Kawasaki Versys 650 -2007 Bränsleläcka från tanken

Oli7

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Versys 650
Har problem med bränsleläckage när motorcykeln står till och är avstängd. Alltså motorn är inte igång. Jag noterade att det luktar bensin på uppfarten och vid närmare titt så såg jag att detta kommer från hojen. Den trycker ut bensin ifrån tanken via tanklocket när den står stilla med motor avstängd. Verkar vara ett stort tryck som skapas i tanken och så pressar den ut bensin via tanklocket. Jag har öppnat tanklocket och släppt på trycket men så fort jag stänger tanklocket igen och efter ca 10 min så börjar den åter trycka ut bensin via tanklocket. Vad är det frågan om? Har tagit isär tanklocket och monterat ner den i delar. Såg ingenting konstigt. Allt var helt och rent. Monterade ihop tanklocket och satte tillbaka allt men fortfarande samma problem. Något som varit med om detta?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är vanligt att det är kanalen eller röret från tank avluftningen som sätts igen.
Så försök hitta var den mynnar ut och se om du kan blåsa bakvägen.
 

Oli7

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Versys 650
Ja stämmer det finns ett hål där vid sidan om tanklocket (vänster om hålet om man sitter på hojen o tittar ner mot hålet). Men som jag förstår det är det hålet för vatten och kondens. Inte för avluftning. Kan jag har missuppfattat?

Se den korta video här nedan. Jag har gjort som han i video där jag tagit isär tanklocket och sen åter monterat men tyvärr fortfarande samma problem. Även han i videon påstår att hålet där är för vatten och kondens och inte för avluftning.

 

sportbike

moderator
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Just ja, tanklocket ska ju avlufta tanken, det har du rätt i.
Kan du ta isär och kolla att inget är blockerat?

Sorry, jag har inte jobbat med Kawa på 15 år typ...
 

Oli7

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Versys 650
Ta isär? Menar du tanklocket? Det har jag tagit isär o kollat precis som han på videon. Allt såg normalt ut. Inget är blockerat vad jag kan se. Men trots det så fortsätter problemet :-(
 

Oli7

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Versys 650
Är det någon som vet exakt vad i tanklocket som inte funkar hos mig?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Blås i den där ventilationsslangen i alla fall. Det lär inte skada. Sitter det en backventil på den slangen? Och sitter den då åt rätt håll?
Om avluftningen i tanklocket inte fungerar borde du få undertryck i tanken. En förgasarmotor stannar. Med soppapump kanske den tuffar på.
Funkar avluftningen i tanklocket både in och ut?

Att det kommer bensin ur tanklocket 10 minuter efter att du öppnat tanklocket är ju helskumt.

Har du nyligen köpt hojen?
Har felet kommit nyligen?
Har tanken varit avmonterad och felet uppstått efter det?
 

Oli7

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Versys 650
Hej Björn,

Tack för ditt svar!

Det kommer inte 10 min efter jag öppnat tanklocket utan 10 min efter jag stängt tanklocket. Alltså det här trycket i tanken som uppstår, uppstår när tanklocket är stängt. Då uppstår trycket som trycker ut bensin via tanklocket. Och när jag så öppnar tanklocket så hör jag tydligt hur jag släpper ut trycket. Så just nu, enda sättet att inte låta den pressa ut all bensin ur tanken är att ha tanklocket öppet konstant. Så fort jag stänger tanklocket så bildas trycket och efter ca 10 min och börjar bensin komma ut.

Jag förstår inte hur det här trycket bildas. Motorn är ju inte på. Så bränslepumpen är ju inte på så förstår inte hur det kan bildas sånt tryck i tanken.

Nej, har inte nyligen köpt hojen utan haft den i många år. Detta kom plötsligt. Jag har inte gjort någonting konstigt. Kört till jobbet fram och tillbaka som jag brukar. Så en helg noterade jag att det luktade bensin på uppfarten. Och vid närmare titt så såg jag att bensin pressades ut ur tanken via tanklocket. Jag öppnade tanken då direkt och då slutade det att pressa ut. Men så fort jag stänger tanken så börjar den pressa ut igen (efter ca 10 min). Nej tanken har inte varit avmonterad nyligen. Var kanske avmonterad för 4 år sen eller så. Felen kom helt plötsligt. Har inte gjort något speciellt. Tankat och kört som vanligt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
På min Aprilia finns två anslutningar under tanken
1 - dränering av tanklockets "brunn" -ett ingjutet rör som mynnar ut i botten på tanken - fortsätter vidare under hojen genom en slang
2 - avluftning tank - ett ingjutet rör som börjar inne i tanken övre del (över max fyllnivå) - mynnar ut i botten osv med slang

Rör 1 var igensatt där slangen anslöts- vilket medförde att spill när man tankade inte dränerade, istället dunstade bränslet uppåt, luktade f-n i garaget

Men säg att man överfyller tanken så att bränslet expanderar (så varmt som vi haft det som mest några gånger denna månad) då kanske bränsle skulle kunna tryckas ut genom 2???
Lite tveksam teori, för även luftvolymen i tanken skulle ta samma väg........
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nog för att jag har öppnat tanklocket några gånger men aldrig kollat på avluftningen, mer än att den finns. Aldrig något problem.
Den röda gummipluppen tätar mot tanklockets lufthål. Har du en sådan tätning?

IMG_0701.jpeg
IMG_0702.jpeg
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hur mycket bensin har du i tanken ?
är den full o står mitt i solen är det inte så konstigt,
är den prop full kör bort lite av bensinen o se om inte det sluter
 

Oli7

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Versys 650
Uppdatera här lite.

Har haft bränsletanken av och kontrollerat lite. Nu har jag lyckats att flytta problemet. Nej, tyvärr är problemet inte löst men är flyttad. Han läcker fortfarande bensin men nu inte via tanklocket som tidigare utan nu läcker han via slangen. Avluftningsslangen. Se bifogad video (video är tydligen för stor för att bifoga här så har laddat upp den på wetransfer).

Men kan bekräfta att slangen är inte igensatt. Har som sagt haft tanken av i helgen o tagit ut gummislangen o tvättat den ren och blåst den ren. Slangen är OK. Men som du kan se på videon så läcker han från slangen och om du har ljudet på när du tittar på videon så hör du trycket som pyser ut när jag öppnar bränsletanken.

Noterar att det är disskution om mängden bränsle det är i tanklen. Inte mycket, max 5l skulle jag säga. Det är endast en plopp på bränslemätare. En plopp utav 6 så det är lite bränsle i tanken. Har noterar också att om jag tömmer tanken helt. Alltså så gott det går att tömma, så det är endast några dl i tanken så läcker han inte. Men så fort jag fyller på, säga ca 3l så börjar han droppa från slangen enl videon. Björn, tack för dina bilder men nej någon sådan röd tätning har jag inte i mitt tanklock och har aldrig haft heller vad jag kan minnas.


Video på wetransfer: https://we.tl/t-Pgcbexp3rH
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett klipp om bränslepumpen, den inbyggda bränsletrycksregulatorn och primerproblem.
Inte dina problem men intressant.

Här vid 15:50 hörs tanken vissla efter byte till annan beg soppapump! Övertryck i tanken. Men bara en gång?
I kommentarerna nämns det inbyggda bränslefiltret som ska bytas efter ett antal mil(?). Pumpen går inte att ta isär(?).
Likaså nämns vapor lock även där.
 

Oli7

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Versys 650
Hej Björn,
Tack för dina tips och för video. Intressant men inte samma problem som jag har. Han i video verkar ju ha problem med hojen när han kör. Att den plötsligt lägger av och så. Jag har inga såna problem. Jag kan köra och motorn går som vanligt så inga problem där. Men ja han noterade tryck i tanken precis som jag har. Så någonting är det som skapar det här trycket i tanken. Han verkar inte heller förstå varför det är tryck eller vad det är som skapar det. Angående bränslefiltret har jag inte bytt så länge jag har ägt hojen (över 10 år) men tror knappast att ett igensatt bränslefilter kan skapa tryck i tanken när motorn är avstängd så att bränsle pressas ut. Verkar lite långsökt för mig. Hade bränslefiltret varit igensatt hade motorn ej gått rent tänker jag. Eller?

Ja precis han fick bara tryck i tanken en gång. Jag har det hela tiden. Förstår inte. Nä, detta är tyvärr fortfarande ett mysterium :-(

Tar gladeligen och tacksam emot tips och idéer på vad det kan vara o hur jag kan lösa det.

Tack!

Video på wetransfer: https://we.tl/t-Pgcbexp3rH
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu har jag kollat på din video.
Lackresterna har väl hamnat i avluftningshålet och slangarna.
Alltså det synliga hålet här ”kl 3” på bilden
IMG_0741.jpeg
Du har blåst rent den sista långa slangen men den korta då? Den vita delen som sitter mellan slangarna vad är det, filter? Är det rent där?

IMG_0742.jpeg
Den röda pluppen som jag har, den saknar du? Du måste ju ha en tätning från röret inifrån tanken till tanklocket.
Du har gjort rent tanklockets luftkanaler men då kanske avrinningen redan var igensatt av lackrester.

IMG_0743.jpeg
Jag har tankat min hoj över 300 gånger. Aldrig hört något över- eller undertryck någon gång. Varför flera Versys har det fattar jag inte.
Jag vet inte hur röret, där den röda tätningen sitter, fortsätter och om det är den gummislang i änden var den startar i tanken eller om det sitter något filter i andra änden. Det borde vara fritt flöde hela tiden. Att det pressas ut bensin vet vi. Pga övertryck. Men vid lågt övertryck är det stopp/dåligt flöde.
En rimlig förklaring skulle kunna vara att tätningen (min röda) har fallit bort.
Jag har inte letat bild på det, men en soppapump kostar över 4000 kr. Inte för att jag förespråkar att byta delar på chans. Och nej, det är inte pumpen som är ditt problem. Den inbyggda bränsleregulatorn kan inte skapa kolsyra även om den var trasig.

Soppapumpen funkar oavsett om tanklocket är öppet hela tiden. Övertryck eller undertryck i tanken är inte en del i bränslesystemet utan symptom på att något är fel.

Leta efter tätningen (min röda) i manualen eller på sprängskisser.
Blås lätt in i tanken från det hålet.
Blås från avrinningshålet ut på sidan av tanken.
Blås den korta slangen.
Blås den vita plastmojängen. Är det en envägsventil i den?
Därefter skulle jag gå igenom tanklocket igen. Du kan ha missat något eller det kan ha blivit igensatt igen. Om du bara saknar tätningen mellan tank och tanklock så var det bara ett 20-kronorsfel.
Ja, bara en pessimist kan bli glatt överraskad.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag vet att tråden är död men youtube lägger ut nya tanklockstrådar bara för att jag sökt lite.
Detta fenomen kan tydligen även drabba KTM!
Är det över- eller undertryck? Kolla vid 1.40. 🙂

KTMen hade en riktigt varm motor. Hojen står i garage, dvs har varit avstängd ett tag. Ingen kylande fartvind. Varm luft stiger. Motorn värmer upp luften i tanken. Luften expanderar. Övertryck.
Samma effekt för TS som parkerat hojen och det började läcka soppa runt tanklocket efter 10 minuter.
Jag har sett tankar som haft isolerande aluminiumfolie under tanken. Kanske för minska detta problem.
En fungerande avluftning genom tanklock och från tank löser ju detta annars. Tyckte bara att det var så konstigt att övertrycket kom med fördröjning.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top