BlommanSwed
Ny medlem
Hade skrammel på min på tomgång. Det var kamkedjesträckaren som var slut. Det var ett "rassel" som kom och gick när motorn gick på tomgång. Lätt som en plätt att byta. Delen kostade runt 800 spänn har jag för mig. Detta är ett vanligt fel på dessa maskiner.
Kolla även bultarna till avgasrörets anslutning mot blocket. Tydligen kan dessa släppa och skrammel kan uppstå. Kan behöva dras då och då. Har dock inte haft detta på min, men den är lite nyare. (-03:a på ca 1900 mil)
Ventilspelet har jag inte kollat, men det är nog inte så svårt att göra. Möjligen jobbigare att justera eftersom kamaxeln skall shimsas.
/JOHAN
Hmm ok jag har också ett metalliskt ljud på tomgång, tycker inte det direkt är ett rasslande ljud mera metall emot metall, ljudet finns där hela tiden men låter ej konstant likadant.
Kan ju vara värt att testa och byta, kollade i "ZR-7S Motorcycle Service Manual Fifth Edition"(Som någon länkade till tidigare i tråden) under rubiken "Camshaft Chain Tensioner" där det finns en guide hur man gör, verkar ej alltför bökigt.
//Micke