Kawasaki Z750/Z1000-tråden

qaisar

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Er6 ABS 06
Hej! Jag funderar på att köpa underkåpa till min Z750 2010. Har kikat lite på ebay och sett att det finns flera olika varianter som inte skiljer sig nämnvärt utseendemässigt. Priset varierar kraftigt, från typ 1500-3500. Någon som har köpt en underkåpa (och vindruta) från ebay och kan tipsa om märke+pris? Tack på förhand!

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Vilka däcktryck kör ni med på era z750? Lappen på kedjeskyddet säger 2,9 bak och 2,5 fram men jag tycker det verkar lite mkt? just nu kör jag 2,5 bak och 2,2 fram... får lågt? känner nämligen av mönstret i framdäcket i ca 50km/h (läs styret wobblar lite)... Kör med Shinko 005

Razmatazz

blåbär
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
JP vs GB
Gjorde en mindre rolig upptäckt i går kväll när jag var ute och åkte. Jag åkte från Sthlm hem. Det blev E18 till Enköping och därefter roligare väg. När vi åkte förbi Rinkeby så började bränslemätaren blinka. När detta sker ska det enligt manualen vara 4 liter kvar.

Cirka 5 km senare var det en skylt där det stod 42 km till Enköping. Jag bestämde mig för att tanka i Enköping. 3 mil senare fick jag soppatorsk. Trodde inte det var sant. Borde ju inte hända. Definitivt inte när man kör 130-140 km/h konstant hastighet. Nu hade jag som tur var sällskap så jag fick tag på ny soppa smidigt.

Tänkte varna er andra så ni inte litar på att det är 4 liter kvar när mätaren blinkar.

Alltid lär man sig nåt.

tankade igår ca 1mil efter att bensinmätare börjat blinka och fick i 14 liter. Om jag inte är ute och cyklar så ska den klara 18l vilket skulle innebära att jag hade knappt 4l kvar i tanken...

Antar du fick fylla på med dunka annars kanske du kunnat kolla om du fick i 18l, Surt som fan oavsett...

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Vilka däcktryck kör ni med på era z750? Lappen på kedjeskyddet säger 2,9 bak och 2,5 fram men jag tycker det verkar lite mkt? just nu kör jag 2,5 bak och 2,2 fram... får lågt? känner nämligen av mönstret i framdäcket i ca 50km/h (läs styret wobblar lite)... Kör med Shinko 005

Jag kör med 2,5 fram & 2,8 bak, då de tyckte jag hade för lite luft i när jag åkte på 100 mila servicen. Då hade jag som dej & däcken rök som fan efter att jag eldat på i 25 mil. Detta pga för lågt däcktryck sa servicekillen.

Jag har köpt ett relä som skulle passa då man bytt blinkers, men det var fel artikelnummer som blev skrivet. Någon som vet det rätta artikelnumret på relät från Biltema?

Last edited:

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
hej på er!

jag är så sjukt sugen på att byta till en z750, den är snygg! Ska åka och provköra en men jag vill höra era kommentarer.

tror ni att jag kommer bli nöjd med ett byte från en av de värre motarderna, till en aning slö z750 (jag har fått uppfattningen om att den ska vara lite halvslö)?

säg vad ni tycker :)

om nån är sugen på att byta så är det bara att höra av sig :)

Last edited:

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
hej på er!

jag är så sjukt sugen på att byta till en z750, den är snygg! Ska åka och provköra en men jag vill höra era kommentarer.

tror ni att jag kommer bli nöjd med ett byte från en av de värre motarderna, till en aning slö z750 (jag har fått uppfattningen om att den ska vara lite halvslö)?

Jag älskar hojen. Den är riktigt rolig att köra. Jag har aldrig saknat effekt. Den är definitivt inte slö. Jag tror du kommer bli nöjd. Blir ju en helt annan grej mot motard självklart men du får ju en hoj som inte bara är rolig i stan utan klockren på alla typer av vägar:D

ostebo

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Kawasaki Zx9r streetfighter
hej på er!

Jag är nöjd men i vissa fall så tycker jag den är lite slö. Men den hänger med riktigt bra. Om jag fick välj igen och veta att försäkringen inte var så jävla dyr så hade jag köpt en z1000.....

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
hej på er!

Jag har gått från 176 kusar till 76 (kändes som en traktor) & sen till ca 105. Visst att jag känner att den här är piggare än den före, men inget går upp mot Rettan....det va grejer :)

Det hänger väl mest på vad man har att jämföra med & har du haft en vassare motard så....... Ja du, bara att testa helt enkelt.

P.S jag är tjej & går mycket på utseende. Jag gillar verkligen looken på z750 efter diverse modifieringar, men hade gärna haft mer krut. Dock lockar inte z1000 ändå, för den har nåt jag inte gillar. Utseendemässigt alltså.

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
låter bra pojkar och flickor! bara att provköra då :)

P.S jag är en kille och jag bryr mig mycket om utseende, z750 ser duktigt grym ut!

daniel_k3

oomkullrunkelig
Gick med
14 Apr 2009
Hoj
MT-01 vit och oskyldig!
Nu har jag äntligen fått lackat mina ramskydd,.. lägger upp en före och efter bild :) sjukt nöjd själv :) nästa steg i att få henne helsvart är att pulverlacka hälskydd och den STOOORA delen som håller bromsoket bak..

IMG_0296.jpg
IMG_0297.jpg
IMG_0295.jpg

sörka

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2010
Hoj
2009 Kawasaki Z750
låter bra pojkar och flickor! bara att provköra då :)

P.S jag är en kille och jag bryr mig mycket om utseende, z750 ser duktigt grym ut!

Jag är också kille och bryr mig mycket om utseendet!! :)

gillar grymt min Z750! :tummenupp

Nu har jag äntligen fått lackat mina ramskydd,.. lägger upp en före och efter bild :) sjukt nöjd själv :) nästa steg i att få henne helsvart är att pulverlacka hälskydd och den STOOORA delen som håller bromsoket bak..

View attachment 311024
View attachment 311025
View attachment 311026

Hojen din ser mycket bra ut! Very nice! :tummenupp

Nu har jag PC3.an och K&N filtret hemma.:yoparty
Skall montera det ihäljen!

Last edited:

sörka

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2010
Hoj
2009 Kawasaki Z750
Möjligt att du inte har, men lacken är skitsnygg i mitt tycke :)

Ja än så länge ser den ju bra ut! :D
Har vaxat hojen efter bilden är tagen så den blev ännu lite bättre.
Varje gång jag har tvättat hojen så anväder jag "wax it wet" efter och det ger ett mycket bra resultat och är lätt att använda. Bara att spraya på och torka av fast hojen är våt. Något jag varmt kan rekommendera!

Last edited:

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Hello, nybliven ägare till en Z 750 :)

Tror jag kommer bli riktigt nöjd med den, men har knappt hunnit köra den än..

Sitter o surfar runt efter krashpuckar, men tycker utbudet är lite klent. Nån som har några bra tips eller kan länka till nån bra sida?

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
Ja än så länge ser den ju bra ut! :D
Har vaxat hojen efter bilden är tagen så den blev ännu lite bättre.
Varje gång jag har tvättat hojen så anväder jag "wax it wet" efter och det ger ett mycket bra resultat och är lätt att använda. Bara att spraya på och torka av fast hojen är våt. Något jag varmt kan rekommendera!

Vad komiskt. Exakt så jag gör också. Det är grymt smidigt och blir riktigt fint:tummenupp

Blev riktigt snyggt. Det var det enda som jag inte gillade med den svarta färgen 09. Nu blev det ju hur snyggt som helst:tummenupp

Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Z750-06 eller z1000-03

Tjena. Letar efter beg z750/z1000 och har inte hittat så mycket. Har dock hittat en Z1000-03 som jag är lite sugen på. Jag undrar om nån här har nåt att säga om en sån. Är den schysst att åka långt på, vibrerar det mycket i styret, hur är den att köra bana med, köra med skjuts? Allmänna körintryck, liksom.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA