycket bom och skadskjutningar vid sitt skjutande.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Men vilket jäkla liv det skulle bli om man skjuter en gris i detaljplanerat, vapnen skulle nog vara borta i några år, kan väl vara klokt att inte skjuta i tättbebyggt med tanke på säkerheten och för inte ge jakthatarna vatten på kvarnen. Nu tror jag de flesta laglydiga jägarna skulle vara betydligt säkrare att skjuta i tättbebyggt, eller snarare att man avstår skott än dom kriminella som inte bryr dig om oskyldiga finns i skottlinjen, dom kriminella har ju väldigt mycket bom och skadskjutningar vid sitt skjutande.
Är bekant med en jägare som kommunen anlitar. Han är ofta i radhusområden runtikring mitt och fäller rådjur och älg. Särskilt nu på hösten när det finns massor av fallfrukt i trädgårdarna.

Kriminella har inte fått lära sig "ett skott, en träff" riktigt. Så, jajamen, de är farligare för alla än jägare. Ett vådaskott räknas det med, som en fänrik sa till mig en gång.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20

Är bekant med en jägare som kommunen anlitar. Han är ofta i radhusområden runtikring mitt och fäller rådjur och älg. Särskilt nu på hösten när det finns massor av fallfrukt i trädgårdarna.

Kriminella har inte fått lära sig "ett skott, en träff" riktigt. Så, jajamen, de är farligare för alla än jägare. Ett vådaskott räknas det med, som en fänrik sa till mig en gång.
”Skottlossningstillstånd inom detaljplanerat område” kan man ansöka om. Jag har sånt inne på mitt jobb, en industri. Kan tänka mig att det är svårare att få det i en villamatta.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230

Skillnad på folk och folk med. En jägare är ju en redig människa som kan hållas ansvarig. Ett förortspack med automatkarbin är ju i ett utsatt område och har drabbats av utanförskap och bör bjudas på kanelbullar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år