Frågan är om besiktningen bryr sej?
Jag var inne med min (fd.) Buell XB 12s (i slutet av oktober). Den hade helsystem från Tiforce, hela luftburken av ny design med flödestestad luftburk/filter och velocity stack (= låter högre) + flera luftkanaler.
Självklart utan kat. Besiktningsmannen körde hojen och tyckte den var skit rå. Han sa inget om katten, ljudet eller dyl. Bullen såg inte alls original ut.
Har köpt Akra helsystem, pcIII, o2 sensor och pipercross till Z1.an. Jag tvivlar på att de gnäller. Möjligen, om nya ljudkraven går genom. Dvs, att alla hojar ej tillåts att ha högre db än det som står på ramen. Då skulle det vara 79db för Z1:an.
Den är dock testad och gav 91 db vid 5000 varv. Akra systemet ger 97db vid samma varvtal (med db insats). Vet inte vid vilket varvtal de menar att dessa 79db skulle vart mätta?
Jag funderar på, att evt dra stållull runt db insatsen om det skulle "verka" som hojen låter för mkt.
Sedan kan man ju tycka. Att om detta skulle gå genom i realiteten (ang db/ljud/buller vid besiktning).
Vad skulle då hända med de flesta custom hojar. De låter oftast bra mkt mer än dessa hojar då de är kryddade med tex, luft och buller.
Hur mkt hojar är det som rullar på vägarna, hur många är helt original.
Ang ljudämpare (och sportluftfilter) utan pcIII eller med. Jag är ingen expert. Men, de flesta hojar går sämre utan pcIII, då de inte är mappade korrekt med eftermarknads ljuddämpare. Är det bara mer buller/ fetare ljud man jagar? Det finns de som borrat några mindre hål i original ljuddämpare. Exakt vart dessa skall borras vet jag inte.
För min del är det bara helsystem som gäller. Inte nog med att det ger ca 10hk mer (på bakhjulet) än något slip-on (mappat och klart) ger. Det sänker dessutom hojens vikt med 9,5kg. Jag har haft kontakt med en firma som enbart jobbar med Kawasaki. Vi snackade primärt om, den "billigaste" form av tweak man kan göra, dvs för mer effekt och bättre acceleration.
Enligt deras erfarenhet var det så här. Akra helsystemet ger ca 12-13 hk mer på bakhjulet. Slip-on ger mellan 2-4 hk, alla tester baseras på att man använder pcIII och sportluftfilter.
Det bästa luftfiltret till Z1:an och andra Kawa skall enligt tester vara pipercross.
Tex K&N (och andra bomulls filter) har sämre genomflöde vid lägre varv. Dvs, pipercross (en form av foam) ger mest om man ser till hela registret.
tja kan ge samma svar som många andra, att köra några hundra mil är inga problem. faktum är att många företag lämmnar garanti på detta då deras slipon är anpassat att kunna passa orginalmappningen, i mitt fall talar jag för Leo Vince,
sen att jag har pc3 beror inte på det utan att jag nu under vintern gjort luftburksmod,k&n,leo vince carbon utan db-killers sammt funderar starkt på att rensa katten nu när jag ändå tagit bort lambdasensorn
Skickar in en fråga här med, kanske nån som vet.
Funderar på att rensa katten för ljudets skull nu när ändå lambdmätaren är pluggad men är oroad över 2 saker.
1*
Att det kommer ge ett ljud jag kanske inte kommer gilla, alltså andra toner eller kan man bara räkna med att den lever om mer men i ungefär samma ton?
2* Att den kommer ha för höga värden så den inte klarar en besiktning, visserligen ska den inte besiktas på 5år men..går det att vända på processen, tex att man fyller katten full med stålull när besiktning ska ske?
Enligt en säljare på northbike trodde han det skulle räcka med att jag monterade på org piporna när besiktning skulle ske för att klara värdena?
vad tror ni?