Jag testade faktiskt av en tillfällighet Z900 igår på Bike. Jag har tidigare ägt en Z800 och kör idag en Monster 821 så det är dem jag jämför med. Alla har givetvis olika smak men mina spontana tankar var följande. Monstern och Z900 är två helt olika cyklar, går inte att jämföra riktigt. I mitt tycke har monstern karaktär och känsla medans Z900 är mer snäll och medgörlig. Så egentligen är det mest rätt att jämföra Z900 med föregångaren, Z800. Jag vet att Z800 klassificerades som en tung cykel som var lite jobbig att kasta runt, detta är åtgärdat på Z900. Den var väldigt följsam och inga konstigheter att kasta omkring i kurvor. Dock fick jag känslan att Z900 nästan var lite för tam. Vem som helst som vet hur man växlar en tvåhjuling kan köra denna cykeln utan problem. Effektkurvan var jämn, hojen var följsam, sittställningen var relativt upprätt. Just den jag testkörde hade Akrapovic pipa, det märktes inte alls, tyvärr. Om jag hade stått och övervägt en Z900 idag och ville ha den typen av hoj så hade jag köpt en Z800 istället och lagt resterande pengarna på något annat. Den är inte riktigt lika följsam, men den låter bättre, ser bättre ut och är inte riktigt lika snäll som jag uppfattar efterföljaren, Z900. Sen gillade jag inte mätarna riktigt heller, även om de lagt till växelindikator som standard nu.
Hoppas jag inte trampar någon på tårna, talar bara efter egen erfarenhet, upplevelse och smak