Kawasaki Z750/Z1000-tråden

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Kom på i all hast nu när man monterade pc3 att många kanske inte vet vad 02 eliminatorn är.

Detta är en bryggad koppling med mostånd som ersätter kopplingen till lambdasensorn och lurar ecu:n. tex om man byter helavgassystem eller rensar katten eller liknande som kan orsaka felkoder.

Behöver man 02 eliminatorn?
Ja enligt mitt tycke för om lambdasensorn får sitta ikopplad kommer ecu:n att försöka ändra pc3:ans mappning över 3000rpm för att den märker av att insprutningen inte följer orginalschemat, medans om man använder eliminatorn kan man njuta av fulla mappningen till pc3:an:yoparty
 
Last edited:

CHz750

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Skövde
Hoj
-08 Kawasaki z750
har en z750 och tänkte montera ett slip-on men har hört att hojen kommer gå mycket snålt efter det? Man vill ju inte att det ska sluta med motorras bara för att man vill åt det fräcka ljudet..

Har kollat runt lite här på sidan bl.a och det verkar som dem flesta kör omkring med slip-on utan powercommander eller annan mappning..

Så hur "farligt" är det egentligen att köra med slipon på hojen utan att göra några andra inställningar? Kanske rent av dumsnålt?

mvh
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
tja kan ge samma svar som många andra, att köra några hundra mil är inga problem. faktum är att många företag lämmnar garanti på detta då deras slipon är anpassat att kunna passa orginalmappningen, i mitt fall talar jag för Leo Vince,

sen att jag har pc3 beror inte på det utan att jag nu under vintern gjort luftburksmod,k&n,leo vince carbon utan db-killers sammt funderar starkt på att rensa katten nu när jag ändå tagit bort lambdasensorn

Skickar in en fråga här med, kanske nån som vet.

Funderar på att rensa katten för ljudets skull nu när ändå lambdmätaren är pluggad men är oroad över 2 saker.

1*
Att det kommer ge ett ljud jag kanske inte kommer gilla, alltså andra toner eller kan man bara räkna med att den lever om mer men i ungefär samma ton?

2* Att den kommer ha för höga värden så den inte klarar en besiktning, visserligen ska den inte besiktas på 5år men..går det att vända på processen, tex att man fyller katten full med stålull när besiktning ska ske?

Enligt en säljare på northbike trodde han det skulle räcka med att jag monterade på org piporna när besiktning skulle ske för att klara värdena?

vad tror ni?
 
Last edited:

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
08:a eller 09:a

Ska köpa z1000, en liten fråga...Har det skett några förändringar från 08:ans modell och den nya 09:an, förutom färgerna då.
Jag har sökt men inte hittat några andra skillnader.
Om det bara är färdgerna, skulle kanske en 08:a vara ekonomiskt mer försvarbart??? Hoppas någon vet....:va
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Ska köpa z1000, en liten fråga...Har det skett några förändringar från 08:ans modell och den nya 09:an, förutom färgerna då.
Jag har sökt men inte hittat några andra skillnader.
Om det bara är färdgerna, skulle kanske en 08:a vara ekonomiskt mer försvarbart??? Hoppas någon vet....:va

nej det är ingen skillnad förutom färgerna
 

CHz750

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Skövde
Hoj
-08 Kawasaki z750
moto4all mfl... Hur kommer det sig då att hojen går snålt enligt dem som senare har åkt in och mappat sina hojar?

"Att köra några hundra mil är inga problem" låter inte så övertygande om att det inte tar skada på motorn;)

Inte några här som varit på firma och fått det svart på vitt hur z750n mår vid endast mont av slipon?

tack ändå moto4all visste inte om att vissa lämnade garanti..
 

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
GSR 750
moto4all mfl... Hur kommer det sig då att hojen går snålt enligt dem som senare har åkt in och mappat sina hojar?

"Att köra några hundra mil är inga problem" låter inte så övertygande om att det inte tar skada på motorn;)

Inte några här som varit på firma och fått det svart på vitt hur z750n mår vid endast mont av slipon?

tack ändå moto4all visste inte om att vissa lämnade garanti..

Min är testad med endast slipon monterat, och den gick snålt.
Fick rådet att skaffa PC.

Har inte testat den än efter montering av PC.
 

DarkWingDuck

Guest
Frågan är om besiktningen bryr sej?
Jag var inne med min (fd.) Buell XB 12s (i slutet av oktober). Den hade helsystem från Tiforce, hela luftburken av ny design med flödestestad luftburk/filter och velocity stack (= låter högre) + flera luftkanaler.
Självklart utan kat. Besiktningsmannen körde hojen och tyckte den var skit rå. Han sa inget om katten, ljudet eller dyl. Bullen såg inte alls original ut.

Har köpt Akra helsystem, pcIII, o2 sensor och pipercross till Z1.an. Jag tvivlar på att de gnäller. Möjligen, om nya ljudkraven går genom. Dvs, att alla hojar ej tillåts att ha högre db än det som står på ramen. Då skulle det vara 79db för Z1:an.
Den är dock testad och gav 91 db vid 5000 varv. Akra systemet ger 97db vid samma varvtal (med db insats). Vet inte vid vilket varvtal de menar att dessa 79db skulle vart mätta?

Jag funderar på, att evt dra stållull runt db insatsen om det skulle "verka" som hojen låter för mkt.

Sedan kan man ju tycka. Att om detta skulle gå genom i realiteten (ang db/ljud/buller vid besiktning).
Vad skulle då hända med de flesta custom hojar. De låter oftast bra mkt mer än dessa hojar då de är kryddade med tex, luft och buller.
Hur mkt hojar är det som rullar på vägarna, hur många är helt original.

Ang ljudämpare (och sportluftfilter) utan pcIII eller med. Jag är ingen expert. Men, de flesta hojar går sämre utan pcIII, då de inte är mappade korrekt med eftermarknads ljuddämpare. Är det bara mer buller/ fetare ljud man jagar? Det finns de som borrat några mindre hål i original ljuddämpare. Exakt vart dessa skall borras vet jag inte.
För min del är det bara helsystem som gäller. Inte nog med att det ger ca 10hk mer (på bakhjulet) än något slip-on (mappat och klart) ger. Det sänker dessutom hojens vikt med 9,5kg. Jag har haft kontakt med en firma som enbart jobbar med Kawasaki. Vi snackade primärt om, den "billigaste" form av tweak man kan göra, dvs för mer effekt och bättre acceleration.
Enligt deras erfarenhet var det så här. Akra helsystemet ger ca 12-13 hk mer på bakhjulet. Slip-on ger mellan 2-4 hk, alla tester baseras på att man använder pcIII och sportluftfilter.
Det bästa luftfiltret till Z1:an och andra Kawa skall enligt tester vara pipercross.
Tex K&N (och andra bomulls filter) har sämre genomflöde vid lägre varv. Dvs, pipercross (en form av foam) ger mest om man ser till hela registret.

tja kan ge samma svar som många andra, att köra några hundra mil är inga problem. faktum är att många företag lämmnar garanti på detta då deras slipon är anpassat att kunna passa orginalmappningen, i mitt fall talar jag för Leo Vince,

sen att jag har pc3 beror inte på det utan att jag nu under vintern gjort luftburksmod,k&n,leo vince carbon utan db-killers sammt funderar starkt på att rensa katten nu när jag ändå tagit bort lambdasensorn

Skickar in en fråga här med, kanske nån som vet.

Funderar på att rensa katten för ljudets skull nu när ändå lambdmätaren är pluggad men är oroad över 2 saker.

1*
Att det kommer ge ett ljud jag kanske inte kommer gilla, alltså andra toner eller kan man bara räkna med att den lever om mer men i ungefär samma ton?

2* Att den kommer ha för höga värden så den inte klarar en besiktning, visserligen ska den inte besiktas på 5år men..går det att vända på processen, tex att man fyller katten full med stålull när besiktning ska ske?

Enligt en säljare på northbike trodde han det skulle räcka med att jag monterade på org piporna när besiktning skulle ske för att klara värdena?

vad tror ni?
 
Last edited:

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
moto4all mfl... Hur kommer det sig då att hojen går snålt enligt dem som senare har åkt in och mappat sina hojar?

"Att köra några hundra mil är inga problem" låter inte så övertygande om att det inte tar skada på motorn;)

Inte några här som varit på firma och fått det svart på vitt hur z750n mår vid endast mont av slipon?

tack ändå moto4all visste inte om att vissa lämnade garanti..



Är väl egentligen inget snack om att hojen går bättre om man bänkar o mappar hojen optimalt med pc3 då de flesta hojar går mer eller mindre snålt med ett slip-on på utan några justeringar.
Det som gör att dom flesta inklusive mig själv inte monterar pc3 o mappar vid slip-on montering är det att slip-on monterar man för ljudet och utseendets skull, effektökningen är marginell med endast slip-on.
Då det det kostar runt 6k för pc3 och mappning och åtminstone jag inte vet om någon hoj som rasat pga slip-on montering så finns det bättre saker att läga 6k på.
 

DarkWingDuck

Guest
Ta dej till en lokal sadelmakare. Det bästa kan dock vara om de ser hojen och kan mäta och dona.
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
aja nu är burken rensad, sjukt vilket filter till katt de var där i..men nu är det rent:yoparty längtar tills det är ihopsvetsat så man kan höra ljudet:)
 

Nestan

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2008
Ort
VBG
Hoj
Z750 -09
Okej!
Ny på forumet och säger hej.
z750-ägare (09) som de flesta andra är inne, rullat 120 mil innan den svenska "vintern" bestämde sig för att det var dags att ställa in cykeln i garaget...
Jag får väl sälla mig till den skaran som tycker att "nummerplåtshållaren" är det fulaste som finns, så den är på väg bort, mot en waltermoto-skylthållare...
Eftersom jag har tummen centrerad mitt i handen vad det gäller cyklar, prata inte om bilar...
Det finns en skruvj***l som sitter barnsligt svårt åt... Kan någon ge mig ett bra tips, eller skall jag köpa en annan cykel med ett bättre yttre? ;)

Henrik
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Det finns en skruvj***l som sitter barnsligt svårt åt... Kan någon ge mig ett bra tips, eller skall jag köpa en annan cykel med ett bättre yttre? ;)

Henrik

Tjenare!
Hade samma problem, du måste "lyfta" hela elektronikboxen där bak,allltså alla elektronik som sitter på den stora plattan med hjälp av gummifästen, så stången i mitten av där cutslåset sitter i ska av, samma gäller båda sidokåporna, jo tack jag vet, ett jäkla mekk, inte så kul på en ny hoj, gjorde samm sak förra året när jag köpte min nya, man är rädd att skada nått men ta det bara lugnt så går det, så skönt när det är klart sen, ha koll på all skruv bara o så... fota allt innan om det hjälper!

Lycka till!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top