Kawasaki Z900 2017-

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Nån som kört z1000 och som kan säga hur den och z900 skiljer sig åt? Tyckte z1000 kändes väldigt lättkörd och snäll för att vara så stor som den ändå är. Är z900 lättare ändå? Hur skiljer sig gången åt?

Har tyvärr ingen större erfarenhet av den nyare Z1000 (bara provkörning) men kan väl i stort sett hålla med nonne_j här ovan i dennes kommentar.
Dock ska jag tillägga att Z900 är alldeles för mjuk i fjädringen, både fram och bak.
Funkar säkert bra för "lukta-på-blommorna" turer men är du mer aktiv i din körning så är den lite läskig ibland då den niger ganska kraftigt.
Jag letade efter hårdare fjädrar till gaffeln till min men fanns inga sådana på marknaden förra året. Jo, det fanns Öhlins kassetter för 15k men det kändes lite väl dyrt...
Tycker att Z900 levererar mer än väl för sin prislapp och Z1000 är inte värd de extra 40-50k man måste hosta upp.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Tack, då kör jag på MT09 istället, hjärtat klappar lite mer där ändå.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Tänk på att 2020 modellen är uppdaterad på flera punkter. Så det är svårt att jämföra Z900 (17-19) mot 2020 när det kommer till elektronik paket, fjädring, däck.

Bästa uppgraderingen är den numera fasta fjädringen och de gamla "dumlop" Roadsport I bytta till Roadsport II, som har bättre grepp och släpper inte längre i kurvor. Kört drygt 300mil touring utan problem i hällregn och varm asfalt.

Nya 2020 fjädringen är snäppet fastare än Z800 men inte stötig som Z1000. Och ingen gunghäst som Z900-17 va.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Är det någon som har provat att ersätta den första ljuddämparen, "brödlådan"?

Om man kapar efter katten sen så ska det väl gå och besikta om det inte låter för mycket?

Skulle denna isf fungera?
Man kan ju svetsa på skarvhylsan på brödlådan och sätta tillbaka den innan besiktning annars.
Screenshot_20210312-222229_Samsung Internet.jpg
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Är det någon som har provat att ersätta den första ljuddämparen, "brödlådan"?

Om man kapar efter katten sen så ska det väl gå och besikta om det inte låter för mycket?

Skulle denna isf fungera?
Man kan ju svetsa på skarvhylsan på brödlådan och sätta tillbaka den innan besiktning annars.
View attachment 459272
Se gärna mina tidigare inlägg i denna tråd.
Besiktning behöver du väl ändå inte oroa dig för än på något år eller?
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Se gärna mina tidigare inlägg i denna tråd.
Besiktning behöver du väl ändå inte oroa dig för än på något år eller?
Jo har läst ditt inlägg o kollat in din bild:)
Den är nybessad nu men vill ju inte ha problem nästa gång. Katten måste väl sitta kvar för det ändamålet
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Frågan är hur passformen är på ett ersättningsrör från amazon. Hittar inga omdömen
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Frågan är hur passformen är på ett ersättningsrör från amazon. Hittar inga omdömen
Jag tycker att det skarvrör du hittat verkar vara en mycket bra lösning.
Ser ut som att du får både ett ersättningsrör för brödlådan samt en fläns att svetsa fast på brödlådan för att kunna återställa till original.
Kapa nära brödlådan då det inte är många centimeter mellan katten och dämparen.
Jag fick tillverka allt själv eftersom jag var tidigt ute med att ta bort brödlådan.
Har tyvärr inte kvar hojen så jag kan inte visa några bilder.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Jag tycker att det skarvrör du hittat verkar vara en mycket bra lösning.
Ser ut som att du får både ett ersättningsrör för brödlådan samt en fläns att svetsa fast på brödlådan för att kunna återställa till original.
Kapa nära brödlådan då det inte är många centimeter mellan katten och dämparen.
Jag fick tillverka allt själv eftersom jag var tidigt ute med att ta bort brödlådan.
Har tyvärr inte kvar hojen så jag kan inte visa några bilder.
?
Gav det mkt skillnad i ljud? Min låter ju väldigt tam trots akrapovic slipon...
Den blir ju definitivt snyggare utan lådan oavsett haha
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Ja, ljudet blev nästan lite väl högt.
Fick korka igen mitt slip-on när jag skulle ut på långturer.
Okok, går det och besikta utan brödlådan eller låter det för högt?

Känns det fortfarande som att den går bättre utan lådan? Även om bänken visade -5hk

Är det värt att göra utan att mappa?
:)
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Okok, går det och besikta utan brödlådan eller låter det för högt?

Känns det fortfarande som att den går bättre utan lådan? Även om bänken visade -5hk

Är det värt att göra utan att mappa?
:)
Det råder lite delade meningar om det.
Besiktningen gör ju inga dB tester men "ska" underkänna om det inte sitter originalsystem på eftersom hojarna idag har ett helhetsgodkännande. Inte ens byte av slip-on är ok om man ska följa reglerna.

Oh ja, det blev en helt annan hoj!
Extremt mycket bättre respons. Blev nästan lite för aggresiv ibland.
Varför bänkningen i mitt fall blev lite konstig tror jag berodde på att mitt backdäck var i lite dåligt skick (corden syntes på vissa ställen).

Jag tror inte att mappning är nödvändigt eftersom du har kvar lambdan. Den känner ju av ändringen av flödet och bränsleluftblandningen och kompenserar för detta.
Dock så är det ju alltid en trygghet att mappa/bänka för att veta att hojen inte går leant (tunnt/torrt) när du kör hårt med den.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
har kina helsystem på tjejens 900 mappad ecu , gav goda 118hk på bakhjulet orginal ,gav vilda 127.3hk o betydlig (10nm) mer vrid 3000-5000v efter system o mapp :smasha
(marko i malmö/ecu)
 
Last edited:

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Vad har ni för storlek på svingrullarna?
Jag köpte på biltema och själva rullen är för kort så klyckan till depåstödet tar i svingen. Mina rullar är 2cm, finn det längre?
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Ta en längre skruv och lägg en distans emellan... ?
Jag köper oftast R&G till mina hojar.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Dom är större i diameter än Fultemas.
Blir således en djupare slits så att du får ett skydd mot svingen
Okok, ja såklart, är förstås inte bara längden som spelar roll??
Fan nu har repat svingen tack vare min oaktsamhet.
Tack för svaret, blir att köpa bättre svingrullar
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Sitter ni på hojen när ni kollar spelet till kedjan eller har ni den på stödet?

Tycker spelet på min är 4-5cm när den står på sidostödet, kan tom nudda svingen med kedjan om jag kollar lite närmare framdrevet.

Dags att spänna va?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Sitter ni på hojen när ni kollar spelet till kedjan eller har ni den på stödet?

Tycker spelet på min är 4-5cm när den står på sidostödet, kan tom nudda svingen med kedjan om jag kollar lite närmare framdrevet.

Dags att spänna va?
Om du har hojen på sidostödet brukar normalt spel vara 20-30 mm
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top