Okay då kör vi.
detta är då ett snesteg som tagit fokus från hojbygget ett tag, ska försöka redogöra för processen från värdelös Kinamaskin till dagens status som riktigt väl fungerande bänkmaskin förr borr och fräsarbeten.
Efter att jag läst mängder av trådar om kinatillverkade bänkmaskiner fastnade jag för en tråd på Svenska elektronikforumet som behandlade just denna maskin som jag tidigare ratat på grund av bristande kvalite.
Jag hittade fullständiga redogörelser för CNC-konvertering och mekanisk uppdatering av maskinen och samtliga projekt fungerade över förväntan till en rimlig kostnad.
Sagt och gjort.... Jag gillar utmaningar så ett objekt inhandlades.
För er som går i tankarna att köpa en sån här maskin men inte har kunskaper eller resurser att bygga om den kan jag berätta att den är ganska värdelös omodifierad, alla lager är skit och låter illa redan ur kartong, pelaren är ett slipat tunnväggigt rör!!!!!
remmarna skapar vibrationer, remmskivor linjerar dåligt, kuggar är ojämna, lager / bussningar saknas helt på vissa ställen.
Kvaliten på maskinerna verkar dessutom variera stort, vissa är jättebra medans andra kan vara hopplösa fall med tex ej vinkelrätt kordinatbord.
Det jag hunnit med att göra är följande:
- Byte av pelare till solid axel 70mm.
- Modifierat pelarfot för större arbetsområde.
- Byte av samtliga lager till SKF-Explorer.
- Filat och slipat kuggar till pinolmatning (Z)
- Nya maskinrattar i cromnickel i stället för orginalets skeva plastrattar.
- Vevhandtag i stål med bronsbussningar på passbult (overkill jag vet)
- Exentriska bussningar till axel för matning (Z)
- Axelförlängare och adapter för att montera snäckväxel (Finmatning)
- Uppriktning av remskivor, skimsat med mässingbussningar.
- Svarvat en aluminiumnos till spindeln för att kunna montera digital/analog djupmätning senare.
- Byggde även ett maskinskruvstycke av lite skrot jag kom över.
Många timmar har lagts ner utöver detta på diverse justeringar.
Lite blandade bilder på bitarna, de första 2 är tagna nu i kväll.