Kawasaki Z1 Superbike

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tanken som den ser ut idag. Dock var svetsningen på undersidan inte tät. Ser rätt ok ut med rejstanklocket med.
IMG_5575.jpg


IMG_5576.jpg
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Beställde hem ett set med broms/kopplingshandtag. CNC-frästa kina-prylar.
IMG_5668.jpg

Trodde grejerna de skulle sitta på var från en ZX6R -01, så jag beställde handtagen till en sådan. Men nu när jag väl fått hem handtagen så visar det sig att så var ju inte fallet. Eftersom det är kina-prylar var första instinkten att det var dålig passform, men efter lite ebayande efter hur kopplingsfästet ser ut så verkar Kawasaki ha bytt där någonstans -00/-01. Och då har jag ju inte det nya fästet utan det gamla. Någon som har ett liggandes? :p
IMG_5671.jpg


Blir att testa passformen på bromshandtaget ikväll. Bromspumpen är från en R6a. Men hade ett brutet handtag till en ZX9R liggandes som passade. Och en jämförelse mellan artikelnummer så verkar R6 ha samma som ZX6R -01. Så det beställdes. Får se hur det passar... Spänningen är oliiiidlig.

Vidare har jag fått hem ett elsystem från the staterna tillsammans med lite annat smått och gått. Saknades en del av elsystemet, men det skulle komma på posten asap enligt butiken. Så fort det kommer så kommer en stark rekommendation av stället, inte jordens största sortement, men bra priser och bra kontakt.
IMG_5674.jpg

Luftfilter och oljefilter. Har egentligen luftfilter, men det var så billigt....
IMG_5673.jpg
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
IMG_5685.jpg


IMG_5686.jpg


Like a glove!

Och så ser cliponsen jag funderar på. Dessa eller ett twin wall styre. Bra fråga...
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det absolut bästa med att pilla mycket med hojar och göra lite hemma i lägenheten är att se tjejens genuint besvikna min över alla saker.

Håller på med elsystemet till hojen nu. Tog en stor genväg och köpte ett nytt reproduktionssystem från USA. Kostade 115 dållars vilket verkade vara ett bra pris för att slippa knåpa ihop ett fungerande system av de halva system som ligger lite varstans i garaget. Därmed kunde man lätt invigas i tanken att det bara är plug 'n play.
Första upptäckten i att det kanske inte är helt plug 'n play var att på alla styrkontroller jag har sitter det kopplingsplintar, medan på elsystemet jag fick var det lösa kontakter för alla sladdar. Då var det till att jämföra med de kontroller jag har och se vilka som passar bäst. Har väl totalt 6-7 olika, men då med ett set till Moto-Martinen också.
Fick med massa oanvända japanska kontakter när jag köpte objektet så det passade bra. Blev rätt bra till slut.

Köpte även ett baklyse till en Z1, lite rundare. Gjorde fäste till lyset och blinkers. Blinkers blev några kina-led. 160.- hemma i brevlådan får anses vara fyndpris. Koppla och hade mig lite, men till slut blev det en fin enhet med blinkers, baklyse, fäste och kabelhärva att plugga in i den nya fina kabelhärvan.

En annan lärdom jag har gjort är att det inte är helt lätt att pilla med skitiga elkablar och vara lite färgblind. Tar rätt mycket längre tid...

Löste även problemet med kopplingsgreppet genom att köpa en uppsättning till.

Bilder kommer under dagen/kvällen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En annan lärdom jag har gjort är att det inte är helt lätt att pilla med skitiga elkablar och vara lite färgblind. Tar rätt mycket längre tid...


Hihi, kom och tänka på en kompis som är helt färgblind.
Han skulle koppla in en SpeedoKiller till sin Supra, så då bad han snällt en vän märka upp alla kablar till ECU.
Det var typ 50 stycken kablar + 50 lappar maskeringstejp med text på.

Det tog en stund att koppla in sa han :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
är det den gröna z1 tanken som satt på rammen du har sågad itu :skrämd
ångrar som fan jag sålde min z1000 1977 för 2 år sen

Nejdå, oroa sig inte. Senast jag såg den var den hel i alla fall. Han pratade väl om att det var den som skulle sparas ifall han skulle bygga originalare av hojen någon gång i framtiden?


Du har för många järn i elden by the way min herre, ska du inte bygga färdigt en åtminstone istället för att ha åtta halvfärdiga projekt på g?:D

Mig spelar det ingen roll, ditt sätt blir det fler byggtrådar på och läsning är ju alltid kul:tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
är det den gröna z1 tanken som satt på rammen du har sågad itu :skrämd
ångrar som fan jag sålde min z1000 1977 för 2 år sen

Hehe, som bushido säger, den gröna läggs på lager. Den svarta tanken med nya tanklocket är en gammal bulig och spacklad historia. Värd att offras således.

Förstår det, z1000 är trevliga cyklar.

Nejdå, oroa sig inte. Senast jag såg den var den hel i alla fall. Han pratade väl om att det var den som skulle sparas ifall han skulle bygga originalare av hojen någon gång i framtiden?


Du har för många järn i elden by the way min herre, ska du inte bygga färdigt en åtminstone istället för att ha åtta halvfärdiga projekt på g?:D

Mig spelar det ingen roll, ditt sätt blir det fler byggtrådar på och läsning är ju alltid kul:tummenupp


Hehe, man kanske tycker så, men nu har jag alltid en cykel att pilla med ifall jag tröttnar på den ena.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Här kommer bilderna.

IMG_5710.jpg

Baklyset med fäste och blinkers.

IMG_5719.jpg


Monterat på cykeln.

IMG_5721.jpg


Åhå. Vad gömmer sig här...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Smutt lyse! Jag vill veta vad som finns i väskan:4skrika
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Gamla om-målade Öhlinare? :va


Smutt lyse! Jag vill veta vad som finns i väskan:4skrika

Ta da. It's short for "Pamtadada".

IMG_5743.jpg


Gjorde även ett fynd i form av två styrreglage till Z1 tillverkade -72, vilket är väldigt tidigt. Gör nog större nytta i någon annans garage så de åkte upp på ebay. Köpa därifrån är ju inte någon större vetenskap. Men att skapa en annons... Tjena.


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140540065021#ht_500wt_1182

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/e...PageName=ADME:L:LCA:MOTORS:1123#ht_502wt_1165
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ibland händer det lite smått med projektet. Största nyheten är väl ett garage med lite större möjlighet att pilla.
Motorn är nedplockad och avfettad, redo att blästras för att sen få lack.
Tänkte att det vore ju kul att se lite hur sakerna ser ut ihop så jag slängde ihop allt. Tycker att det ser rätt bra ut om man får berömma sig lite.

IMG_5951.jpg


Svingen är från en Zephyr.

IMG_5955.jpg


Kolfiberskärm. Var lite trasig (men billig), lite ny epoxi gjorde den fin. Nedmattad för att få ny klarlack.


IMG_5953.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Innan du förhastar dig med blästringen så måste jag fråga: vad ska du blästa med?

All form av media går i regel fetbort för det kan (det gör) åka in i oljekanaler och allt sånt och då sitter du med skurna vevlager eller liknande efter några mil med en i övrigt fräsch motor.

Ska du blästra så gör det med kolsyra. Helst ska du doppa den och ta bort färgen på kemisk väg. Absolut skonsammast, dock osäker på firmor som erbjuder den tjänsten.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kolsyreisblästring is da shit!
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Ser nice ut! Inte hunnit så mycket mer på min hoj. Ramen är klar på blästring, lite fräsning kvar sen ska man börja mecka ihop det hela :=') Hör av dig sen när du ska ha den lackerad så kittar jag upp dig med ett bra pris! :D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Innan du förhastar dig med blästringen så måste jag fråga: vad ska du blästa med?

All form av media går i regel fetbort för det kan (det gör) åka in i oljekanaler och allt sånt och då sitter du med skurna vevlager eller liknande efter några mil med en i övrigt fräsch motor.

Ska du blästra så gör det med kolsyra. Helst ska du doppa den och ta bort färgen på kemisk väg. Absolut skonsammast, dock osäker på firmor som erbjuder den tjänsten.

Jag hade tänkt köra med sand eller alusilikat. Väl medveten om att det måste vara mer än kliniskt efter blästring. De vrår där blästermedel kan leta sig in på en sådan motor är inte många, sedan slipper jag även problemet med att glas kan "klumpa" ihop sig. Men hittar jag en kolsyreblästrare inom rimligt avstånd/kostnad så.

Jag har även fått veta att jag möjligen kan ha tillgång till verkstan på jobbet. Inte fel att ha bra utrustning.

Ser nice ut! Inte hunnit så mycket mer på min hoj. Ramen är klar på blästring, lite fräsning kvar sen ska man börja mecka ihop det hela :=') Hör av dig sen när du ska ha den lackerad så kittar jag upp dig med ett bra pris! :D

Gött gött, inte sett nå nytt om bakbromsen?

Vad kommer lack för färdigpreppade saker att hamna på (allt slipat ned till 1200 papper, spacklat och klart)? Solid lack.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul att det byggs!

Själv ska jag jobba imorgon, men är sen ledig i nästan två veckor ifall jag inte blir utkallad! Fan vad det ska byggas!:yoparty

När ska vi öla?:7peta
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top