Kawasaki ZX10 Fighter

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Hej

Får se hur mycket jag hinner/orkar innan jag tröttnar och allt stannar av.
Får ju säga att jag inte är så bra på att hålla igång denna typen av projekt men vi får se.
Det hela startade för typ 7 år sen när jag fick frågan om jag ville köpa en gammal ZX10 som förra ägaren hade lagt på en grus väg.
20121021_165855.jpg
Jag tänkte att jag skulle göra en fighter av den men tiden fanns inte då så den blev stående.
Men för ca 2 månader sen så tänkte jag att den inte skall stå och samla mossa längre så en annans på blocket men ingen ville lägga nog så då är det väll bara att köra på eller?.

Om jag nu skall göra en fighter så vill jag byta ut tråkiga och "fula" delar så lite surfande på blocket och några samtal senare hade jag delar som såg lite roligare ut.
FB_IMG_13561871297105598.jpg

För att få svingen att passa så valde jag att dela ramen. Sagt och gjort satte vinkelkapen tryckte isär och in med svingen. Sen var det lite pyssel att få ihop den rakt igen men får säga att det blev rätt bra. Inga problem att svetsa ihop heller.
20121227_143412.jpg
Passad också på att ta bort central stödet samt gamla fästet för fjädringen.
Efter lite fundering så blev det att förädla ett 8mm alu plattjärn och svetsa på detta på godtyckligt ställe.
20121227_133252.jpg
Tur att man har CNC styrda fräsar, Gör helt klart saken lite smidigare.:)
20121227_141703.jpg
Är det någon som har någon bra bild där man kan se vinkel på delarna på en original hoj?
Jag har ingen aning hur detta skall sitta på en modern zx10 så kör lite på känn.
20121227_143425.jpg

Gjorde liknande förädling av plattjärnet för övre fäste av dämparen.
20121227_151146.jpg
20121227_152236.jpg
Och om nu tiden och lusten finns så kommer mer uppdateringar alt som projektet går vidare. Har ju bakram, Fotpinnar och lite annat lul-lul från samma hoj som övriga delar kommer ifrån.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Grymt ambitiöst att dela ramen må jag säga. Men du tycks ju ha kunskaperna som krävs så kör på!:tummenupp
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Ja då har vi plöjt ner några timmar till i detta projekt.
Dagens övning var att fixa fronten.

Efter lite funderande så besluta jag att byta styrpelare eller vad det nu heter.
Den som satt original på nya kronan var lite för kort samt svårt att få tätningarna bra så sagt och gjort så blev det en date med pressen och några ton senare så var både den nya och gammal lös.
En fördelen som jag ser det med detta är att lager och tätningar är original.
20121228_120354.jpg

Hittade en 40mm axel rostfritt som fick en vända i svarven.
20121228_131647.jpg
Skapade denna lilla bussning då det var lite skillnad i storlek på axlarna.
20121228_141007.jpg
Efter att den tittat in i pressen så sitter dom nu ihop rätt bra men skall lägga en svets i botten också.
20121228_141447.jpg
Titta det gick att pressa ihop dom också. Nu har vi en ny krona på denna original pinne :)
20121228_150520.jpg
Till topps bäste far, För att få övre kronan att passa så blev det en bit rostfritt till, Denna klämmer muttern för styrlagret samt håller kronan.
20121228_155805.jpg
20121228_155813.jpg
En bild på det monterat.
20121228_155953.jpg
Nu är det styre och stop som saknas, Gött :yoparty
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Ja då sitter man vid datorn igen efter några timmar i garaget men det börjar likna något.
Ser dock att jag får fräsa ut nya "hund ben" eller vad det heter den är lite låg i röven.
20121230_160906.jpg
20121230_160930.jpg
Starta med ett litet test och ja detta skall nog gå att få till.
Ville få sadel och tank att passa ihop så bakramens plats är given.
20121230_132229.jpg
Sen var det bara att måtta lite och sen fräsa ut och nästa.
20121230_132335.jpg
Sen var det fäste nr 2, Får säga att det är inte ofta man får denna passformen när man bara mäter en gång:)
Så det är bara att stoppa in en bit plattjärn till och trycka på start.
20121230_142348.jpg
Sen var det tanken som fick ett nytt fäste, Kanske lite i överkant men den kommer nog inte ramla av pga detta :confused:
20121230_160334.jpg
När alt var testat så blev det lite svets så man kan provhoppa, Blev riktigt stabilt.
20121230_162211.jpg
Sen noterade jag att övre original krona kommer ca 1cm för högt kanske får fräsa ut en ny?.
Det kommer fungera men ser lite konstigt ut samt formen denna har gör det svårt att få det snyggt med styret. Någon som har en ritning alt måtten?
20121228_160015.jpg
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Fy fan vad grymt det blir och snabbt går det också :tummenupp
Detta projekt måste ju bara följas :yoparty
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Idag har jag gängat :kär dock endast med en M8 dragande så kanske inte jätteroligt
Nä nu har det gått för långt eller?:hihi
Tyckte inte om dessa vassa hörn på ramen samt att vinkeln blev fel för fotpinnarna så fram med vinkelkapen igen.
20130101_165733.jpg
20130101_165656.jpg
För att få lite bättre vrid styrka i ramen så fällde jag in ett 20*20mm alu stång som även fick bli hållare för fotpinnarna. Har ju plockat bort lite så förhoppningsvis kompenserar detta för ev bortfall av styrka.
20130101_165642.jpg
Då är det bara att göra samma sak på nästa sida också.
Sen blir det att fylla lite så vi kan få det snyggt igen.
Undrar vad jag skall göra om/sönder nästa gång?:rolleyes:
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du har visst drabbats av sätta-kapen-i-allt sjukan. Fast det blir ju ett jäkla fint jobb! Nästa gång kan du ju likväl bygga ramen själv från början.:D
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Ja då va fotpinnarna på plats och jag testade att sitta och brumma lite, Skall fungera bra :yoparty
Funderar på att kapa av lite till på ramen typ hörnet ovanför fotpinnen men det är inte så mycket kvar att ta av, Får se när/och om lusten faller på:rolleyes:
20130102_221456.jpg
Nästa sak på agendan är styre, Jobbig form på original kronan :( hur som så löser man detta ganska enkelt, några mått och ett test i 2mm alu plåt som visar att dom måtten man tog stämmer:).
20130102_212048.jpg
Om jag nu fortfarande är nöjd med formen nästa gång jag är i garaget så förvandlar jag nog en bit 20mm alu till denna skiss.
20130102_221330.jpg
20130102_221424.jpg
Funderar på om jag skall ta bort lite extra matreal eller om jag skall lägga in en text typ ZX10 eller nått mellan styrets fastsättning.
Någon som har en bra idé på form eller text?
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Så, Nu har vi en ny krona att skruva styret i.
Kanske inte den snyggaste av former men bättre än original och får se om den skall fortsätta vara glansig eller om den får sig en vända av blästern och ev lite svart kulör.
Tog aldrig någon bild på bara den men får fixa och lägga upp.
20130105_144719.jpg
20130105_144738.jpg
Sen borra jag några hål i styret för knappar och gas, Men iom detta så kom jag på att choke saknas på dom reglage jag monterat.
Skall jag lösa ett annat sätt för detta?, Ett annat alternativ kan ju vara någon av dessa:va.
Det är ju nästan synd att dom bara ligger här i garaget eller?
Det svåra blir väll att bestämma om jag behöver soppa eller soppa och tändning?
20130105_144851.jpg
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Det växer något i tanken:confused:
Blev nästan lite rädd när jag öppna upp den, Tror någon tankat vatten:huvet
20130109_220808.jpg
Får se om vi bara använder skalet eller om den monteras ihop igen, Behöver troligtvis lite av platsen till annat än soppa.
Så när man såg hur den såg ut så är det ju inte konstigt att förknasarna såg lite dassiga ut.
Så gjorde en grundlig undersökning där jag gick på djupet i förgasarna "Med fräsen":hihi
Minusgrader och massa kondens vatten är inte bra för flottörer och förgasare.
Så som dom såg ut och dom delar som behövs för att få dom gångbara igen så var dom bättre lämpade som spjällhus så leta lite i gömmorna och hittade också en samling leksaker som blev över sen trimning av ett annat projekt som kan passa, ett st fuel rail med spridare ink reg från en Saab 9000 2,3 turbo.
Så med dessa justerbara munstycken monterade lite snyggt och div vakum spjäl och annat skit bortplockat så skall nog effekten öka lite också. Får se om det går att svetsa i förgasarna utan att det blir skit av allt men då får man ju lösa det på annat vis:tummenupp
20130110_225952.jpg
Fortsättning följer.
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Så Nu har jag fixat 4st tätningar för spridarna.
20130112_153417.jpg
Bara att svetsa på då.
20130112_153832.jpg
Det var inte helt enkelt att svetsa dessa, Lite trångt på sina ställen och inte så tjockt gods.
Ville inte bränna igenom heller så man skadar ytan i förknasarna men det gick bra.
Och som det ser ut så är det tätt också.
Näst vända till garaget blir det att slipa ner svetsen lite så gummi trattarna passar på bra igen.
20130112_161525.jpg
Så här kommer spridarna nu ca 60 grader, Skall nog slipa lite på kanten så det inte är några vassa kanter.
20130112_161535.jpg
Sen skall det fixas rail
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt som fan ! :yoparty

Helt rätt att du lägger en svets kring bussningen på axeln till styrkronan....better safe then sorry !
Risken finns ju att man drar ur den annars då man drar fast toppbulten.

Jag ska göra samma operation strax men kommer svetsa ett par strängar på axeln och sedan svarva ner till rätt diameter, gör även ett stopp-steg botten. Det är de två alternativen som finns.

Fan vilka möjligheter man har om man kan svetsa alu. Svetsar du det själv ?

rock on :rock
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Snyggt som fan ! :yoparty

Helt rätt att du lägger en svets kring bussningen på axeln till styrkronan....better safe then sorry !
Risken finns ju att man drar ur den annars då man drar fast toppbulten.

Jag ska göra samma operation strax men kommer svetsa ett par strängar på axeln och sedan svarva ner till rätt diameter, gör även ett stopp-steg botten. Det är de två alternativen som finns.

Fan vilka möjligheter man har om man kan svetsa alu. Svetsar du det själv ?

rock on :rock
Tackar, Roligt att det gillas
Anledningen till svets på styrpinnen är som du säger tror iof att lås ringen hade varit nog om jag inte gjort sönder den:( tror inte det är så hårt tryck på den "typ förspänning av lager och lite till" och om den flyttar sig så märker man nog glappet ganska snart men det är ju stökigt om man gör det.

Jag är lycklig ägare av en 300A AC/DC Tig och med lite träning så... Finns dom som gör det snyggare och säkert bättre men man måste starta någon stans Learn by doing.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja man vill ju inte tappa framgaffeln vid 200 knyck :D
Det är alltid skönare då man är 100 % säker att det håller. Jag var lite orolig att hylsa och axel skulle glida isär..men det har ju du eliminerat nu.

Ja...en alumsvets får bli kommande års investering, har köpt på mig rätt hårt redan. :tungan
Iofs kan man ju slänga på alu-tråd + Helium på MIG-svetsen min...nått du provat ?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är du på riktigt eller?! Bygga sitt eget insprut av gamla förgasare och bildelar?:Bugar:Bugar
Finns det någon baktanke med valet av hoj, typ försäkring, eller bara blev det den av en slump?
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Nej ingen baktanke med hoj valet bara slumpen. Jag hoppas att jag är på riktigt:7peta

Hur som så är nu ett st rail samt fästen klara glömde mobilen så inga bilder än, Funderar på om jag behöver skaffa mindre soppa pump? har en bosch 044 den är STOR för en sug hoj men det är ju klart att turbon jag har liggande kanske hittar på den också :crash
Har idag letat efter kabelhärvan till soppa sprutet men kan inte hitta det så får väll köra med soppa och tändning då för den härvan hitta jag, lite mer jobb men bättre om jag nu vill leka med turbo i framtiden.
Tror nästa jobb får bli att rodda i kablar och trigger hjul mm, För när det är klart så kan man brumma :yoparty

Kan säga att VMware och dos 6.22 fungerar med USB com port till gamla haltech system :yoparty

Är det någon som har ungefärlig tänd kurva till en original zx10 sug motor? Skulle underlätta lite.
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Spridare

Nu har jag bild på spridarbryggan, Skulle nog behöva göra en ordentlig tvätt an grejerna innan jag kör vidare, Ligger mycket spån och skit på delarna.
20130127_134017.jpg
Monterad
20130127_133916.jpg
20130127_133934.jpg
Något åt detta hållet kommer det bli, Skall se om jag kan fixa trattar eller något åt det hållet.
Jag kommer inte använda luftburken som satt original då denna var lite för stor så vi får väll se vad det blir istället.
20130127_134341.jpg
Nästa sak på agendan blir väll att lösa detta trassel, Skall lösa trottelgivare, vatten temp och lufttemp och trigger sen är det nästan läge att testa om den brummar.
20130127_134127.jpg
Testade att höja den lite, Ser inte lika trött ut längre :). Men den kanske skall upp lite till?
20130127_134638.jpg
Detta är hur mycket jag kortade hund benen.
20130127_134722.jpg
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top