Kawasaki ZR7-tråden

Fredriq

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZR-7 -99
Hej alihopa!

Ser att tråden har dött ut lite. Har inte skrivit nåt själv här förut, nu är det hög tid! Köpte min ZR-7:a i mars förra året så jag hann njuta hela förra sommaren med den :)
Måste fråga om nån har installerat en "snabbkontakt" för underhållsladdning? batteriet sitter ju lite bökigt till....
Är det svårt? och var får man tag i en?

Kanske lägger upp nån bild, men då krävs det att jag putsar lite!

Hoppas vi ses på vägarna i sommar :yoparty nån som kör i Östergötland nåt?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Köp en liten Ctek laddare då följer det även med en sladd med snabb kontakt för underhållsladdning som du kan låta sitta kvar på batteriet,
Den laddaren kan sedan sitta i hela vintern utan att det gör något då den har en speciell vinterfunktion.
följer även med kablar för att stoppa fast tillfälligt på batteri så då har du en fin laddare även till bilen om du skulle behöva någon gång.

Är det så att du har problem med att hojen blir utan ström så satsa pengarna på ett nytt batteri.

truckermike

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Hoj
Honda Nc750x 2014
Hej alihopa!

Ser att tråden har dött ut lite. Har inte skrivit nåt själv här förut, nu är det hög tid! Köpte min ZR-7:a i mars förra året så jag hann njuta hela förra sommaren med den :)
Måste fråga om nån har installerat en "snabbkontakt" för underhållsladdning? batteriet sitter ju lite bökigt till....
Är det svårt? och var får man tag i en?

Kanske lägger upp nån bild, men då krävs det att jag putsar lite!

Hoppas vi ses på vägarna i sommar :yoparty nån som kör i Östergötland nåt?

Har satt en ctek laddar kabel på min hoj, fungerar perfekt o enkelt när man behöver ladda batteriet. garanterat värt pengarna. har du dessutom hojen ståendes i garage lr tillgång till el så kan du underhålls ladda batteriet när hojen står under vintern.

Fredriq

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZR-7 -99
Har ju missat att tacka bonde och truckermike för tipset! Har inte fixat nån laddare nu sommar, men till vintern blir det definitivt ett köp.

Hade oturen att lägga omkull hojen härom dagen :mad: la ner den i en kurva i ca 70km/h, ajajaj.... men det gick hyfsat bra. Jag klarade mig med en skadad axel, men hojen kräver att jag byter en del delar för att gå som den ska. sen blir det lite lackeringsjobb mm, undrar om jag hinner innan säsongen är helt över....

Nån som har koll på var man kan få tag i delar? Har kollat e-bay, där det mesta finns. dock behöver jag få tag på motorkåpan som skyddar svänghjul mm, sitter på höger sida av hojen. Nån som har delen eller har ett tips på var jag kan få tag i den får gärna höra av sig :)

Ta det lugnt på vägarna, det kan gå illa!

Tjingeling :)

Fredriq

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZR-7 -99
Nån gång sker det, bara att vara tacksam för att det gick bra!

kanske ska få in det där citatet i den nya lacken.....

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Är det så att någon är sugen på att köpa en ZR-7S -03 så har jag en Rödmetallic till övers då jag bara kör med triumphen nu för tiden.

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon som vet om Givis snabbfästen till tanklocket för tankväska finns till ZR7an?
Köpt en ZR7 -00a till frugan och som dem flesta vet så behöver ju tjejer någonstans att förvara plånbok och smink ;) medans dem är iväg :)

Gillar ideen med tankväska som man slipper fästa med magnet på tanken, minimerar ju risken för repor plus att dem sitter kanonbra, har några polare som har sådana väskor på sina hojar nämligen :)

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Ja det finns med snabbfäste och det finns även med eluttag så att din tjej kan koppla in sin 12V hårtork eller ladda sin mobiltelefon. :)

Jag beställde till min för att ha på en mc resa men firman jag beställde från strulade bort min beställning och då jag flera veckor senare var på min mcresa så ringde man och sa att grejorna kommit så dom fick behålla det jag beställt.

http://www.custombikeparts.se/product.asp?product=3873

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon som monterat någon form av ruta på sin hoj som kan rekommendera någon?
Frugan får all fartvind in under hjälmen i hastigheter över 110-120km/h nämligen.

Tänkte om någon monterat en universal som funkar OK eller någon från en annan hoj som passar, typ yama xjr1300 eller liknande.

Letar även efter relä för som funkar till LED blinkers. Finns det till dessa eller är det motstånd som gäller?

Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Behöver lite hjälp av dom som använt o kört sina ZR-7:eek:r

Håller på att pilla i en lågmilare(strax under 1600 mil) ZR-7 årsmodell 2003. Inte använd speciellt frekvent. Den bluddrade under 2000 varv, märkbart när man gav lite gas. Bytte nya stift och nu bluddrar den definitivt mycket mycket mindre, men jag märker fortfarande att det finns en liten ojämnhet i gången upp till 2000 varv när man ger gas(åker iväg). (Har varmkört den ordentligt)

Har kört en hel del ZR7, men det är så länge sedan. Minns bara att den var känslig vad gäller choken(tvungen att ha på den länge), men jag minns inte hur den annars betedde sig.

Så.......innan jag nu börjar riva isär förgasaren för rengöring så frågar jag här om den lilla ojämna gången under 2000 varv är helt normalt på ZR7, eller.....?

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Hej Veijo!
Det där med ojämn gång under 2000 är inget som jag känner igen, har den stått länge (Eller bara över vintern) så skulle man kunna sätta en slant på lågfartsmunstycken då dagens soppa är en hejare på att skapa oxid.
Choken har du helt rätt i, Man får köra ett tag innan man kan slå av den helt.
Jag har en Zr7 i Bondersbyn som går att prova, Den är dock inte försäkrad ännu då jag bara kör med Triumphen och intresset på Blocket varit svalt så det har inte varit någon ide att försäkra ännu.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Hej Veijo!
Det där med ojämn gång under 2000 är inget som jag känner igen, har den stått länge (Eller bara över vintern) så skulle man kunna sätta en slant på lågfartsmunstycken då dagens soppa är en hejare på att skapa oxid.
Choken har du helt rätt i, Man får köra ett tag innan man kan slå av den helt.
Jag har en Zr7 i Bondersbyn som går att prova, Den är dock inte försäkrad ännu då jag bara kör med Triumphen och intresset på Blocket varit svalt så det har inte varit någon ide att försäkra ännu.

Tackar för svaret. Jag kände på mig att det helt enkelt är bara att ta tjuren i hornen och plocka isär. Ville bara få det bekräftat att det nu inte råkar vara att, " så gör dom och det är inget att bry sig om".
Så länge den går på tomgång så går den bra. Det är när man ger den ytterst lite gas så bluddrar den lite upp till 2000 varv, sen går den som den ska. Det är egentligen inget ruggigt bluddrande, men det känns totalt fel på en modern lågmilarhoj(trots att motorn är gammal i konstruktion).

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...