Kawasaki z1100 Retro Fighter 2.0

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hur fick du till splinesen? JAg klurar på om jag behöver göra ett off-set drev till mina planer och det tycks inte finnas att köpa. :(
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Men Rally för fan....du tar ju splines från orginaldrevet ! Svarvar ut dem.
Du har nog bott i "Nybban" för länge :hihi

Gott att höra från dig igen grabben :krama
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Det blir riktigt coolt.
Det där med ugnen är jag däremot tveksam till ;)

Spännande att se hur det blir!:banana:banana:banana:banana

/M
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Det blir riktigt coolt.
Det där med ugnen är jag däremot tveksam till ;)

Spännande att se hur det blir!:banana:banana:banana:banana

/M

Tjatade till mig ugnen från Konstskolan som barnen går på....fick betala frakten hem :)
Man kan ju härda temp.lack i den, smälta guld, värma presskopplingar...baka en kaka :D

Har snart en ny mall-prototyp a la M-tin klar för kopplingsplattan...blir nog rätt cool
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Men Rally för fan....du tar ju splines från orginaldrevet ! Svarvar ut dem.
Du har nog bott i "Nybban" för länge :hihi

Gott att höra från dig igen grabben :krama

Tänkte inte så långt. Har fullt upp med att planera ett seminarium för klassen om saker alla redan kan och vi gått igenom 2 gånger denna veckan. Igår fick vi för oss att göra om allt igen...:huvet:brinnerup:död:3freak
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Joförfan....Bonsaier är skitkul. Plantera ett par frön i minidrivhus inomhus i vinter sedan är du fast.
Kolla Tradera för roliga frön...jag handla en någon kallad "Vildhilda".

images.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tänkte inte så långt. Har fullt upp med att planera ett seminarium för klassen om saker alla redan kan och vi gått igenom 2 gånger denna veckan. Igår fick vi för oss att göra om allt igen...:huvet:brinnerup:död:3freak

Hehe...Rally, här på SH har vi det lungt o skönt i alla fall.
Lyckat till med ditt seminarium !
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Nya styraxellager...lite anpassningar i svarven av axelmuttern och framänden är ett steg närmare slutmontering.

IMG_0092.JPG

IMG_0091.JPG

PS. Hur får man bort de blå pluggarna...? Måste man öppna dämparen ?
(dämpare från Yamaha R1 -01)

Blue.jpg
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Dom "blå pluggarna" är till för att justera fjäderförspänningen.
Varför ska du ha väck dom?

Dom sitter ju gängade i locket på gaffelbenet.
Konstruktionen är gjord så att det inte går att gänga ur dom uppåt. Ska man ha ur dom så måste dom gängas "ner" i gaffelbenet. Fast först måste du demontera hela locket från gaffelbenet....
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tja Jocke,

Min tanke var att blästra/polera dem för att få bort den blå eloxeringen.
Sedan har jag skaffat guldeloxerade "pre load adjusters" dvs små rattar som man sätter på för att kunna justera utan verktyg.

Är det tidskrävande att sätta tillbaka locket igen om man släpper det..? Dvs trycka ner fjädrar o skit ?

pre load.jpg
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Lahega Fälgsyra, tror det kan vara 46.
Då blir du av med eloxeringen.

/M
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Jag är mållös!!!
Först måste jag bara skälla lite på dig:
Efter en snabbglutt på din byggtråd blev jag bara tvungen att lusläsa alla 953 inlägg vilket har resulterat i att jag inte fått ett endaste dugg gjort på jobbet idag!!!

Men fy f-n vad det har varit värt det! :banana
Grymt imponerad av detaljrikedomarna och alla dina (era) idéer och lösningar.

Tråden är nu tillagd högst upp i favoriterna och kommer följas, med stort intresse!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jag är mållös!!!
Först måste jag bara skälla lite på dig:
Efter en snabbglutt på din byggtråd blev jag bara tvungen att lusläsa alla 953 inlägg vilket har resulterat i att jag inte fått ett endaste dugg gjort på jobbet idag!!!

Men fy f-n vad det har varit värt det! :banana
Grymt imponerad av detaljrikedomarna och alla dina (era) idéer och lösningar.

Tråden är nu tillagd högst upp i favoriterna och kommer följas, med stort intresse!

Stort tack för den kommentaren Krille...den kommer värma gott i det kalla garaget hela vintern :)
Hoppas din chef har överseende med att du tog dig denna tid... :D

Förstår på ditt alias att du e en Kawa-kille och hoppas du kan se var jag är på väg med bygget. Den klassiska Z900:an clonad med dagens superbike...med en touch av egna påhitt. En våt dröm för oss som som älskar gammalt o nytt. Kom gärna med design-tips då jag är lyhörd för alla kreativa ideér :tummenupp
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Tja Jocke,

Min tanke var att blästra/polera dem för att få bort den blå eloxeringen.
Sedan har jag skaffat guldeloxerade "pre load adjusters" dvs små rattar som man sätter på för att kunna justera utan verktyg.

Är det tidskrävande att sätta tillbaka locket igen om man släpper det..? Dvs trycka ner fjädrar o skit ?

View attachment 411151

Ok då förstår jag...

Du lossar på locket (det stora sexkants-nyckeltaget), låt benen sitta kvar i kronorna.
Lossa dock skruven i övre kronan, annars så får du slita hårt för att få loss locket...
Palla upp hojen. Gaffeln rasar ihop om hojen står på dom när du gängar av locken.

När du fått loss locken så drar du dom rakt upp och får då med dig kolvstången upp. Den är gängad i locket och man brukar kunna trycka ner fjädern och komma åt med en blocknyckel (under locket) på kolvstångens nyckeltag. Sen gängar du loss stången från locket med hjälp av samma nyckeltag som du använde för att lossa locken från gaffelbenet... Se till att du håller fjädern i schack, kan annars sprätta iväg locket om du har otur.

Sen efter detta så kan du nog se hur du ska gå vidare för att kunna gänga ur fjäderförspänningsskruven. Om du vill ha kvar fjäderförspännings-inställningen så notera hur många varv från helt utgängad (minst tryck på fjädern) position som den är inskruvad.

Jag gör det enkelt för mig... Montera i omvänd ordning :smasha

Kolvstången kanske kan smita ner i benet och vara lite jävlig att få tag i. Men om man försiktigt trycker ihop benet så når du den bättre iaf... detta kanske blir enklare att göra om du har gaffelbenet löst.

Hoppas jag lyckats beskriva hur du ska göra...

Mvh Jocke
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ok då förstår jag...

...är inskruvad.

Jag gör det enkelt för mig... Montera i omvänd ordning :smasha

Kolvstången kanske kan smita ner i benet och vara lite jävlig att få tag i. Men om man försiktigt trycker ihop benet så når du den bättre iaf... detta kanske blir enklare att göra om du har gaffelbenet löst.

Hoppas jag lyckats beskriva hur du ska göra...

Mvh Jocke

Stort tack Jocke för en bra instruktion...
Nu blev jag kluven, ska jag släppa pluggen eller bara spraya på medel o etsa bort skiten på plats.
Får suga på det.. :3freak
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top