Kawasaki Z1 Superbike

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sugen på en bättre begagnad, äkta gammal Giuliari-sadel till den? Jag känner till en som skulle behöva lite omvårdnad men som kan bli fin :)

Kanske kan vara intressant. Vad för pris och någon bild kanske?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag fixar bild och pris imorgon. Jag letade lite i en skattgömma och snavade över den här. Den är smutsig men absolut inte bortom all räddning.

En skattgömma... Hmm, något annat spännande till gammal-kawa (är i behov av en ankstjärt, reggad ram och bottenpluggar till Smoothbore 29or).

Googla lite snabbt, och Giuliari verkar vara ett halv-"exklusivt" märke vilket kan gå emot budgeten. Men om priset är ok kan det vara intressant ändå.

Nu har jag provmonterat bakskivan på fälgen och det ser aningen bättre ut än original. Dock stör det mig lite att fästhålen inte är helt centrerade men men, kan inte få allt.
En ultraljudstvätt på bultarna och lite Autosol så kommer de bli lika fina som bultarna fram.

Vad som stör mig är lite små skönhetsfel i lacken på fälgarna, hade tänkt behålla dem olackade, men kanske kan hitta färgkoden och fylla i färg där det släppt. Någon som vet färgkoden på fälgarna från en ZX6R -01?
 

Bifogat

  • PICT0796.jpg
    PICT0796.jpg
    223.2 KB · Visningar: 229
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag tror inte det låg någon ankstjärt där, och vet att där fanns ingen ram. Men jag ska kolla det idag (kom inte åt igår) Reservdelar till förgasare ska jag titta efter på måndag, det är inte helt omöjligt att där kan finnas något.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Hm. Jag tog kanske fel på vilken modell det är till, det ser ut som en Z1000 sadel. Den behöver i varje fall lite TLC. 300:- Det står bara Kawasaki där bak. Tog några bilder till, men här ser man ju om det är intressant alls. :)

Inga förgasardelar, det får bli att försöka hos t.ex 0370-71133
 

Bifogat

  • KawaZ1000.jpg
    KawaZ1000.jpg
    171.6 KB · Visningar: 202

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hm. Jag tog kanske fel på vilken modell det är till, det ser ut som en Z1000 sadel. Den behöver i varje fall lite TLC. 300:- Det står bara Kawasaki där bak. Tog några bilder till, men här ser man ju om det är intressant alls. :)

Inga förgasardelar, det får bli att försöka hos t.ex 0370-71133

Tror nog jag hoppar. Lite mer customstuk än jag är ute efter, men däremot har du fått upp mig för att ha en vit sadel.

Tror som du säger att den kan vara till en nyare Kawa, ser ut som det nya designen på märket (små bokstäver). Inget annat kul i gömmorna? Vad ska du ha för CB50:n :p?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Tror nog jag hoppar. Lite mer customstuk än jag är ute efter, men däremot har du fått upp mig för att ha en vit sadel.

Tror som du säger att den kan vara till en nyare Kawa, ser ut som det nya designen på märket (små bokstäver). Inget annat kul i gömmorna? Vad ska du ha för CB50:n :p?
Ok, om du ändrar dig så vet du var det finns en :) Jag är nu nästan säker på att det är till en Z1000. Jag tittade inte så noga från början, för jag var mer intresserad av 2 Giuliari-sadlar till äldre CB750 som ligger och skräpar på samma ställe. Den ena ska jag se om den inte går att skruva på CB50:n Nära på samma storlek så det kan gå, måste bara se till att sadelavslutet hamnar på rätt ställe.

Min CB50 är det många som har varit o ryckt i. "Nämn ditt pris" o.s.v. Den är skitcool och i ett otroligt bra skick. Så bra att jag förmodligen aldrig kommer att sälja den. Har sett några enstaka i Tyskland som är något att ha, de brukar kosta runt 1200-1500 euro. Det finns skräp från 500 och uppåt...

Något annat kul... Jag ska kolla lite på onsdag och se om jag hittar nåt skoj. En kompis håller på och bygger caferacer av en Z900 så den har väl lite förtur... :tungan
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ok, om du ändrar dig så vet du var det finns en :) Jag är nu nästan säker på att det är till en Z1000. Jag tittade inte så noga från början, för jag var mer intresserad av 2 Giuliari-sadlar till äldre CB750 som ligger och skräpar på samma ställe. Den ena ska jag se om den inte går att skruva på CB50:n Nära på samma storlek så det kan gå, måste bara se till att sadelavslutet hamnar på rätt ställe.

Min CB50 är det många som har varit o ryckt i. "Nämn ditt pris" o.s.v. Den är skitcool och i ett otroligt bra skick. Så bra att jag förmodligen aldrig kommer att sälja den. Har sett några enstaka i Tyskland som är något att ha, de brukar kosta runt 1200-1500 euro. Det finns skräp från 500 och uppåt...

Något annat kul... Jag ska kolla lite på onsdag och se om jag hittar nåt skoj. En kompis håller på och bygger caferacer av en Z900 så den har väl lite förtur... :tungan

Jag förstår.
Börjar bli lite osäker, är CB:n med tilläggsbetäckning J(äldre modell)? Har precis fått upp ögonen för nyreplican av CR110 som såldes både som banhoj och även under några år som gathoj i japan. Dock har jag inte sett någon alls till salu under motsvarande 35000.- svenska. Denna hade varit fin att cruisa till korvkiosken med.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag förstår.
Börjar bli lite osäker, är CB:n med tilläggsbetäckning J(äldre modell)? Har precis fått upp ögonen för nyreplican av CR110 som såldes både som banhoj och även under några år som gathoj i japan. Dock har jag inte sett någon alls till salu under motsvarande 35000.- svenska. Denna hade varit fin att cruisa till korvkiosken med.

Ja den hade varit kul, fast vad ska man köra den som med 7 hästar... Min är numera en helt "godkänd" moped :) Ja, den Heter CB50J, motorn heter CB50JE. (1.6hk) Det är ganska enkelt att få upp den i 4-5 hk men det är inte jag intresserad av. Motorn är alldeles för lik en XR75 för att man inte skulle kunna stoppa i kamaxel o.s.v från en sådan.

Jag är nöjd med min toppfart på 30+
smiley_whistle.gif
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu jävlar är det dags att sparka igång den här tråden igen!
Och gud så mycket det har hänt! Det absolut tveklöst största steget är att jag har ett chassi att bygga på! Det blev inte en lös ram utan ett chassi som det tom följde med två motorer till, en satans massa delar (däribland ett sjukt fint Marving 4-1 avgassystem som kommer sitta som en fläskläpp på Moto-Martin-bygget (som nästan är fel att kalla bygge, blir mer en finrenovering)). Med allt följde även en sjukt fin Z1000 -77, som jag tyvärr nog inte är rätt person att behålla (ligger på Blocket om någon känner sig manad).
Utgångsmaterialet för det här bygget är en Z1000 -78 som kommer kräva en del kärlek, även om den har potential.
Har idag återkommit från mitt lager av delar (läs: föräldrarnas garage) med lite småsaker som kommer bli fint, bilder kommer. Även tanken som förekom i början av tråden är nu nere. Den behöver gås över med någon som behärskar en TIG-svets. Mina försök, mer drivna av vilja än kunskap lämnar tätheten visst att önska. Någon i Lundaområdet som kan tänka sig göra detta? Orginaltanken har fortfarande orginallack så den tänker jag låta vara (om jag någon gång i framtiden får för mig att låta den ta orginalskrud igen).
Faktum är att jag inte tänker modifiera ramen något alls, för att just kunna återställa den (jag har hängt för mycket på Classic Kawasaki Sweden-forumet för att kunna sätta kapen i en orörd ram...). Men trillar jag på en halvslaktad ram med papper så...
Har en fet lista på delar som behöver beställas, där ett elsystem är en av de större punkterna.

Kommer även behöva få dämparfästen utfrästa, som kan svetsas på svingen. En idé hade varit att komma över en Zephyr-sving. De har dubbla dämpare samt ballare kedjespänning. Men då måste jag endera köpa komplett med bakhjul/broms etc eller modifiera det jag har. Klurigt.

Motorn ligger som sagt vid sidan av. Kommer i ett första stadie bara tvätta av den ordentligt och slänga på ny lack på den. Den gick när den tog ur ramen enligt säljaren och jag har andra saker att fokusera på, så en renovering och ev. portning blir till nästa år.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
BILDER!!!

Kul att höra att det börjar hända lite. Jäkla sugen på att köpa mig en Z1 i sommar, men då måste det ju vara ett repobjekt. Att ha en färdig hoj är ju värdelöst. Annars blir det att köpa sig en Martin. Skulle vara trevligt. :tummenupp

Vad gäller sving så har du ju även ZRX1100 respektive 1200 att välja på. 1100:a svingen är aningen snyggare tycker jag. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
BILDER!!!

Kul att höra att det börjar hända lite. Jäkla sugen på att köpa mig en Z1 i sommar, men då måste det ju vara ett repobjekt. Att ha en färdig hoj är ju värdelöst. Annars blir det att köpa sig en Martin. Skulle vara trevligt. :tummenupp

Vad gäller sving så har du ju även ZRX1100 respektive 1200 att välja på. 1100:a svingen är aningen snyggare tycker jag. :)

Jodå, bilder kommer. Slänger upp vad jag har i bildväg nu.

Sadeln är en café-inspirerande sak. Helt ok. Duger i ett första skede.

Jo, en ZRX-sving hade varit fet, men de är i dyraste laget. Inte hittat någon under 350 euro. En Zephyr kostar max en tusing. Och med lite aluprofil påsvetsat kan det också se ballt ut. Jag skulle kunna köra på någon av de två dresda-svingarna jag har, men det blir inte samma sak. Inte det där trevliga japanska stuket jag är ute efter.

Edit: Har bara säljarens bilder och dessa ligger på mitt gmail-konto, som inte alls vill. De kommer således när gmails vilja återfunnits. (en liiiiten bild fick jag fram).
Tills dess, håll tillgodo med sadelbilderna (vilket också är säljarens bilder).

Edit2: Jag tycker du självklart ska skaffa dig en martin. Lagt närmare 100 timmar på karossen nu... Ganska tråkigt iom att det knappt blir några synliga framsteg. Slipa, spackla, slipa, spackla, gråta, slipa, spackla.... I veckan kommer förmodligen själva tankhålet som ska plastas in i tanken, sedan plasta fast överdelen på tanken i underdelen/karossen. Så gott som klart mao...
 

Bifogat

  • DSC03853.jpg
    DSC03853.jpg
    114.9 KB · Visningar: 157
  • DSC03855.jpg
    DSC03855.jpg
    92.4 KB · Visningar: 156
  • hämta.jpg
    hämta.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,419
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hittade en fin Kerker-oljekylare. En tvätt senare ser den presentabel ut. Dock en liten ful bula i den, så får försöka ta bort den rostfria plåten runt och knacka till den. Dock är det någon form av nitade muttrar som håller ihop kylaren och täckplåten, men fått bort tre av fyra så den sista borde också gå. Sen att det är tum på skruvarna och muttrarna gör en bara mer övertygad om att de ska bort.
Blir även att försöka få lite finare lack på själva kylaren och även bättra på det svarta runt Kerker-märket.


Var även förbi garaget och testmonterade sadeln. Kommer ju bli tokfett!
 

Bifogat

  • DSC00364.jpg
    DSC00364.jpg
    203.8 KB · Visningar: 173
  • IMG_5521.jpg
    IMG_5521.jpg
    41.6 KB · Visningar: 163
  • IMG_5519.jpg
    IMG_5519.jpg
    36.1 KB · Visningar: 138
  • IMG_5517.jpg
    IMG_5517.jpg
    67.5 KB · Visningar: 147
  • DSC00366.jpg
    DSC00366.jpg
    212 KB · Visningar: 171

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Idag har jag byggt en blästerbox. Rätt onödigt, tar tid och kostar lite pengar och helt super ska jag inte säga att det blev. Men lite kul var det iaf... Utgångsmaterialet var en plastlåda med lock från IKEA, totalt 230.-. Sen en nätsil, också från IKEA, för 19.-. Ett antal slaktade diskhandskar, lite silvertape och två spännband så bidde det en blästerbox. Kommer nog köpa dörr/fönstertätning för att täta ytterliga mellan lock och låda. Blästermunstycke från Biltema.
Helgen ägnades åt att köra Z1000 och besikta den samma (alltid kul med beröm från besiktningsmannen om skicket på cykeln). Samt 7 timmars mek med bilen.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Idag har jag byggt en blästerbox. Rätt onödigt, tar tid och kostar lite pengar och helt super ska jag inte säga att det blev. Men lite kul var det iaf... Utgångsmaterialet var en plastlåda med lock från IKEA, totalt 230.-. Sen en nätsil, också från IKEA, för 19.-. Ett antal slaktade diskhandskar, lite silvertape och två spännband så bidde det en blästerbox. Kommer nog köpa dörr/fönstertätning för att täta ytterliga mellan lock och låda. Blästermunstycke från Biltema.

Ser inget luftfilter till avluftningen i listan!
(Eller är det tanken med silen?)

Utan avluftning får du annars ha väldigt små projekt innan lådan smäller. :3freak :nurse :D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ser inget luftfilter till avluftningen i listan!
(Eller är det tanken med silen?)

Utan avluftning får du annars ha väldigt små projekt innan lådan smäller. :3freak :nurse :D

Jepp, det är det silen är till för. Som filermaterial offrades ett gammalt lakan.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Provmonterade ett par bakåtflyttade Tarozzi-fotpinnar. Blev helt ok.

Funderar även på att använda Z1:ans sidokåpor istället, de är aningen rundare och lite smalare. Tycker de passar bättre in med resten av cykeln. Vad säger ni (blå är från Z1000 och svart är från Z1)?

IMG_5565.jpg

IMG_5564.jpg


Har även fått tanken tätad (förhoppningsvis) av en bekant. Ska iväg och trycktesta den ikväll. Dock råkade jag slå av avluftningsröret som går genom tanken och är svetsad på undersidan, så det vart lite extra jobb.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top