Kawasaki ZX-12R tråden

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Min tank mätare visar lite fel så jag tänkte köra efter trippen å då är det bra att veta.

Min visar också lite fel, speciellt när den börjar blinka. Gissar att det är ca 6-7 liter kvar, när det egentligen skall vara 3 liter kvar. Får tanka lite väl ofta för säkerhets skull.

Ca 16 liter rymmer min.

16 liter!?!?
Den skall väl rymma 20 enligt instruktionsboken?

Last edited:

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Någon som har bytt lameller på sin 12:a själv? Måste man ha några specialverktyg?
Kollade lite i min verkstadshandbok och såg följande: Special tool - clutch holder och clutch gear setting.
Går det utan dessa eller?

Nej inga specialverktyg behövs...

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Ca 16 liter rymmer min.

Enligt Kawasaki Heavy Industries manualen så rymmer tanken 20 liter, och hojen väger torr 210KG och den har 178 PS @ 10500 rpm i svenskt utförande.
Tyvärr är det en Adobe fil så jag kan inte kopiera från den, men om någon vill ha en kopia så kan jag hjälpa till.. :tummenupp

jajjaK1

JAJJA
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Kawa zx12r
Enligt Kawasaki Heavy Industries manualen så rymmer tanken 20 liter, och hojen väger torr 210KG och den har 178 PS @ 10500 rpm i svenskt utförande.
Tyvärr är det en Adobe fil så jag kan inte kopiera från den, men om någon vill ha en kopia så kan jag hjälpa till.. :tummenupp

Tack så mycket då har jag lite bättre koll på hur mycket soppa jag har.:tummenupp

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Monterade på rampuckar idag. R&G Racing - kan rekommenderas. Bra passform och mycket enkelt montage, tog ca 5 minuter.

Bifogat

• DSC00017.JPG
    DSC00017.JPG
    146.3 KB · Visningar: 75

Mike102

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
zx12r -04
Nu är den nästan färdig. Lite andra blinkers, nytt kedjeskydd, nya dekaler, nya fullflödes filter, fattas bara en växelindikator och att jag måsre få på mitt Evo Skift Star Kit.

Bifogat

• DSC00720.jpg
    DSC00720.jpg
    247.4 KB · Visningar: 155

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Hur är 12an att skjutsa på om passageraren är på 65kg/175cm

Hur är den att åka på för ovanstående passagerare?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Jag brukar skjutsa min grabb, han har samma längd/vikt som du frågar om. Han tycker det känns bra att åka bakpå, bättre än på min föra hoj, en zx9r -95. För min del känns det mycket bättre att skjutsa. Bättre fjädring, stabilare m.a.o. - inga problem!

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Jag har skjutsat min fru några ggr, men jag tycker själv det är rätt jobbigt. Har iofs ingen erfarenhet av att skjutsa på många andra hojar. Hade en VN2000 som blev riktigt jobbig i baken på båda, sedan en CBR900RR -95:a. Tycker det är rätt jobbigt med att passagerarsadeln är rätt långt bak och högt, vilket gör att passageraren får sitta på kanten om hon skall sitta nära min rygg.
Som sagt, det funkar OK på landsväg, men inne i stan är det jobbigt med gasande och bromsande, men det är det väl iofs med vilken hoj som helst.

Min preferens är att köra själv, och endast i nödfall eller gnäll att hon inte får följa med låter jag henne följa med.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Hmmm, det lät inte speciellt mycket, men ljudet kanske inte gör sig rättvisa. Fast å andra sidan kan det ju vara skönt om det inte låter satan, tycker jag iaf. Själv åker jag omkring med ett GPR kolfiber bolton, det låter skönt dovt.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Hmmm, det lät inte speciellt mycket, men ljudet kanske inte gör sig rättvisa. Fast å andra sidan kan det ju vara skönt om det inte låter satan, tycker jag iaf. Själv åker jag omkring med ett GPR kolfiber bolton, det låter skönt dovt.

Jag har ju provat med ett antal boltons och detta är ju det som låter mest. När man kör med originalet är det ingen som vänder sig om, likaså Yoshimura RS3. När jag bytt till Devil burken vänder sig de flesta om när man kommer. Det låter väl inte extremt högt, men jag vet ju som sagt i inte själv hur det låter. Det är ju trots allt en rätt stor burk.
Lyssnar jag med min laptop som inte har några högtalare med bas så låter det kanske tamt, men när jag lyssnar med hörlurar låter det bättre.
Som sagt, om du har samma hoj så skulle det vara skoj om du kunde lägga upp ett klipp med ditt GPR.
Har en kompis med en CB1000R som också har ett GPR. Tycker det låter ungefär likvärdigt, men som sagt, jag vet inte. :-/

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Har tyvärr ingen apparatur att spela in avgasljud med. Är du ute efter att folk ska vända sig efter din hoj för att den låter mycket/högt eller för att det låter mullrande skönt, som bara en zx12:a gör.:yoparty Jag har fattat det som att kolfiberdämpare låter en aning dovare än dylika i rostfritt ller titan.

Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Polarn hade ett pipa som hette Blue flame, tror alrdig jag har hört ett skönare ljud på en 12a..

Själv kör jag med ART som suger pheett...

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Ni som har Power Commander installerad: Blir det jämnare gaspåslag från låga varv, alltså inte nåt av/på?

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Ni som har Power Commander installerad: Blir det jämnare gaspåslag från låga varv, alltså inte nåt av/på?

Jag har inte haft hojen utan PC3, men tycker den är lite ryckig ibland, speciellt när man kör på mer eller mindre tomgång, då kan den hacka, och även i låga hastigheter under 50 km/h.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Jag har inte haft hojen utan PC3, men tycker den är lite ryckig ibland, speciellt när man kör på mer eller mindre tomgång, då kan den hacka, och även i låga hastigheter under 50 km/h.

Ok. Jag har kört gokarbana med min och det är lite lurigt att brumma runt på tvåan, speciellt i kurvor där gaskontrollen är viktig. Har redan dansat omkull en gång pga kort avslag på gasen i en kurva. Fem brutna reven och ett brutet skulderblad:gnissla

Har hört att det ska bli bättre och jämnare gas med Pc3. Är din rätt mappad eller körd i bänk?

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Ok. Jag har kört gokarbana med min och det är lite lurigt att brumma runt på tvåan, speciellt i kurvor där gaskontrollen är viktig. Har redan dansat omkull en gång pga kort avslag på gasen i en kurva. Fem brutna reven och ett brutet skulderblad:gnissla

Har hört att det ska bli bättre och jämnare gas med Pc3. Är din rätt mappad eller körd i bänk?

Ja, den är bänkad och förhoppningsvis rätt mappad.
Har kurvorna utprintade från det.
Jag vet ju inte hur mycket min hackar jämfört med din, det är mest när man fisgasar alltså, dvs rör gasen några millimeter, inte vid fulltgaspådrag, och endast när den mer eller mindre går på 2-3000 varv.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha