Kawasaki z800 eller Yamaha MT-09

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki z900
Hej,

Jag har planer på att införskaffa mig min första hoj till nästa sommar och har nu fastnat för 2 motorcyklar. Valet står nu mellan en Kawasaki z800 eller en Yamaha MT-09.

Jag undrar vilken av dessa skulle vara den bästa första hoj för en person som mig som enbart har kört trimmad moped i dem yngre dagarna och vid ett fåtal gånger testat en cross.

Jag provkörde min polares MT-09 i sommras på en raksträcka och fick en väldigt stor respekt för den motorcyckeln och hade svårt att komma ifrån mjukt :tungan

Jag fyller 23 nästa år så planen är att övningsköra med hojen nästa sommar och ta kort för tung mc när jag fyllt 24.


Kan ni som har testat dessa hojar komma med för och nackdelar om dessa och ge mig feedback då jag inte hittat nåt konkret fakta då tester jag har kollat på visar att z800 är bättre medans något annan test säger MT-09 är bättre!

Tack för svar i förväg! :)
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hade Z800 sugomi körde den knappt 100mil sålde den. När jag skulle köpa den testade jag den men efter en stund in såg jag att det är inget för mig. Långa sträckor inte skön. små kurviga vägar va den helt ok, men stora vägar 120max sen åker man inte så skönt. Hade en r1 innan så visst det va ju skillnad. sen ljudet i z800 med akrapovic ljudet va jag inte så nöjd med. Nu har jag en cbr1000rra lite annorlunda.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Svårt att säga något annat mer än att du ska ha en MT09 då jag äger en själv ;)
Köpte den 1 år efter jag fick mitt körkort och den funkar alldeles utmärkt som nybörjar hoj. Dessutom kom den med traction control i år samt att du sitter bekvämt och rakt på den.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det bästa är att provköra båda två. Motorcyklar är som biofilmer. Den du älskar hatar en annan o vice versa. Så provkör. Det är bäst :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har testat en MT-09 och en Z800, och av de två hade jag nog faktiskt valt Z800an. Även om ingen av hojarna tillhandahåller det jag vill ha av en nakenhoj.
Men, provkör, som sagt. Hojar är en smaksak, och det är bara du som kan avgöra vilken av dem som faller dig i smaken.
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Jag har testat en MT-09 och en Z800, och av de två hade jag nog faktiskt valt Z800an. Även om ingen av hojarna tillhandahåller det jag vill ha av en nakenhoj.
Men, provkör, som sagt. Hojar är en smaksak, och det är bara du som kan avgöra vilken av dem som faller dig i smaken.

Vad vill du ha av en nakenhoj?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad vill du ha av en nakenhoj?

En aggressiv och busig hoj som svänger lätt som fan men som inte har ett svampigt chassi och sunkig fjädring. Hittills är den enda jag testat som faktiskt prickar rätt (för mig) Brutale 800 RR.

- - - Updated - - -

En naken flickvän bakom?

Nej för faen! Hon får köra sin egen hoj. :fakta :hihi
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Skiljer väl cirka 40 kg mellan dessa? (20%)
Personligen gillar jag karaktären i en 3:a bättre.

Har du funderat något på Speed Triple R? Möjligen hade jag gått för den om jag fick välja igen, blev riktigt förtjust under provkörning (även om den förmodligen drar kortaste strået när det gäller effekt så var det tillräckligt), men sen blev det en MT-09 likaväl.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag skulle rekommendera valfri beg-hoj runt 30 kkr första säsongen. Dels för att många lägger sin första hoj i början och dels för att det är svårt att veta vad man vill ha utan nån erfarenhet.

Jag tänkte att jag skulle ha motorcykel till att ut och resa på så jag köpte en med stora sidoväskor. Upptäckte att det här med att sitta och nöta i maklig takt på ett tungt skrälle inte alls var så kul som jag hade tänkt och sålde den för samma peng som jag gav. Nu kör jag naken-räser med plats för ett cigg-paket under passagerarsadeln :hihi


De två hojar du tar upp har jag inte kört men om jag skulle gissa skulle jag välja Z800 p.g.a. vad alla recensenter säger om Yamahans fjädring och insprutning. Insprutningen kanske de har förbättrat från första årsmodellerna men dålig dämpning/fjädring är en sån där grej som är dyyyyyr att uppgradera och i min mening helt kan sabba intrycket av en annars helt perfa hoj. Synd, för MT:n verkar ha en helt hysterisk motor :yoparty

Eftersom det är obligatoriskt att rekommendera sin egen hoj föreslår jag givetvis Triumph Street Triple, gärna R med fullt justerbar fjädring både fram och bak, den ständige testvinnar-trippeln! Se till att få med quickshiftern också så kan du åka runt och känna dig som en hjälte ut ur varje kurva! :tummenupp
 

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki z900
Jag skulle rekommendera valfri beg-hoj runt 30 kkr första säsongen. Dels för att många lägger sin första hoj i början och dels för att det är svårt att veta vad man vill ha utan nån erfarenhet.

Jag tänkte att jag skulle ha motorcykel till att ut och resa på så jag köpte en med stora sidoväskor. Upptäckte att det här med att sitta och nöta i maklig takt på ett tungt skrälle inte alls var så kul som jag hade tänkt och sålde den för samma peng som jag gav. Nu kör jag naken-räser med plats för ett cigg-paket under passagerarsadeln :hihi


De två hojar du tar upp har jag inte kört men om jag skulle gissa skulle jag välja Z800 p.g.a. vad alla recensenter säger om Yamahans fjädring och insprutning. Insprutningen kanske de har förbättrat från första årsmodellerna men dålig dämpning/fjädring är en sån där grej som är dyyyyyr att uppgradera och i min mening helt kan sabba intrycket av en annars helt perfa hoj. Synd, för MT:n verkar ha en helt hysterisk motor :yoparty

Eftersom det är obligatoriskt att rekommendera sin egen hoj föreslår jag givetvis Triumph Street Triple, gärna R med fullt justerbar fjädring både fram och bak, den ständige testvinnar-trippeln! Se till att få med quickshiftern också så kan du åka runt och känna dig som en hjälte ut ur varje kurva! :tummenupp

Tittat en del på Street triple men utseenden faller inte för min smak. :(
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har inte provat Z800 men körde en runda med MT09 tidigare i år.
Väldigt lättkörd och ett bakhjulsmonster är vad jag tyckte om den.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Försök och provkör som många innan sagt. Testa även Triumph Street Triple som blivit testvinnare många år i rad. Personligen skulle det nog stå mellan Z800 och Triumph och FZ8.


Glöm inte ett bra begagnatköp Yamaha FZ8-N ABS, mycket bättre hoj i ett sammansatt betyg.FZ8 och Z800 är väldigt lika förutom att Z800 har lite mer tryck i motorn än FZ8. Men du kan hitta begagnade FZ8 till mycket lägre priser än Z800.


Z800
Z800 har bra standardfjädring som duger till det mesta, men saknar full ljusterbarhet. saknar tracktion-control men motorn är så väluppfostrad att det är sällan du har använding av det.

+Gas modulering(silkeslen)
+Motor
+Väghållning
+Tankstorlek(17L)
+Bromsverkan(4-kolvsok)

-Vikt (våt 230)
-packmöjligheter


MT-09
Tycker hela Framgaffeln är en besvikelse på MT-09. Annars grymt prisvärd.

+Vikt(Våt 190)
+Motorkaraktär (trecylinder)
+Pris
+Tracktion-control

-Tankstorlek(14L)
-Fjädring(nyckfull framgaffel)
-Frambroms(vagt intryck)
-Gasmodulering(ryckig)
 
Last edited:

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki z900

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart jag har tittat på den men priset går upp mer och känns som att det är lättare att börja på en något lättare hoj och inte börja köra med en 1000 kubikare som första hoj. :D

Z800 är 10 kg tyngre än Z1000.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top